Asus X205TA - behöver återställningsskivor.

Permalänk
Medlem

Asus X205TA - behöver återställningsskivor.

Datorn såldes med Windows 8.1. Uppdaterades till Windows 10. I samband med återställning kraschade allt och nu vägrar Windows starta. Och systemet är så vansinnigt så det verkar inte kunna boota från USB. Finns det någon som kan skapa återställningsskivor som ISO-filer och dela ut? Har ni ingen X205TA så kanske det fungerar med andra Asus från 2014-2015.

Permalänk
Medlem

@hakro807:

Använde du W8.1 recovery partitionen när du försökte återställa?

Jag tror att man skall trycka på funktionstangenten F9 när datorn startar för att få upp en meny där du kan välja att återställa W8.1.

Edit: Om W10 installationen var aktiverad så kan du göra en ny W10 installation https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Med hjälp av Mediacreationtool lyckades jag skapa en usb-sticka som gick att boota mot iaf. Den skapade jag på en annan dator som såldes med Windows 7 men senare uppgraderades till Windows 8 via en ISO jag hittade via MS Dreamspark-program. Problemet är att har noll koll på vilket serienummer som ska användas. Det som används på datorn som skapade installationsmediet fungerar inte. : /

Permalänk
Medlem

@hakro807:

Om Asus X205TA datorn var uppgraderad till W10 och aktiverad så behöver du inte skriva in någon licensnyckel när du gör en ny W10 installation med hjälp av USB minnet, det är bara att hoppa över inskrivningen av licensnyckeln vid W10 installationen.

Detta gäller alla som har uppgraderat till W10 och det beror på att datorn och W10 blir registrerad i någon Microsoft server när man har uppgraderat och aktiverat W10.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee:
Problemet med ditt svar är att det inte stämmer, det krävs serienummer under installation. Just nu kör jag en liten specialare. Förberedde usb-stickan i Mediacreationtool, men kopierar sedan över alla filer från en Windows 8.1-ISO som jag har serienummer till. För se hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@janee:
Problemet med ditt svar är att det inte stämmer, det krävs serienummer under installation. Just nu kör jag en liten specialare. Förberedde usb-stickan i Mediacreationtool, men kopierar sedan över alla filer från en Windows 8.1-ISO som jag har serienummer till. För se hur det fungerar.

Om man inte kan installera W10 utan licensnyckel så har det antagligen inte funnits någon aktiverad W10 på datorn.

Jag vet att många har gjort en ny och helt ren W10 installationen utan att skriva in någon nyckel på en dator som har haft en aktiverad W10 installation.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee:
Lyckades få till det till slut genom att med Mediacreationtool skapa en Windows 10-installationsdisk och på den installationen gick det att hoppa över att ange serienummer. Istället aktiverades Windows automagiskt efter en omstart, antagligen via ett serienummer i BIOS.

Ytterligare en sjuk sak - tangentbord och pekplatta fungerade inte automatiskt i Windows. Istället krävdes det speciella chipset-drivrutiner. Låg mig säga så mycket som att jag med något undantag alltid kört med affärsmaskiner (Thinkpad, Elitebook, Latitude etc) och om detta är vad man kan vänta sig av moderna konsumentprylar kommer jag hålla mig långt borta från dessa i fortsättningen.

Men får tacka för tipset om Mediacreationtool, det var vad som "saved the bacon".

Permalänk
Medlem

@hakro807:

På denna sida kan du läsa hur en W10 installation utan nyckel fungerar http://www.neowin.net/news/reinstalling-windows-10-now-less-a...

Och det fungerar likadant för alla som kör W10 Insider builds http://www.neowin.net/news/post-rtm-windows-10-insider-builds...

Visa signatur

janee