HDD'n gör plötsligen ''Click of death'' Byta platters till frisk HDD?

Permalänk
Medlem

HDD'n gör plötsligen ''Click of death'' Byta platters till frisk HDD?

Tjenare!
Som rubriken säger!
Flickvännens HDD har nu gett upp. Den sitter i en stationär dator, och fick ingen smäll eller dylikt. Den funkade när hon stängde av den, några dagar senare när hon startade upp den igen så blev det som det blev... Så som jag fattat det så är CoD oftast inte en skadad hårddisk i sig, utan att läsarmen har förvirrat bort sig, och vet inte vart den är och vad den gör? Inte öppnat disken än, men lär nog bli jag som gör det och inte någon firma, då det enligt uppgifter kostar allt mellan 3-15k...

Jag läste på ett inlägg här på clockers att man kan testa hålla disken i en udda vinkel, så kunde läsarmarna/armen hitta tillbaks till en sektor, och utgå därifrån och på så vis hitta tillbaks till normal rytm, så jag lär ju prova det först. Men en annan tanke som slog mig, då den inte blivit tillstött eller så, så lär ju platterserna ha klarat sig. Går det då inte att plocka bort dom, och stoppa in i en fungerande HDD? Eller fungerar det inte som CD skivor? Eller behöver disken själv ha skrivit datan för att veta vart den ligger, och kan inte ''söka''? Lär det bli samma sak igen då, att armen inte vet var den är och får fnatt?

Hoppas ni förstår! Annars är det bara att fråga om något är oklart!
Ska testa det där med udda vinkel, återkommer med resultat. Tillsvidare, så är både jag och flickvännen tacksamma för input!

Geeka luuugnt!
Mvh

Permalänk
Medlem

Att plocka ut plattorna och sätta i en annan hårddisk kan du ge upp på direkt.
Det skulla kräva två lika hårddiskar, vilket kan gå att hitta på ett eller annat sätt. Men efter det så kräver det också att du kan montera dom på korrekt sätt vilket jag tvivlar.
Så fort en hårddisk är öppnad är den "förbrukad". Det får ej vara damm, smuts eller någon typ av skit i en hårddisk. Då ett litet hårstrå kan förstöra den.
Så vad du än gör. Öppna den inte.

Vill du ha din data så skicka in den till ett företag och lägg ut de 10k dom vill ha.
Annars är det som vanligt, lär er göra backup så händer inte detta.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Det fungerar inte riktigt så som du verkar tro..
Minsta lilla dammkorn inne i hårddisken kan få förödande effekter.

Permalänk
Medlem

Snabba svar som alltid! Vad är det för speciell montering då? När man kollar på en demontering på YT, så är det bara en skruv som håller fast dem... Antagligen nån hylsa i mitten förmodar jag också...
Skulle det fungera rent praktiskt? Skulle den nya disken kunna läsa av datan?

Samt, stämmer verkligen det där med dammkorn? Stora partiklar kan man ju absolut förstå, men med tanke på att läsarmen hålls stabil av magneter så tillåts ju ändå ett ''spelrum'', ett några dammkorn borde väl den klara av? Länge nog för att flytta över bilderna iallafall?

Det är inte hela livets bilder, utan bilder från typ 1 år sammanlagt, så att punga ut 10k är det inte riktigt värt... Men det är ju såklart tråkigt, och man kanske kan försöka sig på något själv iallafall!

Permalänk
Medlem

Sedan är det antagligen någon minneskrets på kretskortet där du måste kopiera informationen till den nya disken på något vis.

Är nog mindre bra ide att ens försöka, är det något verkligt viktigt så finns ju företag som fixar detta men kostar ju säkert minst 5000kr/HDD kanske mera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adde318:

Samt, stämmer verkligen det där med dammkorn? Stora partiklar kan man ju absolut förstå, men med tanke på att läsarmen hålls stabil av magneter så tillåts ju ändå ett ''spelrum'', ett några dammkorn borde väl den klara av? Länge nog för att flytta över bilderna iallafall?

Ja, det stämmer. Dom monteras i kliniskt rena rum.

Permalänk
Medlem

Om TS googlar "dataräddning" istället för att lyssna på okvalificerade gissningar så går det ganska snabbt att få fram att det finns möjligheter att rädda förlorad data från ungefär 500 kr och uppåt, beroende på vad det är för fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adde318:

Samt, stämmer verkligen det där med dammkorn? Stora partiklar kan man ju absolut förstå, men med tanke på att läsarmen hålls stabil av magneter så tillåts ju ändå ett ''spelrum'', ett några dammkorn borde väl den klara av? Länge nog för att flytta över bilderna iallafall?

Inte är det för skojs skull som dom monteras i "clean rooms"

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Snabba svar som alltid! Vad är det för speciell montering då? När man kollar på en demontering på YT, så är det bara en skruv som håller fast dem... Antagligen nån hylsa i mitten förmodar jag också...
Skulle det fungera rent praktiskt? Skulle den nya disken kunna läsa av datan?

Samt, stämmer verkligen det där med dammkorn? Stora partiklar kan man ju absolut förstå, men med tanke på att läsarmen hålls stabil av magneter så tillåts ju ändå ett ''spelrum'', ett några dammkorn borde väl den klara av? Länge nog för att flytta över bilderna iallafall?

Det är inte hela livets bilder, utan bilder från typ 1 år sammanlagt, så att punga ut 10k är det inte riktigt värt... Men det är ju såklart tråkigt, och man kanske kan försöka sig på något själv iallafall!

En jämförelse på hur nära ytan huvudena svävar på sin luftkudde.
http://soundbytes.org/2015/03/28/hard-drive-contaminate-size-...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Haha, sjukt ju! Jäkla precisonsgrejer

Någon som har koll på hur man får tag på ersättnings pcb'er? Många på nätet påstår ju att CoD är ett elektriskt fel snarare än mekaniskt. Behöver man överföra minnet osv mellan de 2 pcb'erna? Då känns det ju bökigare...
Känns så jäkla segt att veta att HDDn liksom funkar, platters snurrar, armen kan röra sig... bara det att den fått fnatt? Man hade ju nästan hellre hoppats på att den skulle dö helt om den nu skulle dö... Nu retas den ju liksom.
Det finns ingen förklaring till varför det händer? Vad det kan ha varit som störde ut hjärnan i HDDn?

Permalänk
Medlem

Ja montera isär den kan du ju glömma... Om det rör sig om 1 års bilder hade jag nästan pungat ut 10 000:- för att få dem räddade (förutsatt att om dem inte kan rädda dem betalar jag inte). Vill ju inte punga ut 10k för ett "kanske"... Fast sen har jag ju alla mina bilder på 5 st olika hdd från olika tillverkare och från olika batches...

Annars kan du ju testa frystricket om den "klickar", borde ge dig några min att kopiera över lite bilder... Se bara till att ha ALLT redo inför kopieringen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Haha, sjukt ju! Jäkla precisonsgrejer

Någon som har koll på hur man får tag på ersättnings pcb'er? Många på nätet påstår ju att CoD är ett elektriskt fel snarare än mekaniskt. Behöver man överföra minnet osv mellan de 2 pcb'erna? Då känns det ju bökigare...
Känns så jäkla segt att veta att HDDn liksom funkar, platters snurrar, armen kan röra sig... bara det att den fått fnatt? Man hade ju nästan hellre hoppats på att den skulle dö helt om den nu skulle dö... Nu retas den ju liksom.
Det finns ingen förklaring till varför det händer? Vad det kan ha varit som störde ut hjärnan i HDDn?

Försöker hitta hur breda spåren är på moderna hårddiskar, men hittar bara
http://www.hitachi.com/New/cnews/071015a.html
"Recording heads with 50 nm track-widths are expected to debut in commercial products in 2009, while those with 30 nm track-widths will be implemented in products in 2011. Current TMR heads, shipping in products today, have track-widths of 70 nm."

Då för 9 år sedan låg packningstätheten på 200 Gbit per kvadrattum. Det ger att på en enda kvadratmillimeter yta ryms 210 miljoner punkter med olika laddning. Redan det var precision, som har dubblats några gånger på 9 år.

Har hänt lite med packningstätheten sedan hårddiskar såg ut så här, och då är det ändå inte mer än 10 MB

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Samt, stämmer verkligen det där med dammkorn? Stora partiklar kan man ju absolut förstå, men med tanke på att läsarmen hålls stabil av magneter så tillåts ju ändå ett ''spelrum'', ett några dammkorn borde väl den klara av? Länge nog för att flytta över bilderna iallafall?

Man har börjat använda helium i diskarna för att "vanlig luft" innehåller för stora atomer, och avståndet mellan läshuvud, och skiva blir för stort.

Skrivet av adde318:

Haha, sjukt ju! Jäkla precisonsgrejer

Någon som har koll på hur man får tag på ersättnings pcb'er? Många på nätet påstår ju att CoD är ett elektriskt fel snarare än mekaniskt. Behöver man överföra minnet osv mellan de 2 pcb'erna? Då känns det ju bökigare...

Om man är lite av en chanstagare, börja med att kyla disken, det kan räcka för att få igång den kortare stunder. Troligtvis har den gjort sitt, och reservdelar är svåra att få tag på. En nytt styrkort får man i princip bara från en identisk disk.

Skrivet av Sveklockarn:

Om TS googlar "dataräddning" istället för att lyssna på okvalificerade gissningar så går det ganska snabbt att få fram att det finns möjligheter att rädda förlorad data från ungefär 500 kr och uppåt, beroende på vad det är för fel.

Fast nu pratar vi fysiska / elektroniska fel, och jag vet ingen som ens tar i det för under 3000:-

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om du är säker på att det är PCBn så kan man göra ett byte. Click felet kan vara allt från läsarm som fastnat till mycket annat dock. Så oddsen för att det hjälper är rätt låg.

http://www.hdd-parts.com/ har tex @Lifooz använt och lyckats rädda en disk. Men där var det definitivt skadat PCB. De ordnar ersättnings PBC kort och flyttar FW. Med detta gjort, så länge disken är mekaniskt frisk, så kommer den fungera igen.

Men räkna inte med att göra några "precisions jobb" i disken... dagens diskar har så extrem precision att det är helt otroligt. Tom en skruv som är lite för hårt spänd = fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om TS googlar "dataräddning" istället för att lyssna på okvalificerade gissningar så går det ganska snabbt att få fram att det finns möjligheter att rädda förlorad data från ungefär 500 kr och uppåt, beroende på vad det är för fel.

500kr? Då låter det som att de bara kör något recoveryprogram. TS har ju missljud, det brukar vara allvarligare.
Detta kostar nog inte 500kr:
http://www.ahlbergdata.se/raumldda-haringrddisk-i-renrum.html

Istället för att klaga på "okvalificerade gissningar" och hänvisa till Google så kan du ju rekommendera något bra återställningsföretag? Inte minst någon som är i närheten av 500kr för mekaniska problem och samtidigt gör ett bra jobb.

Permalänk
Medlem

@adde318:
Att köra sådana program och själv försöka återställa datan kan förstöra datan, så att inte ens proffs som IBAS kan rädda filerna. Kan du ta den risken? Är datan inte värd mer än 8000:- ?

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/privat/
Dem tar max 8000:- då dem har prisgaranti på det för privatkunder.

Är datan inte värd så mycket kan du anse den som förlorad redan och experimentera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Haha, sjukt ju! Jäkla precisonsgrejer

Någon som har koll på hur man får tag på ersättnings pcb'er? Många på nätet påstår ju att CoD är ett elektriskt fel snarare än mekaniskt. Behöver man överföra minnet osv mellan de 2 pcb'erna? Då känns det ju bökigare...
Känns så jäkla segt att veta att HDDn liksom funkar, platters snurrar, armen kan röra sig... bara det att den fått fnatt? Man hade ju nästan hellre hoppats på att den skulle dö helt om den nu skulle dö... Nu retas den ju liksom.
Det finns ingen förklaring till varför det händer? Vad det kan ha varit som störde ut hjärnan i HDDn?

Är innehållet viktigt på disken, eller är det bara för hobbyändamål du vill själv pilla med disken?
Är innehållet viktigt så pilla inte med den.

Är det bara för hobby och kul att pilla med den, knock yourself out

Visa signatur

Acer Predator Helios 300