Permalänk
Medlem

Böjd pin i CPU socket?

Hej! Behöver verkligen hjälp av någon med ett erfaret öga

Misstänker att det är en pin nere i högra hörnet som är lite böjd?

Då min nya processor bara fungerar om jag kör 2 kärnor (i7 6700k) behöver jag komma fram till om det är moderkortet eller processorn som är boven i dramat.

Alla svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

@vikke236: den ser ut som en är böjd, ja.

Förstoringsglas och en nål, sen böjer du bara rätt den igen.

Erik

Permalänk

Du skulle inte kunna sätta en pil eller ring på bilden som indikerar var? Jag ser inget konstigt i högra hörnet

Permalänk
Medlem

@Erik: Tack för tipset! får köpa ett förstoringsglas då, har lite problem med synen.. Böjd pin är inget som täcks av garantin vad jag har förstått?

@LessGifted: Har uppdaterat med en pil nu.

Permalänk
Medlem

@vikke236: precis, inget som täcks av garanti.

Erik

Permalänk
Medlem

Lyckades böja väldigt försiktigt så den såg ut som de andra, hjälpte tyvärr inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vikke236:

Lyckades böja väldigt försiktigt så den såg ut som de andra, hjälpte tyvärr inte.

Har du nollställt/resetat cmos/bios/UEFI:n? Hur man gör står i din moderkortsmanual.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Att processorn skulle vara trasig är oerhört osannolikt. Dubbelkolla så att allt ser rätt ut och som Jalle64 säger, återställ ditt UEFI.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Det har jag gjort, även testat med att uppdatera bios utan framgång

@SeF.Typh00n: Är med största sannolikhet moderkortet som är kass då? Kan processorn tagit skada av att en pin varit lite böjd?
Det märkliga är att datorn fungerade hur bra som helst ett par dagar sen gav den upp.

Permalänk
Medlem

@vikke236:
Ser ut som att någon tappade ner processorn med ett hörn först snarare än att lägga ned den platt i rätt position. Ja det är en böjd pin. Kan ha hänt att du böjde andra pins när du monterade processorn igen. När du fäster processorn trycks pinsen ned, chansen är att den böjda eventuellt har dragit snett.

Permalänk
Medlem

Reklamerade moderkortet idag och uppgraderade till ett MSI m5, tro det eller ej men problemet var kvar! Reklamerade processorn och fick en ny.. Nu går datorn som en dröm igen
Mycket ska man vara med om innan ögonen trillar av.