Customloop. Behöver hjälp med inköpslista!

Permalänk
Medlem

Customloop. Behöver hjälp med inköpslista!

Tjenare!

Jag har tänkt börja ett projekt och därmed också införskaffa min första, riktiga custom loop.
Jag har kollat runt i den klistrade Vattenkylningstråden och har hittat en del information som är bra, men overall det jag skulle behöva hjälp med här under dagen är en inköpslista som passar mina krav.

Jag kyler just nu min processor med en H110 och är väl OK nöjd med prestandan, men jag skulle vilja få bort lite värme från grafikkortet också, så därför vill jag alltså inkludera det i en loop. Jag har ett Corsair Carbide Air 540 Cube chassi, så utrymme finns. Men ska jag satsa på dubbel 240 radiatorer eftersom jag nu ska kyla grafikkort också eller räcker det med en? Dubbel eller singel pump? I så fall, vilken pump? En eller två reservoarer?

I ren logiskt tänkande antar jag man kör med två stycken reservoarer eftersom det blir mer vatten = mindre vatten att kyla, vilket gör att den genomsnittiga temperaturen blir mindre?

Kraven jag har vilket som är svarta block och clear tubing. Fittings ska helst vara svart eller vit. Om det nu finns. Annars kanske man kan måla dessa själv. Vit köldmedie.

HELST skulle jag vilja köpa allt från en och samma site, men jag kan göra något undantag om priset differerar sig mycket.
Så i slutändan måste jag få se ett pris i alla fall för att få allt att passa ihop.

Tack på förhand.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

En reservoar räcker till 99,9% av alla användare. du vinner inget på att ha mer reservoarer.

En D5 pump räcker låångt, till och med om du vill använda ett element som radiator.

radiatorer kan du ha hur manga du vill. mer radiatorer = mer kylarea vilket gör att det är lättare att kyla vattnet. det I sin tur innebär att du kan ha lägre hastighet på fläktarna till radiatorerna och ljudnivån minskar. Du kan klara dig på en 240 rad till ett grafikkort+cpu men jag skulle rekommendera 2 eller fler, eller större (kan inte hur stora ditt chassi klarar av).

Det finns nipplar i alla färger.

De flesta blocken är svarta, där har du inte så stor valmöjlighet.

Jag hade personligen inte använt färgad köldmedia, bättre i så fall att använda vita slangar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

För loop med cpu + ett eller två grafikkort räcker det med en pump, två är bra om du känner att du behöver redundans ifall en pump slutar fungera men annars onödigt. Själv föredrar jag D5-pumpar.

Angående dubbla reservoarer antar jag att du menar i samma loop med två pumpar (för reservoar har man endast en direkt före pump i loopen), vilket jag anser vara onödigt då en pump räcker.

Brukar bli billigare med en större radiator än två mindre så jag hade hellre kollat på en 360/480 rad istället för två 240 om det passar i chassit.

Alla vattenblock finns i svart och tubing/fittings/dye i alla möjliga färger, bara att bestämma vilken dimension du vill ha så allt är kompatibelt.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första och enda custom loop för cirka ett år sedan så jag har ingen erfarenhet av olika märken osv. men jag kan bidra med min lilla erfarenhet av vad jag tyckte funkade och inte som total novis.

1. Köp en bra pump. Jag snålade in på grund av utrymmesbrist och "hur mycket bättre kan en D5:a vara? Inte värt 700:- mer...". Men det är precis vad en bra pump är värd. Jag köpte en pump-res-kombo från EK (tror den heter typ 2.2 dcp). Den pumpar vatten och gör det den ska, men den låter i mina öron väldigt mycket. I efterhand har jag hittat youtube-klipp på folk som har samma problem.

2. Jag var rädd att en 360 inte skulle kunna kyla mina två 290x, en i7 3930 och moderkortet. Fast det gör den utan problem. Såg någonstans att de flesta som påstår sig kunna något rekommenderar 120 per värmekälla och för mig funkade det. Visst får du bättre kylningsförmåga med fler radiatorer men för mig ligger allt under 55 grader i stresstest med fläktarna på låga varv. Ska tilläggas att jag har allt i ett gammalt Apple PowerMac G5-chassi så inte optimalt.

3. Använd klar kylvätska. Köp istället färgade slangar om du vill ha det.

Visst skulle en större res ge dig bättre temp på vattnet fast jag skulle lägga dom pengarna på något annat istället.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag har läst genom era svar lite snabbt och angående slang har ni nog rätt i att jag lika gärna kan köra med vit slang. Däremot blir det ju i så fall klar färg genom reservoarens.

Jag har plats för två 240 radiatorer i top och front, men då får jag nog sätta reservoaren på baksidan, vilket i så fall löser första "problemet".

Block för grafikkortet då? Jag hittar inget heltäckande på Inet för ett 280x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Tack för svar! Jag har läst genom era svar lite snabbt och angående slang har ni nog rätt i att jag lika gärna kan köra med vit slang. Däremot blir det ju i så fall klar färg genom reservoarens.

Jag har plats för två 240 radiatorer i top och front, men då får jag nog sätta reservoaren på baksidan, vilket i så fall löser första "problemet".

Block för grafikkortet då? Jag hittar inget heltäckande på Inet för ett 280x

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara värt att kolla på http://configurator.ekwb.com/
Finns en chans att något vattenblock till 7970 passar beroende på tillverkare av just ditt grafikkort.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Hur ser detta ut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8380972/2015-08-26

Något jag missat?
Edit: Just det! Kanske jag ska ha några vinklar också?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag kör själv vätska, block, pump och res från EK. Kylare från Alphacool. PrimoChill-slang. Anslutningar kör jag Monsoon, bara för att dom fanns i den färg jag ville ha på den butiken jag köpte från. Jag har inget annat än gott att säga om dessa märken (förutom den dåliga dcp-pumpen da).

Skulle dock tipsa om att EK har en res-pump-kombo för D5an: http://www.inet.se/produkt/5331204/reservoar-ek-d5-vario-x-re...
kanske sparar lite pengar på det och ger en annan look. Om det nu passar i ditt bygge.

Om du inte är låst till att handla på inet så kan jag nämna att jag handlade från coolerkit.se. Andra kanske har dåliga erfarenheter av dom men får mig funkade det hur bra som helst och det blev billigare än att beställa från inet. Jag hade i och för sig tur att de hade allt i lager som jag ville ha så jag behövde inte vänta på leveranser.

Vet inte om jag räknat fel, men räcker det inte med 12 st fittings? 2 st per objekt i loppen: topp, res, cpu-block, kylare, kylare, gpu-block. Så 6 objekt gånger 2 = 12. Kanske ser snyggt ut men vad jag läst så är det bättre för vattenflödet att skippa dom och istället göra fina bågar på slangarna. Jag har sjukt trångt i mitt Apple PowerMac G5-chassi och jag klarar mig utan fittings. Men då planerade jag också loppen utifrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooyeah:

Jag kör själv vätska, block, pump och res från EK. Kylare från Alphacool. PrimoChill-slang. Anslutningar kör jag Monsoon, bara för att dom fanns i den färg jag ville ha på den butiken jag köpte från. Jag har inget annat än gott att säga om dessa märken (förutom den dåliga dcp-pumpen da).

Skulle dock tipsa om att EK har en res-pump-kombo för D5an: http://www.inet.se/produkt/5331204/reservoar-ek-d5-vario-x-re...
kanske sparar lite pengar på det och ger en annan look. Om det nu passar i ditt bygge.

Om du inte är låst till att handla på inet så kan jag nämna att jag handlade från coolerkit.se. Andra kanske har dåliga erfarenheter av dom men får mig funkade det hur bra som helst och det blev billigare än att beställa från inet. Jag hade i och för sig tur att de hade allt i lager som jag ville ha så jag behövde inte vänta på leveranser.

Vet inte om jag räknat fel, men räcker det inte med 12 st fittings? 2 st per objekt i loppen: topp, res, cpu-block, kylare, kylare, gpu-block. Så 6 objekt gånger 2 = 12. Kanske ser snyggt ut men vad jag läst så är det bättre för vattenflödet att skippa dom och istället göra fina bågar på slangarna. Jag har sjukt trångt i mitt Apple PowerMac G5-chassi och jag klarar mig utan fittings. Men då planerade jag också loppen utifrån det.

Hmm.. Jo, du har nog rätt med hur många fittings jag behöver. Dock känner jag nog att jag behöver några antingen 45° eller 90° eftersom jag annars måste dra onödigt mycket slang för att inte vika slangen.
Antar också att du menar topp, res, cpu-block, kylare, PUMP, gpu-block

Så den kombo-paketet är bra då alltså?
Hur många meter slang räcker egentligen? Kollar på coolerkit och där kostar samma slang 80kr/m, så räcker 2m?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Hmm.. Jo, du har nog rätt med hur många fittings jag behöver. Dock känner jag nog att jag behöver några antingen 45° eller 90° eftersom jag annars måste dra onödigt mycket slang för att inte vika slangen.
Antar också att du menar topp, res, cpu-block, kylare, PUMP, gpu-block

Så den kombo-paketet är bra då alltså?
Hur många meter slang räcker egentligen? Kollar på coolerkit och där kostar samma slang 80kr/m, så räcker 2m?

Har byggt en hel del i 540. Två meter klarar du dig på. Jag köper alltid tre meter för säkerhets skull och för ev ombyggnader. Kan vara bra att ha lite slang liggandes.

Det ska gå att få i en 360 i fronten och 240 rad taket. Tror 360+280 krockar.
280 och 240 får plats med gott om utrymme över. Ta en titt i mitt galleri så kan du se 280 ihop med 240.

Vinklade adaptrar och fittings är väldigt praktiskt. Köp ett par fler än du tror att du behöver.

Ska du ha res ovanför nätagget på baksidan rekommenderar jag en påfyllningsflaska. Det underlättar dn del när du ska fylla på.
http://www.coolerkit.se/shop/paafyllningsflaska-500ml-2573p.h...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Antar också att du menar topp, res, cpu-block, kylare, PUMP, gpu-block

topp = pump, "kylare, kylare" = dina två rads

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har byggt en hel del i 540. Två meter klarar du dig på. Jag köper alltid tre meter för säkerhets skull och för ev ombyggnader. Kan vara bra att ha lite slang liggandes.

Det ska gå att få i en 360 i fronten och 240 rad taket. Tror 360+280 krockar.
280 och 240 får plats med gott om utrymme över. Ta en titt i mitt galleri så kan du se 280 ihop med 240.

Vinklade adaptrar och fittings är väldigt praktiskt. Köp ett par fler än du tror att du behöver.

Ska du ha res ovanför nätagget på baksidan rekommenderar jag en påfyllningsflaska. Det underlättar dn del när du ska fylla på.
http://www.coolerkit.se/shop/paafyllningsflaska-500ml-2573p.h...

Känns som en 360 i fronten kommer bli tight eftersom jag har två hårddiskar i botten. Kör därför två 280 radiatorer, en top och en i front. Då kan jag också använda mina nuvarande fläktar tills vidare. Påfyllningsflaskan var en bra idé!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

topp = pump, "kylare, kylare" = dina två rads

Ah okej. Antog "top" var radiatorn i toppen. Men alright.
Angående routing då, hur ska jag dra slangarna?

Res före pump, det blir ju automatiskt eftersom jag köper ett kit. > Top rad > processor > grafikkort > front rad > pump?
Eller ska man köra en radiator emellan? pump > top rad > processor > front rad > gpu > pump?

Edit:

Grön = tillopp och orange är frånlopp. Det mörka är på baksidan. Det ska väl funka?
Som sagt tidigare kommer jag sätta pumpen ovanför nätagget på baksidan.

Edit 2: Blir nog att köpa från Inet i alla fall eftersom Coolerkit inte hade Klarna Delbetalning.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Ordningen på grejerna kommer inte att påverka temperaturerna du ser på dina komponenter förutsatt att du har ett fungerande vattenflöde. Så tänk istället på att du får fina böjar på slangarna, att det blir ett bra luftflöde i chassit och att det ser bra ut rent estetiskt om det är viktigt för dig.