Permalänk
Avstängd

Logiska testet

Jag har avslutat ett logiskt test online och jag hann PrtSc en.
Vilket är rätt svar?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Jag säger att cirkel är rätt svar.

Permalänk
Medlem

Känns som den här frågan är omöjlig att svara på. Man måste veta mönstret i tankesättet.
Logiska tester brukar ofta börja enkelt så man förstår vilken logik det handlar om. Här har du bara gett oss en fråga rakt ur testet utan att förklara bakgrunden till den.

... eller så är det bara jag som är dum. Vettefan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är det ett riktigt test eller ett reklam-test? Känns som väldigt lite information för att kunna ge ett säkert svar. (Men å andra sidan är jag inte så bra på sådana där.)

Permalänk
Medlem

Som @morxy49 skriver, frågan kan inte korrekt besvaras utan mer information, som de tidigare bilderna i serien exempelvis.
Logik handlar om att applicera uppsatta regler, här finns inga regler att utgå ifrån.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Känns som den här frågan är omöjlig att svara på. Man måste veta mönstret i tankesättet.
Logiska tester brukar ofta börja enkelt så man förstår vilken logik det handlar om. Här har du bara gett oss en fråga rakt ur testet utan att förklara bakgrunden till den.

... eller så är det bara jag som är dum. Vettefan.

Skrivet av Imaculent:

Är det ett riktigt test eller ett reklam-test? Känns som väldigt lite information för att kunna ge ett säkert svar. (Men å andra sidan är jag inte så bra på sådana där.)

Jag skulle säga att man nog kan härleda vad det är tänkt att man ska göra med tanke på att "spelplanen" är 4x4 rutor också. Det fanns en kul uppgift från ett matematikprov i Singapore och gavs till mellanstadieelever för ett tag sen - det här:

Den är rätt klurig och man måste härleda resonemang från väldigt knapphändig information.

Permalänk
Medlem

Triangel utifrån att de på övre halvan är cirklar och nedre trianglar.

Det är ett logiskt svar, inte nödvändigtvis det som eftersöktes men det är den lättaste lösning jag kan komma på och således borde det vara det efterfrågade.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Triangel utifrån att de på övre halvan är cirklar och nedre trianglar.

Det är ett logiskt svar, inte nödvändigtvis det som eftersöktes men det är den lättaste lösning jag kan komma på och således borde det vara det efterfrågade.

Bra resonemang,

mitt resonemang för svaret "cirkel" är att spelplanen är som Sudoku och måste då innehålla alla olika tecken på varje rad/kolumn, därför måste frågetecknet vara en cirkel för att inte det ska bli två cirklar i någon av kolumnerna intill.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag skulle säga att man nog kan härleda vad det är tänkt att man ska göra med tanke på att "spelplanen" är 4x4 rutor också.

Frågan är dock ställd som "Vilket är det logiska svaret?". Inte "Vilket svar kan du motivera utifrån valfritt hittepåmönster.".
Måste man avgöra vilket svar frågeställaren tycker är rätt handlar det inte om logik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Frågan är dock ställd som "Vilket är det logiska svaret?". Inte "Vilket svar kan du motivera utifrån valfritt hittepåmönster.".
Måste man avgöra vilket svar frågeställaren tycker är rätt handlar det inte om logik.

Försöker inte försvara det här testet, det verkar vara random skräptest från Facebook, däremot kan man visst hävda att det finns en logik i att hitta och välja den simplaste lösningen på ett svar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Frågan är dock ställd som "Vilket är det logiska svaret?". Inte "Vilket svar kan du motivera utifrån valfritt hittepåmönster.".
Måste man avgöra vilket svar frågeställaren tycker är rätt handlar det inte om logik.

Det enda som jag ser som bristande är egentligen huruvida kvadraten och korset är väsentliga för uppgiften eller inte, men det antar jag att de är eftersom det annars blir en "kuggfråga". TS får väl ge svaret så småning om så får man väl avgöra rimligheten i det sen.

Permalänk
Medlem

Enligt testets beskrivning så visas varje symbol en gång per rad och kolumn. Svaret är i så fall cirkel, eftersom det är det enda stället som en cirkel kan placeras på i den kolumnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt testets beskrivning så visas varje symbol en gång per rad och kolumn. Svaret är i så fall cirkel, eftersom det är det enda stället som en cirkel kan placeras på i den kolumnen.

Ja då är det ju rätt fint att få med hela beskrivningen och förutsättningarna för testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt testets beskrivning så visas varje symbol en gång per rad och kolumn. Svaret är i så fall cirkel, eftersom det är det enda stället som en cirkel kan placeras på i den kolumnen.

