Permalänk
Medlem

Processorn alldeles för varm!

Tjenare! beställde en dator från inet för ca 2 veckor sedan och bad dom sätta ihop den då jag är relativt kass på det. Men nu till problemet, i början funkade det skit bra men nu har jag märkt att processorn blir alldeles för varm. Runt 35 grader när jag sitter och slösurfar på internet så det är inte så farligt men bara jag startar CS så går den upp till runt 87 grader vilket även jag vet är för varmt. Det är en Intel Core i5 4690K och vad jag har läst så ska inte det vara några problem med stockkylaren förutom att den kanske låter lite högt.

Men är det någon som kan veta vad felet är?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Niiiw:

Tjenare! beställde en dator från inet för ca 2 veckor sedan och bad dom sätta ihop den då jag är relativt kass på det. Men nu till problemet, i början funkade det skit bra men nu har jag märkt att processorn blir alldeles för varm. Runt 35 grader när jag sitter och slösurfar på internet så det är inte så farligt men bara jag startar CS så går den upp till runt 87 grader vilket även jag vet är för varmt. Det är en Intel Core i5 4690K och vad jag har läst så ska inte det vara några problem med stockkylaren förutom att den kanske låter lite högt.

Men är det någon som kan veta vad felet är?

Tack på förhand!

87 är inte jätte farligt 100 grader är värre, vilket jag hade för ett tag sen. Löste det problemet enkelt med en bättre kylning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

87 är inte jätte farligt 100 grader är värre, vilket jag hade för ett tag sen. Löste det problemet enkelt med en bättre kylning

Skickades från m.sweclockers.com

Men jag känner ändå att den ska inte komma upp till 87 grader

Permalänk
Skrivet av Niiiw:

Men jag känner ändå att den ska inte komma upp till 87 grader

Det kan vara dåligt luftflöde i burken. Original fläktarna är dåliga och vad jag har hört så går haswell modellerna varmare än vanliga processorer.

Jag fixade mitt luftflöde och köpte en bättre kylning för att fixa mitt problem.

Sen kan det vara fel på fläkten också som inte ökar vart eftersom det blir varmare.

EDIT: Du behöver nog inte oroa dig för att det är defekt på själva cpun iallafall. Sen vet jag inte hur bra dom applicerat kylpastan när dom byggde datorn åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Det kan vara dåligt luftflöde i burken. Original fläktarna är dåliga och vad jag har hört så går haswell modellerna varmare än vanliga processorer.

Jag fixade mitt luftflöde och köpte en bättre kylning för att fixa mitt problem.

Sen kan det vara fel på fläkten också som inte ökar vart eftersom det blir varmare.

EDIT: Du behöver nog inte oroa dig för att det är defekt på själva cpun iallafall. Sen vet jag inte hur bra dom applicerat kylpastan när dom byggde datorn åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fixar jag bättre luftflöde då?

Permalänk
Skrivet av Niiiw:

Hur fixar jag bättre luftflöde då?

Genom bättre fläktar, bra kabel dragning (mindre som stoppar luften) kanske någon extra fläkt som går i samma riktning som dom andra. Mindre chassin har en tendens att bli varmare genom erfarenhet,dessutom om du har ett billigt chassi så är oftast fläktarna jätte dåliga. Köper du mer fläktar alt byter dom befintliga så se till att sätta dom åt rätt håll så inte luften går fel.

Hade jag vart dig så hade jag köpt en bättre fläkt till cpun till att börja med om inget annat går för varmt i burken vid belastning så är nog luftflödet bra. Annars skulle nog ditt grafikkort också gå väldigt varmt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niiiw:

Hur fixar jag bättre luftflöde då?

Är ett tag sen jag hade liknande problem (och då med en 2600k) men jag fick oftast inte igång datorn övht med stock-kylaren.
Köpte en Antec kühler och nu ligger den på 40 när den är överklockad. Spara ihop till något liknande, väl värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild på insidan av datorn så att vi kan se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Genom bättre fläktar, bra kabel dragning (mindre som stoppar luften) kanske någon extra fläkt som går i samma riktning som dom andra. Mindre chassin har en tendens att bli varmare genom erfarenhet,dessutom om du har ett billigt chassi så är oftast fläktarna jätte dåliga. Köper du mer fläktar alt byter dom befintliga så se till att sätta dom åt rätt håll så inte luften går fel.

Hade jag vart dig så hade jag köpt en bättre fläkt till cpun till att börja med om inget annat går för varmt i burken vid belastning så är nog luftflödet bra. Annars skulle nog ditt grafikkort också gå väldigt varmt

Skickades från m.sweclockers.com

märkte nu att grafikkortet går upp till runt 75 grader. är det farligt för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Ta gärna en bild på insidan av datorn så att vi kan se hur det ser ut.

http://imgur.com/aqlPowH Ganska suddig då det är mörkt och jag fick ta med blixt

Permalänk
Skrivet av Niiiw:

märkte nu att grafikkortet går upp till runt 75 grader. är det farligt för det?

Ja om det ligger på 75 grader på 100% load och stadigt så är det lugnt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Ja om det ligger på 75 grader på 100% load och stadigt så är det lugnt

Skickades från m.sweclockers.com

förstod inte riktigt men är det farligt?

men iaf jag har http://www.inet.se/produkt/6901762/cooler-master-silencio-550... och jag tänkte köpa en till fläkt och en ny processor kylare skulle det hjälpa tro?

Permalänk
Skrivet av Niiiw:

förstod inte riktigt men är det farligt?

men iaf jag har http://www.inet.se/produkt/6901762/cooler-master-silencio-550... och jag tänkte köpa en till fläkt och en ny processor kylare skulle det hjälpa tro?

Ja om ditt grafikkort ligger på 75 grader stadigt när du pressar det så är det inget att bry sig i. Jag hade åtminstone köpt en redig cpu kylare av valfritt slag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkar fortfarande vara mängder med folk som inte vet att alla 3570k, 3770k, 4770k mm mm behöver deliddas för att minska tempsen.
Detta problem har ju funnits sedan 3570k, 3770k släpptes typ 2012.

Det är därför man ska köpa x79, eller x99 plattformen för att få fastlödda IHS på CPU.

https://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Verkar fortfarande vara mängder med folk som inte vet att alla 3570k, 3770k, 4770k mm mm behöver deliddas för att minska tempsen.
Detta problem har ju funnits sedan 3570k, 3770k släpptes typ 2012.

Det är därför man ska köpa x79, eller x99 plattformen för att få fastlödda IHS på CPU.

https://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4

Måste det göras? Då jag känner att det är inget jag helst vill ge mig på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Niiiw:

Måste det göras? Då jag känner att det är inget jag helst vill ge mig på

Skickades från m.sweclockers.com

Måste absolut inte göras, men om man vill få bukt med värmeproblemet en gång för alla så är det enda sättet.
Men börja med att köpa en vettig kylare för 3-400 kr iaf, sedan kan du återkomma

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag har kört med vanlig stockkylare och den jag har nu. Tempraturen är välidgt låg då jag har även överclockat till 4.2 ghz. runt 50+ i spel kanske lite mer ibland.