Acer säljstartar XZ350CU – ultrabred VA-panel med Freesync och 144 Hz

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Nu börjar det likna nåt. Behövs en sådan med G-sync också.

Varför när Adaptive-Sync finns, behöver ju inte uppfinna hjulet igen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Oooh, SÅ nära! Aja, tillverkarna vet att vi vill ha 34" ultra-wide med 144 hz, bara en tidsfråga tills de kan leverera en skärm med bra upplösning som matcher en 27" att ställa bredvid, så jag håller i plånboken ett tag till.
Men det bränner ordentligt i fickan nu..

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför när Adaptive-Sync finns, behöver ju inte uppfinna hjulet igen

Ja Adaptive sync fanns innan G-sync, men modulen gör ju (till skillnad på vad vissa ha trott) faktiskt någon nytta, och är bättre än vad AMD lyckats ådstakomma med mjukvara och Adaptive sync (Free-sync). För att förenkla, det handlar om vad modulen gör under en viss uppdateringsfrekvens (vilket alla intresserade förmodligen förmodligen redan känner till). Utan att överdriva får man väl ändå säga att den vägen AMD och skärmtillverkarna tog med Free-sync har väl varit rätt mycket krokigare än den Nvidia tog. Sen så finns det även åtminstonde ett blindtest som visar på skillnaden till Nvidias fördel:

http://www.tomshardware.co.uk/amd-freesync-versus-nvidia-g-sy...

Är dock rätt säker på att det Nvidia gjort med modulen säkerligen kommer kunna utföras med Free-sync också längre fram. Men skall det göras utan extra hårdvara så kommer det förmodligen ha en viss (kanske försumbar) prestandaförlust.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Ja Adaptive sync fanns innan G-sync, men modulen gör ju (till skillnad på vad vissa ha trott) faktiskt någon nytta, och är bättre än vad AMD lyckats ådstakomma med mjukvara och Adaptive sync (Free-sync). För att förenkla, det handlar om vad modulen gör under en viss uppdateringsfrekvens (vilket alla intresserade förmodligen förmodligen redan känner till). Utan att överdriva får man väl ändå säga att den vägen AMD och skärmtillverkarna tog med Free-sync har väl varit rätt mycket krokigare än den Nvidia tog. Sen så finns det även åtminstonde ett blindtest som visar på skillnaden till Nvidias fördel:

http://www.tomshardware.co.uk/amd-freesync-versus-nvidia-g-sy...

Är dock rätt säker på att det Nvidia gjort med modulen säkerligen kommer kunna utföras med Free-sync också längre fram. Men skall det göras utan extra hårdvara så kommer det förmodligen ha en viss (kanske försumbar) prestandaförlust.

Här är bättre test, att använda två olika skärmar, gör inte testet ens giltig, måste ju för det första köra samma Hz och även panel/teknik måste vara identiskt det bara går.

MS testet här bevisar ju bara att båda teknikerna är exakt lika bra, det som väger över för Adaptive-Sync är friheten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Här är bättre test, att använda två olika skärmar, gör inte testet ens giltig, måste ju för det första köra samma Hz och även panel/teknik måste vara identiskt det bara går.

MS testet här bevisar ju bara att båda teknikerna är exakt lika bra, det som väger över för Adaptive-Sync är friheten.
https://www.youtube.com/watch?v=MzHxhjcE0eQ

Det där är en man (Linus) som testar. Hur som helst, läs på vad G-sync modulen gör så förstår du varför den är bättre i lägre frekvenser. AMD har ingen funktion som dubblerar eller i vissa fall tripplar antalet bilder/sec när bildfrekvensen blir för låg. Detta sker i hårdvaran (G-sync modulen) och behövs vid låga frekvenser i och med Sample and hold tekniken (används i alla LCD/OLED-skärmar). Därför har Free-sync skärmarna inte lika brett span där tekniken faktiskt fungerar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Det där är en man (Linus) som testar. Hur som helst, läs på vad G-sync modulen gör så förstår du varför den är bättre i lägre frekvenser. AMD har ingen funktion som dubblerar eller i vissa fall tripplar antalet bilder/sec när bildfrekvensen blir för låg. Detta sker i hårdvaran (G-sync modulen) och behövs vid låga frekvenser i och med Sample and hold tekniken (används i alla LCD/OLED-skärmar). Därför har Free-sync skärmarna inte lika brett span där tekniken faktiskt fungerar.

Glömde lägga till det , men personligen kör jag inte ett spel under 30FPS.

Ligger gärna på 60 eller mer (sänker grafikinställningar för att nå dit i värsta fall).

Men är ärligt det enda som g-sync har viss fördel idag över free-sync.

Men tycker det är dålig anledning till att låsa sig till ett grafikkort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Glömde lägga till det , men personligen kör jag inte ett spel under 30FPS.

Ligger gärna på 60 eller mer (sänker grafikinställningar för att nå dit i värsta fall).

Men är ärligt det enda som g-sync har viss fördel idag över free-sync.

Men tycker det är dålig anledning till att låsa sig till ett grafikkort.

Nu blir man visserligen låst vilken tillverkare man än väljer. Men jag tror jag förstår vad du menar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Nu blir man visserligen låst vilken tillverkare man än väljer. Men jag tror jag förstår vad du menar.

Jo är fullt medveten om det Därför jag retligt (enligt vissa) skriver just om Adaptive-Sync, bara för jag vill ha en standard och vill få fler protestera emot denna uppdelning. Rösta med plånboken helt enkelt.

Jag byter skärm om den går sönder (om jag trivs med den), grafikkort när jag känner det är dags och då vill man ju kunna välja efter pris/prestanda och smak (då är det tråkigt om man köpt "fel" skärm)

Funderar på att skaffa grafikkort nästa gen och då är det skönt och ha en skärm som alla funktioner fungerar oavsett märke på gpu:n.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar