Nvidia lanserar Geforce GTX 950 – andra generationen Maxwell i instegsklassen

Permalänk

Oj där ser man vad jag såg så lyckades den slå ett 960 i stock dock går det ju att överklocka ett 960 också

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
99:e percentilen

En nedskalad Maxwell är precis vad man vill att ett GTX 950 ska vara, eftersom toppkorten i 900-serien är Maxwell-baserade. 950 är inte en nedskalad version av en äldre krets, utan av den senaste arkitekturen.

Tagit bort citat (trams) /moderator
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Överklockningen är spännande "1575 MHz - say that again"
http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-950-gami...

Vilket högt pris!
Vanligtvis brukar ju SLI-lösningar vara prisvärda om man kan leva med eventuella SLI-problem, men ett 970 har ju mera än dubbla antalet CUDA-kärnor och kostar mindre än dubbelt så mycket. 960 har 33% fler kärnor och kostar ca 10% mera.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En nedskalad Maxwell är precis vad man vill att ett GTX 950 ska vara, eftersom toppkorten i 900-serien är Maxwell-baserade. 950 är inte en nedskalad version av en äldre krets, utan av den senaste arkitekturen.

Ok, ska vara. men jag hade inte blivit sur även om det var en helt ny krets i 950.

Permalänk
Inaktiv

Känns som en väldigt högt pris för ett så svagt kort. Dryga 1000-lappen låter väl rimligt men 1800kr? Men nvidia äger ju större delen av marknaden så det gör väl som de vill och kommer ändå att sälja.

Permalänk
Medlem

Wtf! Inte ens low-end kort går att få tag på för en tusenlapp. nästan 2000:- för något som lär prestera som ett tre år gammalt instegs-gaming-kort som säkerligen inte kostade mer vid lansering.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Synd med 8-pins Ström.
Eftersom 960 endast har 6-pin, så antyder det att TDP'n på 950 kanske är 90W men att man vill försäkra sej mot spontana strömspikar som kan uppkomma när man överklockar 950, men som antagligen inte kommer lika lätt hos 960 eftersom frekvenserna där kanske inte når lika högt pga fler beräkningskärnor.
Detta är väldigt irriterande isf, för om jag ska välja mellan 950 och 960 (som fått väldigt likartade priser) så vill jag ju att 950'n ska vara bättre på nått iaf och inte jävlas med strömspikar. Det är iaf den enda teorin som jag kan backa upp valet av 8-pin - Svängrum för strömspikar.
Alltså: något färre aktiverade enheter = potentiellt högre Mhz vid överklock = potentiellt högre strömspikar (men kortvariga så att TDP ej överskrids)

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Överklockningen är spännande "1575 MHz - say that again"
http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-950-gami...

Ja satan ja, para ihop detta med en G3258 så får man ett riktigt trevligt litet entusiastsystem med bra prestanda för ett litet pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja satan ja, para ihop detta med en G3258 så får man ett riktigt trevligt litet entusiastsystem med bra prestanda för ett litet pris!
http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=17946

Litet pris, 1800 kr?
Man får ju 960 som har 33% fler kärnor för 1899 kr, alltså 5,5% mera och det kan också klockas.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jonssown:

@emilakered: Har ni någon kommande recension på denna GPU, om så, vilka kort?

Det kan kanske bli på sikt, men på grund av omgivande omständigheter (till exempel att jag just nu är på resa) samt att kortet helt enkelt är mindre intressant än andra grejer på gång så ligger det tills vidare på is.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Det kan kanske bli på sikt, men på grund av omgivande omständigheter (till exempel att jag just nu är på resa) samt att kortet helt enkelt är mindre intressant än andra grejer på gång så ligger det tills vidare på is.

Dold text

Tack och bock för informationen!
Önskar fortsatt trevlig resa.

/P

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fire_Ice:

Trevligt att se att vi går några år bakåt i utvecklingen.

Absolut inte! GTX 750 Ti är ju 200kr billigare i genomsnitt nu, tjohoooo

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Priset på GTX 950 är skrattretande högt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s233272923&o=produkt_pr...

Hamnar i samma löjligt oprisvärda kategori som R7 370 och om ryktena stämmer R7 370X (som kommer att ligga ännu närmare 380 i pris).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Priset på GTX 950 är skrattretande högt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s233272923&o=produkt_pr...

Hamnar i samma löjligt oprisvärda kategori som R7 370 och om ryktena stämmer R7 370X (som kommer att ligga ännu närmare 380 i pris).

750TI ligger ju på runt 1400:-
Så 1800:- för ett kort som är 30+% snabbare känns helt rimligt.
Iofs så kan man ju hävda att båda korten är för dyra.
Men jag har ett 750Ti och det är ett rätt så kompetent kort.
Det är inte mycket saker man måste ratta ner i spel för att det skall flyta fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

750TI ligger ju på runt 1400:-
Så 1800:- för ett kort som är 30+% snabbare känns helt rimligt.
Iofs så kan man ju hävda att båda korten är för dyra.
Men jag har ett 750Ti och det är ett rätt så kompetent kort.
Det är inte mycket saker man måste ratta ner i spel för att det skall flyta fint.

Jag menade mot 960. 1790 kr mot 1899 kr där det senare har 33% fler kärnor och kostar obetydligt mera.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå varför man ens tillverkar kort med en så klen minnesbuss.
Är det så att man tar defekta kretsar som va avsedda för topsegmentet men strypts till där de är stabila, eller tillverkar man klenare kretsar bara för att?
Skulle vara intressant att höra från någon insatt hur det egentligen går till.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

det här kortet borde ligga strax under 1000 spänn.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

750Ti presterar ungefär som ett 6970 så detta kommer nog utklassa 6970 rejält skulle jag tro

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/7695?key=3990ea5773f8b9dcf9e85bef670c0dcf

Även om jag tror att 950 bör ta 750 på prestanda så förlorar den i effekt, kylning och pris.
Dessutom sluta jämföra saker med 1 år gamla prestanda index... efter 1 år så har drivrutiner optimerats så mycket att det riskerar att inte stämma längre.

http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...
Den sidan har alltid den mest uppdaterade versionen. Senast 2015-07-10.

Skrivet av Zeiph:

Jag har svårt att förstå varför man ens tillverkar kort med en så klen minnesbuss.
Är det så att man tar defekta kretsar som va avsedda för topsegmentet men strypts till där de är stabila, eller tillverkar man klenare kretsar bara för att?
Skulle vara intressant att höra från någon insatt hur det egentligen går till.

Minnesbuss kostar, därför kommer den eviga frågan. Nytt kort med dålig design, eller gammalt kort med bra design. I denna omgång iaf så har Nvidia valt nytt, och AMD valt gammalt.

Ang hur just 950 är så är den trasiga 960 kort. 960 är ett komplett kort, designad för att vara så klen, för Nvidia vet att folk ändå köper den, den räcker till en del spel och folk tycker nytt är bättre oavsett om det verkligen är prisvärt eller ej.
i 960/950 versionens fall så har dock Nvidia optimerat med bla komprimeringar och lite annat för att kunna gå ner i minnesbuss. Dock hade jag ändå tyckt att dessa kort borde haft 192-bit iaf och 3GB minne. Det hade gjort så mycket för deras framtids tänk, för GPUn är inte så tokig ändå, men fler spel vill ha mer VRAM och mer VRAM (som när de lägger på 4GB istället) så blir minnesbussen lidande. Detta kommer tex DX12 urskilja rätt fort, då Nvidia länge har snålat på H/W, med det sagt att "det räcker för nu"...

Vill du ha det mest prisvärda kortet för 1500-2000kr så är det ofta ett begagnat/gammalt high-end kort. Bra design, bra minnesbussar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag menade mot 960. 1790 kr mot 1899 kr där det senare har 33% fler kärnor och kostar obetydligt mera.

1899kr är väl ett kampanjpris på en modell från en butik eller? 20dollar är väl skillnaden i msrp, kollar man samma tillverkare på samma butik så skiljer det ju typ 400kr (de flesta 960s kostar ju fortfarande typ 2200). Det verkar faktiskt inte skilja så mycket i prestanda mellan korten heller. Men absolut är det 100kr skillnad så köper man ett 960

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just när mid/Low-end kort lanseras så brukar de ju sällan vara prisvärda. Vänta ett par månader så händer det säkert något med det problemet.

Men det här är ingen sann ersättare till 750Ti. 8-pin strömförsörjning på ett kort som ska dra ca 90W? What?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Just när mid/Low-end kort lanseras så brukar de ju sällan vara prisvärda. Vänta ett par månader så händer det säkert något med det problemet.

Men det här är ingen sann ersättare till 750Ti. 8-pin strömförsörjning på ett kort som ska dra ca 90W? What?

Skickades från m.sweclockers.com

8-pin?
Var får du den informationen?

I tabellen i artikeln står det väl 6-pin.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

1899kr är väl ett kampanjpris på en modell från en butik eller? 20dollar är väl skillnaden i msrp, kollar man samma tillverkare på samma butik så skiljer det ju typ 400kr (de flesta 960s kostar ju fortfarande typ 2200). Det verkar faktiskt inte skilja så mycket i prestanda mellan korten heller. Men absolut är det 100kr skillnad så köper man ett 960

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu finns 21 modeller där lägsta priset är under 2200 varav 12 under 2100. Av dem är 7 under 2000 och såklart 1 under 1900. Visst är det en hel del underliga butiker, men oftast kommer det att finnas minst ett kort på kampanj hos någon känd butik och då är ju 950 inte det minsta prisvärt till det priset. Det som har kampanjpris är Netonnets Gigabyte 960 WF för 1990 kr då resten av 4GB börjar på 2400+.

Är man petig med tillverkare är det ens eget fel att man betalar överpris på 960 och 950 (det finns 950 gör 2200).

Skrivet av FatherOfThree:

8-pin?
Var får du den informationen?

I tabellen i artikeln står det väl 6-pin.

I artikeln stod det först 8-pin, vilket tydligen var en miss.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

AMD är ointressanta och Nvidia är helt ute och cyklar med sina priser. Suck!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Minnesbuss kostar, därför kommer den eviga frågan. Nytt kort med dålig design, eller gammalt kort med bra design. I denna omgång iaf så har Nvidia valt nytt, och AMD valt gammalt.

Ang hur just 950 är så är den trasiga 960 kort. 960 är ett komplett kort, designad för att vara så klen, för Nvidia vet att folk ändå köper den, den räcker till en del spel och folk tycker nytt är bättre oavsett om det verkligen är prisvärt eller ej.
i 960/950 versionens fall så har dock Nvidia optimerat med bla komprimeringar och lite annat för att kunna gå ner i minnesbuss. Dock hade jag ändå tyckt att dessa kort borde haft 192-bit iaf och 3GB minne. Det hade gjort så mycket för deras framtids tänk, för GPUn är inte så tokig ändå, men fler spel vill ha mer VRAM och mer VRAM (som när de lägger på 4GB istället) så blir minnesbussen lidande. Detta kommer tex DX12 urskilja rätt fort, då Nvidia länge har snålat på H/W, med det sagt att "det räcker för nu"...

Vill du ha det mest prisvärda kortet för 1500-2000kr så är det ofta ett begagnat/gammalt high-end kort. Bra design, bra minnesbussar mm.

Jo det är ju precis det som blir problemet att alla siffror ser svinbra ut, utom minnesbussen.
För mig i mitt enkla tänkande så ser jag framför mig att minnesbussen är som en spade som man ska skyfla data med, och mängden minne är hur stort flak/yta du har att skyffla in data på, övriga siffror anger hur snabbt man kan skyffla. Har man en stor minnesbuss är det att likställas med en stor spade/skyffel. I detta fall känns det som att man sitter med en liten leksaksspade avsedd för stranden med små barn

Men då är jag med lite på hur det funkar i branschen.
Tackar som vänligast för svaret.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Smart strategi att göra det extremt oprisvärt att inte kliva upp ett steg, till ett kort som inte är särskilt prisvärt heller så att de skapar tankar till att gå upp ett steg till 970 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

Jo det är ju precis det som blir problemet att alla siffror ser svinbra ut, utom minnesbussen.
För mig i mitt enkla tänkande så ser jag framför mig att minnesbussen är som en spade som man ska skyfla data med, och mängden minne är hur stort flak/yta du har att skyffla in data på, övriga siffror anger hur snabbt man kan skyffla. Har man en stor minnesbuss är det att likställas med en stor spade/skyffel. I detta fall känns det som att man sitter med en liten leksaksspade avsedd för stranden med små barn

Men då är jag med lite på hur det funkar i branschen.
Tackar som vänligast för svaret.

Är ingen expert men de säger att 128 bitars minnesbussen inte är en flaskhals alls för 960 tex enligt tester det är bara nonsens. Det låter dåligt på pappret men i verkligen, inte så mycket. Maxwell komprimerar data på ett effektivt sätt bland annat...sen klockar minnen riktigt bra också.

Var dock inne på samma som du innan jag kollade på flera tester.

Bra video...