Påfyllning av system. 29 timmar utan läcka, sen några droppar, sen inget igen i dagar...

Permalänk
Medlem

Påfyllning av system. 29 timmar utan läcka, sen några droppar, sen inget igen i dagar...

Tjenare!

Jag har stött på ett problem och vet inte vad jag ska göra.
Flyttade precis och tömde då datorn på vatten, hade sedan problem med läckor på ett ställe. Bytte kopplingar och fyllde sedan på igen. Allt gick som det skulle, avluftade systemet i 29 timmar och hade inga läckor alls.
Sedan flyttade jag reservoiren lite dit den skulle vara och när jag började koppla ihop allting märkte jag att det kom några droppar från samma koppling som läckte i första början under reservoiren, tänkte självfallet "helvete också" och orkade inte riktigt ta itu med det just då.

Jag lät det stå med en mugg under läckan, gick tillbaks ett tag senare och kollade och märkte att det inte var något vatten i muggen, gick tillbaks senare igen och inget och så vidare...
Jag har nu låtit det stå i 3 dagar och det är snustorrt där det droppade, inga läckor någonstans...
Har till och med testat att skaka datorn, flytta reservoiren lite upp och ner, men det läcker inte nu.

Någon som har några idéer om detta?
Hur kan det vara slutet sedan läcka lite sedan slutet igen, något litet glapp?
I vilket fall som helst, hur fan löser jag detta?

Har redan bytt tre kopplingar på samma ställe och denna sista VERKADE ju fungera till 100% men nu är det mer som 99%.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är kopplingarna som är problemet utan slangarna, dom blir med tiden en smula stelare, och det kan uppstå fina sprickor.

beror också förstås på vad du har för slangar.

Om det är skarven mellan kopplingen och block/tank mm som läcker borde lite silikon på gängan göra susen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tänkte det först också men det är en 90 graders adapter som läcker precis där den kopplas till resen, samt att slangen är ny.
Eller menar du att man kan använda silikon på gängan där?

Permalänk
Medlem

Dålig O-ring på kopplingen(arna) kanske? Kanske är torr eller deformerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Dålig O-ring på kopplingen(arna) kanske? Kanske är torr eller deformerad?

Kanske men är det inte skumt att det är tätt i 29 timmar sedan läcker i några minuter och sedan tätt i 3 dagar igen?

Permalänk
Rekordmedlem

Det har inte bildats kondens ?
Men ja en liten läcka kan ju täta sig själv, det är ju inget tryck att tala om i datorn och temperaturvariationer kan ju påverka om det är mycket små läckor, det kan ju kanske även ha varit vatten som inte direkt läckt utan legat i kopplingen om du avser några få droppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har inte bildats kondens ?
Men ja en liten läcka kan ju täta sig själv, det är ju inget tryck att tala om i datorn och temperaturvariationer kan ju påverka om det är mycket små läckor, det kan ju kanske även ha varit vatten som inte direkt läckt utan legat i kopplingen om du avser några få droppar.

Ingen kondens nej. Jag var rätt noggrann med att torka av allt innan jag kopplade ihop det igen.

Permalänk
Medlem

Men kan man kanske ta lite silikon och täta med, eller ska man koppla loss och köpa ny 90 gradare? hade underlättat, har tömt och fyllt datorn fyra gånger nu och det är tre radiatorer, massa block och slangar så tar tid som fan...

Kan tilläggas att jag inte har så mycket pengar för tillfället, varit tvungen att lägga allt på att inreda lägenheten.

Jävla 90 och 45 gradare asså, försökte undivika dom så gott det gick...

Permalänk
Rekordmedlem

Du får hälla i kylarcement och klocka som bara den så vattnet blir hett så det tätar
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--V...
Eller så byter du kopplingar eller så är det redan tätt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vosax:

Men kan man kanske ta lite silikon och täta med, eller ska man koppla loss och köpa ny 90 gradare? hade underlättat, har tömt och fyllt datorn fyra gånger nu och det är tre radiatorer, massa block och slangar så tar tid som fan...

Kan tilläggas att jag inte har så mycket pengar för tillfället, varit tvungen att lägga allt på att inreda lägenheten.

Jävla 90 och 45 gradare asså, försökte undivika dom så gott det gick...

Jo lite silikon på gängan borde få det tätt, eller om du lägger lite på packningen.
En tub kostar inte mycket
Finns vit eller transparent silikon, samt glassilikon som har starkare limmande egenskaper, men den vanliga funkar bra.

