Permalänk
Relik 📜

Intel Museum i Santa Clara

I samband med IDF 2015 passade jag på att besöka Intel Museum vid företagets huvudkontor i Santa Clara. Jag knäppte en del bilder, och även om det inte är material för en artikel tänkte jag lägga upp ett galleri för de som är nyfikna.

I princip handlar det om en lokal som går igenom Intels historia och företagets milstoplar samt visar upp en del allmän teknik. Givetvis är allt hyfsat självförhärligande och med otroligt USA-entusiastisk guide, men det får man ta med i beräkningen – museet är onekligen Intels eget, så en sektion som till exempel hyllar AMD är lite mycket att hoppas på.

Generellt var det en trevlig tur, men inte direkt något som får entusiaster att ramla av stolen. Det tekniska fokuset håller en ganska grundläggande nivå, mera riktat mot allmänheten och skolklasser snarare än redan frälsta nördar. På plats finns även en butik med diverse plagg och prylar till salu för den som har Intel nära hjärtat.

Jag har kommenterat vissa bilder lite kort. Många läsare kan säkert utveckla mer än vad jag klarar av i kommentarerna, speciellt när det gäller den äldre hårdvaran från.. ja, innan jag var född.

Besök galleriet här

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Riktigt ballt ;D

Permalänk

Se där i860

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Tror ni fick våningsplanen I fabriken om bakfoten... visst det var 15 år sen jag var I ett renrum men man tillverkar sakerna på våningen med del gula ljusen. Samt att man laser luft från översta våningen ner genom golvet för att avlägsna partiklar I luften.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Samt att man laser luft från översta våningen ner genom golvet för att avlägsna partiklar I luften.

Laserluft??

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Skrivet av reflect:

Laserluft??

"Blåser luft"

Och ja, frånluften är genom golvet men har för mig det är likadant i renrummet här att ventilations anläggningen är överst även om frånluften är genom golven på varje våning.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fluff3:

Tror ni fick våningsplanen I fabriken om bakfoten... visst det var 15 år sen jag var I ett renrum men man tillverkar sakerna på våningen med del gula ljusen. Samt att man laser luft från översta våningen ner genom golvet för att avlägsna partiklar I luften.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renrum

Skrivet av lanbonden:

"Blåser luft"

Och ja, frånluften är genom golvet men har för mig det är likadant i renrummet här att ventilations anläggningen är överst även om frånluften är genom golven på varje våning.

Öh, ja, det stämmer ju prima med modellen, dock inte med vad guiden sade. Hon var säkert trött, och uppenbart jag med eftersom jag inte reagerade.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut i den manualen vi använder till renrumskursen på Chalmers, ganska enkelt beskrivet i en bild.

Renrum

Bilden tog upp för stor plats...
Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

En i486 processor hade 167 pinnar, jämför det med dagens sockel 1150 och 2011 processorer, har hänt en del genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

En i486 processor hade 167 pinnar, jämför det med dagens sockel 1150 och 2011 processorer, har hänt en del genom åren.

Ja, pinnarna har ju försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

En i486 processor hade 167 pinnar, jämför det med dagens sockel 1150 och 2011 processorer, har hänt en del genom åren.

Skrivet av Dunde:

Ja, pinnarna har ju försvunnit.

Haha jovisst, var ju inte riktigt det jag syftade på men men.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Pentium2 gjorde en avstickare som instickskort istället för den klassika slotten som Pentium och Pentium4 hade?

Permalänk
Medlem

@biorrith:
Satt inte L2 cashen externt på dem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluff3:

@biorrith:
Satt inte L2 cashen externt på dem

Helt rätt! Det var först när Celeron 266A och 300A kom som L2 cache satt on die. Alla minst hur 300A @ 450 MHz smiskade pentium dito som hade sin L2 externT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu vet jag inte om det är bara jag eller om det är andra som har det problem men, men ser inga bilder och enligt vad jag får upp så är servern nere vilket har varit nu ganska länge!!
har provat då med google chrome, firefox och microsoft edge och det gäller samtliga album!

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Jag har en såndär Pentium II "kasett" liggandes någonstans i en låda här hemma:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Någon som vet varför Pentium2 gjorde en avstickare som instickskort istället för den klassika slotten som Pentium och Pentium4 hade?

Pentium III var från början på "instickskort" (slot1). Hade en som var "vanlig" socket (370), men som satt på en adapter för slot1. Såg ganska kul ut =).

Jag har för mig att slot 1 var ett sätt att se till så att AMD-processorer inte kunde köras på samma moderkort som Intel-processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har kvar min P2 266 Slot 1

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts