Farlig CPU-temp med std-fläkt. Hur få ner CPU-temp?

Permalänk
Medlem

Farlig CPU-temp med std-fläkt. Hur få ner CPU-temp?

Problem med trolig överhettning av CPUn. Ligger mellan 75-85 grader.

Upptäckte det via diagnostik-programmet Piriform Speccy. Vet inte hur exakt eller pålitligt det är iofs.
Upphettningen sker bara när jag kör musikprogram, som kör plugins i realtid och belastar datorn riktigt hårt. Vid övrig användning är CPUn lagom sval, ligger mellan 55-68 grader då.

Det är en Intel I3 - 3,3 dual core. Kör ej överklockat, allt är std. CPU fläkten är standard, och nyligen rengjord. Inga andra chassi-fläktar förutom PSU. Har ställt in CPU-fläkten på "Turbo" i AMI BIOS, så den går nästan fullt ut hela tiden.
Temperaturen i rummet är upp mot 26 grader dom varmaste dagarna på sommaren, i övrigt ca 20. Datorn har dock aldrig slocknat (utom 1 gång i vintras) pga trolig överhettning, trots att Speccy visade 88 grader häromdagen. Men såhär hög temp är rätt farligt för CPUn har man förstått. Om den inte kaikar så minskar livslängden påtagligt.

Vet inte riktigt hur man ska handskas med det här. Man har ju bilden att standard CPU-fläkten ska kunna hantera saken - även om den säkert inte är effektivast - men det verkar inte som den räcker. Hur vanligt är det liksom?

Om CPU-fläkten inte kan få ner temperaturen, vad skulle ni göra som nästa steg för att få ner temperaturen?
(btw, kan man lita på Speccy?)

Tacksam för tips, intryck o åsikter
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Exakt vilken processormodell är det?

Permalänk
Medlem

Det vore farligt om du hade en AMD-cpu, men då du sitter på en intel-cpu så har du fortfarande godtagbara temperaturer.
Är detta under belastning eller vid skrivbordet? Spelar du något när du uppnår dessa temps?

Vilken CPU-kylare har du? Allt du skriver är standard fläkt? Är det stock-kylaren du menar? Om ja; ja då är det en anledning till högre temps.

Du skrev också att du inte hade några chassi-fläktar? Det är ännu en anledning till högre temps...

Börja med att köpa lite fläktar till ditt chassi, in i fronten och ut i toppen/bak.
Sen kan du köpa en bättre CPU-kylare, såsom Cooler Master Hyper 212 Evo vilket är en riktigt prisvärd kylare som helt klart kyler ner processorn till lägre temperaturer.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du inte har någon chassifläkt? Blir det inte varmt i hela chassit?

Annars är följdfrågan som vanligt, vad har du för chassi och övriga komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Exakt vilken processormodell är det?

Intel I3 3225

Skrivet av Pamudas:

Det vore farligt om du hade en AMD-cpu, men då du sitter på en intel-cpu så har du fortfarande godtagbara temperaturer.
Är detta under belastning eller vid skrivbordet? Spelar du något när du uppnår dessa temps?

Vilken CPU-kylare har du? Allt du skriver är standard fläkt? Är det stock-kylaren du menar? Om ja; ja då är det en anledning till högre temps.

Du skrev också att du inte hade några chassi-fläktar? Det är ännu en anledning till högre temps...

Börja med att köpa lite fläktar till ditt chassi, in i fronten och ut i toppen/bak.
Sen kan du köpa en bättre CPU-kylare, såsom Cooler Master Hyper 212 Evo vilket är en riktigt prisvärd kylare som helt klart kyler ner processorn till lägre temperaturer.

75-85 grader godtagbart? Hm, jag har hört att allt över typ 75 är att betrakta som 'mycket högt', och över 80 som farligt (?)
Spelar inga 'stora' spel. Bara sketet litet flipper-spel och schack-simulator för att pausa hjärnan ibland.
hög temperatur är bara vid belastning, bara när jag kör musikprogram, som tar större delen av alla datorns rå-resurser i anspråk. Både diskar, RAM och cpu jobbar på ca 70-75% av full kapacitet då, i snitt.

Standard-fläkt, stock-fläkt, den man fick med i kartongen med I3an. Tycker den borde klara av att hålla CPUn under 75, men du skriver även att lite över 75 är godtagbart, så det kanske är min bild av saker som behöver uppdateras (?)

Kanske måste fixa lite chassi-fläktar då. Hm.

Skrivet av Icermann:

Hur kommer det sig att du inte har någon chassifläkt? Blir det inte varmt i hela chassit?

Annars är följdfrågan som vanligt, vad har du för chassi och övriga komponenter?

Övriga komponenter är 5st diskar, alla ligger runt 40 grader. Kör Intel HD 4000 grafik så det ska nog inte öka temperaturen.
Jag har nog helt enkelt aldrig brytt mig i att sätta mig in i kylning på allvar eller sett behov av fler fläktar. Tills idag kändes det som dom mest för oväsen och drar några fler W ström ...

Har ingen chassi-sensor, så .. kan inte läsa av nån temp därinne. Men moderkort-sensorn ligger alltid runt 25-30 grader.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Vad ligger CPU tempen på i bios? Släng in ett par chassiefläktar så lufter börjar röra på sig

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Intel I3 3225
75-85 grader godtagbart? Hm, jag har hört att allt över typ 75 är att betrakta som 'mycket högt', och över 80 som farligt (?)
Spelar inga 'stora' spel. Bara sketet litet flipper-spel och schack-simulator för att pausa hjärnan ibland.
hög temperatur är bara vid belastning, bara när jag kör musikprogram, som tar större delen av alla datorns rå-resurser i anspråk. Både diskar, RAM och cpu jobbar på ca 70-75% av full kapacitet då, i snitt.

Standard-fläkt, stock-fläkt, den man fick med i kartongen med I3an. Tycker den borde klara av att hålla CPUn under 75, men du skriver även att lite över 75 är godtagbart, så det kanske är min bild av saker som behöver uppdateras (?)

Kanske måste fixa lite chassi-fläktar då. Hm.

Övriga komponenter är 5st diskar, alla ligger runt 40 grader. Kör Intel HD 4000 grafik så det ska nog inte öka temperaturen.
Jag har nog helt enkelt aldrig brytt mig i att sätta mig in i kylning på allvar eller sett behov av fler fläktar. Tills idag kändes det som dom mest för oväsen och drar några fler W ström ...

Har ingen chassi-sensor, så .. kan inte läsa av nån temp därinne. Men moderkort-sensorn ligger alltid runt 25-30 grader.

Är du riktigt orolig så köp ett par fläktar till ditt chassi, de kommer givetvis att öka ljudnivån, men köper du tysta fläktar så kommer det absolut hålla sig nere, tror knappast cpu-kylaren är tyst
Släng ner ett par hundralappar(ca 150kr st) på 2st ordentliga fläktar så klarar du dig förmodligen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vad ligger CPU tempen på i bios?

När man kollar i BIOS så är datorn inte under ansträngning, så där är det lugnt. Snittar väl på 60 grader när man kollar BIOS typ.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Sextio grader i BIOS är högt det med. Jag tror inte att kylaren sitter som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är du riktigt orolig så köp ett par fläktar till ditt chassi, de kommer givetvis att öka ljudnivån, men köper du tysta fläktar så kommer det absolut hålla sig nere, tror knappast cpu-kylaren är tyst
Släng ner ett par hundralappar(ca 150kr st) på 2st ordentliga fläktar så klarar du dig förmodligen.

Fick just ett obehagligt minne.
När jag monterade ihop den här burken, så ... ja Intels kylarfästen i moderkortet är knappast de bästa. Fötterna på kylaren (som ska igenom moderkortbrädan) har en slags låsfunktion i foten, så foten nyper ordentligt i brädan.
Men på en av fötterna, så låste sig en fot när den var i helt fel läge, igenom moderkortet, och jag höll på i 2-3 timmar i sträck men fick inte upp låsningen (vilket man fick på alla dom andra) och vart rädd att antingen spräcka moderkortet eller sabba kylarfästningen till CPUn till slut, man tog i så jävligt. Därefter lät jag den sitta så. Hade helt glömt.
De andra fötterna sitter bra i moderkortet, men en fot är inte helt låst. Vet inte om det kan vara anledning till extra hög temp, men nån grad gör det nog. Kom just ihåg detta.

Du tyckte 75-85 grader inte är farligt för CPU. Du har inte nån bra källa som man kan läsa ang detta? Och vilken snitt-temp för Intels I-modeller skulle du kalla högt/farligt?

Ska testa ett par chassi-fläktar imorgon. Dom kostar ju knappt nånting ändå. Kan ta och se om man kan fixa den där foten igen, för jag tror jag kommer få svårt att få loss kylaren från moderkortet igen. Det var så jävligt.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Fick just ett obehagligt minne.
När jag monterade ihop den här burken, så ... ja Intels kylarfästen i moderkortet är knappast de bästa. Fötterna på kylaren (som ska igenom moderkortbrädan) har en slags låsfunktion i foten, så foten nyper ordentligt i brädan.
Men på en av fötterna, så låste sig en fot när den var i helt fel läge, igenom moderkortet, och jag höll på i 2-3 timmar i sträck men fick inte upp låsningen (vilket man fick på alla dom andra) och vart rädd att antingen spräcka moderkortet eller sabba kylarfästningen till CPUn till slut. Därefter lät jag den sitta så. Hade helt glömt det. De andra fötterna sitter bra i moderkortet, men en fot är inte helt låst. Vet inte om det kan vara anledning till extra hög temp, men nån grad gör det nog. Kom just ihåg detta.
Var längesen man monterade ihop burken

Du tyckte 75-85 grader inte är farligt för CPU. Du har inte nån bra källa som man kan läsa ang detta? Och vilken snitt-temp för Intels I-modeller skulle du kalla högt/farligt?

Ska testa ett par chassi-fläktar imorgon. Dom kostar ju knappt nånting ändå. Kan ta och se om man kan fixa den där foten igen, för jag tror jag kommer få svårt att få loss kylaren från moderkortet igen. Det var så jävligt.

Hade nog kört på en ny kylare i.s.f. Visst, även fast 3 av 4 "fötter" sitter som de ska, så kan det ha kommit in luft mellan kylaren och processorn vilket gör att värmeavledningen blir försämrad.

75-85 är inte vad jag skulle kalla "farlig", visst, att komma så lågt som möjligt skadar inte det heller.
Det jag skulle klassa "farligt" för en processor är nog kring 90-95grader, men det är inget som tar död på processorn bara sådär, utan försämrar livslängden istället. Intel har själva satt gränsen kring 110-120grader för att processorn ska slå av sig själv, då detta är betydligt skadligare.
Har inte några konkreta källor på detta, mer än egen erfarenhet och vad jag fått lära mig här på SweC, men en snabb google sökning ger dig nog de svar du är ute efter.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hade nog kört på en ny kylare i.s.f. Visst, även fast 3 av 4 "fötter" sitter som de ska, så kan det ha kommit in luft mellan kylaren och processorn vilket gör att värmeavledningen blir försämrad.

..en snabb google sökning ger dig nog de svar du är ute efter.

Mm, pastan kan ha torkat till ett havre-kex typ

Ja, ska kika runt lite. Man behöver uppdatera sig ibland. Sitter inte här jämt, som en del gör

--

Tackar för hjälp och tips, alla som skrivit

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre