SSD, gör inte som den ska

Permalänk

SSD, gör inte som den ska

Hej!

I går byggde jag en data med 2 olika hårddiskar, en SSD och en SSHD. Jag installerade windows 7 från en skiva och la windows på min SSD, och jag vet att den kom dit för det var den enda hårddisken som var installerad när windows installerades. Men windows startar inte alls fort, det tar upp emot 45sek - 1min. Jag förstår inte vad som är fel för windows ligger verkligen på min SSD. Någon som haft problemet innan och vet en lösning vore as schysst.

Mvh Jesper

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för SSD och moderkort? Är du säker på att den är inkopplad i en SATA 3-port på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Vad är det som tar tid? Är det att komma förbi BIOS eller är det efter det att Windowsloggan först kommer upp?
Är det BIOS så inaktivera sånt skit du inte använder, typ om du har 2 olika SATA kontrollers så inaktivera den som inte används, har du RAID BIOS igång utan att du använder RAID så ändra till AHCI så lär det gå mycket fortare osv osv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

glömde skriva specs

Sorry glömde skrive specs, dem kommer här:

Moderkort https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...
Grafikkort Gtx 980
Ram 16 gb Corsair vengance
SSD Samsung 256 gb

Jag har dock en SSHD också men den var inte in kopplad när installationen av windows gjordes

Permalänk

@TiasE: Nej, det är efter BIOS, själva BIOS tar kanske 2-4 sek men det är efter det, datorn stannar upp när windows loggan kommer fram och det står windows

Permalänk

@Andreaz1: Jag ska kolla detta när jag kommer hem senare, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Testa att köra ett hastighets test för att se om ssdn har den hastigheten den ska, prova koppla ur sshdn samt uppdatera bios är de sakerna jag kan komma på.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

@PeNMaX: Tack för tipsen, ska testa detta!

Permalänk

Någon som vet något mer tips, är det någon inställning i min BIOS, i min BIOS finns det en prioritets lista, jag testade att dra min SSD längst upp i den listan så nu måste jag gå igenom min BIOS för att kunna boota upp windows, jag är inte så jätte bra på datorer. Men att jag måste gå igenom BIOS kan jag nog fixa (tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerv12345:

Hej!

I går byggde jag en data med 2 olika hårddiskar, en SSD och en SSHD. Jag installerade windows 7 från en skiva och la windows på min SSD, och jag vet att den kom dit för det var den enda hårddisken som var installerad när windows installerades. Men windows startar inte alls fort, det tar upp emot 45sek - 1min. Jag förstår inte vad som är fel för windows ligger verkligen på min SSD. Någon som haft problemet innan och vet en lösning vore as schysst.

Mvh Jesper

Du skulle ju kunna testa med att uppdatera till Windows 10, och se om det löser problemet.

Tyvärr har vi kommit dithän att Windows 7 börjar ha en del problem nu på färsk hårdvara, och tillverkarna är inte speciellt pigga på att lägga nån tid på drivrutiner för windows 7.
Antingen finns dom inte eller så fungerar dom bara hjälpligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Jag hade gärna uppgraderat till windows 10 men problemet från den sidan är att den lilla symbolen i nedre höger inte dykt upp än så jag måste i sådana fall köpa windows 10 om det inte dyker upp.

Permalänk
Medlem

glöm inte att uppdatera Nvidia Experience, det tog ca 1-2 minuter för mig för att den installationen misslyckades, uppdaterade igen och allt gick som det skulle och då gick det snabbt igen, nu startar min windows 7 burk på 10-15 sek igen!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk

@Mightybjorn: Vilken SSD är det du har? Har du https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu... ? Det är den jag har. Men jag ska kolla detta så jag har dem senaste uppdateringarna, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerv12345:

@ggustavsson: Jag hade gärna uppgraderat till windows 10 men problemet från den sidan är att den lilla symbolen i nedre höger inte dykt upp än så jag måste i sådana fall köpa windows 10 om det inte dyker upp.

Ladda hem Windows 10 ISO tool från https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Starta programmet och välj att du vill uppgradera nu och vips så är du igång
Du kan även välje att göra en ISO som du kan bränna ut på skiva om du vill.
Så slipper du vänta på din tur i kön.

Permalänk

@Kiane: Detta ska jag verkligen titta upp, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerv12345:

@Kiane: Detta ska jag verkligen titta upp, tack för hjälpen!

Kom ihåg att ta backuper på sådant som är viktigt. Det finns alltid en liten risk att uppgraderingen går snett. Trist att förlora data då

Permalänk
Medlem

oj mitt OS ligger på en äldre SSD av kingston, (nte V300) på 120 GB, dock aldrig haft problem med den först dess att det jag misslyckades installera en uppdatering på Nvidia experience, men jag lyckades uppdatera det ca 5 dagar senare och då går den igång lika snabbt igen..

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.