Windows 10 via Boot Camp - Omöjligt?

Permalänk
Medlem

Windows 10 via Boot Camp - Omöjligt?

Glad i hågen satt jag mig och skulle installera Windows 10 (iso-fil från Microsoft) på min iMac 2013 via Boot Camp.

Efter felmeddelandet: "Boot Camp only supports Windows 7 or later..." och några timmars Googlande börjar jag lite småsurt inse att Apple inte stödjer installation av Windows 10 via Boot Camp idag. Det finns ju dock en uppsjö guider som visar hur man utan några som helst problem går igenom installationen precis som om man installerade Windows 7 eller 8.

Dock verkar de flesta av dessa guider vara gjorda med Preview-versionen av Windows 10. Det är väl möjligt att den var något annorlunda uppbyggd, men ändå skumt att den skulle stödjas av Boot Camp om nu inte den färdiga versionen av 10:an gör det.

Min fråga är alltså: Är det helt kört att installera och köra Windows 10 på en Mac eller måste man vänta på att Apple (kanske, någon gång) lägger till stöd för operativsystemet i Boot Camp?

Permalänk
Medlem

@MrOrsh: Jag körde uppdatering direkt från Windows 7 till Windows 10 med min iMac. Det har fungerat utan problem, dock vet jag inte hur det ligger till om du kör en "Clean install". Det kan vara så att du måste köra uppgraderingen inne i windows 7/8 pga att Bootcamp inte har stöd än för att bota en Windows 10-installation.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WalterEgo:

@MrOrsh: Jag körde uppdatering direkt från Windows 7 till Windows 10 med min iMac. Det har fungerat utan problem, dock vet jag inte hur det ligger till om du kör en "Clean install". Det kan vara så att du måste köra uppgraderingen inne i windows 7/8 pga att Bootcamp inte har stöd än för att bota en Windows 10-installation.

Tack för svaret. Av någon anledning fungerade det helt plötsligt att installera helt och hållet via boot camp assistenten. Gjorde en hel reset av iMacen som en sista sak att testa, uppdaterade osx till senaste versionen och laddade hem alla uppdateringar. Sen klagade inte boot camp ett dugg.

Konstigt, men det funkade.

Allt verkar fungera bra i windows 10 bortsett från en sak: Wi-fi:n segar stundtals ner totalt och ibland kan jag inte ladda valfri internetsida alls. Testat att installera om drivrutinerna som boot camp laddade ner för det trådlösa nätverkskortet (Broadcom) men det verkar inte göra någon skillnad.

Antar att det kanske är så att det helt enkelt saknas drivrutiner för wi-fi på iMac för windows 10. Men vore kul att få det att fungera utan att behöva vänta på att Apple officiellt ska släppa stödet för windows 10 i bott camp.

Alla tips på vad som kan testas för att få wi-fi att fungera som det ska är väldigt uppskattade!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hade samma problem med windows 10 till jag kört på alla uppdateringar, verkar som dom skickade med något för detta senaste uppdateringen.

ANg. Wifi, vad är det för trådlöst kort i dessa, kolla tillverkarens sida (om du får reda på detta). Fick installera drivare för thunderbolt -> ethernet adapter separat då windows inte hittade detta själv.

Har du pekplatta eller mus? Har lite issued med lagg för när man släpper musplattan som vore intressant att veta om det är samma med separat magic pad eller vad dom heter.

Permalänk
Avstängd

Bootcamp finns ju med stöd för Windows 10 nu (version 6). Jag har sett en kompis testa det och det fungerar bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av MrOrsh:

Tack för svaret. Av någon anledning fungerade det helt plötsligt att installera helt och hållet via boot camp assistenten. Gjorde en hel reset av iMacen som en sista sak att testa, uppdaterade osx till senaste versionen och laddade hem alla uppdateringar. Sen klagade inte boot camp ett dugg.

Konstigt, men det funkade.

Allt verkar fungera bra i windows 10 bortsett från en sak: Wi-fi:n segar stundtals ner totalt och ibland kan jag inte ladda valfri internetsida alls. Testat att installera om drivrutinerna som boot camp laddade ner för det trådlösa nätverkskortet (Broadcom) men det verkar inte göra någon skillnad.

Antar att det kanske är så att det helt enkelt saknas drivrutiner för wi-fi på iMac för windows 10. Men vore kul att få det att fungera utan att behöva vänta på att Apple officiellt ska släppa stödet för windows 10 i bott camp.

Alla tips på vad som kan testas för att få wi-fi att fungera som det ska är väldigt uppskattade!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick problem med bootcamp drivrutiner till wifi på min Retina 15" efter att jag uppdaterade OSX & installerade om Win7 med nya drivisar, så problemet är inte unikt för Win10

Jag löste det genom att testa lite olika äldre drivrutiner, kör nu med 5.106.198.19 från 2012-04-05.

Testa det här http://www.msitgeek.com/fixing-windows-8-wifi-issues-in-bootc...
http://superuser.com/questions/954184/disable-automatic-drive...

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD