chromium | ktorrent (magnet länk) | i3-vm | ubuntu 14.04 | [LÖST]

Permalänk
Medlem

chromium | ktorrent (magnet länk) | i3-vm | ubuntu 14.04 | [LÖST]

Hej!

Jag har valt att gå över till chromium efter att ha använt firefox sedan jag börja använda linux desktop. Nu när jag går in på hemsida med magnet länkar för torrent filer (i chromium), får jag upp rutan som syns på bilden nedan.

Innan jag börja på att undersöka det hela så klicka jag på launch application och firefox start med en ny tab som hantera magnet länken och starta ktorrent med torrent filen, vilket jag hade önska att slippa.
Nu efter att ha lekt runt lite för att "slippa" att firefox öppna. så öppnas ett nytt chromium fönster med ny tab utan att lyckas magnet länken (men jag gick in i gnome 3.xx.xx för att kolla om chromium kände igen om den var default webläsare där, då fungera det). Hur som helst i i3 som jag sitter i dagligen så funkar det inte.

Sakerna jag gjorde för att försöka åtgärda problemet är:

#Försök 1: xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop application/x-bittorrent xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop x-scheme-handler/magnet #Försök 2: gconftool-2 -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/command '/usr/bin/ktorrent %s' --type String gconftool-2 -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/enabled --type Boolean true gconftool-2 -t string -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/command "ktorrent %s" gconftool-2 -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/needs_terminal false -t bool gconftool-2 -t bool -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/enabled true #försök 3: x-scheme-handler/magnet=kde4-ktorrent.desktop xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop application/x-bittorrent xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop x-scheme-handler/magnet cp ~/.local/share/applications/mimeapps.list ~/.local/share/applications/mimeapps.list.Orgi vi ~/.local/share/applications/mimeapps.list #I vi körde jag search replace firefox.desktop till chromium-browser.desktop

Någon som har stött på samma problem och lyckas lösa det?

Vid eventuella oklarheter så är det bara att fråga.
Tack för svar!

Bild blurrad. Se § 7 i reglerna. Fråga hur blura du den? sweclockers funktion eller ladda du upp en redigerad bild?
Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfgh:

Hej!

Jag har valt att gå över till chromium efter att ha använt firefox sedan jag börja använda linux desktop. Nu när jag går in på hemsida med magnet länkar för torrent filer (i chromium), får jag upp rutan som syns på bilden nedan.

http://i.imgur.com/zRsgmXi.png

Innan jag börja på att undersöka det hela så klicka jag på launch application och firefox start med en ny tab som hantera magnet länken och starta ktorrent med torrent filen, vilket jag hade önska att slippa.
Nu efter att ha lekt runt lite för att "slippa" att firefox öppna. så öppnas ett nytt chromium fönster med ny tab utan att lyckas magnet länken (men jag gick in i gnome 3.xx.xx för att kolla om chromium kände igen om den var default webläsare där, då fungera det). Hur som helst i i3 som jag sitter i dagligen så funkar det inte.

Sakerna jag gjorde för att försöka åtgärda problemet är:

#Försök 1: xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop application/x-bittorrent xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop x-scheme-handler/magnet #Försök 2: gconftool-2 -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/command '/usr/bin/ktorrent %s' --type String gconftool-2 -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/enabled --type Boolean true gconftool-2 -t string -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/command "ktorrent %s" gconftool-2 -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/needs_terminal false -t bool gconftool-2 -t bool -s /desktop/gnome/url-handlers/magnet/enabled true #försök 3: x-scheme-handler/magnet=kde4-ktorrent.desktop xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop application/x-bittorrent xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop x-scheme-handler/magnet cp ~/.local/share/applications/mimeapps.list ~/.local/share/applications/mimeapps.list.Orgi vi ~/.local/share/applications/mimeapps.list #I vi körde jag search replace firefox.desktop till chromium-browser.desktop

Någon som har stött på samma problem och lyckas lösa det?

Vid eventuella oklarheter så är det bara att fråga.
Tack för svar!

Själv har jag aldrig fått magnet-links att lira med Chrome/Chromium. Kör Arch Xfce.
För detta snurrar jag igång firefox. Där funkar det fint.

Citat redigerat.
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ajaa får köra dubbla tills det jag hittar en lösning då, innan någon fråga anledningen för att jag envisas med chromium är för att den fixar flash bättre.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

För mig fungerar Chromium + Magnetlinks ypperligt.
$ xdg-mime default browser.desktop x-scheme-handler/http
$ xdg-mime default browser.desktop x-scheme-handler/https

Är allt jag behövde göra för att sätta Chromium som defualt browser och sedan fungerade allt utan problem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag testade nu men tyvärr fungerade inte för mig. Men tack för förslaget!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfgh:

Jag testade nu men tyvärr fungerade inte för mig. Men tack för förslaget!

Nej, det där är mime. Associationer. Det är de facto ett känt fel/bug i Chrome/Chromium.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Inga problem här.

Har du testat detta: http://askubuntu.com/questions/4836/changing-default-bittorre...

Dvs högerklicka *.torrent-fil och sen öppna med ktorrent i filhanteraren och bocka för "kom ihåg denna applikation" e.t.c.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Inga problem här.

Har du testat detta: http://askubuntu.com/questions/4836/changing-default-bittorre...

Dvs högerklicka *.torrent-fil och sen öppna med ktorrent i filhanteraren och bocka för "kom ihåg denna applikation" e.t.c.

Vad jag får ut i från ditt inlägg är:
Steg 1: ladda ner torrent fil
Steg 2: öppna torrent fil i ktorrent.

Eller missar jag något? Iaf om så är fallet har du tyvärr missförståt problemet. Jag har inge problem med att ladda ner torrent-filer för att öppna i ktorrent. Utan mitt problem är när det inte finns torrent filer utan bara magnet länkar. För att öppna magnet länkar i ktorrent så klickar man på dem sedan brukar firefox skicka dem till ktorrrent, som då laddar ner dom.

Då jag har bytt till chromium (anledning stor i kommentar åvan) så vill jag att chromium ska göra samma sak. Men ända sättet jag fått det att fungera är att chromium skickar magnet länkarna till firefox som sedan skicakar dom till ktorrent.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Avstängd

@asdfgh:

Seså seså, jag har inte missförstått något, du glömde förresten ett steg 3: Att låta systemet komma ihåg att för alltid öppna *.torrent med ktorrent genom att bocka i stil med "Kom ihåg detta val".

Jag hade exakt samma problem som du, att Chrome/Chromium inte öppnade ktorrent direkt via magnetlänkarna (kör Fluxbox), men genom att göra stegen ovan i Dolphin/Konqueror så löstes på det sättet problemet.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

@eXpander:

Får väl börja med att ursäkta mitt tidigare uttalande och tacka för förslaget då.

Får testa när jag kommer hem helt enkelt. Men jag förstår dock inte varför det skulle hjälpa. Antar att det är i nautulis du gör detta då (kanske är samma sak i gnome-commender)?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

@eXpander

Menar du att jag ska utföra detta med kombination med något tidigare steg jag gjort (har ändra tillbaka det andra för att få det att funka via firefox som jag nämnde tidigare). Anledningen till min fråga är för att det inte hjälpte.

Men tack för förslag igen!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Avstängd

@asdfgh:

Alright... Kanske dags att gå till roten av detta problem. Hur ser din kde4-ktorrent.desktop fil ut? Filmässigt heter den bara ktorrent.desktop och ligger i /usr/share/applications/kde4/ktorrent.desktop.

*EDIT: Finns även *.desktop-filer i din ~/.local/share/applications.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Kan posta senare när jag kommer hem.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

@eXpander:

Här är .desktop filen:

1 [Desktop Entry] 2 Name=KTorrent 3 Name[ast]=KTorrent 4 Name[be]=KTorrent 5 Name[bg]=KTorrent 6 Name[bs]=KTorent 7 Name[ca]=KTorrent 8 Name[ca@valencia]=KTorrent 9 Name[cs]=KTorrent 10 Name[da]=KTorrent 11 Name[de]=KTorrent 12 Name[el]=KTorrent 13 Name[en_GB]=KTorrent 14 Name[es]=KTorrent 15 Name[et]=KTorrent 16 Name[eu]=KTorrent 17 Name[fi]=KTorrent 18 Name[fr]=KTorrent 19 Name[ga]=KTorrent 20 Name[gl]=KTorrent 21 Name[hi]=केटोरें 22 Name[hne]=केटोरें 23 Name[hr]=KTorrent 24 Name[hu]=KTorrent 25 Name[is]=KTorrent 26 Name[it]=KTorrent 27 Name[ja]=KTorrent 28 Name[kk]=KTorrent 29 Name[km]=KTorrent 30 Name[lt]=KTorrent 31 Name[lv]=KTorrent 32 Name[mai]=KTorrent 33 Name[ms]=KTorrent 34 Name[nb]=KTorrent 35 Name[nds]=KTorrent 36 Name[ne]=केडीई टोरे 7 Name[nl]=KTorrent 38 Name[nn]=KTorrent 39 Name[pl]=KTorrent 40 Name[pt]=KTorrent 41 Name[pt_BR]=KTorrent 42 Name[ro]=KTorrent 43 Name[ru]=KTorrent 44 Name[si]=KTorrent 45 Name[sk]=KTorrent 46 Name[sl]=KTorrent 47 Name[sq]=KTorrent 48 Name[sr]=К‑торент 49 Name[sr@ijekavian]=К‑торент 50 Name[sr@ijekavianlatin]=KTorrent 51 Name[sr@latin]=KTorrent 52 Name[sv]=Ktorrent 53 Name[th]=โปรแกรม KTorrent 54 Name[tr]=KTorrent 55 Name[ug]=KTorrent 56 Name[uk]=KTorrent 57 Name[x-test]=xxKTorrentxx 58 Name[zh_CN]=KTorrent 59 Name[zh_TW]=KTorrent 60 GenericName=BitTorrent Client 61 GenericName[ast]=Veceru de BitTorrent 62 GenericName[be]=Кліент BitTorrent 63 GenericName[bg]=Клиент за торент 64 GenericName[bs]=BitTorent klijent 65 GenericName[ca]=Client de BitTorrent 66 GenericName[ca@valencia]=Client de BitTorrent 67 GenericName[cs]=BitTorrent klient 68 GenericName[da]=BitTorrent-klient 69 GenericName[de]=BitTorrent-Programm 70 GenericName[el]=Πελάτης BitTorrent 71 GenericName[en_GB]=BitTorrent Client 72 GenericName[es]=Cliente de BitTorrent 73 GenericName[et]=BitTorrenti klient 74 GenericName[eu]=BitTorrent Client 75 GenericName[fi]=BitTorrent-ohjelma 76 GenericName[fr]=Client BitTorrent 77 GenericName[ga]=Cliant BitTorrent 78 GenericName[gl]=Cliente de BitTorrent 79 GenericName[hi]=बिटटोरेंट क्ल 80 GenericName[hne]=बिटटोरेंट क्ल 81 GenericName[hr]=Klijent za BitTorrent 82 GenericName[hu]=BitTorrent kliens 83 GenericName[is]=BitTorrent biðlari 84 GenericName[it]=Client BitTorrent 85 GenericName[ja]=BitTorrent クライアント 86 GenericName[kk]=BitTorrent клиенті 87 GenericName[km]=កម្មវិធី BitTorrent 88 GenericName[lt]=BitTorrent klientas 89 GenericName[lv]=BitTorrent klients 90 GenericName[ms]=Klien BitTorrent 91 GenericName[nb]=BitTorrent-klient 92 GenericName[nds]=BitTorrent-Client 93 GenericName[ne]=बीट टोरेन्ट क्ला 94 GenericName[nl]=BitTorrent-cliënt 95 GenericName[nn]=BitTorrent-klient 96 GenericName[pl]=Klient BitTorrent 97 GenericName[pt]=Cliente de BitTorrent 98 GenericName[pt_BR]=Cliente BitTorrent 99 GenericName[ro]=Client BitTorrent 100 GenericName[ru]=Клиент BitTorrent 101 GenericName[si]=BitTorrent වැඩසටහ 102 GenericName[sk]=BitTorrent Klient 103 GenericName[sl]=Odjemalec za BitTorrent 104 GenericName[sq]=BitTorrent Klient 105 GenericName[sr]=Битторент клијент 106 GenericName[sr@ijekavian]=Битторент клијент 107 GenericName[sr@ijekavianlatin]=Bittorrent klijent 108 GenericName[sr@latin]=Bittorrent klijent 109 GenericName[sv]=BitTorrent-klient 110 GenericName[th]=โปรแกรมสำหรับ BitTorrent 111 GenericName[tr]=BitTorrent İstemcisi 112 GenericName[ug]=ﺏﻰﺘﺗﻭﺭﺭېﻦﺗ ﺥېﺭﻯﺩﺍﺭﻯ 113 GenericName[uk]=Клієнт BitTorrent 114 GenericName[x-test]=xxBitTorrent Clientxx 115 GenericName[zh_CN]=BitTorrent 客户端 116 GenericName[zh_TW]=BitTorrent 客戶端程式 117 Exec=ktorrent %i -caption "%c" %u 118 Icon=ktorrent 119 Type=Application 120 X-DocPath=ktorrent/index.html 121 MimeType=application/x-bittorrent;application/x-torrent;x-scheme-handler/magnet; 122 X-DBUS-StartupType=Unique 123 X-DBUS-ServiceName=org.ktorrent.ktorrent 124 Comment=A BitTorrent program for KDE 125 Comment[ast]=Un programa de BitTorrent pa KDE 126 Comment[be]=Кліент BitTorrent для KDE 127 Comment[bg]=Торент клиент за KDE 128 Comment[bs]=BirTorent program za KDE 129 Comment[ca]=Un programa de BitTorrent per al KDE 130 Comment[ca@valencia]=Un programa de BitTorrent per al KDE 131 Comment[cs]=BitTorrent pro KDE 132 Comment[da]=Et BitTorrent-program til KDE 133 Comment[de]=Ein BitTorrent-Programm für die KDE-Arbeitsumgebung 134 Comment[el]=Μία εφαρμογή BitTorrent για το KDE 135 Comment[en_GB]=A BitTorrent program for KDE 136 Comment[es]=Un programa de BitTorrent para KDE 137 Comment[et]=KDE BitTorrenti rakendus 138 Comment[eu]=KDErentzako BitTorrent programa bat 139 Comment[fi]=KDE:n BitTorrent-ohjelma 140 Comment[fr]=Un programme BitTorrent pour KDE 141 Comment[ga]=Clár BitTorrent KDE 142 Comment[gl]=Un aplicativo BitTorrent de KDE. 143 Comment[hne]=केडीई बर बिटटोरेंट प्र Comment[hr]=Program BitTorrent za KDE 145 Comment[hu]=Egy BitTorrent program a KDE-hez 146 Comment[is]=BitTorrent forrit fyrir KDE 147 Comment[it]=Un programma BitTorrent per KDE 148 Comment[ja]=KDE のための BitTorrent プログラム 149 Comment[kk]=KDE-нің BitTorrent бағдарламасы 150 Comment[km]=កម្មវិធី BitTorrent សម្រាប់ KD 51 Comment[lt]=BitTorrent programa KDE aplinkai 152 Comment[lv]=Bittorrent programma KDE darbvirsmai 153 Comment[ms]=Program BitTorrent untuk KDE 154 Comment[nb]=Et BitTorrent-program for KDE 155 Comment[nds]=En BitTorrent-Programm för KDE 156 Comment[ne]=केडीईका लागि बीट टोरेन्ट Comment[nl]=Een BitTorrent-programma voor KDE 158 Comment[nn]=Eit BitTorrent-program for KDE. 159 Comment[pl]=Klient bittorrent dla KDE 160 Comment[pt]=Um programa de BitTorrent para o KDE 161 Comment[pt_BR]=Um programa BitTorrent para o KDE 162 Comment[ro]=Client BitTorrent pentru KDE 163 Comment[ru]=Клиент BitTorrent для KDE 164 Comment[si]=KDE සඳහා BitTorrent වැඩසටහ 5 Comment[sk]=BitTorrent klient pre KDE 166 Comment[sl]=KDE-jev program za BitTorrent 167 Comment[sq]=Një program BitTorrent për KDE 168 Comment[sr]=Битторент програм за КДЕ 169 Comment[sr@ijekavian]=Битторент програм за КДЕ 170 Comment[sr@ijekavianlatin]=Bittorrent program za KDE 171 Comment[sr@latin]=Bittorrent program za KDE 172 Comment[sv]=Ett BitTorrent-program för KDE 173 Comment[th]=โปรแกรม BitTorrent สำหรับ KDE 174 Comment[tr]=KDE için BitTorrent uygulaması 175 Comment[ug]=KDE ﺩﻰﻛﻯ ﺏﻰﺘﺗﻭﺭﺭېﻦﺗ پﺭﻭگﺭﺎﻤﻣﻰﺳﻯ 176 Comment[uk]=Програма BitTorrent для KDE 177 Comment[x-test]=xxA BitTorrent program for KDExx 178 Comment[zh_CN]=一个 KDE 的 BitTorrent 程序 179 Comment[zh_TW]=KDE 的 BitTorrent 程式 180 Terminal=false 181 Categories=Qt;KDE;Network;FileTransfer;P2P;

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Avstängd

@asdfgh:

Tja,

Kan du ändra denna rad:

Exec=ktorrent %i -caption "%c" %u

till

Exec=ktorrent %U

Sedan kör du:

xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop x-scheme-handler/magnet

om ktorrent ligger i exempelvis /usr/share/applications/kde4/ktorrent.desktop.

Därefter editera din /usr/bin/xdg-open, någonstans ska du se följande kod (antagligen i slutet av xdg-open):

detectDE if [ x"$DE" = x"" ]; then DE=generic fi

Ändra denna kod till:

detectDE if [ x"$DE" = x"" ]; then DE=gnome fi

Hoppas det ger effekt!

/X

*EDIT: Testat och metoden fungerar på mitt system.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

@eXpander:
Detta var funkade ju helt kanoners, tack så otroligt mycket. Men jag har en fundering kring xdg-open, varför ändra till gnome? avänder chromium eller i3-vm gnome eller vad missar jag?

Återigen tack.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asdfgh:

@eXpander:
Detta var funkade ju helt kanoners, tack så otroligt mycket. Men jag har en fundering kring xdg-open, varför ändra till gnome? avänder chromium eller i3-vm gnome eller vad missar jag?

Återigen tack.

Tja,

Genom att skriva DE=gnome så låter du argumenten till xdg-open istället passera direkt till gvfs-open (steget xdg-mime default kde4-ktorrent.desktop x-scheme-handler/magnet är egentligen onödigt i mitt förra inlägg) som i sin tur kommer sköta filassociationerna. xdg-open verkar tydligen vara rejält buggig (något knasigt med konfigurationsfilerna) när det gäller icke-DE såsom i3, Fluxbox, Openbox e.t.c.

Har testat perl-file-mimeinfo som aktiveras om xdg-open inte känner igen någon DE (som i ditt fall då du kör i3) men har inte lyckats med "magnet"-associatonerna.

Så trum-trumma-rum, för att skippa använda buggiga xdg-open så skickar vi argumenten till gvfs-open (som används av Gnome) istället som sköter det hela mycket snyggare.

Källa: https://wiki.archlinux.org/index.php/Xdg-open
Källor angående xdg-open bugg: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xdg-utils/+bug/9324..., https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=748600 e.t.c.

/X

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2