Impulsköpte HyperX Fury 120GB....

Permalänk
Medlem

Impulsköpte HyperX Fury 120GB....

Så besviken jag är!
Var på netonnet och köpte mig en billig SSD. Jag skyller mig själv och ingen annan då jag inte ens kollade ett test. Men tycker att HyperX benämningar på sin produktserie känns vilseledande efter detta.

HyperX Fury! Låter ju som bra grejer. Är nöjd med mina HyperX fury minnen jag haft i en gammal dator.

Jag är sedan innan van vid en riktigt bra presterande SATA SSD från intel i min Macbook pro retina. Jag kände skillnad rätt snabbt när det gällde att packa upp rar arkiv etc. Drog en benchmark i AS SSD och fick domen. 100-120MB/s skriv.

Tänkte köpa mig en ny SSD nu. Gör inget att ha flera. 120GB var lite väl smått dessutom. Har ni något att rekommendera? Har spanat in 850 pro. Men hur bra är EVO? Är prisskillnaden mellan EVO och Pro försvarbar? HyperX Savage med Phison S10 controllern, vore det något tro?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Så besviken jag är!
Var på netonnet och köpte mig en billig SSD. Jag skyller mig själv och ingen annan då jag inte ens kollade ett test. Men tycker att HyperX benämningar på sin produktserie känns vilseledande efter detta.

HyperX Fury! Låter ju som bra grejer. Är nöjd med mina HyperX fury minnen jag haft i en gammal dator.

Jag är sedan innan van vid en riktigt bra presterande SATA SSD från intel i min Macbook pro retina. Jag kände skillnad rätt snabbt när det gällde att packa upp rar arkiv etc. Drog en benchmark i AS SSD och fick domen. 100-120MB/s skriv.

Tänkte köpa mig en ny SSD nu. Gör inget att ha flera. 120GB var lite väl smått dessutom. Har ni något att rekommendera? Har spanat in 850 pro. Men hur bra är EVO? Är prisskillnaden mellan EVO och Pro försvarbar? HyperX Savage med Phison S10 controllern, vore det något tro?

mvh

den låter ju defekt.. den ska väl ända klara 400+ i skriv?

Kan starkt rekommendera Samsungs pro serie.. otroligt bra och stabila ssd's som sedan inköp för 3 år sedan inte tappat någon prestanda för min del.. bästa köpet någonsin?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har en 850 EVO, och den lever änsålänge upp till vad dom lovar.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Så besviken jag är!
Var på netonnet och köpte mig en billig SSD. Jag skyller mig själv och ingen annan då jag inte ens kollade ett test. Men tycker att HyperX benämningar på sin produktserie känns vilseledande efter detta.

HyperX Fury! Låter ju som bra grejer. Är nöjd med mina HyperX fury minnen jag haft i en gammal dator.

Jag är sedan innan van vid en riktigt bra presterande SATA SSD från intel i min Macbook pro retina. Jag kände skillnad rätt snabbt när det gällde att packa upp rar arkiv etc. Drog en benchmark i AS SSD och fick domen. 100-120MB/s skriv.

Tänkte köpa mig en ny SSD nu. Gör inget att ha flera. 120GB var lite väl smått dessutom. Har ni något att rekommendera? Har spanat in 850 pro. Men hur bra är EVO? Är prisskillnaden mellan EVO och Pro försvarbar? HyperX Savage med Phison S10 controllern, vore det något tro?

mvh

ASCI eller ide mode ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

> Baseline performance2
Compressible data transfer (ATTO)
All capacities: 500MB/s read and 500MB/s write
Incompressible data transfer (AS-SSD and CrystalDiskMark)
120GB — 420MB/s read and 120MB/s write
240GB — 470MB/s read and 220MB/s write
Maximum 4k Read/Write
120GB — up to 84,000/ up to 52,000 IOPS
240GB — up to 84,000/ up to 41,000 IOPS
Random 4k Read/Write
120GB — up to 11,500/ up to 52,000 IOPS
240GB — up to 22,000/ up to 41,000 IOPS
PCMark® Vantage HDD Suite Score
120GB — 60,000
240GB — 60,000
PCMark 8 storage bandwidth
120GB – 140 MB/s
240GB – 180 MB/s

http://www.kingston.com/datasheets/shfs37a_en.pdf

Den tycks(!?) fungera efter boken iaf.

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag varnar folk för Kingston, dem har skit som SSDNow V300 som iaf erkänns vara budget men sedan har dem sådant här som marknadsförs som "prestanda". Den är inte defekt utan det är prestandan på deras SSD's... Dem kör flera år gamla minneskontrollers som dem köper billigt.

Till alla som funderar på att handla SSD:
KÖP ALDRIG KINGSTON SSD'S OM NI INTE TRIPPEL KOLLAR MODELL NUMRET SÅ ATT DET INTE ÄR SKRÄP! KINGSTON ÄLSKAR SÄLJA SKRÄP SSD's!

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Köp inga 120GB SSD dagsläget för att 250GB ligger på ganska bra priser just nu.

Permalänk
Medlem

AHCI@fermia:

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Detta är varför jag varnar folk för Kingston, dem har skit som SSDNow V300 som iaf erkänns vara budget men sedan har dem sådant här som marknadsförs som "prestanda". Den är inte defekt utan det är prestandan på deras SSD's... Dem kör flera år gamla minneskontrollers som dem köper billigt.

Till alla som funderar på att handla SSD:
KÖP ALDRIG KINGSTON SSD'S OM NI INTE TRIPPEL KOLLAR MODELL NUMRET SÅ ATT DET INTE ÄR SKRÄP! KINGSTON ÄLSKAR SÄLJA SKRÄP SSD's!

Ja jag läste det efteråt. Att deras HyperX Fury är i princip samma sak som SSDNow V300. Men Savage har Phison S10 som controller.

Permalänk
Medlem

Lutar åt en Samsung 250GB. Men kan någon uttala sig om den märkbara skillnaden är värd de hundralapparna det skiljer mellan EVO och Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Lutar åt en Samsung 250GB. Men kan någon uttala sig om den märkbara skillnaden är värd de hundralapparna det skiljer mellan EVO och Pro?

Prestanda är något bättre i pro men inget du märker av stora skillnaden är att det är bättre minnen mlc istället för tlc tål mycket mer skrivningar.

en 850 evo med 3 dnand tlc kommer hålla väldigt väldigt länge den med men jag köper gärna alltid kvalitets grejer så sist vart det en 850 pro

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

@pwntato: När jag själv köpte min 850 EVO bedömde jag att 850 PRO inte var värd de extra pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@pwntato: När jag själv köpte min 850 EVO bedömde jag att 850 PRO inte var värd de extra pengarna.

Helt klart.

Bättre och lägga det krutet på mera utrymme isåfall.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Var lite det jag misstänkte. Det är ju jäkligt lätt att stirra sig blind på benchmarks. Om skillnaden är märkbar eller ej är för mig en viktigare faktor.

Att en 850 tål fler skrivningar (vilket jag inte kommer ha glädje av) och har något bättre prestanda försvarar inte 500:-. Blir en evo imorn! Tack så mycket!

Permalänk

Du kommer säkert bli nöjd
För mig var en 250 gb 850 pro likadyr som 500 Gb evo så det valet var lätt, sjukt nöjd, 535 i read.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Det blev en ordentlig skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

den låter ju defekt.. den ska väl ända klara 400+ i skriv?

Kan starkt rekommendera Samsungs pro serie.. otroligt bra och stabila ssd's som sedan inköp för 3 år sedan inte tappat någon prestanda för min del.. bästa köpet någonsin?

Nope... den är riktigt seg faktiskt.

De har en ny HyperX savage som är snabb, men Fury är seg som sirap... :=/
Dock är det ju IOPs som spelar roll, så den lär duga till vanligt jobb, så länge man inte förväntar sig mer och så länge allt annat är rätt inställt och kopplat.

Skrivet av pwntato:

Det blev en ordentlig skillnad!

Så bra att du blev nöjd då

850 EVO diskarna är faktiskt väldigt prisvärda. De är snabba som attan och brukar ha bra pris. De är på rea på bla Sweclockers annonser väldigt ofta också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pwntato:

Det blev en ordentlig skillnad!

En sak att tänka på är att de flesta 120GB SSD inte har samma potential som t ex en 240GB att få höga hastigheter vilket har med uppbyggnaden av mediet. Ofta får just skrivhastigheten sämre värden iom detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)