Hehe, att veta lite förutsättningar förenklade helt klart uppgiften Eller snarare gjorde dne möjlg att lösa.

Får man bara bilden finns det ju tusentals olika fullt logiska regler man hade kunnat hitta på kring uppgiften som alla hade gett något av de fyra svaren.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag skulle säga att man nog kan härleda vad det är tänkt att man ska göra med tanke på att "spelplanen" är 4x4 rutor också. Det fanns en kul uppgift från ett matematikprov i Singapore och gavs till mellanstadieelever för ett tag sen - det här:

http://i2.cdn.turner.com/cnnnext/dam/assets/150415100018-math-problem-goes-viral-exlarge-169.jpeg

Den är rätt klurig och man måste härleda resonemang från väldigt knapphändig information.

Det finns för lite information för att kunna härleda några regler. Ditt exempel har däremot tillräcklig information.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Jag skulle säga att man nog kan härleda vad det är tänkt att man ska göra med tanke på att "spelplanen" är 4x4 rutor också. Det fanns en kul uppgift från ett matematikprov i Singapore och gavs till mellanstadieelever för ett tag sen - det här:

http://i2.cdn.turner.com/cnnnext/dam/assets/150415100018-math-problem-goes-viral-exlarge-169.jpeg

Den är rätt klurig och man måste härleda resonemang från väldigt knapphändig information.

Jag svarar 17 juni på den

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag svarar 17 juni på den

16 Juli

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

The answer to the question is July 16.[6]

The way to get the answer is by the process of elimination. The impossible dates must be eliminated. [7] This is how Alex Bellos in the UK newspaper The Guardian presented its outcome:[8]

Line 1) Albert: I don’t know when Cheryl’s birthday is, but I know that Bernard doesn’t know too.

All Albert knows is the month, and every month has more than one possible date, so of course he doesn’t know when her birthday is. The first part of the sentence is redundant.

The only way that Bernard could know the date with a single number, however, would be if Cheryl had told him 18 or 19, since of the ten date options only these numbers appear once, as May 19 and June 18.

For Albert to know that Bernard does not know, Albert must therefore have been told July or August, since this rules out Bernard being told 18 or 19.

Line 2) Bernard: At first I don’t know when Cheryl’s birthday is, but now I know.

Bernard has deduced that Albert has either August or July. If he knows the full date, he must have been told 15, 16 or 17, since if he had been told 14 he would be none the wiser about whether the month was August or July. Each of 15, 16 and 17 only refers to one specific month, but 14 could be either month.

Line 3) Albert: Then I also know when Cheryl’s birthday is.

Albert has therefore deduced that the possible dates are July 16, Aug 15 and Aug 17. For him to now know, he must have been told July. Since if he had been told August, he would not know which date for certain is the birthday.

The answer, therefore is July 16.

Dold text
Permalänk
Medlem

Vi har ingen regel för andra symboler än triangel och cirkel. Så dem kan vi utesluta.

Det vi ser ur "planen" är egentligen att symbol vid cirkel är triangel. Applicerar vi den regeln på ? borde det ge triangel.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag skulle säga att man nog kan härleda vad det är tänkt att man ska göra med tanke på att "spelplanen" är 4x4 rutor också. Det fanns en kul uppgift från ett matematikprov i Singapore och gavs till mellanstadieelever för ett tag sen - det här:

http://i2.cdn.turner.com/cnnnext/dam/assets/150415100018-math-problem-goes-viral-exlarge-169.jpeg

Den är rätt klurig och man måste härleda resonemang från väldigt knapphändig information.

SPOILER!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

He he, jag läste inte instruktionerna och körde på, men stämmer att det är cute-testet. Så vilket svaret är finner ni här:
http://www.tng.se/lediga-jobb/1st-line-support-for-framtida-u...

Varje gång jag får ett sådant test tänker jag testscenen i MIB och lägger mig upp och ner i soffan. Jag tror jag har förmåga som en koreansk mellanstadieelev.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Jag tror jag har förmåga som en koreansk mellanstadieelev.

Så hög förmåga har ingen här på Sweclockers. Dom är brutala dom där koreanerna.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ser tämligen simpelt ut, rent spontant:
Varannan cirkel/triangel.
Trianglar på alla horisontella rader på undre halvan.
Trianglar på horisontella rader där det finnes en annan geometrisk figur och cirklar om de är ensamma.

Dock är det helt klart utanför kontext.
Sedan är inte att man tänker logiskt alltid önskvärt, en marknadsutvecklare får gärna tänka "out-side-the-box".

Generellt sett är dessa tester ganska dumma att använda om man vill hitta kompetens om man inte är riktigt riktigt helt hundra på hur man vill ha en individ och har empiriska studier som backar upp kompetens/personlighet med en viss typ av spatiellt tänkande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ser tämligen simpelt ut, rent spontant:
Varannan cirkel/triangel.
Trianglar på alla horisontella rader på undre halvan.
Trianglar på horisontella rader där det finnes en annan geometrisk figur och cirklar om de är ensamma.

Dock är det helt klart utanför kontext.
Sedan är inte att man tänker logiskt alltid önskvärt, en marknadsutvecklare får gärna tänka "out-side-the-box".

Generellt sett är dessa tester ganska dumma att använda om man vill hitta kompetens om man inte är riktigt riktigt helt hundra på hur man vill ha en individ och har empiriska studier som backar upp kompetens/personlighet med en viss typ av spatiellt tänkande.

Nja, matristester verkar korrelera ganska bra med en eventuell g-faktor, vilket i sin tur verkar vara en förhållandevis bra måttstock för "generell kompetens".

Sen måste man sätta det i en kontext, gärna göra personlighetstester och också bestämma sig för vilken nivå av "generell kompetens" som är optimal för just tjänsten man vill tillsätta.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yorg:

Nja, matristester verkar korrelera ganska bra med en eventuell g-faktor, vilket i sin tur verkar vara en förhållandevis bra måttstock för "generell kompetens".

Sen måste man sätta det i en kontext, gärna göra personlighetstester och också bestämma sig för vilken nivå av "generell kompetens" som är optimal för just tjänsten man vill tillsätta.

Kan inget annat än hålla med det du säger. Sedan måste jag återigen trycka på att "generell kompetens" inte har en större betydelse för alla typer av rekryteringar. Ibland söker man något helt annat.

Sedan har jag aldrig syftat på att matristester inte är en relativt bra korrelation mot G-faktor/generell kompetens. (Läsfel?)

Tänk på att jag skrev kompetens och inte "generell kompetens" eller "högt IQ" utan just kompetens för tjänsten/företaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inget annat än hålla med det du säger. Sedan måste jag återigen trycka på att "generell kompetens" inte har en större betydelse för alla typer av rekryteringar. Ibland söker man något helt annat.

Sedan har jag aldrig syftat på att matristester inte är en relativt bra korrelation mot G-faktor/generell kompetens. (Läsfel?)

Tänk på att jag skrev kompetens och inte "generell kompetens" eller "högt IQ" utan just kompetens för tjänsten/företaget.

Jag läste kanske in för mycket. Jag menar att matristester kan vara ett bra sätt för att se om personen skulle klara av jobbet men inte tillräckligt för att veta om personen skulle passa för tjänsten. Vi tänker nog säkert rätt lika runt det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Yorg: Jag tror vi matchar ganska bra när det kommer till detta ja.

TL;DR: "Allt står inte på bipacksedeln"

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ser tämligen simpelt ut, rent spontant:
Varannan cirkel/triangel.
Trianglar på alla horisontella rader på undre halvan.
Trianglar på horisontella rader där det finnes en annan geometrisk figur och cirklar om de är ensamma.

Dock är det helt klart utanför kontext.
Sedan är inte att man tänker logiskt alltid önskvärt, en marknadsutvecklare får gärna tänka "out-side-the-box".

Generellt sett är dessa tester ganska dumma att använda om man vill hitta kompetens om man inte är riktigt riktigt helt hundra på hur man vill ha en individ och har empiriska studier som backar upp kompetens/personlighet med en viss typ av spatiellt tänkande.

Men detta är gissningar, inte logisk härledning. Logik innebär att dra slutsatser ur kända faktum, alla typer av gissningar eller antaganden bryter kedjan.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HugSeal:

Men detta är gissningar, inte logisk härledning. Logik innebär att dra slutsatser ur kända faktum, alla typer av gissningar eller antaganden bryter kedjan.

Absolut,
Det är dock generella observationer av mönster. Logik är i folkmun/slarvigt språk ofta även att dra slutsatser ur uppenbara mönster eller situationer.
Men nu kommer vi in på en diskussion huruvida forumet skall anses vara text i akademisk synpunkt eller helt enkelt dra sig åt någon form av allmännare text-baserad kommunikation.

Att det skulle vara en logisk härledning kräver betydligt striktare regler. (Vilket jag inte heller någonsin har hävdat det är).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin