Permalänk

Brygga Telias router TG799vn v2

Jag har sett flera trådar som diskuterar hur dålig telias TG799vn v2 är och de flesta säger att man ska ringa telia be dom brygga routern och köpa en ny bättre. Det är vad jag tänkt göra men har ingen aning hur man bryggar routern.

Så ringer men telia säger "brygga min router" och kopplar in sin egna i routern via ethernet eller kopplar man in den nya routern direkt i telefon jacket? Jag ingen aning så snälla hjälp.

Kan inte så mycket om detta så om ni vet hur man ska koppla in de olika routrarna så får ni gärna säga det med.

Permalänk
Skrivet av Giraffe_bonker:

Jag har sett flera trådar som diskuterar hur dålig telias TG799vn v2 är och de flesta säger att man ska ringa telia be dom brygga routern och köpa en ny bättre. Det är vad jag tänkt göra men har ingen aning hur man bryggar routern.

Så ringer men telia säger "brygga min router" och kopplar in sin egna i routern via ethernet eller kopplar man in den nya routern direkt i telefon jacket? Jag ingen aning så snälla hjälp.

Kan inte så mycket om detta så om ni vet hur man ska koppla in de olika routrarna så får ni gärna säga det med.

du kopplar in "din nya router" mellan TG799vn och datorn och ringer telia..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har aldrig haft några som helst problem med smartar, många verkar klaga för att de är för lata för att orka läsa manualen....

Du ringer Telia och ber dem brygga smarten, nån minut senare är det klart och den fungerar då bara som ett rent modem och du får då lösa ditt lan helt med egna delar som du kopplar in eftyer den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du ADSL eller fiber? Har du fiber så kan du koppla en egen router direkt i switchen före tg799.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giraffe_bonker:

Jag har sett flera trådar som diskuterar hur dålig telias TG799vn v2 är och de flesta säger att man ska ringa telia be dom brygga routern och köpa en ny bättre. Det är vad jag tänkt göra men har ingen aning hur man bryggar routern.

Så ringer men telia säger "brygga min router" och kopplar in sin egna i routern via ethernet eller kopplar man in den nya routern direkt i telefon jacket? Jag ingen aning så snälla hjälp.

Kan inte så mycket om detta så om ni vet hur man ska koppla in de olika routrarna så får ni gärna säga det med.

799orna är bra, dock begränsade när det kommer till användandet avancerad funktioner, och den begränsningen finns ju för att ingen ej kunnig inte ska kunna ändra något i dom så dom slutar att fungera.

Många bruka uppleva dåligt wifi, det är en onödig väg att gå att brygga och sätta dit en egen router, skaffa en apa om det är det som är problemet.

Vad upplever du för problem med 799an?

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inga problem med min TG. Jag har 30Mb/s lina och det är vad jag har trådlöst i större delen av huset också. Upplever du inga problem så låt den vara.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att chatta med dem och be dem brygga. Jag fick ringa dem 2 gånger för att de inte lyckades brygga den, på tredje försöket tog jag det i chatten och fick det löst inom 20 minuter.

Permalänk
Avstängd

Ursäkta mina dåliga kunskaper,men"apa"är?

Skrivet av SNorkSWE:

799orna är bra, dock begränsade när det kommer till användandet avancerad funktioner, och den begränsningen finns ju för att ingen ej kunnig inte ska kunna ändra något i dom så dom slutar att fungera.

Många bruka uppleva dåligt wifi, det är en onödig väg att gå att brygga och sätta dit en egen router, skaffa en apa om det är det som är problemet.

Vad upplever du för problem med 799an?

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Skrivet av SNorkSWE:

799orna är bra, dock begränsade när det kommer till användandet avancerad funktioner, och den begränsningen finns ju för att ingen ej kunnig inte ska kunna ändra något i dom så dom slutar att fungera.

Många bruka uppleva dåligt wifi, det är en onödig väg att gå att brygga och sätta dit en egen router, skaffa en apa om det är det som är problemet.

Vad upplever du för problem med 799an?

Det funkar ok, men i mellan åt så funkar det så dåligt att det inte går att använda. Det funkar ofta igen om man startar om routern men det är ju inte riktigt en hållbar lösning. Det funkar också väldigt dåligt om man är typ fler än 2 personer på det (Även om man använder ethernet.) Och har inte kunnat göra något för att fixa det.

Wifi når inte överallt

Jag tror också att jag får packetloss men har inte hunnit testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.jönns:

Ursäkta mina dåliga kunskaper,men"apa"är?

Det ska vara AP vilket är samma sak som accesspunkt

Skrivet av Giraffe_bonker:

Det funkar ok, men i mellan åt så funkar det så dåligt att det inte går att använda. Det funkar ofta igen om man startar om routern men det är ju inte riktigt en hållbar lösning. Det funkar också väldigt dåligt om man är typ fler än 2 personer på det (Även om man använder ethernet.) Och har inte kunnat göra något för att fixa det.

Wifi når inte överallt

Jag tror också att jag får packetloss men har inte hunnit testa.

Okej, hur bor du då som?
Testa att byta kanal på WIFI så inte att du ligger på samma som någon grannes för det kan dra ner väldigt mycket

Permalänk
Skrivet av SNorkSWE:

Det ska vara AP vilket är samma sak som accesspunkt

Okej, hur bor du då som?
Testa att byta kanal på WIFI så inte att du ligger på samma som någon grannes för det kan dra ner väldigt mycket

Har kollat upp kanalerna och det finns inte så många nätverk här. Väggarna är väldigt tjocka så jag tror det är det som drar ner räckvidden. Men jag via en ethernet kabel och de funkar dåligt då med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giraffe_bonker:

Har kollat upp kanalerna och det finns inte så många nätverk här. Väggarna är väldigt tjocka så jag tror det är det som drar ner räckvidden. Men jag via en ethernet kabel och de funkar dåligt då med

För att kolla upp kanaler bruka jag köra med den här appen, där ser man även singnalstyrkan https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

om det är tjocka väggar så hjälper det nog ändå inte så mycket att byta router, sätt en AP på rätt ställe så blir det nog bra.

Testat med en FR av 799an? och hur längesedan?

Permalänk
Skrivet av Giraffe_bonker:

Har kollat upp kanalerna och det finns inte så många nätverk här. Väggarna är väldigt tjocka så jag tror det är det som drar ner räckvidden. Men jag via en ethernet kabel och de funkar dåligt då med

Vad är det som fungerar dåligt även när du kör kabel? Något du kan försöka är att ställa din router på mellanvåningen om du inte testat det för att få räckvidd på alla plan. Jag har pysslat en del med nätverksfixar till bekanta och kan säga att det är riktigt svårt att få till bra trådlösa lösningar.(Är dock inget proffs) Det är mycket som behöver vara "rätt" i inställningar och funktioner som inte alla accesspunkter nödvändigtvis har. Tex. att man ska kunna ha olika SSID för att inte få "krockar". Är ditt problem uppkopplingen mot internet eller interna LAN-nätverket? Om du har problem även med kabel så känns sannolikheten stor att det är problem med internetuppkopplingen om jag skulle gissa.

Du verkar inte vara en Poweruser som pressar ditt nätverk för optimala hastigheter mot NAS etc. därför rekommenderar jag att köra så standard som möjligt och skippa bryggning av Teliamodemet. Möjligtvis att testa med Accesspunkt som du kopplar in med kabel på det ställe (övervåning) som du inte når med endast teliamodemet.

Det vart mycket skrivet men hoppas något kan få dig på rätt spår.

Permalänk

Kolla lite på denna länk till Kjell.com "Så funkar det"
Står lite matnyttigt om du känner för att gotta lite.

Om nätverk

Permalänk
Skrivet av flurrijacob:

Vad är det som fungerar dåligt även när du kör kabel? Något du kan försöka är att ställa din router på mellanvåningen om du inte testat det för att få räckvidd på alla plan. Jag har pysslat en del med nätverksfixar till bekanta och kan säga att det är riktigt svårt att få till bra trådlösa lösningar.(Är dock inget proffs) Det är mycket som behöver vara "rätt" i inställningar och funktioner som inte alla accesspunkter nödvändigtvis har. Tex. att man ska kunna ha olika SSID för att inte få "krockar". Är ditt problem uppkopplingen mot internet eller interna LAN-nätverket? Om du har problem även med kabel så känns sannolikheten stor att det är problem med internetuppkopplingen om jag skulle gissa.

Du verkar inte vara en Poweruser som pressar ditt nätverk för optimala hastigheter mot NAS etc. därför rekommenderar jag att köra så standard som möjligt och skippa bryggning av Teliamodemet. Möjligtvis att testa med Accesspunkt som du kopplar in med kabel på det ställe (övervåning) som du inte når med endast teliamodemet.

Det vart mycket skrivet men hoppas något kan få dig på rätt spår.

problemet är när jag kör med kabel ensam så slutar det nästan funka med det hjälper att starta om routern. Det kan även bli extern dåligt om fler kommer på nätverket, så dåligt att det inte går att använda. Men om jag kollar hastigheten så ligger den fortfarande på 25 mb/s

Jag vet inte hur jag kan fixa det men många tyckte att man skulle brygga routern eller vad kan jag göra? om man kontaktar pratar man med dom de säger att de ska ändra något och de funkar lika dåligt som innan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Giraffe_bonker:

När jag kör med kabel ensam så slutar det nästan funka med det hjälper att starta om routern. Det kan även bli extern dåligt om fler kommer på nätverket, så dåligt att det inte går att använda. Men om jag kollar hastigheten så ligger den fortfarande på 25 mb/s

Du verkar ha adslanslutning och det är ju lätt hänt att upplänken fylls och då blir nätet segt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du verkar ha adslanslutning och det är ju lätt hänt att upplänken fylls och då blir nätet segt.

Så det är inget man kan fixa? eller e det bara så att adsl inte klara så mycket?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Giraffe_bonker:

Så det är inget man kan fixa? eller e det bara så att adsl inte klara så mycket?

Adsl har låg uppkapacitet och just det är det inget du kan göra nått åt mer än att byta anslutningstyp, vdsl är snabbare om det går att få där du bor.
Om man fyller upplänken kan det ev bli lite bättre med trafikprioritering men det gör ju inte några underverk om man använder nått som kräver mycket kapacitet typ onlinelagring eller streaming.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade lite problem med min Telia-router och köpte en Netgear R7000 och det var nästan som natt och dag.

WiFi:n har bättre täckning och starkare signal, sen är det lättare att göra inställningar och sedan att man kan hänga upp den på väggen är ju inte helt fel.

Hatar verkligen Telia-routern och att jag måste ha den kvar. Hittar ingen bra plats att placera den, så nu står den på golvet under ett skrivbord.. Tidigare stod den i fönstret och alla sladdar hängde innanför gardinen.

Angående bryggningen, så ringde jag bara Telia och sa att jag hade köpt en egen router och ville brygga deras. 1-2 minuter, sen var det klart.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Hade lite problem med min Telia-router och köpte en Netgear R7000 och det var nästan som natt och dag.

WiFi:n har bättre täckning och starkare signal, sen är det lättare att göra inställningar och sedan att man kan hänga upp den på väggen är ju inte helt fel.

Hatar verkligen Telia-routern och att jag måste ha den kvar. Hittar ingen bra plats att placera den, så nu står den på golvet under ett skrivbord.. Tidigare stod den i fönstret och alla sladdar hängde innanför gardinen.

Angående bryggningen, så ringde jag bara Telia och sa att jag hade köpt en egen router och ville brygga deras. 1-2 minuter, sen var det klart.

Ok ska testa att brygga den senare idag hoppas att det hjälper. Skriver här om det funkar om det är någon med liknande problem

Permalänk

@Giraffe_bonker:
Bryggade routern och allt funkar bra nu

Permalänk
Medlem

Vet att detta är en gammal tråd, men jag kom in här för att jag har samma problem idag och tänkte att det gör säkert fler. Nu finns möjlighet att brygga Telias router själv: https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router. Så slipper man mycket av allt krångel som nämns i tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII