Permalänk

Låg FPS med bra dator

Tja,

Jag är inte expert när det gäller vilka inställningar man ska ha i spelet, hade hoppats ni kanske kunde tipsa lite.
Ingame ligger jag på 200 och droppar till 150-160 i strider. Känns som jag borde ligga mycket högre...

Vill gärna veta vad man ska ha för settings på Nvidia-kontrollpanelen, startalternativ i CS och grafikinställningar i spelet.

Såhär har jag inställningar nu i spelet:

Mina specs:

ASUS M5A97 R2.0
AMD FX-8350 4,0GHz
8GB RAM DDR3
NVIDIA Geforce GTX 970
Samsung SSD 250GB
Windows 8.1
144HZ skärm

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i varför men jag känner att 150-200 fps är väl fortfarande bra? Vet ej vad din skärm har för refreshrate men någonstans mellan 60-144 och du ligger ju över det.

Annars för att boosta din FPS så kan du sänka din resolution samt sänka texturfiltreringsläge samt shaders.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk

@chickenowl:

Hmm ja jag vet inte... polarna sitter ju på bra mycket sämre datorer och ligger runt 250fps ingame...

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem

Enda riktigt behövande i CS på hög grafik är shaders/skuggor. Resten kan du ha på low om du är ute efter hög FPS.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Kan bero på deras inställningar, men känner fortfarande att du inte tjänar något på att ha högre fps. Iom att din skärm bara kan trycka fram 60 bilder (antar att den är 60hz) och om du trycker ut 150-200 bilder så ser du ju inte 1/4 av dem...

Har inte förstått varför många kör med "600 fps är bättre för jag ser folk snabbare"-tänket, har aldrig fått en förklaring på hur det hjälper.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta kan hjälpa men..

Gå in på Steam/Steamapps/Common/Counter-Strike Global Offensive/csgo/cfg/video.txt
ändra "setting.mat_queue_mode" "-1" till "setting.mat_queue_mode" "2".

Visa signatur

Fractal Design Define XL - Asus p8p67 PRO rev.3.1 - Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @4,6Ghz - Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE - ASUS GeForce GTX 690 - Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

Kan bero på deras inställningar, men känner fortfarande att du inte tjänar något på att ha högre fps. Iom att din skärm bara kan trycka fram 60 bilder (antar att den är 60hz) och om du trycker ut 150-200 bilder så ser du ju inte 1/4 av dem...

Har inte förstått varför många kör med "600 fps är bättre för jag ser folk snabbare"-tänket, har aldrig fått en förklaring på hur det hjälper.

Det finns spelmotorer där inputs och andra beräkningar är direkt kopplade till den fps som du spelar på, högre fps ger ett mer responsivt spel oavsett hur många bilder per sekund din skärm visar. Jag har dock ingen aning om detta gäller för CS:GO då jag inte spelar det.

Jag har märkt att många verkar tro att det fungerar så i alla spel, vilket har lett till myten att man alltid ska ha högre fps än vad skärmen klarar av, vilket i de flesta fallen är helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

Kan bero på deras inställningar, men känner fortfarande att du inte tjänar något på att ha högre fps. Iom att din skärm bara kan trycka fram 60 bilder (antar att den är 60hz) och om du trycker ut 150-200 bilder så ser du ju inte 1/4 av dem...

Har inte förstått varför många kör med "600 fps är bättre för jag ser folk snabbare"-tänket, har aldrig fått en förklaring på hur det hjälper.

Jo, fast tänk då att du "köar" bilder till skärmen. om bilden skapas vid t = 0, och sedan visas vid t=10. Då ligger ju skärmen 10 efter. Om du istället skapar en bild
vid t= 0, en till bild vid t= 5 och bilden fortfarande visas vid t= 10, då ligger ju bilden bara 5 efter.

Detta är dock bara en teori jag brukar föredra att låsa min fps vid en konstant hastighet. Annars kan man även om bilden visas med ett fast intervall på 60Hz uppleva att bilden blir ryckig, jag tror det är eftersom bilderna skapas olika lång tid från att de visas.

Brukar låsa på 120fps

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Det finns spelmotorer där inputs är direkt kopplade till den fps som du spelar på, högre fps ger ett mer responsivt spel oavsett hur många bilder per sekund din skärm visar. Jag har dock ingen aning om detta gäller för CS:GO då jag inte spelar det.

Jag har märkt att många verkar tro att det fungerar så i alla spel, vilket har lett till myten att man alltid ska ha högre fps än vad skärmen klarar av, vilket i de flesta fallen är helt onödigt.

Jo, detta är för att gameloopen, dvs all logik osv ofta är kopplat direkt till fpsen. Dvs allt körs varje gång en ny bild skapas. Vanligare för äldre spel. Vet inte riktigt hur allt fungerar med multitrådade saker.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Vilka launch-options har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena! Spelar med CSGO och har spelat cs i ca 10 år om det är intressant, så jag vet att man vill uppnå så många fps som möjligt.

Jag spelar förvisso med 1024x768 med black bars med en i5-3570K processor på 3,5Ghz och GTX 670 ocg får ut 350-250 FPS men oftast runt 300.

Prova att skriv fps_max 999 och sänk allt utom kantutjämning och texturfiltrering till low, dom två jag nyss nämde spelar jag själv med 2X på.

Mycket mer går tyvärr inte göra mer än att klocka processorn får fåtalet mer fps, men vad jag förstått är spelet väldigt olika från processor till processor även om man sitter med samma komponenter som sin polare sorgligt nog.

Hoppas något kan vara till hjälp.

Permalänk
Testpilot

OP:
Sätt ner allt på Low utom Shaders/Shadows som du kan lämna på medium/high.
Ställ AA på x2-x4.

Sedan i konsolen (som öppnas när spelet startat, ser ut såhär) skriv in "fps_max 999", detta gör du varje gång du startar spelet.

PCGamer har även en helt okej guide här. De år igenom launch settings, grafikinställningar och config för .ini filer

Skrivet av chickenowl:

Kan bero på deras inställningar, men känner fortfarande att du inte tjänar något på att ha högre fps. Iom att din skärm bara kan trycka fram 60 bilder (antar att den är 60hz) och om du trycker ut 150-200 bilder så ser du ju inte 1/4 av dem...

Har inte förstått varför många kör med "600 fps är bättre för jag ser folk snabbare"-tänket, har aldrig fått en förklaring på hur det hjälper.

Saken med FPS i spel som CS är att den påverkar inte bara vad du ser, utan den spelar parallellt med Server Tickrate. Som standard på pubs ligger den på över 150 (tror jag?) i CS:GO, men kan ställas in så högt som 300+ av server admins.
Så även om du spelar på en 60/144Hz skärm, får du bättre responstider och uppdateringar av information ju högre FPS du har, oavsett vad skärmen kan 'visa'.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

OP:
Sätt ner allt på Low utom Shaders/Shadows som du kan lämna på medium/high.
Ställ AA på x2-x4.

Sedan i konsolen (som öppnas när spelet startat, ser ut såhär) skriv in "fps_max 999", detta gör du varje gång du startar spelet.

PCGamer har även en helt okej guide här. De år igenom launch settings, grafikinställningar och config för .ini filer

Saken med FPS i spel som CS är att den påverkar inte bara vad du ser, utan den spelar parallellt med Server Tickrate. Som standard på pubs ligger den på över 150 (tror jag?) i CS:GO, men kan ställas in så högt som 300+ av server admins.
Så även om du spelar på en 60/144Hz skärm, får du bättre responstider och uppdateringar av information ju högre FPS du har, oavsett vad skärmen kan 'visa'.

Standard är väl 68 och 128 som mest?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Såg denna idag från Launders (som är medlem i Team Red Plus eller vad det heter) https://www.youtube.com/watch?v=vPPIOtY__bA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Standard är väl 68 och 128 som mest?

64-tickrate är standard på Valve-servers som alla kids springer runt och visar sina häftiga skins för tusentals kronor på

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Inaktiv

Har bara läst TS inlägg, men pröva att "bara" köra i 1920x1080 och se om det gör något

Permalänk
Skrivet av chickenowl:

Kan bero på deras inställningar, men känner fortfarande att du inte tjänar något på att ha högre fps. Iom att din skärm bara kan trycka fram 60 bilder (antar att den är 60hz) och om du trycker ut 150-200 bilder så ser du ju inte 1/4 av dem...

Har inte förstått varför många kör med "600 fps är bättre för jag ser folk snabbare"-tänket, har aldrig fått en förklaring på hur det hjälper.

Jag har en 144HZ skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk

@fiskebulle:

-refresh 144 -processheap -novid -nojoy -noforcemparms -noforcemaccel -high -tickrate 128

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem

Testa allt på lägsta inställningar.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Tja,

Jag är inte expert när det gäller vilka inställningar man ska ha i spelet, hade hoppats ni kanske kunde tipsa lite.
Ingame ligger jag på 200 och droppar till 150-160 i strider. Känns som jag borde ligga mycket högre...

Vill gärna veta vad man ska ha för settings på Nvidia-kontrollpanelen, startalternativ i CS och grafikinställningar i spelet.

Såhär har jag inställningar nu i spelet:
http://s15.postimg.org/7brf36e7f/dfsdf.jpg

Mina specs:

ASUS M5A97 R2.0
AMD FX-8350 4,0GHz
8GB RAM DDR3
NVIDIA Geforce GTX 970
Samsung SSD 250GB
Windows 8.1
144HZ skärm

Du kör onödiga inställningar för CSGO.

Har du stängt av V-sync i Nvidias kontrollpanel?

Spela så här:
Alla inställningar - låg
Multisampling + Texturfiltreringsläge - lägsta.
FXAA - inaktiverad

Sen kör jag 1024x768 utan blackbars.

Jag spelar inte för att det ska vara snyggt, jag spelar för att jag ska kunna panga så bra som möjligt.

Du kanske pangar bättre om det är "snyggare", det är upp till dig.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av deginho:

Du kör onödiga inställningar för CSGO.

Har du stängt av V-sync i Nvidias kontrollpanel?

Spela så här:
Alla inställningar - låg
Multisampling + Texturfiltreringsläge - lägsta.
FXAA - inaktiverad

Sen kör jag 1024x768 utan blackbars.

Jag spelar inte för att det ska vara snyggt, jag spelar för att jag ska kunna panga så bra som möjligt.

Du kanske pangar bättre om det är "snyggare", det är upp till dig.

This!
Kör 4:3 och sen kan du välja om du vill spela med black bars eller stretched.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

@fiskebulle:

-refresh 144 -processheap -novid -nojoy -noforcemparms -noforcemaccel -high -tickrate 128

Det verkar som att du använder några launchoptions som är utdaterade. Jag tycker du borde kolla över dina launchoptions så du vet vad varje gör.
-noforceparms och noforcemaccel används inte längre och -processheap bör inte längre användas.
Har du provat om det är nödvändigt att köra spelet med hög prioritet? Det kan göra mer skada än nytta.

Permalänk

Jag satte ner detaljnivåerna på low förutom shaders (high) och sänkte till x2 på multisampling och texturfiltrering. Inaktiverade FXAA också.

Vipps så låg jag runt 300i fps och 250 under strider och "öppna vyer".

Tackar för hjälpen.

PS! Ska se igenom startalternativen!

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soab:

tjenare kunde inte skapa någon tråd så skriver här snabbt. Innan jag började använda min 120hz monitor så hade jag inga FPS drops med min 60hz monitor och nu när jag använder 120hz skärmen så får jag FPS drops hela tiden

Använder du v-sync?
Hur hög fps menar du att du har och hur lågt droppar den?

Permalänk
Medlem

@samots: de fixade sig på något sätt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

@fiskebulle:

-refresh 144 -processheap -novid -nojoy -noforcemparms -noforcemaccel -high -tickrate 128

Glöm inte -threads X (X hur många cores)

Permalänk

Kolla om du har "fps_max 300" annars är det nog bara inställningarna.

Själv sitter jag på en gtx 650 och en amd 6300 och får c.a 200FPS i strider.