Permalänk
Medlem

Dubbla windows 7

Går det att ha 2 separata hdd med varsitt windows 7 i samma dator ?
Har en "fungerande" installation men skulle vilja göra en ominstallation men eftersom det är rätt mycket program mm som ska läggas in och det handlar om en dator som måste vara fungerande under tiden så skulle jag vilja kunna starta om datorn på den nya disken och installera vidare när jag har tid och sedan starta om igen och köra igång den fungerande versionen för att jobba med.
Sen när den nya installationen är klar kan jag bara koppla ur den gamla hdd är tanken.
Har bara en licens men eftersom det inte kommer att köras mer än en hdd samtidigt borde det väl funka iallalfall ?

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomsa:

Går det att ha 2 separata hdd med varsitt windows 7 i samma dator ?
Har en "fungerande" installation men skulle vilja göra en ominstallation men eftersom det är rätt mycket program mm som ska läggas in och det handlar om en dator som måste vara fungerande under tiden så skulle jag vilja kunna starta om datorn på den nya disken och installera vidare när jag har tid och sedan starta om igen och köra igång den fungerande versionen för att jobba med.
Sen när den nya installationen är klar kan jag bara koppla ur den gamla hdd är tanken.
Har bara en licens men eftersom det inte kommer att köras mer än en hdd samtidigt borde det väl funka iallalfall ?

Låter klabbigt.Det kan nog bli krångel för dig.
Jag hade 2 olika samtidigt någon period.Var nog xp och kanske sjuan.
Avsätt en dag till det så är det klart.
Windows 7 vill ha myckeeeeet från windows update innan den är nöjd,många omstarter.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ja, det borde bara vara till att ändra boot-ordningen så som du vill ha det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Plocka ur den disken du inte ska installera på under installationen. Då blir det två separata installationer. Sedan kan man i boot-menyn eller bios/uefi välja vilken disk man vill boota från

Permalänk
Medlem

Antingen så väljer du boot drive varje gång du startar enheten eller så installerar du en ordentlig boot loader. Går definitivt att göra så som du tänkt alltså, inte super knöligt. Har personligen samma lösning för dual-boot med linux.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ok låter som att det ska funka då.
Som sagt när allt är klart så ska ju den gamla windows partitionen/disken dödas så nån speciell boot loader känns onödig då väl ?
Har ev kvar den disken som lagring och gör om dess C-partition till rent lagringsutrymme tillsammans med de andra partitionerna på den disken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Låter klabbigt.Det kan nog bli krångel för dig.
Jag hade 2 olika samtidigt någon period.Var nog xp och kanske sjuan.
Avsätt en dag till det så är det klart.
Windows 7 vill ha myckeeeeet från windows update innan den är nöjd,många omstarter.

Det är just den där dagen som inte finns.
Visst kan jag plocka i och ur diskarna men skulle vara skönt att slippa plocka sladdar varje gång .
En del av problemet ligger åxå i min livssituation med den berömda väggen så allt krångel känns oövervinnerligt så alla genvägar förenklar mer än man tror

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem

@tomsa:

Medan Windows installeras ska du bara ha 1 disk kopplad. Annars lägger DVD/USB minnet något på andra disken som Windows behöver för att starta. De andra diskarna kopplar när DVD/USB minnet jobbat klart och du ska börja med drivrutiner, program mm.

Skrivet av tomsa:

Det är just den där dagen som inte finns.
Visst kan jag plocka i och ur diskarna men skulle vara skönt att slippa plocka sladdar varje gång .
En del av problemet ligger åxå i min livssituation med den berömda väggen så allt krångel känns oövervinnerligt så alla genvägar förenklar mer än man tror

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska du kopplar ur sladdar hela tiden?
Det är bara när Windows installeras som man göra det.

Även om man har flera diskar så väljer man i bios EXAKT vilken av dom datorn ska starta från hela tiden. Bruka också finnas en genväg till boot listan men då gäller valet bara 1 uppstart. Åtminstone är det så på mitt moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är för det mesta inga som helst problem att ha flera os, endera väljer man mellan helt olika system via bootmenyn på moderkortet eller så har man en bootmanager, men då bootar man i strikt mening från samma hdd även om respektive os ligger på en egen hdd.

Koppla ur allt utom den hdd du vill installera på och installera upprepa så många gånger du behöver, koppla in alla diskar och välj sedan vilken du vill boota från via moderkortets meny, på Asuskort är det F8 man håller in när man slår på datorn så får man välja, men kolla i manualen för ditt moderkort så ser du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja tanken var att bara ha nya disken i när windows indtalleras och uppdateras.
Sen koppla in båda hdd och kunna mecka med att lägga in de olika prog och kolla att den nya installationen funkar som det ska.
Men eftersom jag vet att jag inte orkar hänga i från start till mål i ett sträck så vore det bra att bara kunna starta om och köra den gamla disken o sköta jobbet utan driftstopp.
Och detta ska alltså vara lösbart då med en boot meny.
Hade det så på xp tiden men visste inte hur det var med 7:an ,därav frågan.
Eller behöver jag in i bios varje gång och byta boot ordning ????
Kommer det inte upp en välja hdd inom 30 sekunder vid uppstart ?

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomsa:

Ja tanken var att bara ha nya disken i när windows indtalleras och uppdateras.
Sen koppla in båda hdd och kunna mecka med att lägga in de olika prog och kolla att den nya installationen funkar som det ska.
Men eftersom jag vet att jag inte orkar hänga i från start till mål i ett sträck så vore det bra att bara kunna starta om och köra den gamla disken o sköta jobbet utan driftstopp.
Och detta ska alltså vara lösbart då med en boot meny.
Hade det så på xp tiden men visste inte hur det var med 7:an ,därav frågan.
Eller behöver jag in i bios varje gång och byta boot ordning ????
Kommer det inte upp en välja hdd inom 30 sekunder vid uppstart ?

Du får skilja på hur en bootloader fungerar jämfört med hur moderkortet gör, bootloadern skickar upp en meny och ofta så är det en timer som bootar upp ett förvalt os om du själv inte väljer ett annat.
Moderkorten kräver för det mesta att du aktivt trycker tex F8 för att få upp en meny och inget händer sedan om du inte väljer nått.
Om du själv inte trycker upp bootmenyn så bootar moderkortet den disk du har som prio 1 enligt inställningarna.

Har du funderat på om du kan använda virtuella datorer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är denna "menyn" jag tänker på.

Virtuell blir väl fel eftersom detta är endast under en installationsfas och sedan ska den gamla diskens C partition raderas och den nya ska ta vid när allt är klart på den och den nya innehåller dessutom några virtuella installationer.
Det ska alltså vara en riktig installation och en "ny dator" när det är klart.
Den gamla disken blir alltså en lagringsdisk

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomsa:

http://tomas-backspegel.se/forum/Skarmklipp.JPG
Det är denna "menyn" jag tänker på.

Virtuell blir väl fel eftersom detta är endast under en installationsfas och sedan ska den gamla diskens C partition raderas och den nya ska ta vid när allt är klart på den och den nya innehåller dessutom några virtuella installationer.
Det ska alltså vara en riktig installation och en "ny dator" när det är klart.
Den gamla disken blir alltså en lagringsdisk

Vill du ha den menyn måste båda diskarna vara med under installationen. Men eftersom den gamla disken ska formateras snart kommer det troligen strula och du inte kommer kunna boota efter det.

Men jag hade kört med bios/uefis boot-val. Ofta står det tryck f12 för boot-meny, eller så finns boot-override på första sidan i de nya fancy uefi menyerna där man med musen väljer vilken disk som ska bootas. Då installera man Windows med den gamla disken urpluggad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vill du ha den menyn måste båda diskarna vara med under installationen. Men eftersom den gamla disken ska formateras snart kommer det troligen strula och du inte kommer kunna boota efter det.

Men jag hade kört med bios/uefis boot-val. Ofta står det tryck f12 för boot-meny, eller så finns boot-override på första sidan i de nya fancy uefi menyerna där man med musen väljer vilken disk som ska bootas. Då installera man Windows med den gamla disken urpluggad

Nu gick jag vilse
Vad är och hur får jag "bios/uefis boot-val." ?
När jag startar om menar du så kommer nåt liknande upp vid tryck på F12 (ev)
Eller måste jag in i bios och ändra boot ordningen i bios menyerna?

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomsa:

Nu gick jag vilse
Vad är och hur får jag "bios/uefis boot-val." ?
När jag startar om menar du så kommer nåt liknande upp vid tryck på F12 (ev)
Eller måste jag in i bios och ändra boot ordningen i bios menyerna?

Lätte om du ta fram manualen till ditt moderkort. Detaljerna varierar mellan olika moderkort.

Är du uppmärksam när datorn startar så ser du under några sekunder vilken knapp man trycker för att komma in i bios. Samtidigt skriver den vilken knapp man trycker på att att få upp boot menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Lätte om du ta fram manualen till ditt moderkort. Detaljerna varierar mellan olika moderkort.

Är du uppmärksam när datorn startar så ser du varje gång under några sekunder vilken knapp man trycker för att komma in i bios. Fortsätter du läsa så ser du att den samtidigt nämner en annan knapp man kan trycka på för att få upp boot menyn.

Ok den boot menyn vi pratar om nu är alltså från bios,då är jag med.
Ska kolla vilken F-knapp som ger boot menyn men in i bios är det delete som gäller på detta kortet minns jag.
Får se om jag hittar övrig info

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Rekordmedlem

När man trycker på vilken knapp det nu må vara så får man upp en bootmeny av denna typ, den är "fristående" från de vanliga bios menyerna där man gör normal setup som sparas, bootvalret måste man göra varje gång annars bootas det med den enhet som anges i den normala setupen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

F12 enligt handboken

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem

Nu är jag igång med detta.
Det funkade dåligt med boot menyn tyvärr.
Diskarna kommer upp och jag kan välja men får svaret att det inte finns nån bootbar disk på bägge .
Men om man bara har 1 disk inkopplad vid start så funkar diskarna .
Om man startat upp på ena disken och sedan stänger av och kopplar in den andra disken så startar och inte trycker F12 så startar den på disk och disk 2 finns med i den här datorn .
Jag kan alltså aldrig välja vilken jag vill boota från.
Idéer på detta ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomsa:

Nu är jag igång med detta.
Det funkade dåligt med boot menyn tyvärr.
Diskarna kommer upp och jag kan välja men får svaret att det inte finns nån bootbar disk på bägge .
Men om man bara har 1 disk inkopplad vid start så funkar diskarna .
Om man startat upp på ena disken och sedan stänger av och kopplar in den andra disken så startar och inte trycker F12 så startar den på disk och disk 2 finns med i den här datorn .
Jag kan alltså aldrig välja vilken jag vill boota från.
Idéer på detta ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett skumt fel, du har inte diskkontrollern i raidläge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett skumt fel, du har inte diskkontrollern i raidläge ?

Bra fråga
Nu gissar jag att du pratar om nån inställning i bios menyerna då?

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomsa:

Bra fråga
Nu gissar jag att du pratar om nån inställning i bios menyerna då?

Ja eller rättare sagt brukar man aktivera det i bios men får då möjlighet att nå en separat raidsetupmeny, du kan ju se till att de portar du använder är i ahci eller ide läge och inte tillhör nån raid.
Det kan kanske vara skillnad på vilka portar du använder också om du har flera diskkontrollers på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja eller rättare sagt brukar man aktivera det i bios men får då möjlighet att nå en separat raidsetupmeny, du kan ju se till att de portar du använder är i ahci eller ide läge och inte tillhör nån raid.
Det kan kanske vara skillnad på vilka portar du använder också om du har flera diskkontrollers på moderkortet.

Hittade inget i bios ang raid etc men det finns säkert men jag vet inte var jag ska leta
I dessa sitter iallafall mina diskar

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomsa:

Hittade inget i bios ang raid etc men det finns säkert men jag vet inte var jag ska leta
I dessa sitter iallafall mina diskar
http://tomas-backspegel.se/forum/boot.jpg

Du verkar använda både sata 2 och 3 portar, det kanske kan påverka så prova att koppla in båda diskarna i sata 2 i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du verkar använda både sata 2 och 3 portar, det kanske kan påverka så prova att koppla in båda diskarna i sata 2 i stället.

Ja jag insåg detta när jag kollade på bilden,jag trodde att båda var sata 3 eftersom de sitter ihop i en separat kontakt på moderkortet,
Jag ska testa detta .
Återkommer med resultat

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Medlem

Blev ingen skillnad med alla hdd i sata 2 portarna

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomsa:

Blev ingen skillnad med alla hdd i sata 2 portarna

Du har ett märkligt moderkort som inte kan växla elerl så har du gjort nått underligt fel, jag kör själv med olika os på olika diskar och det funkar ok, men jag har snart slut på ideer om vad som kan vara galet, har du kollat om det finns nån biosuppdatering som kanske påverkar det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ett märkligt moderkort som inte kan växla elerl så har du gjort nått underligt fel, jag kör själv med olika os på olika diskar och det funkar ok, men jag har snart slut på ideer om vad som kan vara galet, har du kollat om det finns nån biosuppdatering som kanske påverkar det ?

Det är ett gigabyte kort .
Kanske är nåt med det eftersom som det verksr vara omöjligt att installera ett crackat windows 7 på den burken.

Tror det är senaste bios på det.

Skumt detta

Visa signatur

How do you write women so well?
I think of a man.
And I take away reason and accountability