AMD Radeon R9 Nano lovar betydligt högre prestanda per watt än Fury X

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

nVidia själva som så detta under deras "development-talk" i våras.

För de som lyssnade såg streamen så framgick det ganska tydligt att detta gällde gpgpu beräkningar i stora kluster för superdatorer osv, det var inget som var relevant för privatpersoner och spelprestanda.

Hade gärna sett att detta kort testas i ett litet chassi som dessa kort är ämnade för. Och även testa tex ett litet 970. Hade vart intressant hut detta påverkar GPU -boost etc. Och hur det påverkar temperaturer när man belastar systemen under längre tid i ett chassi på under 20l. Kanske till å med tagit med något kort med en ref kylare om det får plats, blower kylare brukar ju nästan gå svalare i små chassin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrlMrt:

Mars 2016 är det uppskattade datumet för Pascal. Enligt Nvidia själva kan det röra sig om ett kort som är så mycket som tio gånger snabbare än Maxwell.

En joker i leken är dock användandet av HBM2. Får Nvidia tag på kretsar eller inte ?

Frågan är även om detta gäller Consumer PC plattformen eller om vi får vänta längre för att moderkorten skall få NVLINK...

Som att det skulle vara utanför vääldigt speciella miljöer och scenarion.

Corsair var ju bombsäkra på att högre minnesfrekvens skulle göra under i spel. Och Intels inbyggda grafikkretsar skulle ju vara många gånger snabbare än föregångaren. Och det var den. Från 2 FPS till 6 FPS i ett obskyrt spel.. Revolutionerade.

Man ska alltid ta dessa företags siffror med ett fraktskepp av salt.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Allt för att ha något att skryta om. Kallas marknadsföringsknep och de ljuger ju inte egentligen.

Skrivet av sKRUVARN:

För de som lyssnade såg streamen så framgick det ganska tydligt att detta gällde gpgpu beräkningar i stora kluster för superdatorer osv, det var inget som var relevant för privatpersoner och spelprestanda.

Hade gärna sett att detta kort testas i ett litet chassi som dessa kort är ämnade för. Och även testa tex ett litet 970. Hade vart intressant hut detta påverkar GPU -boost etc. Och hur det påverkar temperaturer när man belastar systemen under längre tid i ett chassi på under 20l. Kanske till å med tagit med något kort med en ref kylare om det får plats, blower kylare brukar ju nästan gå svalare i små chassin.

Skickades från m.sweclockers.com

För att inte snacka om att Nvidia har försökt med detta tidigare (nämligen GTX400 serien) och fått kyla en kärnreaktor på köpet. Frågan är om det inte blir samma sak denna gång.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Aha. Så det gör så mycket? Tror nog att sänkt spänning minskar den känsligheten en hel del, vanligtvis hör läckaget ihop mycket med det.

Från swec "Grafikprocessorn Fiji lider nämligen av högt strömläckage när temperaturerna går upp, vilket inte märks hos Radeon R9 Fury X då modellen håller sig på kyliga 55 °C under belastning. Ihop med partnertillverkarnas lösningar, där temperaturerna springer iväg mot 80 °C hos exempelvis Sapphire-kortet, blir detta dock påtagligt.

Genom att kyla Sapphire-kortet med fullt fläktpåslag såg vi hur effektförbrukningen förändrades markant, och i många fall kunde det skilja så mycket som 20-25 W under belastning. Av denna anledning blir effektmätningarna från Fury-korten starkt beroende av dess temperatur vid mättillfället och det är också en anledning till att Asus-kortet drar förhållandevis lite."

Men ja kan mycket väl vara så att det är mindre känsligt vid lägre spänning, eller borde iaf vara det annars lär det bli tufft för Nano i små chassin där det lätt blir varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Får hoppas kylaren är tyst nog.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Spelar ingen roll om de kan sälja något till högre pris om kvantiteterna blir lidande. Ett Nano är billigare att tillverka, säljer man det lite billigare så kan man få en mycket mer lukrativ marknad med högre volymer.

Hur skulle Nano bli billigare att tillverka när det handlar om den fullständiga Fiji XT kretsen? Det ena stora problemet med Fiji är att den ligger på absoluta gränsen för hur stora kretsar TSMC är kapabla att tillverka på 28nm, något som ger låg "yield". Det andra problemet verkar vara väldigt begränsad kapacitet för hur många HBM-kretsar som kan tillverkas innevarande år.

Svårt att sätta ett lågt pris på denna krets om man ska tro artiklar likt denna:

"According to the report, yields of AMD’s code-named “Fiji” graphics processing unit are rather low. Insufficient yields are not something surprising: with 8.9 billion transistors inside, the “Fiji” is the most complex chip ever produced. While the IC [integrated circuit] is not as large as Nvidia Corp.’s GM200, it is considerably harder to produce because of higher transistor density. Moreover, since “Fiji” uses all-new high-bandwidth memory (HBM) as well as a special interposer to connect memory to the GPU, testing and packaging process of the chip is extremely complex."

Informationen om att GM200 verkar korrekt rent matematisk, men i praktiken är de lika stora om man går via AnandTechs siffror:

Det kopplat med tillverkning av HBM och interposern pekar mot något som rimligen är signifikant dyrare än GM200 att tillverka.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur skulle Nano bli billigare att tillverka när det handlar om den fullständiga Fiji XT kretsen? Det ena stora problemet med Fiji är att den ligger på absoluta gränsen för hur stora kretsar TSMC är kapabla att tillverka på 28nm, något som ger låg "yield". Det andra problemet verkar vara väldigt begränsad kapacitet för hur många HBM-kretsar som kan tillverkas innevarande år.

Svårt att sätta ett lågt pris på denna krets om man ska tro artiklar likt denna:

"According to the report, yields of AMD’s code-named “Fiji” graphics processing unit are rather low. Insufficient yields are not something surprising: with 8.9 billion transistors inside, the “Fiji” is the most complex chip ever produced. While the IC [integrated circuit] is not as large as Nvidia Corp.’s GM200, it is considerably harder to produce because of higher transistor density. Moreover, since “Fiji” uses all-new high-bandwidth memory (HBM) as well as a special interposer to connect memory to the GPU, testing and packaging process of the chip is extremely complex."

Informationen om att GM200 verkar korrekt rent matematisk, men i praktiken är de lika stora om man går via AnandTechs siffror:

Det kopplat med tillverkning av HBM och interposern pekar mot något som rimligen är signifikant dyrare än GM200 att tillverka.

Sa inte att den skulle vara billigare att tillverka än GM200. Sa att den skulle bli billigare än Fury X.
Sedan vet jag att den inte blir så mycket billigare att marginalerna blir lika bra om man lägger den strax ovanför 390X i pris. Men om de fått ordning på produktionen och tillgången på HBM ökat så borde det löna sig ändå med tanke på de mycket större kvantiteterna de kan tänkas sälja.
Vanligtvis så är ju själva kretsen inte så tokdyr, det man tar betalt mest för är ju utvecklingskostnaden. Så även fast Fiji är ovanligt dyr att tillverka så borde de ha marginaler.

Bara för att kolla lite på Inet. GTX 980 säljer bra för 5500-6500:- Fury X börjar på 7000:-. Med tanke på den lägre tillverkningskostnaden så borde skillnaden i marginal vara liten om man sälje Fury Nano för 6000-6500:-. Och där borde den sälja som smör om folk bara är lite medvetna av sig. För då utpresterar den GTX 980 rätt bra, samtidigt som den är markant svalare och mindre.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Sa inte att den skulle vara billigare att tillverka än GM200. Sa att den skulle bli billigare än Fury X.
Sedan vet jag att den inte blir så mycket billigare att marginalerna blir lika bra om man lägger den strax ovanför 390X i pris. Men om de fått ordning på produktionen och tillgången på HBM ökat så borde det löna sig ändå med tanke på de mycket större kvantiteterna de kan tänkas sälja.
Vanligtvis så är ju själva kretsen inte så tokdyr, det man tar betalt mest för är ju utvecklingskostnaden. Så även fast Fiji är ovanligt dyr att tillverka så borde de ha marginaler.

Bara för att kolla lite på Inet. GTX 980 säljer bra för 5500-6500:- Fury X börjar på 7000:-. Med tanke på den lägre tillverkningskostnaden så borde skillnaden i marginal vara liten om man sälje Fury Nano för 6000-6500:-. Och där borde den sälja som smör om folk bara är lite medvetna av sig. För då utpresterar den GTX 980 rätt bra, samtidigt som den är markant svalare och mindre.

Är där jag gissar prislappen kommer hamna, kanske inte i Sverige dock med dessa valutaförändringar konstant dock.

Vart ligger fury då? på 6000kr ca såg jag, undrar om inte nano måste lägga sig under fury eller fungerar det med prislapp över fury?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare

@Aleshi: Använde mest GM200 som extra referens över just hur pass komplicerad Fiji är.

Det jag undrade lite över är hur Nano på något sätt kan vara en billigare krets jämfört med Fury X då båda är den "fulla" kretsen. Vet inte riktigt hur man beräknar tillverkningskostnad på kretsar likt Fury som är "fulla" kretsar som inte klarat alla tester, men i någon bemärkelse borde de ju vara billigare att tillverka (skulle ju vara kasserade kretsar annars).

I det läget har jag svårt att se hur Nano kan vara billigare än Fury, den borde vara rätt identisk med Fury X minus vattenkylningen. Nu kanske AMD ändå väljer att sätta priset på Nano lägre än Fury, men undrar om det är så klokt givet att man verkar ha väldigt svårt att få fram Fiji-kretsar (och eventuell även problem med HBM-kretsarna) samt att de senaste kvartalsrapporterna har visat på fallande bruttomarginaler för företaget.

Oavsett vilket verkar ändå Nano i sig vara en väldigt intressant produkt rent tekniskt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

@Aleshi: Använde mest GM200 som extra referens över just hur pass komplicerad Fiji är.

Det jag undrade lite över är hur Nano på något sätt kan vara en billigare krets jämfört med Fury X då båda är den "fulla" kretsen. Vet inte riktigt hur man beräknar tillverkningskostnad på kretsar likt Fury som är "fulla" kretsar som inte klarat alla tester, men i någon bemärkelse borde de ju vara billigare att tillverka (skulle ju vara kasserade kretsar annars).

I det läget har jag svårt att se hur Nano kan vara billigare än Fury, den borde vara rätt identisk med Fury X minus vattenkylningen. Nu kanske AMD ändå väljer att sätta priset på Nano lägre än Fury, men undrar om det är så klokt givet att man verkar ha väldigt svårt att få fram Fiji-kretsar (och eventuell även problem med HBM-kretsarna) samt att de senaste kvartalsrapporterna har visat på fallande bruttomarginaler för företaget.

Oavsett vilket verkar ändå Nano i sig vara en väldigt intressant produkt rent tekniskt!

Fury x verkar ju vara hårt klockad krets från fabrik (verkar ju vara så när klock marginaler är små), så kan ju vara många ex som inte klarar klocken och kan bli nano Billigare än att slänga dom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hehe blir spännande med prissättningen.

Känns som överklockarna redan börjar vattnas i munnen på att få skrämma upp dessa till fury X frekvenser.

Man kan nog anta att det behövs någon hardware mod för att skrämma upp den hela vägen.

Det som man hört är att Nano får 1x8-pin vilket ger ett max på 225W. Så något mod behövs troligen.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det som man hört är att Nano får 1x8-pin vilket ger ett max på 225W. Så något mod behövs troligen.

Ba fram med lödkolven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Aleshi: Använde mest GM200 som extra referens över just hur pass komplicerad Fiji är.

Det jag undrade lite över är hur Nano på något sätt kan vara en billigare krets jämfört med Fury X då båda är den "fulla" kretsen. Vet inte riktigt hur man beräknar tillverkningskostnad på kretsar likt Fury som är "fulla" kretsar som inte klarat alla tester, men i någon bemärkelse borde de ju vara billigare att tillverka (skulle ju vara kasserade kretsar annars).

I det läget har jag svårt att se hur Nano kan vara billigare än Fury, den borde vara rätt identisk med Fury X minus vattenkylningen. Nu kanske AMD ändå väljer att sätta priset på Nano lägre än Fury, men undrar om det är så klokt givet att man verkar ha väldigt svårt att få fram Fiji-kretsar (och eventuell även problem med HBM-kretsarna) samt att de senaste kvartalsrapporterna har visat på fallande bruttomarginaler för företaget.

Oavsett vilket verkar ändå Nano i sig vara en väldigt intressant produkt rent tekniskt!

Kretsen är inte billigare, grafikkortet är. Med vattenkylning är det inte orimligt att de måste avsätta mer pengar för kommande garantiärenden dessutom. Att byta ut ett grafikkort för knorrande vattenkylning är inte billigt. Och som sagt, att lägga Nano på samma prisnivå som GTX980 är inte att sänka priset så fasligt mycket. Allra helst inte när du räknat av besparingen på kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är där jag gissar prislappen kommer hamna, kanske inte i Sverige dock med dessa valutaförändringar konstant dock.

Vart ligger fury då? på 6000kr ca såg jag, undrar om inte nano måste lägga sig under fury eller fungerar det med prislapp över fury?

Med tanke på konkurrensen och att Nano har lite fördelar så tror jag att samma prisnivå borde fungera utmärkt. Inte alls mycket prestanda man behöver ge upp från vanliga Fury för att få fördelarna med Nano då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, tar man och gör vansinniga påståenden så får man förvänta sig att bli ifrågasatt. Det var ju som jag trodde mest bara extremt godtyckliga tolkningar som låg bakom påståendet.

På vilket sätt är det vansinning att påstå att Nvidia säger att det skall var 10x snabbare ? Det är ju 100% sant och flera källor finns att tillgå. Du hade ju tillexempel själv kunnat använda google istället för att jag skulle googla fram det åt dig.

Om det är godtyckligt eller inte har ju inget med mitt inlägg att göra. Jag skrev tydligt att det är vad Nvidia själva sagt.
I samma inlägg står det även att det finns flera saker som kan sätta käppar i hjulen för detta på PC Consument plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

På vilket sätt är det vansinning att påstå att Nvidia säger att det skall var 10x snabbare ? Det är ju 100% sant och flera källor finns att tillgå. Du hade ju tillexempel själv kunnat använda google istället för att jag skulle googla fram det åt dig.

Om det är godtyckligt eller inte har ju inget med mitt inlägg att göra. Jag skrev tydligt att det är vad Nvidia själva sagt.
I samma inlägg står det även att det finns flera saker som kan sätta käppar i hjulen för detta på PC Consument plattformen.

I en tråd som handlar om ett grafikkort och dess generella prestanda kommer du släpandes med påståenden om upp till 10 gånger högre prestanda på Pascal över Maxwell. Du specificerar ingenting om att detta skulle gälla en väldigt specifik typ av prestanda. Innebörden i sammanhanget och den självklara tolkningen är då att det är den generella prestandan som ska öka kraftigt.
Och om något skulle sätta käppar i hjulen för konsumentplattformen spelar ingen roll, då det inte är någon sådan generell prestandaökning på andra plattformar heller. Förövrigt så stavas konsument med K.
Jag kan googla länge utan att hitta någon trovärdig källa på att generell prestanda skulle öka tiofalt, du har inte själv lyckats presentera något sådant heller. Eller hur?

Du kan mycket väl mena något helt annat än det du skriver, det kan man ju omöjligen veta, men det du skrev var i sammanhanget vansinnigt och det är inte konstigt att det blir ifrågasatt. Utelämnar du information om vad du faktiskt menar så får du skylla dig själv.

Kanske ska lära dig att en menings innebörd sätts efter sammanhang. Skriver du en mening i ett sammanhang kan du inte sedan komma och hänvisa till att du menade ett helt outtalat sammanhang.

Skriver jag att Hawaii är upp 15 gånger snabbare än GM200 utan att specificera något specifikt sammanhang så blir jag ifrågasatt. Eftersom betydelsen av meningen ur sitt sammanhang blir den att jag talar generell prestanda. Folk vill såklart ha ett förtydligande vad fasen det är jag sitter och säger då.