Ett design program som photoshop fast gratis och ett annat för CV

Permalänk
Avstängd

Ett design program som photoshop fast gratis och ett annat för CV

Hejsan. Jag undrar om det finns någon bra program som man kan använda istället för photoshop för det är så himla dyrt att man ska betala per månad blir ganska dyrt tillslut när man inte använder det så ofta och jag undrar om det finns någon här som vet ett program som är lika bra som photoshop som man kan göra sin webbdesign i?

Sen söker jag ett program där det är lätt att göra ett cv för word vill inte som jag vill jag blir bara irriterad på det. Vill helst att CV programmet också ska vara gratis.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

@thulin82: Det har jag kollat in och det var sådär.

Permalänk
Medlem

Open Office för att skapa CV med kanske?

edit: Du kan ju annars leta program härifrån?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Paint.net kanske? Nedladdning

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Avstängd

@RottenEgg: Paint som finns på windows? nej tack

Permalänk
Medlem

Paint.net är ett helt annat program...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thulin82:

Paint.net är ett helt annat program...

Sorry jag kollade upp det på youtube nu. Finns det fler program fast för att göra böcker typ en backgrund som en stad och karaktärer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

fast för att göra böcker typ en backgrund som en stad och karaktärer?

Det där tror jag inte en kotte förstår något av...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thulin82:

Det där tror jag inte en kotte förstår något av...

Ett program med färdiga bakgrunder för miljö som en stad eller en åker. Sen att man kan göra karaktärer som kan vara i den miljön. Tänkt dig att det är ett program som gör bilder åt bamse tidningen, spiderman tidningen osv att de är i en stad där spiderman flyger och kanske säger en dialog. Ett sånt program som är fokuserad på att göra karaktärer med milöer till exempel till serietidningar eller barnböcker med bilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Ett program med färdiga bakgrunder för miljö som en stad eller en åker. Sen att man kan göra karaktärer som kan vara i den miljön. Tänkt dig att det är ett program som gör bilder åt bamse tidningen, spiderman tidningen osv att de är i en stad där spiderman flyger och kanske säger en dialog. Ett sånt program som är fokuserad på att göra karaktärer med milöer till exempel till serietidningar eller barnböcker med bilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall du rita något är väl Krita bäst för ändamålet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hejsan. Jag undrar om det finns någon bra program som man kan använda istället för photoshop för det är så himla dyrt att man ska betala per månad blir ganska dyrt tillslut när man inte använder det så ofta och jag undrar om det finns någon här som vet ett program som är lika bra som photoshop som man kan göra sin webbdesign i?

Sen söker jag ett program där det är lätt att göra ett cv för word vill inte som jag vill jag blir bara irriterad på det. Vill helst att CV programmet också ska vara gratis.

Hmm du har inte råd med PS men du har funderingar på dra igång serverhall, itbutik och nu internetcafe?

Lycka till!

Visa signatur

...

Permalänk
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daempull:

Hmm du har inte råd med PS men du har funderingar på dra igång serverhall, itbutik och nu internetcafe?

Lycka till!

Har råd då det är onödigt dyrt vem betalar 1500 kr för det varje månad? Det blir väldigt nycket på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Har råd då det är onödigt dyrt vem betalar 1500 kr för det varje månad? Det blir väldigt nycket på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

1500 för PS varje månad? Har du ens varit inne och kollat priserna?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hejsan. Jag undrar om det finns någon bra program som man kan använda istället för photoshop för det är så himla dyrt att man ska betala per månad blir ganska dyrt tillslut när man inte använder det så ofta och jag undrar om det finns någon här som vet ett program som är lika bra som photoshop som man kan göra sin webbdesign i?

Sen söker jag ett program där det är lätt att göra ett cv för word vill inte som jag vill jag blir bara irriterad på det. Vill helst att CV programmet också ska vara gratis.

Ladda ner GIMP. Själv har jag använt det sedan 2007 och det är fortfarande det bästa fria alternativet, inlärningströskeln är dock svårare än Photoshop. Som ritprogram använder jag SAI som är ganska billigt med tanke på hur bra bilder man kan åstadkomma.

Jag är webdesigner, programmerare, grafiker, konstnär och har bannemej inte behövt Photoshop sedan skoltiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Har råd då det är onödigt dyrt vem betalar 1500 kr för det varje månad? Det blir väldigt nycket på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock måste det vara ett gratisprogram, finns ett flertal kompetenta program som håller lågt pris.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daempull:

1500 för PS varje månad? Har du ens varit inne och kollat priserna?

Måste läst fel. Sitter på mobilen hur mycket kostar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Måste läst fel. Sitter på mobilen hur mycket kostar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Fotografi
1 074,60SEK/år
inklusive moms

Kampanjpris för första året. Se villkoren
Erbjudandet gäller till 28 augusti 2015
Den senaste versionen av Photoshop
Senaste versionen av Lightroom för dator, mobil och webb

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Måste läst fel. Sitter på mobilen hur mycket kostar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Kampanj just nu :

Under en begränsad tid från 10 augusti 2015 till 28 augusti 2015kan ett årsmedlemskap i Adobe Creative Cloud Photography köpas till det rabatterade priset 90,00 SEK/månad inkl. moms eller 1 074,60 SEK/år inkl. moms under det första året. Efter det första året förnyas ditt avtal automatiskt för ytterligare ett år till det då aktuella standardårspriset (för närvarande 107,50 SEK/månad eller 1 283,55 SEK/år) såvida du inte avbryter det.

Du får Lightroom & Photoshop för 90 spänn i månaden..

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Om du har en Mac så finns Pixelmator för $30 (engångsköp)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Om du inte är intresserad av adobe suite, så kan du alltid kika på deras konkurrenter som: Sketch, affinity serif förutsatt att du sitter med en mac os x miljö,,,

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för LibreOffice!
https://www.libreoffice.org

OpenOffice är en sämre produkt enligt mig. Oracle förstörde programmet och Apache har inte imponerat på mig.

Som alternativ till Photoshop kör jag Pixelmator på OS X och iOS, samt Paint.Net under Windows.

Permalänk
Avstängd

Kan man inte göra ett engångsköp med photoshop? Hur mycket skulle det kosta så att man inte behöver köpa igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Kan man inte göra ett engångsköp med photoshop? Hur mycket skulle det kosta så att man inte behöver köpa igen?

Adobe Photoshop CS6, som var den sista versionen av lösa licenser, kostade runt 8000kr.

Med Adobe Photoshop CC kan du betala en mindre summa en gång i månaden eller en gång per år, och ha ett nytt och fräscht Photoshop och Lightroom i 7-8 år typ för samma summa. Betalar själv 87kr/mån efter en bra deal.
Har aldrig använt ett så gammalt Photoshop själv.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du sitter och funderar på 1000kr/år så bör du nog köra för OpenSource alternativ (Krita, Gimp, Paint.net, Pinta, Blender ...) samt Libreoffice som Office suite.

Krita - För att rita (går att editera fokuserar på att rita) https://krita.org/

Gimp - För att editera (går att rita men fokuserar på editing) http://www.gimp.org/

Pinta - Photoshop without clutter (editing för personer som inte behöver allt för mycket krimskrams som photoshop har)

Paint.net (som ovan)

Libreoffice (använder beta theme/icons i bilden så lär se knasigt ut på vissa ställen) https://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

@Commander: Tack där. När du sa krita från första börja trodde jag att du menade en krita och ett papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Commander: Tack där. När du sa krita från första börja trodde jag att du menade en krita och ett papper.

Nu är det dock teknikforum, inte tänker du på fönster eller katter när vi pratar om Windows, OSX ?
Men som sagt ta en titt på ovanstående även om de inte är gjorda av Adobe används dessa även av stora företag, så sitter du inte med specifika krav på plugins/kopplingar mot andra suites så bör dessa funka utmärkt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.