Hjälp trasigt raid SSI SI-1359

Permalänk

Hjälp trasigt raid SSI SI-1359

Hej
En noob fråga från en fotograf/filmare, kan man flytta över diskarna (5st i raid5) från ett raid kabinett till ett annat?
Idag gav ssi raiden upp med lite rökutveckling ganska säker på att det "bara" är nätdelen för inga diskar snurrade och inga lampor lyste på kabinettet.

Hur ska jag göra nu???
Mycket tacksam för hjälp!!! Har foton och filmklipp från flera års produktion på diskarna........
Björn

Permalänk
Medlem

Bästa svaret hade varit, "man hämtar sin backup och återställer till ny hårdvara", men eftersom du fråga som du gör så antar jag att du är en av de många på forumet som önskar de hade tagit backup...

Om det bara är själva lådan som havererat så borde du i teorin kunna flytta till nytt likadant chassi, men det som oroar mig är om nätagget, när det small, tog med sig HDDna kontrollerkort också. Det vet du först när du försöker starta dem.

Om de snurrar än, men ny låda inte hjälper så får du ta en image på varje disk och lägga ihop dem med RAID recovery mjukvara och försöka återställa dem så. Klonar du diskarna en och en till en virtuell disk så bör du inte kunna göra skada dock, och du kan då experimentera med klonen utan att skada originalet.

Men är innehåller så viktigt som du antyder, så är frågan om inte återställningsfirma är vägen att gå. Risken är annars att du förstör dina chanser att just rädda allt.

Permalänk

@Paddanx:

Tack Paddanx!
Backup borde vara självklart men det är som vanligt pengarna som är boven, när man filmar i raw format blir datavolymerna stora men inte tillräckligt stora för band... jag lurade mig själv också genom att sätta tilltro till raid5 lösningens möjlighet att återskapa data från tappad disk.

Om jag förstår rätt så rekommenderar du att:
Klona över diskarna en och en till imagefiler
Med hjälp av raid recovery mjukvara försöka återställa hela raiden.

Raiden innehåller runt 9-10 tb så jag måste väl skaffa 2 st kabinett, Ett för att lagra imagefilerna på och en för att återskapa till?
Är inte raid 5 en standard, måste det vara exakt samma chassi? SSI SI-1359 verkar ha utgått.
Tack så länge
Björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnWhatEver:

@Paddanx:

Tack Paddanx!
Backup borde vara självklart men det är som vanligt pengarna som är boven, när man filmar i raw format blir datavolymerna stora men inte tillräckligt stora för band... jag lurade mig själv också genom att sätta tilltro till raid5 lösningens möjlighet att återskapa data från tappad disk.

Om jag förstår rätt så rekommenderar du att:
Klona över diskarna en och en till imagefiler
Med hjälp av raid recovery mjukvara försöka återställa hela raiden.

Raiden innehåller runt 9-10 tb så jag måste väl skaffa 2 st kabinett, Ett för att lagra imagefilerna på och en för att återskapa till?
Är inte raid 5 en standard, måste det vara exakt samma chassi? SSI SI-1359 verkar ha utgått.
Tack så länge
Björn

Jo, just den stora storleken var anledningen till att jag också tänkte, "detta blir dyrt".
Det finns ju 8TB diskar idag, så du måste ju inte ha samma storlek om du ska återställa, du behöver bara ha plats med alla VHDs, och 2-3 st av dem bör ju räcka för att lagra alla virtuella diskar. När du väl har dem där så ser du om du kan komma åt det. Kan du det och allt går att återställa (du kan ju börja med det viktigaste och testa) så kan du ju återställa direkt till en ny ersättare för det som rasade.
När väl dammet lagt sig och du lyckats återställa allt, så kan du ha 8TB diskarna som backup, så de går inte direkt till spillo

RAID 5 är en standard, ja, implementationen är dock inte det.
Mao, alla RAID 5 bygger på minst 3 diskar med ena paritet, men hur den identifierar detta är frågan.
Bästa svaret där får du nog om du kontaktar tillverkaren. De kanske har tom ett förslag på en ersättare som kan läsa allt direkt.