HTML5 letar kod för att hantera flera poster av nyheter/artiklar/blogginlägg

Permalänk

HTML5 letar kod för att hantera flera poster av nyheter/artiklar/blogginlägg

Hej!
Försöker hitta kod för att kunna hantera artiklar på förstasidan på hemsidan jag bygger. Ska finnas t.ex. nyheter som man lägger in själv och för att sidan inte ska bli för lång på höjden så vill jag att artiklarna lägger sig snyggt dvs. max tre artiklar och sen får man bläddra fram tre åt gången men fortfarande vara kvar på startsidan. Någon som vet någon bra sida eller kan förklara hur jag ska koda? Googlat massor men hittar nog inte rätt fras.

Tacksam för hjälp, ni äger

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

kanske är ensam om detta men jag hade löst detta med php och jquery

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

kanske är ensam om detta men jag hade löst detta med php och jquery

Är säkert ett alternativ. Har sökt igenom Google hur länge som helst men främst använt mig av fraser som HTML5 post article, newsfeed etc.
Letar fortfarande så alla tips uppskattas

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

jQuery carousel är det du söker efter, slå ett öga på http://kenwheeler.github.io/slick/

Permalänk
Skrivet av kevvs:

jQuery carousel är det du söker efter, slå ett öga på http://kenwheeler.github.io/slick/

Intressant det du skriver men är det verkligen så avancerat? Känns som varenda sida har lösningen jag söker så känns som jag missar något som borde vara rätt basic. Visst jag fixar säkert det där med guiden men finns det bättre/enklare lösningar?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Hej!
Försöker hitta kod för att kunna hantera artiklar på förstasidan på hemsidan jag bygger. Ska finnas t.ex. nyheter som man lägger in själv och för att sidan inte ska bli för lång på höjden så vill jag att artiklarna lägger sig snyggt dvs. max tre artiklar och sen får man bläddra fram tre åt gången men fortfarande vara kvar på startsidan. Någon som vet någon bra sida eller kan förklara hur jag ska koda? Googlat massor men hittar nog inte rätt fras.

Tacksam för hjälp, ni äger

Tror att det du egentligen letar efter är en teknik som kallas "pagination" (https://www.google.com/search?q=pagination&tbm=isch). Många frameworks (Laravel, cakePHP etc) samt de flesta CMS:er (wordpress) har den funktionaliteten inbyggd, vilket gör det enkelt att implementera, men det låter som att du håller på att göra en egen sida utan frameworks (?) och då är nog ett plugin den lättaste lösningen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av csoLs:

Tror att det du egentligen letar efter är en teknik som kallas "pagination" (https://www.google.com/search?q=pagination&tbm=isch). Många frameworks (Laravel, cakePHP etc) samt de flesta CMS:er (wordpress) har den funktionaliteten inbyggd, vilket gör det enkelt att implementera, men det låter som att du håller på att göra en egen sida utan frameworks (?) och då är nog ett plugin den lättaste lösningen.

Nu börjar det bli intressant. Bara nyheterna som ska bytas sida på. Nu gäller det att hitta någon bra kod.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Tror att det du egentligen letar efter är en teknik som kallas "pagination"...

Eftersom TS inte vill lämna startsidan när man bläddrar bland nyhetsartiklar så är pagination inte det TS behöver. Pagination är väl enskilda resultatsidor? Där varje sida läses in på nytt, åtminstone är det så i Wordpress.

Permalänk
Medlem

Håller med, pagination är väl i regel ett sätt att binda ihop flera sidor till en längre lista.
Tex 25 items/sida med 4 sidor ger "en lista" med 100 items?

Jag tänker mig att TS är ute efter något sånt här:
https://connekthq.com/plugins/ajax-load-more/examples/pause-l...

Permalänk
Skrivet av thulin82:

Håller med, pagination är väl i regel ett sätt att binda ihop flera sidor till en längre lista.
Tex 25 items/sida med 4 sidor ger "en lista" med 100 items?

Jag tänker mig att TS är ute efter något sånt här:
https://connekthq.com/plugins/ajax-load-more/examples/pause-l...

Nästan men inte riktigt så som exemplet. Jag vill INTE att min sida ska bli hur lång som helst om man läser alla nyheterna utan istället bli som ett "bildspel". Ska gå att bläddra bland nyheter som en liten box som går att förstora med en "läs mer" knapp.

Kort sagt: Jag vill ha en box som visar minimerade nyheter i form av rubrik och någon fras, denna ska gå att förstora upp för att läsa begränsat med text. Sidan kommer bestå av mer än nyheter på förstasidan. Tänk er företagssida med små nyheter om företaget.

Grymt tacksam för alla tips här

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Eftersom TS inte vill lämna startsidan när man bläddrar bland nyhetsartiklar så är pagination inte det TS behöver. Pagination är väl enskilda resultatsidor? Där varje sida läses in på nytt, åtminstone är det så i Wordpress.

Ja och nej. Du har rätt i att t.ex. wordpress gör en ny sidladdning, men finns alla möjligheter att implementera pagination som hämtar mer data med ajax-anrop istället.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

Jag är helt lost, hittar inget. Finns det bättre lösningar på nyheter som är lättare att implementera? Typ en bra guide för "Rubrik, datum, kort text, läs mer". Klickar man läs mer så kommer man till en annan sida.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Jag är helt lost, hittar inget. Finns det bättre lösningar på nyheter som är lättare att implementera? Typ en bra guide för "Rubrik, datum, kort text, läs mer". Klickar man läs mer så kommer man till en annan sida.

funktionen i sig du frågar efter är ganska avancerad, så finns inget lätt vis att göra det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Ja och nej. Du har rätt i att t.ex. wordpress gör en ny sidladdning, men finns alla möjligheter att implementera pagination som hämtar mer data med ajax-anrop istället.

Med risk för att starta en diskussion som indirekt inte har med TS fråga att göra så undrar jag hur pagination med ajax kan vara en bra rekommendation för någon som uppenbarligen inte är speciellt erfaren? Mitt tips kräver väldigt lite förkunskap och går att implementera i de flesta projekt med ett par rader enkel kod för att uppnå det resultat som TS efterfrågar. Däremot så har du rätt, med ajax så slipper man en ny sidladdning.

Edit: Jag kanske har missförstått TS fråga... Never mind.