Permalänk

Nytt beställt, hur många fläktar?

Hallå!
jag beställde precis ett nytt bygge och oroar mig alltid över kylning, chassit sväljer rätt många fläktar men hur många kan jag använda?
Styrs det av moderkort? Nätagg? båda?
Detta är agget, moderkortet och chassit:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8370038/2015-08-25

Hur många fläktar kan jag plugga in och ha igång med dessa prylar?

Permalänk

Dessa styrs av moderkortet.

1 x CPU Fan connector(s) (1 x 4 -pin)
2 x Chassis Fan connector(s) (2 x 4 -pin)

Vill du ha fler som skall styras av moderkortet behöver du en fancontroller med stöd för PWM.

Har hört bra saker om denna.
http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub#/spec...

Kopplar du dem direkt till nätagget kommer de gå på full hastighet hela tiden.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Kopplar du dem direkt till nätagget kommer de gå på full hastighet hela tiden.

Värt nämna är att vissa fläktar kommer med adaptrar för att sänka hastigheten, dock är det fortfarande en konstant hastighet såklart.

Permalänk

Tack så mycket för era svar!
Tydligen har chassit fläktkontroller för 3st fläktar också, jag måste googla hur de ska installeras i efterhand xD
jag beställer alltid med installation så jag är riktigt kass på att pilla inuti burkar haha!

Permalänk
Medlem

Annars finns det

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_...

Tar lite mindre plats och fungerar lika bra, och lite billigare än den som @Pentagram länkade, sen finns det 3 pin adaptrar som sänker till 5v,7v,9v

Permalänk

@Exeo: Så ena änden in i moderkortet och andra ändarna till 2 fläktar? Så enkelt isf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hachimitsuboya:

@Exeo: Så ena änden in i moderkortet och andra ändarna till 2 fläktar? Så enkelt isf!

Ja

Permalänk

Så om du behöver extra fläktar och hubb beror på dit CPU kylar val

CPU kylning ex vatten så kommer med fläktar

Till Noctua med tråkig färg men tyst och effektiva kommer med split

Så om du behöver extra fläktar och hubb beror på dit CPU kylar val
Och GPU hur mycket effekt som behöver kylas bort

Titta på Sweclockers recensionen ger bra över blick

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla upp hur många A fläktarna drar om du ska använda någon förgreningskabel direkt till moderkortets fan header. Vet iaf att mitt ASUS-moderkort bara klarar 1A på CPU fan.

Därför föredrar jag personligen en PWM-hub så den styrs av en PWM-header på moderkortet men tar strömmen direkt från nätagget. Har själv Phanteks PWM Fan Hub som @Pentagram länkade till och tycker att det fungerar bra (kräver dock att headern på moderkortet skickar en äkta PWM-signal om man ska ta strömmen från nätagget annars körs fläktarna på 12V konstant).

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Många bra svar nu!
Processorkylaren jag köpte till är: Cooler Master Hyper 212 EVO
Hur många "A" fläktarna drar? Har fläktarna PWM 4-pin eller 3 pin kontakter till moderkort, det beror på moderkortet i guess..

Permalänk
Medlem

Kör du med Hyper 212 EVO och endast ska använda den i CPU Fan headern på moderkortet har du inget att oroa dig för.

Tänkte mer på om du skulle koppla in flera chassifläktar direkt till moderkortet för att PWM-styra dem. Ett exempel är Fractal Design Venturi HF-14 som drar max 0.3A@12V. Om man vill koppla in fyra såna i en förgreningskabel eller fläkthub och tar strömmen direkt från moderkortet så kan de hända att man överbelastar den om fläktarna går upp i 12V.
Förmodligen inget du behöver oroa dig för men nåt att komma ihåg att kolla innan man kopplar in allt och fan headern slutar fungera.

Tänk även på att vissa fläktkontroller endast använder voltreglering eller PWM-till-voltreglering så det kan vara bra att kolla om fläktkontrollern i chassit har 3 eller 4-pin för fläktarna (fläktar utan PWM-styrning kan i många fall vara lite billigare om fläktkontrollern ända bara har 3-pins kontakter).

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

@Senseye: Tack!
Som sagt så sätter Inet ihop datorn åt mig så hur de kopplar vet jag inte.. Jag får kolla efteråt vad de bestämt sig för och vad som är och inte är kopplat i moderkortet etc. Varför ska det vara så komplicerat? haha!

Permalänk
Medlem

Inet vet vad de gör så du har ingenting att oroa dig för.

Tänker mer på om du senare (eller någon annan som läser tråden) vill koppla in flera chassi/radiatorfläktar, och tar strömmen från moderkortet kan det vara värt att kolla upp så att det inte överbelastar headern.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

@Senseye: Superbra ju.
Så för att klargöra, ska jag ta ström via nätagget behöver jag en hubb så jag kan få med styrningen från moderkortet?

Permalänk

Phanteks PWM hubb är underbar, lägger du till den samt fläktar för varje plats i chassit så sätter givetvis Inet i det också om dom monterar datorn åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hachimitsuboya:

@shad0w: Superbra ju.
Så för att klargöra, ska jag ta ström via nätagget behöver jag en hubb så jag kan få med styrningen från moderkortet?

Finns även förgreningskabel med molexkontakt, exempelvis http://www.maxfps.se/interna-kablar/akasa/forgreningskabel-fo...
Men eftersom du redan har en fläktkontroller i chassit så är det ju smidigast och billigast att använda den om du får för dig att gå crazy med fläktarna.

Dock behöver man oftast inte PWM-styrning på chassifläktar då de inte är lika kritiska som radiator/processorkylarfläktar utan det räcker oftast med att undervolt dem till 5V om de låter för mycket och planera luftflödet.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Att lägga till hubben och fläktar var för sent påtänkt av mig.
Kommer köpa till iaf två fläktar till senare och då siktar jag på Phantekhubben, det följer väl med någon slags anvisningar så det kommer nog på plats på något vis haha!
Tack alla för vänliga och hjälpsamma svar!

Permalänk
Medlem

@hachimitsuboya:det är ett stort chassi, så jag säger max två, ett insug och sen utsug genom nätagget. kommer finnas mycket yta för chassit att passivt kyla sig självt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

@ksw: Grymt, tack! Risken var att jag gått full retard om du inte sagt nåt

Permalänk
Medlem

@hachimitsuboya: Låter högljutt

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.