Intel planerar stöd för VESA Adaptive Sync

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar stöd för VESA Adaptive Sync

Skärmar med variabel uppdateringsfrekvens blir allt mer på modet och under IDF 2015 meddelar Intel att det finns planer att ta tekniken till företagets integrerade grafikdelar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så kort, de planerar att använda AMD's lösning på detta? Eller kommer vi att få skärmar med en mjukvara till?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Så kort, de planerar att använda AMD's lösning på detta? Eller kommer vi att få skärmar med en mjukvara till?

AMD's Freesync bygger på standarden VESA Adaptive Sync vilken är öppen för alla som betalar eller kanske till och med är gratis, vad vet jag?

Permalänk
Inaktiv

Riktigt härligt, om de får till en egen implementation och har stöd i nästa processorserie så har FreeSync/Adaptive Sync typ vunnit striden. När billigare FS/AS-skärmar dyker upp kommer G-Sync få riktigt svårt att konkurrera.

Nästa laptop och moderkort jag köper ska helst ha stöd både FS/AS samt externa grafikkort. Det oavsett om det är Zen-baserst eller vad nu Intel ger stöd för VESA Adaptive Sync.

Får hoppas Eizos skärm blir bra nu bara. Samt att fler intressanta modeller presenteras snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt för laptop-folken. Lär inte ändra speciellt mycket för oss med stationära dock. I alla fall vi som köper dGPUs.

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde enas om en standard så skulle utvecklingen så mycket snabbare. NVidia, AMD, och INTEL alla bakom VESA så s kulle vi ha 300% fler kompatibla skärmar på marknaden innan 2016 är slut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av scara:

Trevligt för laptop-folken. Lär inte ändra speciellt mycket för oss med stationära dock. I alla fall vi som köper dGPUs.

Vad som ändras även för stationära är att om/när Intel, som har ~75% av totala GPU-marknaden (även många stationära kör enbart med Intel iGPU, det är mer än nog för kontorsarbete), är att VESA Adaptive Sync är "vinnare" i tävlingen mellan den tekniken och G-sync.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Trevligt för laptop-folken. Lär inte ändra speciellt mycket för oss med stationära dock. I alla fall vi som köper dGPUs.

Laptop marknaden är gigantisk samtidigt. Nu har jag inte sett några dagsfärska siffror men Intel bör ha runt 70% av marknaden för grafikkretsar. När nu Intel planerar att stödja Adaptive Sync så kommer tekniken troligen bli mainstream och finnas i så gott som alla skärmar. Bör även gynna den betydligt mindre marknaden med diskreta grafikkort också.

Stora frågan är ju just när vi kan se produkter från Intel som stödjer standarden på marknaden samt om/när Nvidia börjar stödja. Men detta känns lovande och något jag själv väntat på länge nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Där kom den. Tack Intel! Hade gärna sett att AS blir standard i så gott som alla skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt lovande, adaptive sync kan verkligen komma till sitt rätta med Intels något svagare iGPU:er och framför allt på bärbart. Hurra!

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk

Bra initiativ från intel. Utmärkt om Adaptive Sync blir standard som annat när det gäller skärmar.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att de väljer den öppna standarden istället för den inlåsta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Om de bara kunde enas om en standard så skulle utvecklingen så mycket snabbare. NVidia, AMD, och INTEL alla bakom VESA så s kulle vi ha 300% fler kompatibla skärmar på marknaden innan 2016 är slut.

AMD & Intel kör ju samma standard. Nvidia kör däremot helt proprietärt, krävs ju t o m speciell hårdvara från Nvidia i skärmarna, detta är något som OEM'er (dvs skärmtillverkare) fullständigt hatar, de vill kunna välja komponenter fritt mellan olika leverantörer. Så Nvidias lösning kommer inte klara sig i längden. Men eftersom Nvidia just nu är störst på gamingmarknaden så kommer det ju ta lång tid innan Nvidia byter lösning.
Men detta gynnar AMD, skärmar med stöd för AMD kommer vara standard i de flesta gamingskärmar snart utan direkt prisökning, medans Nvidias lösning kommer alltid kosta en del extra.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Mycket trevligt att de väljer den öppna standarden istället för den inlåsta

Dom lär inte hoppa på g-sync i alla fall

Men säger så här "Prisa gud, här kommer adaptive-sync" (original citatet är Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen) äntligen sista spiken i kistan för g-sync får man hoppas.

Ja nu blir det kul för Nvidia att fixa drivers till adaptive-sync (i för sig har dom ju tränat på en laptop modell så har ju lite erfarenhet).

Skulle nästan vara komiskt om 900 serien har stöd för adaptive-sync, men går inte ut med det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt antar jag att Nvidia skulle kunna lägga in stöd för VESA adaptive sunc i sin drivrutin med nuvarande gen GPUer antar jag?

Mest troligt är att de kommer känga Gsync så länge det går, sen hoppa på Intel/AMD tåget.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Rent teoretiskt antar jag att Nvidia skulle kunna lägga in stöd för VESA adaptive sunc i sin drivrutin med nuvarande gen GPUer antar jag?

Mest troligt är att de kommer känga Gsync så länge det går, sen hoppa på Intel/AMD tåget.

Som jag skrev ovan, kan dom lagt in stöd (krävs viss hårdvara i gpou:n också). Men för Nvidia rätt smart och inte göra det, för att sälja 1000 serien (eller vad den kommer heta) och sälja det som nytt och revolutionerande.

Kan ju vara så 900 viss del har stöd, men bara i Nvidias eget testlabb för att göra drivers till framtida gpu:er

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad som ändras även för stationära är att om/när Intel, som har ~75% av totala GPU-marknaden (även många stationära kör enbart med Intel iGPU, det är mer än nog för kontorsarbete), är att VESA Adaptive Sync är "vinnare" i tävlingen mellan den tekniken och G-sync.

Går inte riktigt att följa de siffrorna, väldigt många som köper en Intel GPU köper även en Nvidia/AMD GPU iochmed att Intels GPU följer med nästan alla processorer idag.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Bra bra. Ar alltid tänkt att jag snart kommer slippa grafikkortet och bara kunna köra på processor. Denna uppgradering visade sig inte klara mina krav. Men kanske nästa då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Bra! Då kanske scaler-tillverkare sätter lite fart på att få ut bättre scalers till skärm-tillverkare.

Det är väl just scalers som är Achilles häl just nu med Adaptive-Sync / Freesync.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad som ändras även för stationära är att om/när Intel, som har ~75% av totala GPU-marknaden (även många stationära kör enbart med Intel iGPU, det är mer än nog för kontorsarbete), är att VESA Adaptive Sync är "vinnare" i tävlingen mellan den tekniken och G-sync.

Skrivet av anon5930:

Laptop marknaden är gigantisk samtidigt. Nu har jag inte sett några dagsfärska siffror men Intel bör ha runt 70% av marknaden för grafikkretsar. När nu Intel planerar att stödja Adaptive Sync så kommer tekniken troligen bli mainstream och finnas i så gott som alla skärmar. Bör även gynna den betydligt mindre marknaden med diskreta grafikkort också.

Stora frågan är ju just när vi kan se produkter från Intel som stödjer standarden på marknaden samt om/när Nvidia börjar stödja. Men detta känns lovande och något jag själv väntat på länge nu.

Skickades från m.sweclockers.com

...och @MaxieTheHatter

Det sätter faktiskt mer press på Nvidia än man kan tro.

Tänk dig en laptop med adaptive sync och en skärm med detta. Som sen inte fungerar när det dedikerade Nvidia kortet kickar in. Eller G-synk skärmen som inte fungerar när Intel GPUn kickar in.

Hos laptops med Intel/AMD cpu och AMD GPU så fungerar det på en free sync skärm oavsett GPU som är aktivt... blir mycket bättre lösning rent generellt.

Det enda Nvidia hade behövt göra för att rädda detta (innan det gick så här långt) var att öppna upp g-sync för andra tillverkare, dvs inte låsa den, även om de fått lite betalt för kretsen. Nu sitter de själva i skiten pga det, vilket inte är mer än rätt åt dem imho.

Permalänk
Inaktiv

Kommer en skärm som stödjer AMD Freesync fungera med detta också? Eller krävs det då att skärmen har stöd för Intels implementerade variant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åh vad skönt! Äntligen kommer detta! Min förhoppning nu är att detta sprider sig till fler och fler skärmar för att till slut hamna i TV-apparater så att nästa generation spelkonsoller kan ha adaptive sync, det lär ju de tjäna multum på.
Sen får nog Nvidia förbättra eller prissänka Gsync alternativt lägga till stöd för adaptive sync i sina skärmar så att de känns mer framtidssäkra. Hoppas det iallafall

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

...och @MaxieTheHatter

Det sätter faktiskt mer press på Nvidia än man kan tro.

Tänk dig en laptop med adaptive sync och en skärm med detta. Som sen inte fungerar när det dedikerade Nvidia kortet kickar in. Eller G-synk skärmen som inte fungerar när Intel GPUn kickar in.

Hos laptops med Intel/AMD cpu och AMD GPU så fungerar det på en free sync skärm oavsett GPU som är aktivt... blir mycket bättre lösning rent generellt.

Det enda Nvidia hade behövt göra för att rädda detta (innan det gick så här långt) var att öppna upp g-sync för andra tillverkare, dvs inte låsa den, även om de fått lite betalt för kretsen. Nu sitter de själva i skiten pga det, vilket inte är mer än rätt åt dem imho.

Själv tror jag G-Sync var körd redan från början, inte enbart pga att det är en låst lösning utan också kostnaden för modulen.

Nvidia borde ha vetat om att det redan fanns stöd för funktionen i embedded DisplayPort, var ju det AMD kontrade med i och med FreeSync. AMDs kort har haft visst stöd för tekniken i ett par generationer och Hawaii är första med fullt stöd. Vad som behövdes och tog tid var scalers samt stöd i mjukvara och liknande. Svårare för Intel och Nvidia då de troligen helt saknar stöd i hårdvaran i dagsläget.

Jag hoppas att Nvidias nästa serie också stödjer Adaptive Sync när den lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

Kommer en skärm som stödjer AMD Freesync fungera med detta också? Eller krävs det då att skärmen har stöd för Intels implementerade variant?

Skickades från m.sweclockers.com

Om Intels implementation följer Adaptive Sync-standarden så kommer FreeSync-skärmar fungera. FreeSync är namnet AMD använder i marknadsföring samt cerifiering mot deras egna produkter.

Intel kommer troligen klura ut något eget namn av samma anledning men produkterna bör vara kompatibla med såväl FreeSync som Adaptive Sync-certifierade produkter.

Permalänk
Avstängd

Sweet!

Hoppas att Intel skyndar sig och snart är ute med något som stödjer VESA Adaptive-Sync!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

...och @MaxieTheHatter

Det sätter faktiskt mer press på Nvidia än man kan tro.

Tänk dig en laptop med adaptive sync och en skärm med detta. Som sen inte fungerar när det dedikerade Nvidia kortet kickar in. Eller G-synk skärmen som inte fungerar när Intel GPUn kickar in.

Hos laptops med Intel/AMD cpu och AMD GPU så fungerar det på en free sync skärm oavsett GPU som är aktivt... blir mycket bättre lösning rent generellt.

Det enda Nvidia hade behövt göra för att rädda detta (innan det gick så här långt) var att öppna upp g-sync för andra tillverkare, dvs inte låsa den, även om de fått lite betalt för kretsen. Nu sitter de själva i skiten pga det, vilket inte är mer än rätt åt dem imho.

Dock kör den enda G-sync laptoppen, adaptive-sync och g-sync om du kör skärm bredvid Även om Nvidia hävdar det inte stämmer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Bra. Hoppas att alla skärmar har adaptive sync i brädgård framtiden.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

En gamechanger är om Intel börjar stödja Active-sync/Freesync.

Called it!

#15611321

Permalänk
Medlem

Sigh varför skall Nvidia altid envisas med sin egna teknik och inte följa standard...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

...och @MaxieTheHatter

Det sätter faktiskt mer press på Nvidia än man kan tro.

Tänk dig en laptop med adaptive sync och en skärm med detta. Som sen inte fungerar när det dedikerade Nvidia kortet kickar in. Eller G-synk skärmen som inte fungerar när Intel GPUn kickar in.

Hos laptops med Intel/AMD cpu och AMD GPU så fungerar det på en free sync skärm oavsett GPU som är aktivt... blir mycket bättre lösning rent generellt.

Det enda Nvidia hade behövt göra för att rädda detta (innan det gick så här långt) var att öppna upp g-sync för andra tillverkare, dvs inte låsa den, även om de fått lite betalt för kretsen. Nu sitter de själva i skiten pga det, vilket inte är mer än rätt åt dem imho.

Nvidia kunde enkelt hoppat på tåget redan när Adaptive sync låg som draft hos VESA som både AMD, Intel och Nvidia är medlemmar av, men istället så valde dom att vända standarden ryggen och köra ut G-Sync.
Så klart att det kommer att dröja innan Nvidia väljer Adaptive sync, om någonsin...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!