Fury (utan X) eller 980ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Freesync's vara eller inte vara är ju ointressant eftersom skärmen inte kan synca i 144 Hz, och 144 Hz utan freesync är bättre än 90 Hz med.

Jag har inte g-sync på mina skärmar, men jag har 144 Hz, och så mycket kan jag ärligt säga att jag märker skillnad mellan 90 och 144.

Det är väl mest en fråga om att sänka ett par inställningar för att bibehålla 144, eller tycker du att aningen högre detaljrikedom är mer värt än 120+ FPS?

Jag kan nog anse att högre detaljrikedom kan vara värt lite lägre FPS ja men det finns ett annat problem med ditt förslag här. Om TS exempelvis vill spela The Witcher 3 så kan han inte få 144 Hz på sin skärm. Sweclockers lyckas på medium-inställningar i 720p få 143 FPS i snitt med ett 980 Ti och X99-plattform och i GTA V (720p) når de 128 FPS med Broadwell så med 4x pixlar lär det inte vara lätt. Sannolikt kommer fler spel bli sådana OM inte Dx12 sänker CPU-belastningen men det vet vi inte ännu.
Så, om TS önskar flyt med Vsync (FreeSync då) på så är det AMD som gäller, om TS inte störs av tearing i lite högre FPS (som en hel del människor inte gör) så fungerar Nvidia.

Själv hade jag nog valt AMD, speciellt om jag redan hade skärmen precis som jag skulle valt Nvidia om jag ägde en Gsync-skärm. Jag tror för övrigt att 90 Hz adaptivt räcker för det mesta men visst är det surt att offra en dryg tredjedel av spannet. Får väl köra 144Hz i shooters.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Som slutsats kan sägas att det blev ett Inno 3D 980. Främst p.g.a att jag bibehåller 144hz och fick det till ett grymt pris. Ruskigt nöjd med kortet också. 1450mhz utan några som helst besvär.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.