EDIT: vad är det för 90gradare du har skaffat?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får hälla i kylarcement och klocka som bara den så vattnet blir hett så det tätar
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--V...
Eller så byter du kopplingar eller så är det redan tätt...

Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo lite silikon på gängan borde få det tätt, eller om du lägger lite på packningen.
En tub kostar inte mycket
Finns vit eller transparent silikon, samt glassilikon som har starkare limmande egenskaper, men den vanliga funkar bra.

EDIT: vad är det för 90gradare du har skaffat?

Ok, något bra ställe som går att beställa det från nätet?
Det är EKWB 90 gradare, silvriga (color matters)
Köpte dom från inet eller komplett, kommer inte ihåg nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Ja den borde fungera, det är ju varken dricksvatten eller höga tryck/temperaturer det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen alla, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Jadå, dock om du har en bensinstation nära dig brukar dom också ha.
Köpte sist en tub på OKQ8

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jadå, dock om du har en bensinstation nära dig brukar dom också ha.
Köpte sist en tub på OKQ8

okok

Permalänk
Medlem

Gängtejp kan också fungera. Men det låter helt klart som om det är mellan kopplingen och reservoaren som det läcker. Små läckor är ett aber då de, precis som du skriver, kan verka intermittenta.

Jag har haft en läcka i en O-ring som var såpass liten att det inte märktes annat än på att det blev en hög med vitt pulver på golvet under läckan, inte vått. Jag upptäckte att något var knasigt när jag tvingats fylla på systemet med vatten tre gånger på en månad.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Gängtejp kan också fungera. Men det låter helt klart som om det är mellan kopplingen och reservoaren som det läcker. Små läckor är ett aber då de, precis som du skriver, kan verka intermittenta.

Jag har haft en läcka i en O-ring som var såpass liten att det inte märktes annat än på att det blev en hög med vitt pulver på golvet under läckan, inte vått. Jag upptäckte att något var knasigt när jag tvingats fylla på systemet med vatten tre gånger på en månad.

Ja.
Fan va skumt, jag har inte märkt att vattennivån har droppat något alls egentligen så på den fronten är det lugnt så det är verkligen en liten jävla piss läcka men det är fortfarande ett helvete!

Permalänk
Medlem

Handlar det om ett väldigt litet läckage så kan det vara svårt att upptäcka med en plast/glas/keramik kopp då vattnet kan hinna avdunsta och därmed ser man aldrig nåt.
Lägger du lite papper istället heller i/ovanpå koppen så är det lättare att se om papperet fått vatten på sig.

Ännu bättre är om du har nåt i vattnet som färgar det lite som tex glykol/färgämne/alger (fast alger bör man ju undvikla i kylsystem om man vill ha bra kylning) då synns det betydligt bättre på pappret om det varit blött (i kopp är det inte lika säkert att det syns bättre).

Och du borde kunna röra på slangarna/kopplingar en liten bit (nån mm heller två) och dom ska hålla tätt gör dom ej det men är täta när man ej rör på siten så är det ingen koppling man ska lita på.

Det finns även papper som ändrar färg om det utsätts för vatten vilket är till för läckage tester och då är det klart synligt redan efter en droppe.
Har dock ingen som helst aning om vad dessa papper heter googla lite snabbt men hittade inget vettigt men borde inte vara så svårt att hitta om du verkligen vill.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Kanske dags att köpa riktiga nipplar och slangklämmor och 90-graders vinklar ?
Lite fulare kanske men du slipper läckorna.

Annars får du väl försöka dra åt skiten du kör med nu och be till gud att det inte läcker, skaka på datorn gör nog ingen skillnad men när ditt vatten blir varmt och slangarna expanderar kan vattnet börja rinna igen så håll ett öga på det speciellt om du har ett dyrt grafikkort.

Permalänk
Medlem

får hålla noggrann koll på det ja. Som tur är så är läckan i botten av chassit så om det droppar så droppar det i botten så kommer inget på någon elektronik, samt att det droppade ungefär en droppe på två minuter som det var.

Jag testar med silikon nu, funkar inte det så blir det bara att köpa ytterligare kopplingar... Blir så trött på detta, har en massa annat att ta tag i.

Ska tilläggas att det än så länge inte droppat eller varit blött/fuktigt vid kopplingen efter silikontätningen.