Strömma film från dator till mobiler/surfplattor (iPhone/iPad) via film-appens funktion i Windows 10?

Permalänk

Strömma film från dator till mobiler/surfplattor (iPhone/iPad) via film-appens funktion i Windows 10?

Hej alla HTPC, hemma-server och home streaming experter.
Har börjat bygga upp ett eget biblotek av filmer på min dator efter incidenten med Swefilmer *host*, och jag skulle vilja kunna streama film som ligger lagrad på min dator till en ipad eller iphone.
Låter detta sig göras på något smidigt sätt via den inbyggda funktionen för att skicka en videoström via wifi/bluetooth som finns inbyggd i windows 10?
Har lyckats få min dator och TV att hitta varandra och kan strömma via den inbyggda funktionen i videospelaren till TVn utan problem, vet någon om det går att göra detta även med en iPad/iPhone som mottagare?
Det verkar finnas flera olika funktioner för olika typer av streaming i iPhones VLC app men hittar endast möjlighet att hämta en stream från Plex media server alternativt en FTP-server (inget jag har och ej har möjlighet att skaffa i nuläget). Utöver detta finns även möjlighet att använda uPnP för det lokala nätverket, men det vet jag ej hur det fungerar. Någon här som har några bra tips för att kunna strömma film från en dator till en iPhone/iPad. Det behöver endast fungera med en klient åt gången, och endast via det lokala nätverket, men att kunna göra annat på datorn som agerar host samtidigt som den strömmar film till en surfplatta/mobil skulle uppskattas.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Permalänk