Byta HDD till SSD i laptop med förinstallerat windows

Permalänk

Byta HDD till SSD i laptop med förinstallerat windows

Hej alla på sweclockers!
Jag har en laptop, nämligen en msi ge60 0nd. Hårddisken i denna dator är såpass långsam att jag känner att jag vill byta den mot en SSD. Då är frågan hur jag ominstallerar windows om jag inte har windows nyckeln? kan man använda vilken windows-skiva som helst eller är den på något sätt låst till en speciell cd-key?
Sedan undrar jag också om vilken SSD man bör välja? Jag har tittat runt lite i andra trådar och sett att de flesta rekommenderar samsungs 850 pro, duger inte den vanliga EVOn?

Permalänk
Avstängd

Vilket windows har du på din för tillfället? Om du har Windows 7 eller 8.1 kan du ju uppgradera till Windows 10 så du får en windows 10 aktivering istället. Och när du då installerar windows 10 på den nya SSDn kommer du automatiskt aktivera när du ansluter till internet utan att du behöver skriva in en cd nyckel

Permalänk
Avstängd

Angående vilken SSD Pro vs Evo så har Evo haft problem med att den tappat prestanda över tid, sitter själv på en 1TB Samsung 840 Evo och har precis uppdaterat till senaste firmwaren som sägs fixa problemet. Men eftersom det tar ett par veckor/månader för att se om den tappar i prestanda kan jag själv inte säga om senaste firmwaren fungerar. Så du får googla lite på det för de som uppdaterat det tidigare.

Permalänk
Medlem

Om du har W8 eller W8.1 och licensnyckeln är inbäddad i BIOS så kan du skapa ett W8.1 installationsmedia via denna sida och installera operativsystemet på SSDn utan att skriva in någon nyckel http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Du kan läsa denna tråd som bekräftar att man kan installera W8.1 på en Laptop utan att behöva skriva in någon nyckel under windows installationen http://www.sweclockers.com/forum/trad/1383341-installera-orig...

850 Pro har längre garanti och klarar troligen mer skrivningar men jag tror att 850 EVO passar bra för normal datoranvändning.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Angående EVO vs PRO så är det bara 840 EVO som har haft problem, 850 EVO är hur grym som helst så kör på den! Prisvärd är den också då du får en 250gb för ca 1000:-

Permalänk

Okej, då blir det nog en 850 pro om ingen rekommenderar något annat!
När man får en dator med förinstallerat windows, var sparas nyckeln?
För tillfället har jag windows 8.1, om jag uppgraderar till win10 och sedan byter HDDn till SSDn, behöver inte ja skriva in någon nyckel då eller vadå?

Permalänk
Avstängd

Nej du behöver ingen nyckel sen, när du kommer till frågan om cd nyckel i installationsprogrammet trycker du bara på "skip" och sen aktiverar den sig själv sen när internet fungerar.

Permalänk

@Bassen87: Kan man på något sätt spara en sådan nyckel som man kan använda senare till andra datorer när datorn blivit gammal eller om den skulle gå sönder?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pownaqe pl0x:

Okej, då blir det nog en 850 pro om ingen rekommenderar något annat!
När man får en dator med förinstallerat windows, var sparas nyckeln?
För tillfället har jag windows 8.1, om jag uppgraderar till win10 och sedan byter HDDn till SSDn, behöver inte ja skriva in någon nyckel då eller vadå?

Licensnyckel finns sparad på något chip i datorn och du behöver inte denna nyckel när du installerar W8/W8.1 eller W10, men om du absolut vill hitta denna nyckel så kan man göra detta med programmet RW Everything, spola fram till 4:50 i denna video https://www.youtube.com/watch?v=sw4hxthAzO0

Nyckeln som du hittar med programmet RW Everything får absolut inte användas på någon annan dator.

När du sedan uppgraderar till W10 så blir din dator och W10 registrerad på någon Microsoft server och det innebär att du inte behöver skriva in någon nyckel om du senare vill göra en ny W10 installation på din Laptop.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Jag får alltså inte ens ta windowset från denna dator när den gått sönder? jag måste alltså köpa nytt windows till varje dator?

Permalänk
Medlem

@pownaqe pl0x: Du får inte använda windows på en ny dator nej. Detta då du har en så kallad OEM licens. Sen kan det funka ändå, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pownaqe pl0x:

@janee: Jag får alltså inte ens ta windowset från denna dator när den gått sönder? jag måste alltså köpa nytt windows till varje dator?

Om datorn kommer med förinstallerad windows så är det helt säkert en OEM version och den får bara användas på den första datorn som den är installerad på, så du behöver köpa en ny licensnyckel om du vill installera W8/W8.1 eller W10 på en annan dator.

Visa signatur

janee

Permalänk

Jag har både 850 Pro och 850 Evo, och enligt de testprogram jag har så skulle man kunna säga att Evo har ~95% prestanda av Pro men till halva priset. 850 Evo måste vara den absolut mest prisvärda SSD som går att köpa för pengar idag mig veterligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag har både 850 Pro och 850 Evo, och enligt de testprogram jag har så skulle man kunna säga att Evo har ~95% prestanda av Pro men till halva priset. 850 Evo måste vara den absolut mest prisvärda SSD som går att köpa för pengar idag mig veterligen.

EVO ligger nära PRO i benchmarks.
Men lite beroende på hur man använder dom så kan EVO "springa in i väggen":
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1285312-seg-samsung-ssd

Men visst, för normalare bruk så är EVO helt klart prisvärdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Angående vilken SSD Pro vs Evo så har Evo haft problem med att den tappat prestanda över tid, sitter själv på en 1TB Samsung 840 Evo och har precis uppdaterat till senaste firmwaren som sägs fixa problemet. Men eftersom det tar ett par veckor/månader för att se om den tappar i prestanda kan jag själv inte säga om senaste firmwaren fungerar. Så du får googla lite på det för de som uppdaterat det tidigare.

Det tog några få timmar för min tungt nersegade 1TB disk att återhämta sig från "B" FW i absolut värsta fall scenario. #15487286

Den fixar felet, helt automatiskt. Har du "C" FW sedan innan lär du redan från första uppstart få nästan full prestanda.
FW "D" kompenserar detta ordentligt och är inget "ful fix" utan en total om-kalibrering av dessa diskars spänningsnivåer. Därför kan den läsa gammal data snabbare, även utan omskrivning. Och den fortsätter att underhålla hela disken mellan 400-500MB/s utan att du behöver göra något.

Sen behöver du inse att 850 ej är samma som 840. De har helt andra NAND och lider inte av samma problem, oavsett om det är 850 Pro eller 850 Evo. 850 Evo disken är idag en mycket prisvärd, snabb och bra disk, som inte har haft några kända problem alls, sedan släpp.

Så det är dags att uppgradera dina rekommendationer...

@Svensktiger 850 EVO 500GB och större har faktiskt nog med bandbredd direkt till TLC läget för att hänga med rätt bra. Den tappar lite IOPs, ja, men sekventiell hänger den med till 100%.
Har både sett detta i lite olika tester och själv bekräftat det (med 1TB vs 250GB iaf).
Så 500GB Evo är värd att köpa över 256GB Pro, om du inte behöver extrem IOPs konstant då...

Permalänk

@Svensktiger:
Jag har min Evo som lagringsdisk