Vad ska Spotify med våra bilder till? [Spotifys nya villkor]

Permalänk
Medlem

Vad ska Spotify med våra bilder till? [Spotifys nya villkor]

Spotify tycks nu vilja ge sig själva access till all möjlig information om sina användare och förbehåller sig visst bland annat rätten att snoka bland användarnas bilder, kontakter och annat.

http://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2015/08/20/spotify...

Citat:

3.3 Information Stored on Your Mobile Device
With your permission, we may collect information stored on your mobile device, such as contacts, photos, or media files. Local law may require that you seek the consent of your contacts to provide their personal information to Spotify, which may use that information for the purposes specified in this Privacy Policy.

Är redan betalande kund hos Spotify men nu är det kanske dags att fundera lite närmare på den saken... Ingen aning om vissa av dessa sakerna endast gäller gratisanvändarna men det börjar kännas mer och mer värt att ge fan i dessa streamingtjänster... Om det inte redan är det så lär det väl inte dröja länge innan man väljer mellan pest eller kolera.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Spotify tycks nu vilja ge sig själva access till all möjlig information om sina användare och förbehåller sig visst bland annat rätten att snoka bland användarnas bilder, kontakter och annat.

http://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2015/08/20/spotify...

Är redan betalande kund hos Spotify men nu är det kanske dags att fundera lite närmare på den saken... Ingen aning om vissa av dessa sakerna endast gäller gratisanvändarna men det börjar kännas mer och mer värt att ge fan i dessa streamingtjänster... Om det inte redan är det så lär det väl inte dröja länge innan man väljer mellan pest eller kolera.

"Vi tänker leta igenom dina bilder och kontakter o.s.v., och förresten, det kan innebära att du är juridiskt tvungen att inhämta medgivande från de kontakterna så det är bäst att du gör det."
Nice!

Permalänk
Medlem

Användarvillkoren säger följande "With your permission, we may collect information stored on your mobile device, such as contacts, photos, or media files."

Det är ännu oklart vilken tillåtelse man måste ge tjänsten för att de ska kunna ta del av exempelvis mina foton. Om det dyker upp en dialogruta med "Spotify vill ha tillgång till dina foton", så är det väl bara att trycka nej antar jag?

Det är desto värre om det visar sig att de får full tillgång efter att man godkänt villkoren såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

"Vi tänker leta igenom dina bilder och kontakter o.s.v., och förresten, det kan innebära att du är juridiskt tvungen att inhämta medgivande från de kontakterna så det är bäst att du gör det."
Nice!

Haha.. För att lyssna på lite musik. Lawyer up !

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Användarvillkoren säger följande "With your permission, we may collect information stored on your mobile device, such as contacts, photos, or media files."

Det är ännu oklart vilken tillåtelse man måste ge tjänsten för att de ska kunna ta del av exempelvis mina foton. Om det dyker upp en dialogruta med "Spotify vill ha tillgång till dina foton", så är det väl bara att trycka nej antar jag?

Det är desto värre om det visar sig att de får full tillgång efter att man godkänt villkoren såklart.

Ja, skulle så vara fallet att applikationen frågar efter dessa grejer och man därigenom själv kan välja så är det väl inte hela världen.
Min spontana skepsis till sådant här får mig dock direkt att tänka att detta är friheter de tar sig bara man godkänner avtalet. Jag ser förstås gärna att jag har fel!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Är massor med appar som vill ha tillgång till privata bilder och kontakter m.m. utan anledning, vill gärna vägra men man vill ju gärna ha appar på telefonen liksom...

Hoppas inte det beteendet börjas tas efter i Windows, man ska ju ha appar i datorn nu också...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ja, är en bra fråga. Kanske ännu ett företag som hjälper myndigheter att hitta saker om man ska gå på den paranoida vägen
Får se hur detta utspelar sig. Finns gott om musik tjänster så de riskerar eventuellt att förlora en del kunder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

Är massor med appar som vill ha tillgång till privata bilder och kontakter m.m. utan anledning, vill gärna vägra men man vill ju gärna ha appar på telefonen liksom...

Hoppas inte det beteendet börjas tas efter i Windows, man ska ju ha appar i datorn nu också...

Det har varit appar i datorn så länge det har funnits datorer och där har de kunnat komma åt filer utan att fråga om lov ungefär lika länge.

Lite nyfiken på vad Spotify har för sig. Låter som att de har några nya tjänster på gång. De har ju Running som ska matcha musiken med takten man springer i vilket ju kräver tillgång till diverse sensorer. Kanske räcker med accelerometern men antar att de vill ha GPS också för att lättare avgöra hur snabbt du springer för att matcha musik. Skulle inte förvåna mig om de kommer lägga in någon funktion för att skicka ut bilder senare också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oggs:

Användarvillkoren säger följande "With your permission, we may collect information stored on your mobile device, such as contacts, photos, or media files."

Det är ännu oklart vilken tillåtelse man måste ge tjänsten för att de ska kunna ta del av exempelvis mina foton. Om det dyker upp en dialogruta med "Spotify vill ha tillgång till dina foton", så är det väl bara att trycka nej antar jag?

Det är desto värre om det visar sig att de får full tillgång efter att man godkänt villkoren såklart.

Jag tror tyvärr inte att det är så fint. Godkänner man uppdateringen så godkänner man att insamlandet av data sker. Det kan vara så fint att spotify kommer fråga om det här men det skulle förvåna mig.
Jag har kört appen APP OPS till android ett bra tag för att stänga av rättigheter till appar och se vilka behörigheter som använts när.
Flertalet appar som använt sina behörigheter att hämta exempelvis GPSdata och adressuppgifter även när jag inte har haft appen igång.

Skrivet av xpanterx:

Är massor med appar som vill ha tillgång till privata bilder och kontakter m.m. utan anledning, vill gärna vägra men man vill ju gärna ha appar på telefonen liksom...

Hoppas inte det beteendet börjas tas efter i Windows, man ska ju ha appar i datorn nu också...

Jag vill ta upp ett lite annat perspektiv här. I windows får alla program tillgång till det typ allt från start. Rättigheterna är nära nog obegränsade (iaf jämfört med mobilerna) och inget behöver deklareras i behörighetsväg tydligt för användaren utan det enda spåret av behörigheter kan man hitta i Eulan om man har tur. I mobilerna är rättigheterna däremot avgränsade och där går det iaf att se vad apparna kräver behörighet till (även om denna funktion har mer att önska i mobilerna). Tänk vad mycket bättre översikt på behörigheter vi hade haft i winblows om alla program faktiskt tydligt behövde deklarera vad de vill ha åtkomst till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har varit appar i datorn så länge det har funnits datorer och där har de kunnat komma åt filer utan att fråga om lov ungefär lika länge.

Lite nyfiken på vad Spotify har för sig. Låter som att de har några nya tjänster på gång. De har ju Running som ska matcha musiken med takten man springer i vilket ju kräver tillgång till diverse sensorer. Kanske räcker med accelerometern men antar att de vill ha GPS också för att lättare avgöra hur snabbt du springer för att matcha musik. Skulle inte förvåna mig om de kommer lägga in någon funktion för att skicka ut bilder senare också.

Haha där kom du som på beställning Vi har lite olika åsikt i den frågan ja.

Tror inte att t.ex Fallout 4 kommer börjar skicka mina semesterbilder till Bethesda. Men de har alltså program/spel, förlåt appar, gjort länge?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Haha där kom du som på beställning Vi har lite olika åsikt i den frågan ja.

Tror inte att t.ex Fallout 4 kommer börjar skicka mina semesterbilder till Bethesda. Men de har alltså program/spel, förlåt appar, gjort länge?

Det är skillnad på vad "appar" gör och vad dom kan göra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpanterx:

Haha där kom du som på beställning Vi har lite olika åsikt i den frågan ja.

Tror inte att t.ex Fallout 4 kommer börjar skicka mina semesterbilder till Bethesda. Men de har alltså program/spel, förlåt appar, gjort länge?

Nej de skickar nog inga bilder på det sättet men bilder används tex för att kolla vilka du umgås med och var ni befann er tillsammans, Google vill tex gärna att man taggar in namn och de kör ansiktsidentifiering på bilderna för att sedan kunna hitta samma personer på andra bilder, de läser gpstaggar från bilderna för att veta var ni var tillsamman, jag är osäker på om de letar logotyper på bilderna men det är inte så långsökt att tro att de kollar vilka varumärken som finns på bilderna när de kollar vilka personer som är med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xpanterx:

Haha där kom du som på beställning Vi har lite olika åsikt i den frågan ja.

Tror inte att t.ex Fallout 4 kommer börjar skicka mina semesterbilder till Bethesda. Men de har alltså program/spel, förlåt appar, gjort länge?

Vem vet. Men spotify på datorn lär inte vilja samla in mindre data om det finns tillgängligt än mobilappen vill ha åtkomst till.
Men det är ju såklart bara ett exempel. Vad hämtar steam in egentligen?
Kanske gör det inget att alla program i windows alltid har tillgång till allt, men vad gör det då att mobilappar önskar behörigheter?
Samma problematik på alla plattformar egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Intressanta tankar och svar, de flesta vill nog välja själv vad man delar med företagen även om det verkar bli svårare och svårare att göra. Vi kanske får börja acceptera att våra privatliv kommer att vara helt tillgängliga för alla (företag med partners) så småningom.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Intressanta tankar och svar, de flesta vill nog välja själv vad man delar med företagen även om det verkar bli svårare och svårare att göra. Vi kanske får börja acceptera att våra privatliv kommer att vara helt tillgängliga för alla (företag med partners) så småningom.

Alternativt så kan man, istället för att lägga sig ner och ge upp, aktivt motarbeta de företag och trender som helt saknar förståelse för koncept som personlig integritet. Det är (åtminstone i vårt hörn av världen) ingen som med hot om våld tvingar dig att använda tjänster och mjukvara som samlar in, katalogiserar och sparar precis allting de kan komma över om vem du är, vad du gör och vad du tycker, och därmed är det inte företagen som bestämmer vad som skall gälla på internet framöver utan det är vi användare. Det krävs inte särskilt stor initial arbetsinsats för att drastiskt reducera hurpass mycket data som kan samlas in om dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

Haha där kom du som på beställning Vi har lite olika åsikt i den frågan ja.

Tror inte att t.ex Fallout 4 kommer börjar skicka mina semesterbilder till Bethesda. Men de har alltså program/spel, förlåt appar, gjort länge?

Ja man kan ju läsa vad folk skriver eller så kan man hitta på egna saker om vad folk skriver...

Angående ordet app är det inte en åsikt. Förkortningen har funnits betydligt längre än det funnits smartphones.

Nej jag tror inte Bethesda skickar iväg dina semesterbilder när du installerar Fallout 4 men det kan de göra betydligt enklare utan att fråga om lov i Windows. Där saknas mer eller mindre helt de rättighetssystem som finns i Android. Det går att stänga ner lite om du ökar säkerheten till max men då kommer Windows fråga dig om allt. Generellt får du bara en fråga om programmet får tillgång till internet och så svarar man ja och sen har programmet tillgång till internet. Då kan Bethesda utan problem snoka runt och skicka ganska exakt allt om de vill.

I Android går det för övrigt att plocka bort specifika rättigheter i inställningarna om man vill. Risken är att appar havererar och kraschar om rättigheter som behövs försvinner. Det beror på om de som skrev appen har gjort ett bra jobb.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är massor med appar som vill ha tillgång till privata bilder och kontakter m.m. utan anledning, vill gärna vägra men man vill ju gärna ha appar på telefonen liksom...

Hoppas inte det beteendet börjas tas efter i Windows, man ska ju ha appar i datorn nu också...

Eller så har man rootad telefon och någon typ av permission manager.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ett konkret förslag, trevligt

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Verkar som än fler tycks rikta lite kritik mot Spotify efter detta tilltaget: http://www.dn.se/ekonomi/storm-mot-spotify-efter-nya-villkor/

Här tycks det dock iaf till viss del framgå att insamlingen av åtminstone en del av den data de vill åt kommer kräva ett aktivt godkännande av användaren.

Citat:

... It's *if* you use those features that we'll ask permissions for it.

Vilket väl får ses som lite positivt i det hela åtminstone...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

så då var min Spotify premium tjänst avslutad
totalt oacceptabelt det dom håller på med

vilket är det bästa Spotify alternativet ?

Permalänk
Medlem

"Photos: We will never access your photos without explicit permission and we will never scan or import your photo library or camera roll. If you give us permission to access photos, we will only use or access images that you specifically choose to share. Those photos would only be used in ways you choose and control – to create personalized cover art for a playlist or to change your profile image, for example.

Location: We will never gather or use the location of your mobile device without your explicit permission. We would use it to help personalize recommendations or to keep you up to date about music trending in your area. And if you choose to share location information but later change your mind, you will always have the ability to stop sharing.

Voice: We will never access your microphone without your permission. Many people like to use Spotify in a hands-free way, and we may build voice controls into future versions of the product that will allow you to skip tracks, or pause, or otherwise navigate the app. You will always have the ability to disable voice controls.

Contacts: We will never scan or import your contacts without your permission. Spotify is a social platform and many people like to share playlists and music they discover with their friends. In the future, we may want to give you the ability to find your friends on Spotify by searching for Spotify users in your contacts if you choose to do that.

Sharing: The Privacy Policy also mentions advertisers, rights holders and mobile networks. This is not new. With regard to mobile networks, some Spotify subscribers sign up through their mobile provider, which means some information is shared with them by necessity. We also share some data with our partners who help us with marketing and advertising efforts, but this information is de-identified – your personal information is not shared with them."

Om ni är så rädda för att eran privata information ska sluta vara privat så ska ni nog inte använda en smartphone.

Permalänk
Medlem

Man lär sig av sina misstag. Förhoppningsvis tänker de en gång till inför nästa gång de trycker nya användarvillkor: https://news.spotify.com/us/2015/08/21/sorry-2/

För er som inte orkar klicka på länken så har Spotify medgivit att de varit allt för otydliga med sina villkor och punktar upp vad de planerat använda informationen till samt att det inte handlar om att systematiskt läsa av fotoalbum, kontaktlistor etc, samt att användaren aktivt kommer kunna ta ställning till vilken information som delas. De bedyrar även att en del information som Spotify delar med sina intressenter inte ska gå att koppla till användarens personliga information.

Edit: @tudz knappade visst lite snabbare på tangentbordet än mig.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

så då var min Spotify premium tjänst avslutad
totalt oacceptabelt det dom håller på med

vilket är det bästa Spotify alternativet ?

Deezer är ganska bra av de tre jag använt, Spotify och Google Play Music(som antagligen spårar mer än Spotify).

Permalänk

Vi får väll se avtals ändringar blir efter kritiken!

Vi får väll se avtals ändringar blir efter kritiken!

I datorn går det med virtuellt ha en blankt.
Mobilen räcker nog inte till virtuell så en extra telefon för att få det fungera.

Så vi får hoppas att de tog åt sig av kritiken för om vägarna för kringgå är lite väl omständliga, många kommer pröva nya tjänster om villkoren består.