Radeon R9 Nano på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag förstår inte en sak. Varför skulle man köpa Fury XT över Nano? Jag ser inte någon som helst fördel med XT kortet förutom att de är varmare och drar mer ström...

Snabbare...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lågprofil blir trångt. Själva interposern verkar vara ungefär 4x4 cm och med metallramen runt så är hela GPUn 5,5x5,5 cm ungefär. Ett lågprofilkort är 5,6 cm högt och max 16,7 cm långt.

Jo jag inser att det blir svårt och kylaren lär inte gå att få till heller men coolt hade det varit
Men jag får ta o byta till ett chassie som tar vanliga kort om när det är dax för uppdatering så löser jag det "problemet"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AquaRelliux:

Jag förstår inte en sak. Varför skulle man köpa Fury XT över Nano? Jag ser inte någon som helst fördel med XT kortet förutom att de är varmare och drar mer ström...

Fury X kommer ha högre klockfrekvenser och därmed bättre prestanda. Vi vet inte hur mycket de är tvungna att klocka ner Fiji XT för att nå 175 W. Det har ändå kapat av 100 W från TDP. De kommer antagligen binna rätt hårt också för att hålla läckströmmen inom rimliga gränser. Så det skulle inte förvåna mig om priset blir närmare Fury X medan prestandan landar närmare Fury.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag inser att det blir svårt och kylaren lär inte gå att få till heller men coolt hade det varit
Men jag får ta o byta till ett chassie som tar vanliga kort om när det är dax för uppdatering så löser jag det "problemet"

Det blir trångt men kanske inte omöjligt. Det beror ju lite på hur mycket plats resten av komponenterna behöver. Det finns ju en representant från Asus här på forumet, vi kanske kan hetsa honom till att få Asus att testa? De brukar ju hitta på en del galna saker. Annars får man kanske peta på Zotac för de verkar ha en fetish när det kommer till krympta datorsystem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Säger en som VET tydligen hur dessa kort presterar i verkligheten för han har redan 2st och VET att de ÄR bättre än NVIDIA... Eller? AMD lyckas alltid med att ha några "1 av 10" att köpa deras kort... kanske lyckas de nu att få 2 av 10 att köpa deras produkter då det redan finns folk som har deras kort INNAN de ens finns i butik. Tycker att folk bör skala ner lite nu efter vad statistiken sagt och faktan visat hur det gått för AMD sista tiden.

Inga som helst problem att läsa sig till hur Fiji kretsen presterar i CrossFire konfigurationer jämfört med Nvidias kort, finns flera recensioner. Fury X är något långsammare i 4K uppläsning jämfört med Titan X om man kör 1 kort men kör man 2 eller fler så presterar det bättre. Eftersom även R9 Nano kommer använda sig av Fiji så bör resultatet bli samma dvs att Nano skalar bättre jämfört med Nvidias motsvarighet. Därmed inte sagt att det kommer prestera bättre för det och de har jag heller aldrig påstått. Men om det blir så som AMD säger att Nano kommer prestera bättre än Hawaii så bör det utan tvekan räcka med 2 kort för att kunna köra spel i 4K upplösning med gott resultat.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Fan vad liten

Permalänk
Medlem

asså det är ju gulligt som fan

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ha-faktorn är hög på detta kort. :/ Men plånboken och hjärnan säger nej...

Får åtminstone se hur det presterar och vad det kostar först antar jag.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag är inte imponerad av att AMD förbjuder oberoende recensioner innan 10:e september när kortet "mjuklanseras"(?) den 27:e augusti. Om man tror på sin produkt finns det väl inget egenvärde i att göra så? Någon har nämnt att det skulle bero på brist på kretsar och att AMD skulle fokusera på att få ut kort i försäljningsleden. Men varför då förhindra media att köpa/låna ett kort från en åf och recensera det? Tycker att det hela luktar illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att de inte vill få samma negativa publicitet som med Fury X och dess högljudda vattenkylare. Det fixades väldigt snabbt efter lanseringen, och de som var drabbade fick byta utan krusiduller, men det dåliga ryktet bestod. Med tanke på att de förmodligen inte har så värst många kretsar att sälja ändå, så tycker jag det nästan bara är bra. Inte som att AMD fular sig (host 970 hosthost)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Mja, jag skulle säga att pris/prestanda-relationen är den särklass viktigaste för gemene konsument.
Det är ju inte direkt så att Nvidia haft svårt att sälja sina kort när det var gröna laget som hade strömslukande och bitvis högljudda kort med urusel prestanda per watt jämfört med AMD.

Jag håller med dig, men eftersom de har svårt att få bra yield så gör det inget att deras målgrupp är lite nischad, dvs. så länge inget är fruktansvärt fel med korten kommer de nog hitta köpare till alla exemplar de lyckas producera.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Ännu en bild, var är kortet?

På bilden!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

ser helt ok ut

Permalänk
Medlem

Gissar på ca 700MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Gissar på ca 700MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Sägs vara någon stans runt där i alla fall

Spännande och se hur tyst den är, i load är det inte lika viktigt men ändå bra om ljudnivån inte är för hög, men vila är det extremt viktigt

Är nog det mest intressanta kort i år, förutom G200 då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Olika spel ger olika resultat om man tittar på olika tester SLI/CS... Fury X vs. GTX 980Ti.

Skrivet av Delerium:

Inga som helst problem att läsa sig till hur Fiji kretsen presterar i CrossFire konfigurationer jämfört med Nvidias kort, finns flera recensioner. Fury X är något långsammare i 4K uppläsning jämfört med Titan X om man kör 1 kort men kör man 2 eller fler så presterar det bättre. Eftersom även R9 Nano kommer använda sig av Fiji så bör resultatet bli samma dvs att Nano skalar bättre jämfört med Nvidias motsvarighet. Därmed inte sagt att det kommer prestera bättre för det och de har jag heller aldrig påstått. Men om det blir så som AMD säger att Nano kommer prestera bättre än Hawaii så bör det utan tvekan räcka med 2 kort för att kunna köra spel i 4K upplösning med gott resultat.

http://imagescdn.tweaktown.com/news/4/6/46415_02_amd-radeon-r9-fury-vs-nvidia-geforce-gtx-titan-4-way-4k.jpg

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/36626?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMzY2MjYiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZjAzMDBmYzc0NmE4YmU4NTBhMDA2YTUwNWU1ZTllZWYifQ%3D%3D

Permalänk
Avstängd

Sedan finns det inget som säger att denna minsting kommer att prestera bättre. Saken finns INTE ute än... till dess den testas på RIKTIGT så kan man bara spekulera i all oändlighet.

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Sedan finns det inget som säger att denna minsting kommer att prestera bättre. Saken finns INTE ute än... till dess den testas på RIKTIGT så kan man bara spekulera i all oändlighet.

Kommer inte slå Fury x i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om den bara är minst lika tyst som nvidia 970 itx-versionerna så måste jag erkänna att jag är väldigt sugen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Sedan finns det inget som säger att denna minsting kommer att prestera bättre. Saken finns INTE ute än... till dess den testas på RIKTIGT så kan man bara spekulera i all oändlighet.

Faktum kvarstår att R9 Nano kommer använda sig av Fiji kretsen och därmed kan vi redan nu säga att det med största sannolikhet kommer skala bättre i CrossFire konfigurationer jämfört med Nvidias kort i SLI. Dock så vet vi inte vilken klockfrekvens det kommer arbeta i och därmed vet vi inte den exakta prestandan men enligt diagrammet från AMD kommer det ligga över Hawaii. Hade vi fått reda på vilken klockfrekvens AMD kommer använda sig av hade vi redan nu kunnat ta reda på exakt hur det presterar genom att klocka ner ett Fury X.

Hur som helst verkar det om man får tro siffrorna från AMD bli ett riktigt trevligt litet kort. Hög energieffektivitet, litet format och bättre prestanda än Hawaii. Det som återstår att se är om de får till en vettig prissättning och bra tillgång.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Så sant så...
@Broken-arrow: