Välja vilken billig NAS?

Permalänk

Välja vilken billig NAS?

Hej,

Behöver köpa en billigare NAS. Har en 3,5" extern USB 3.0 hårddisk på 4TB och ett par mindre 2,5" externa USB hårddiskar blandat USB2.0 och USB 3.0 på mellan 500GB och 1TB som jag tänkte använda. Kan plocka ur 4TB hårddisken ur chassit om det är bättre?

Funderar lite på vilken NAS man ska köpa, nu när jag kollat lite känns det som att det står mellan de här:
Zyxel NSA325 v2 http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/186424-z...
och
Buffalo LinkStation 210 http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/218805-b...

Zyxel tycker jag ser bäst ut på pappret; USB 3.0, snabbare processor, mer minne, men lite äldre modell 2013 vs 2014(?)

Några åsikter om dessa? Finns det bättre alternativ under 1000:-? Vet att Synology's NASar är populära men de känns ganska omoderna i den lägre prisklassen? Den ska inte användas till backup utan mest för mediaåtkomst både hemma och utanför hemmet.

Tacksam för svar Visste inte riktigt om den här tråden skulle ligga i Lagring, Nätverk eller Server, hittade trådar om NAS överallt... Tyckte Lagring passade bäst för mitt ämne.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Zyxel NASen är en klar vinnare över den andra, speciellt då den endast kostade en hundralapp mer. Kollade runt lite snabbt och tror inte du kommer hitta en så mycket mer prisvärd NAS under tusenlappen.

p.s. tror tråden hamnat bättre under Server

Permalänk

Tack för svar. Är det värt att gå upp i pris lite? T.ex till Synology DS215j för 1690? Eller får man inte så mycket mer för pengarna?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

p.s. tror tråden hamnat bättre under Server

Nu har jag läst två trådar om NAS:ar på några minuter och i ena klagar en på att den ligger i "Server" och vill att de ska läggas i "Lagring och i denna är det tvärt om..

#15597189

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu har jag läst två trådar om NAS:ar på några minuter och i ena klagar en på att den ligger i "Server" och vill att de ska läggas i "Lagring och i denna är det tvärt om..

#15597189

Jo det var ju lite kul! Men antar att det är väl lite av en tolkningsfråga. Webhallen klassificerar det som Nätverk, Inet och Dustin säger Hårddisk/lagring.

Permalänk
Medlem

@tooobe: nu har jag inte testat dessa NASar och kan inte helt säga hur de skulle prestera mot varandra. Men tror att för det ändamålet du har så är det nog 500kr extra för lite/ingen nytta. Däremot har jag hört att Synology har ett trevligt UI att arbeta med så det skulle väl vara det isåfall.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

@tooobe: nu har jag inte testat dessa NASar och kan inte helt säga hur de skulle prestera mot varandra. Men tror att för det ändamålet du har så är det nog 500kr extra för lite/ingen nytta. Däremot har jag hört att Synology har ett trevligt UI att arbeta med så det skulle väl vara det isåfall.

Tack, köpte Zyxeln. Inget vidare UI men kommer ju inte sitta i det speciellt mycket. Insåg dock att mitt trådlösa N-nätverk plötsligt kändes långsamt, får bara ut 100mbit. Annars verkar Zyxeln funka bra. Får bli en ny AC router framöver någon gång...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Tack, köpte Zyxeln. Inget vidare UI men kommer ju inte sitta i det speciellt mycket. Insåg dock att mitt trådlösa N-nätverk plötsligt kändes långsamt, får bara ut 100mbit. Annars verkar Zyxeln funka bra. Får bli en ny AC router framöver någon gång...

Tråkigt att hitta denna tråden lite sent.

Men när du skriver att Zyxeln inte har vidare bra UI, så lider jag med dig.

För det är just gränssnittet och funktioner som gäller i slutändan!

Nu har jag aldrig testat Zyxel NAS:ar alls.
Men upplever man som du skriver att UI är inget vidare, så är det ju så.

Jag har testat ett stort urval av olika modeller med D-Link och Synology:s NAS.ar.

Och Synology har ett väldigt bra (jag tror fanimej att det är det bästa) gränssnittet när det kommer till NAS.ar

Prestandan är mycket bättre på "icke-J"-modellerna när det kommer till Synology om någon undrar, men såklart mycket dyrare.

Men det jag vill få fram här är att, göra inställningar och navigera i synology nas:ar är väldigt smidigt.
Och att slippa sitta och klia sig i skallen, det är värt många kronor för mig! Tid är ju som sagt (pengar) min fritid

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Tråkigt att hitta denna tråden lite sent.

Men när du skriver att Zyxeln inte har vidare bra UI, så lider jag med dig.

För det är just gränssnittet och funktioner som gäller i slutändan!

Nu har jag aldrig testat Zyxel NAS:ar alls.
Men upplever man som du skriver att UI är inget vidare, så är det ju så.

Jag har testat ett stort urval av olika modeller med D-Link och Synology:s NAS.ar.

Och Synology har ett väldigt bra (jag tror fanimej att det är det bästa) gränssnittet när det kommer till NAS.ar

Prestandan är mycket bättre på "icke-J"-modellerna när det kommer till Synology om någon undrar, men såklart mycket dyrare.

Men det jag vill få fram här är att, göra inställningar och navigera i synology nas:ar är väldigt smidigt.
Och att slippa sitta och klia sig i skallen, det är värt många kronor för mig! Tid är ju som sagt (pengar) min fritid

Funktionerna är det inget fel på, och det är inte speciellt förvirrande heller. Det är mest att det är gräsligt fult. Och det är inte värt många kronor för mig att det ska vara ett snyggt UI. Så ändå nöjd med mitt val än så länge, tror inte jag hade fått ut så mycket mer (för mina väldigt basala NAS-behov) om jag hade valt en Synology istället, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu har jag läst två trådar om NAS:ar på några minuter och i ena klagar en på att den ligger i "Server" och vill att de ska läggas i "Lagring och i denna är det tvärt om..

#15597189

Enheten du ställer frågor om innehåller ingen hårddisk, så hur kan den kategoriseras som lagring då? Den är ju en ren server, än så länge...

Hårklyverier om du frågar mig

Grattis att du köpte zyxeln, du får gärna återkomma och tala om hur du upplever att använda den. Jag funderar nu på att köpa en sån.
Bra att du inte köpte buffalo, jag hade en sån och den kraschade fullständigt så jag fick koppla in hårddiskarna till datorn och rädda filerna (alla foton på barnen under ett drygt decennium)... Tyvärr är det inte så enkelt att koppla in dessa hårddiskar på datorn utan man måste hitta och installera drivrutiner för filsystemet ext4 först.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Enheten du ställer frågor om innehåller ingen hårddisk, så hur kan den kategoriseras som lagring då? Den är ju en ren server, än så länge...

Hårklyverier om du frågar mig

Grattis att du köpte zyxeln, du får gärna återkomma och tala om hur du upplever att använda den. Jag funderar nu på att köpa en sån.
Bra att du inte köpte buffalo, jag hade en sån och den kraschade fullständigt så jag fick koppla in hårddiskarna till datorn och rädda filerna (alla foton på barnen under ett drygt decennium)... Tyvärr är det inte så enkelt att koppla in dessa hårddiskar på datorn utan man måste hitta och installera drivrutiner för filsystemet ext4 först.

Jag är nöjd än så länge men som sagt är mitt användningsområde ganska okomplicerat, lagrar bara filer på den. Uppskattar att man kan installera paket till den. Första UI när man loggar in på den är uselt med nån slags karusell-lista med ikoner, men så fort man kommit in i administrationsdelen så är det helt ok, fult men ganska bra skulle jag säga. Hastighetsmässigt kan jag inte säga så mkt, begränsas av mitt trådlösa N-nätverk, får ut drygt 100mbit. Smallnetbuilder har gjort ett bra test om du vill läsa, http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/32333-zyxel-ns...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