Någon som har erfarenhet av Sata HDD Power Switch?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Sata HDD Power Switch?

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk

Ingen erfarenhet, bara åsikter

Enda anledningen till att skaffa enheten, är för att stänga av strömmen för fyra hårddiskar i avsikt att få ner energiförbrukningen något. I Windows Energihanteraren finns redan inställning för att sätta diskar i viloläge efter önskad inaktivitetstid. Nackdelen med enheten är att du inte vet om skrivaktivitet pågår när du fimpar disken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Ingen erfarenhet, bara åsikter

Enda anledningen till att skaffa enheten, är för att stänga av strömmen för fyra hårddiskar i avsikt att få ner energiförbrukningen något. I Windows Energihanteraren finns redan inställning för att sätta diskar i viloläge efter önskad inaktivitetstid. Nackdelen med enheten är att du inte vet om skrivaktivitet pågår när du fimpar disken.

Åsikter är åxå välkomna
Min tanke var att kunna ha olika os att växla mellan .
Såg nån video på Youtube där de gjorde det.
Jag hade en sån grej till gsmla ide diskar men det hjälper ju inte för sata diskar .
Men på ide så stängde man av datorn och vred om nyvkeln ovh startade på andrs disken.
Då switchade man ide kabeln istället för strömmen som i detta fallet.

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem

http://www.cooldrives.com/4posaiisw3ba.html

Se där det finns ju nu åxå

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk

@tomsa: Jo, men den i länken styr ju om datakablarna också och inte bara strömmen.
Idag använder man MultiBootMeny i stället. Alltså att när man installerar nytt operativsystem i datorn så placeras alla funna i en uppstartsmeny.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomsa:

Åsikter är åxå välkomna
Min tanke var att kunna ha olika os att växla mellan .
Såg nån video på Youtube där de gjorde det.
Jag hade en sån grej till gsmla ide diskar men det hjälper ju inte för sata diskar .
Men på ide så stängde man av datorn och vred om nyvkeln ovh startade på andrs disken.
Då switchade man ide kabeln istället för strömmen som i detta fallet.

Som Waxinator sa så är det bästa och vanligaste idag att köra mutliboot/dualboot så att du får en meny när du startar datorn där du väljer OS. Ifall Linux är ett av OS:n så har de flesta distar GRUB och ifall du har Windows (7 eller framåt tror jag) så har Windows boot manager stöd för flera OS som standard och kan ställas in med EasyBCD.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Har en tråd till här ang det inte funkar med boot manager etc.
Därav denna fråga
Det jag vill är att kunna ha olika diskar med os som jag kan välja mellan

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem

Men med multiboot så vet de andra os av varandra väl?

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem

Jag använder Orico SATA HDD Power Switch för jag har haft för mycket problem med Linux eller Windows installation av nytt OS förstör som boot sectorn...
Så jag tvungen att installera om allt för jag kan inte multi boot koden utantill.
För nu är det mest till moderkortet funktion att söka efter nytt OS att starta för att jag start om datorn och stänger av Individuella OS diskar för att starta de andra OS och det har funkar utmärkt för mig.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |