Problem med uppkoppling: Bra fart på bredbandskollen i övrigt segt som sirap T3

Permalänk

Problem med uppkoppling: Bra fart på bredbandskollen i övrigt segt som sirap T3

Sen 3-4 veckor tillbaka har min nedhastighet sjunkit till ca 30% av tidigare hastighet. Kör direkt mot fiberkonverter och bredbandskollen visar 100Mbps som det ska. Har provat olika datorer osv. Allt annat, går skitsegt.. speedtest visar 10-15Mbps, nedladdningar från usenet som tidigare låg på 12-13MB/s ligger nu på 3MB/s, segt att ladda webbsidor osv osv. Eftersom bredbandskollen ger bra värden kommer jag inte vidare med kundservice, någon som har tips på vad mer man kan göra än att byta leverantör? Är nöjd med T3 i övrigt och blir gärna kvar som kund men med den här prestandan är det ohållbart. Tacksam för tips!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Kan du testa med en annan dator?
Testa att dra ner en stor ISO från tex sunet's FTP och se vad hastigheten blir.

Permalänk

@reverend benny:

Testade med sunet när jag pratade med supporten och filen kom ner i 750KB/s Har samma problem på husets fyra datorer. Vi kör igen..

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/debian-cd/8.1.0-li...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Om du bara vips kan byta leverantör så kanske felet ligger hos ditt accessnät och inte hos T3, så hjälper nog inte att byta, om nu inte T3 har en fiberlänk nära du bor som det routas av till som är överbelastad.

Typ 750k mot sunet är fruktansvärt dåligt om du skall ha 100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Tyckte du skrev att du kör direkt mot fiberkonverter? Och så säger du att du har 4 st datorer i hemmet. Antar att det sitter en router i fiberuttaget då?
Kör du kabel eller wifi från router till datorerna på nätet ?

Permalänk

@reverend benny:

Jag har inte testat samtliga direkt mot fiberkonvertern, nej. Men problemet är identiskt genom routern som direkt mot fiberkonverter.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Om du bara vips kan byta leverantör så kanske felet ligger hos ditt accessnät och inte hos T3, så hjälper nog inte att byta, om nu inte T3 har en fiberlänk nära du bor som det routas av till som är överbelastad.

Typ 750k mot sunet är fruktansvärt dåligt om du skall ha 100 Mbit.

Jo jag vet, vet inte hur jag kommer vidare bara.. kanske gå på nätägaren?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Har du testat allt möjligt t.e.x. 2 olika datorer direkt mot fiberkonvertern och har samma risiga hastighet så ska du felanmäla så får T3 eskalera det till nätägaren.
Bästa är såklart att du loggat info och kanske kan skicka skärmdumpar som stödjer din teori om att felet är i nätet.
Tänk på att kolla ur eventuella andra enheter såsom tv-boxar och telefonkonverters som sitter i fiberswitchen.

Permalänk

@reverend benny:

Har bara ethernet kopplat till fiberkonvertern, ingen tv eller telefoni. Problemet är ju att bredbandskollen visar bra värden så ärendet läggs ned...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Ok, vad händer om du kör något annat än bredbandskollen såsom speedtest?
Bredbandskollen mäter ju bara mot en server.

Permalänk

@reverend benny:

Påtalade detta för supporten som meddelade att "T3 har inget avtal med speedtest så än riktig jämförelse kan inte göras" vilket låter väldigt märkligt. Det är väl real world performance man är ute efter och inte en missvisande gräddfil?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det såg ju inte sådär superbra ut direkt. Mäter mot server i Kista också. Borde vara tillräckligt för att logga ett case dom får eskalera vidare.
Vadå inte avtal med speedtest.....det var fan det dummaste jag hört på länge.

Du kan ju ställa följdfrågan att "Måste ni ha avtal med alla servrar och sajter på nätet för att garantera hastighet?"

Permalänk

@reverend benny:

Det räckte inte till ett case via telefon iaf... fan så less med det här sunket. Vad ska man göra liksom?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Kräv att dom eskalerar det, det kan dom inte neka dig.
Om EN server visar bra hastighet på ett test och resten av servrarna på nätet suger så är det ju något fel.
Supporten är bara lata och orkar inte logga case och eskalera.
Mitt tips är att säga upp skiten (om det går) och välja en annan leverantör med en support som bryr sig (hoppa över AllTele).

Permalänk

@reverend benny:

Hade fått ett mail där de vill att jag ska köra pingplotter över natten... får se vad det ger.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Bra att dom gör något, ju mer data dom har att gå på ju bättre.
Att bara luta sig mot bredbandskollen endast lät inte seriöst.

Permalänk
Medlem

Skumt att du får bra upload, har du en fiber till ethernet konverter så kanske den som strular eller att det är portfel i access switchen. Normalt så används det mer uplänk kapacitet, så enligt det testet så borde de inte vara någon form av länk kapacitets problem i själva access nätet.

Skall du ha 100/100 Mbit? Om du har 100/10 så kanske någon praktikant förväxlat ingress/egress om din tjänst blev upplagd manuellt av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Alla andra borde notera att det fungerade bra förut och först har börjat strula de senaste veckorna.

Du kommer ju uppenbart åt bredbandskollens servar utan problem, jag skulle gissa på att dessa servrar ligger på T3s nätverk eller intilliggande nätverk med bra uppkoppling emellan men att du inte kan komma åt andra ISPer/tiers utan att tappa hastighet.

Eftersom det låter på supporten att de har avtal med bredbandskollens så borde du definitivt säga att det inte är OK ur ett konsumentperspektiv, varför får T3 välja en "oberoende" part men inte du? Du har ju visat på både sunet och spedtest.net och T3 kan bara visa på EN server som fungerar. Då kan dom ju lika gärna be dig pinga 127.0.0.1 och visa att det fungerar...

Permalänk

Har nu testat med ytterligare en dator direkt mot fiberconvertern med samma resultat. Ser ut att bli en drös packetloss mot en 10.x.x.x-adress i första hoppet, är det converterns adress eller en efterkommande switch tro? Låg på 80% packet loss när jag kollade 😲

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra en traceroute mot bredbandskollen respektive sunet. Det mesta talar för att du har olika väg till dessa och att det finns en full länk på väg mot sunet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Har nu testat med ytterligare en dator direkt mot fiberconvertern med samma resultat. Ser ut att bli en drös packetloss mot en 10.x.x.x-adress i första hoppet, är det converterns adress eller en efterkommande switch tro? Låg på 80% packet loss när jag kollade 😲

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är första hoppet är det troligen fiberkonvertern. Dessa brukar vara tilldelade lokala (10.xx.xx.xx) adresser i näten. Kika om du ser någon reset-knapp på fiberkonvertern. Det skadar inte att prova att återställa den. Är det en Inteno eller CTS har vissa av modellerna reset-knappar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk

Det är en Inteno men den är plomberad..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

@superboss: synd... Vad har du för nätägare?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Har nu testat med ytterligare en dator direkt mot fiberconvertern med samma resultat. Ser ut att bli en drös packetloss mot en 10.x.x.x-adress i första hoppet, är det converterns adress eller en efterkommande switch tro? Låg på 80% packet loss när jag kollade 😲

Skickades från m.sweclockers.com

Det är varken eller. Ett hopp som syns i t.ex traceroute är ett hopp på IP-nivån, dvs det innebär att paketet passerar en router.

Skrivet av Mhimili:

Om det är första hoppet är det troligen fiberkonvertern.

Nä. En fiberkonverter är sällan en router.

Permalänk

Så här såg det ut imorse:

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Så här såg det ut imorse:
http://i.imgur.com/0BVm4YT.jpg

Att du har packetloss till ditt första hopp betyder ingenting. Eller jo, det betyder att burken inte känner för att svara på dina ping.

Som sagt, jag skulle vilja se när du kör mot ping.sunet.se respektive bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Att du har packetloss till ditt första hopp betyder ingenting. Eller jo, det betyder att burken inte känner för att svara på dina ping.

Som sagt, jag skulle vilja se när du kör mot ping.sunet.se respektive bredbandskollen.

Exakt!

För att upplysa så har ping inte alltid högsta prioritet i alla routrar och är det mycket trafik kan routern sätta den i en långsam kö eller helt enkelt droppa den. Observera dock att vanliga paket ändå kan fungera normalt.

§1
Permalänk
Medlem

Observera att en ISP inte garantera 100 Mbit till jordens alla hörn. Att många väljer bredbandskollen är på grund av att alla större operatörer har direktkontakt med deras servrar.

När du testar mot bredbandskollen så testar du oftast operatörens nät. När ditt paket har lämnat deras nät så är det svårt för dem att styra hur trafiken går över "internet".

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Observera att en ISP inte garantera 100 Mbit till jordens alla hörn. Att många väljer bredbandskollen är på grund av att alla större operatörer har direktkontakt med deras servrar.

När du testar mot bredbandskollen så testar du oftast operatörens nät. När ditt paket har lämnat deras nät så är det svårt för dem att styra hur trafiken går över "internet".

Fast vem köper bredband för att köra bredbandskollen? Man ska ju kunna ställa krav på att komma åt andras nät också med samma hastighet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Fast vem köper bredband för att köra bredbandskollen? Man ska ju kunna ställa krav på att komma åt andras nät också med samma hastighet..

Tyvärr! Så fungerar det inte.

En operatör kan inte bestämma vad en annan operatör gör med trafiken. Varje operatör gör egna val beroende på olika faktorer. Det är därför det finns något som heter dedikerade förbindelser.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |