Söker tanjentbord för programering/skrivande.

Permalänk
Medlem

Söker tanjentbord för programering/skrivande.

Hej

Mitt 5 år gammla razer håller inte riktigt måttet känner jag. Läser nätverksteknik och behöver det när jag konfigurerar routrar, switchar osv. Dom jag har på skolan känns för mjuka/billiga och ibland fel med dom

Jag är intresserad av apple: Länk
Samt lenovo:Länk

Plan B är nog ett filco mx-brown med o-ringar. Det låter fortfarande ganska högt, känns lite för lätta och kostar en hel del tycker jag.

Är det något tanjentbord ni använt länge som fungerat bra?

Mvh Laars

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

WASD CODE-88 med MX Clear? Ska gå att byta plats på {} och sådär har jag för mig, så att det blir lättare att koda.

Jag hade för övrigt definitivt satsat på någon typ av mekaniskt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

WASD CODE-88 med MX Clear? Ska gå att byta plats på {} och sådär har jag för mig, så att det blir lättare att koda.

Jag hade för övrigt definitivt satsat på någon typ av mekaniskt.

Ja clear har jag funderat på. Dom känns lite väl hårda att trycka ner. Men tror du dom blir enklare att trycka ner om man köper o-ringarna? Jag testade ett ducky med clear switches.

Skulle isåfall behöva ändra några tanjenter(ctrl och shift t.ex) till brown

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Ja clear har jag funderat på. Dom känns lite väl hårda att trycka ner. Men tror du dom blir enklare att trycka ner om man köper o-ringarna? Jag testade ett ducky med clear switches.

O-ringarna påverkar inget annat än att dämpa ljudet från att bottna tangenterna, så nej det blir dom inte!
Ligger inte Brown och Clear väldigt nära varandra i kraft som behövs för att trycka ner dock?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

O-ringarna påverkar inget annat än att dämpa ljudet från att bottna tangenterna, så nej det blir dom inte!
Ligger inte Brown och Clear väldigt nära varandra i kraft som behövs för att trycka ner dock?

När jag testade dom Filco mx-brown(dock 3-4 år gammalt) och ett duckt clear(ganska ny köpt) så känndes helt klart skillnad när du trycker ner dom hela vägen(clear kräver mer kraft). Somsagt känns brown för lätta och blå låter för mycket. Så clear är nog enda alternativet för mig(om jag nu ska köpa mekaniska).

Så tanken är ju att med o-ringar att kapparna inte kan tryckas ner lika långt och då inte blir lika trött i fingrarna tänkte jag... men men X) det är svårt å veta när man inte har prövat med o-ringar.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Tror du blir nöjd med Lenovot som du länkade

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag älskar vanliga Cherry MX Clear, för både spel, programmering och att skriva text. Här är en graf jag "kalkerade" som jämför responsen på Cherry MX Clear och Brown: (ja, jag borde ha lagt in axlar i grafen. Höger = millimeter, uppåt=kraft i cN).
Medans bruna brytare känns som lätta linjära med något litet motstånd på har Clear ett större och längre motstånd i början följt av en djup dal. När man har blivit van att skriva på Clear så tenderar man att trycka bara ner till den dalen.

Men jag skulle ändå överväga ThinkPad-tangentbordet om jag skulle arbeta som nätverkstekniker.
Mindre, har TrackPoint och det är exakt samma layout som på ThinkPads.
Jag har programmerat en hel del på en äldre generation av ThinkPad-tangentbord och det funkade riktigt bra. Jag är bara lite orolig över att tangenternas bredd på chiclet-varianterna kan ge för mycket feltryckningar.
Använd inte Apple-tangentbordet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

När jag testade dom Filco mx-brown(dock 3-4 år gammalt) och ett duckt clear(ganska ny köpt) så känndes helt klart skillnad när du trycker ner dom hela vägen(clear kräver mer kraft). Somsagt känns brown för lätta och blå låter för mycket. Så clear är nog enda alternativet för mig(om jag nu ska köpa mekaniska).

Så tanken är ju att med o-ringar att kapparna inte kan tryckas ner lika långt och då inte blir lika trött i fingrarna tänkte jag... men men X) det är svårt å veta när man inte har prövat med o-ringar.

Ja, du tar ju i och för sig bort lite "travel distance" i brytaren, så du slipper den där sista sträckan där du tycker det är uttröttande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om det är något du ska ha med dig dagligen så tycker jag att de du länkade känns väldigt rimliga då de är tysta, lätta och tunna. Mekaniskt innebär nästan alltid att det blir större, tyngre och mer högljutt. Jag tycker Apple-tangentbordena är trevliga och kan rekommendera det, men tror även att thinkpad-tangentbordet är schysst (praktiskt med inbyggd mus).

Om du väljer att skaffa mekaniskt och ska ta med det dagligen så skulle jag tipsa om att kolla på ett 60%. Jag kör Clears och tycker de är riktigt trevliga, men det är ju mycket en smaksak. Något som jag tycker är värt att nämnas är att de känns ganska raspiga när de är nya, så döm de inte för hårt innan de har "nötts in" lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag älskar vanliga Cherry MX Clear, för både spel, programmering och att skriva text. Här är en graf jag "kalkerade" som jämför responsen på Cherry MX Clear och Brown: (ja, jag borde ha lagt in axlar i grafen. Höger = millimeter, uppåt=kraft i cN).
Medans bruna brytare känns som lätta linjära med något litet motstånd på har Clear ett större och längre motstånd i början följt av en djup dal. När man har blivit van att skriva på Clear så tenderar man att trycka bara ner till den dalen.

Men jag skulle ändå överväga ThinkPad-tangentbordet om jag skulle arbeta som nätverkstekniker.
Mindre, har TrackPoint och det är exakt samma layout som på ThinkPads.
Jag har programmerat en hel del på en äldre generation av ThinkPad-tangentbord och det funkade riktigt bra. Jag är bara lite orolig över att tangenternas bredd på chiclet-varianterna kan ge för mycket feltryckningar.
Använd inte Apple-tangentbordet.

Ja det skulle vara det att man mekaniskt hemma och lenovo med chiclet på jobbet. Hoppas man kan vänja sig vid det. Det bästa vore om man hade liknande hemma och på jobbet. Men ett 60% keboard har väll inte mindre tanjenter? det borde ju kännas som ett vanligt fast det bara har färre antal tangenter/smartare upplägg.

Man vill ju inte direkt lira cs med en lenovo tanjentbord ^^

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Men ett 60% keboard har väll inte mindre tanjenter? det borde ju kännas som ett vanligt fast det bara har färre antal tangenter/smartare upplägg.

Ja, ett 60% har lika stora tangenter (generellt). Det klassiska upplägget är att man når de tangenterna som saknas med att man håller ner en funktions-tangent. Det som brukar vara den största omställningen (enligt min uppfattning) är att merparten av 60% tangentbord har piltangenterna i ett funktionslager (vilket är lite bökigt i början). Att man kan vänja sig vid ett 60% är inte helt självklart dock, vissa tycker det är jobbigt att behöva använda funktionsknappar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Men ett 60% keboard har väll inte mindre tanjenter?

Standard är att tangenterna ligger i ett rutmönster på 3/4×3/4 tum (19.1×19.1 mm) men ytorna ovanpå vanliga 1×1-tangenter är vanligtvis 1/2 tum breda. Alla mekaniska tangentbord brukar följa denna standard exakt.

Chiclet-tangentbord brukar ha något bredare yta på tangenterna, även om rutmönstret ofta är detsamma.
När Lenovo gick över till chiclet-tangenter så gjorde de tangenterna bredare, men för att kompensera för att det skulle bli lättare att trycka ner två tangenter samtidigt av misstag så formade de den främre kanten i en båge.
Lenovos piltangenter är något mindre än de andra, men det brukar inte vara något problem.

Förresten, esoterisk nörd-fakta: Apple's tangentbord använder inte riktigt 3/4×3/4 tum. Varje ruta i rutmönstret är inte lika hög som den är bred... men man måste mäta noga för att upptäcka detta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tack för all bra info:) Jag ska fundera lite till och läsa på mig lite mer om ämnet....

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

Cherry ML om du vill ha låg profil? Min kompis har ett, det är som mx red fast sämre (och lägre profil). 300 kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45572

Permalänk
Medlem

Finns ju Ducky Year of the Horse men osäker om det är värt priset.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Om det blir ett mekaniskt så blir det clear-mx brytare med o-ringar och 10-keyless eller 60% Dock är det svårt att hitta. Inte hittat något i Sverige. Endast ett i full storlek(med numpad).

Men WASD hade ett 10-keyless iallafall

Kommer kosta 1700kr med frakt ca.

Edit: Tips på bra butik som säljer PBT tanjenter? (ett helt sett) 88-keys alltså. Vill att bokstäverna ska skrivas på sidan av tanjenterna.

Så här : http://cdn.overclock.net/1/1b/1b7423f1_filco-ninja-majestouch...

Färg: gärna vit spelar inte så stor roll

Visa signatur

Citera så får du svar :)