Permalänk
Medlem

Corsair Hydro H80i GT, nya fläktar?

Hej!
Jag har en intel core i7 4790k som kyls utav en H80i GT, men jag tycker att min vattenkylare är väldigt dålig på så just sitt jobb, ATT KYLA :D!

Idle temps: 40-45 grader
Load temps:60-65 grader

Den har en stockfläktarna från corsair på just nu, men jag tror dom är boven i dramat! har jag fel?

Isåfall, vilken fläkt ska jag ersätta dessa 2 med?
Har stirrat mig blind på Noctua och corsair SP120 Quiet Edition,,
Vilka fläktar rekommenderar ni?`
Vill ha en med bra luftflöde, ganska tyst (eller mkt tyst) en som klarar Haswells heat output helt enkelt!
Mvh

Caps lock i rubriken /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk

Om du söker tysta fläkta så ska du köpa Inets egna fläktar (http://www.inet.se/produkt/6308826/inet-tyst-chassiflakt-120m...) Noctua är en riktigt bra fläkt. Tyst och den kyler riktigt bra.

Rekommenderar antigen Inets egna fläktar eller Noctuas fläktar

Permalänk
Medlem

En fråga? hur har du monterat fläktarna ? Jag fick nästan den värmen när utsugsfläkten va omvänd(den blåste in i kylaren) Om du förstår. Jag har också en Hydro gt 80I med standard fläktar, mitt idle temp ligger på 28-30 grader på alla kärnor och min cpu är klockad till 4,4 ghz.. Så kolla hur du har monterat fläktarna!

Permalänk
Medlem

Tror också precis som @Dimmitalaz skriver att du kan ha lite fel på luftflödet genom chassit.

Standardfläktarna bör vara gjorda för radiatorer och ha högre statiskt tryck än Inets chassifläkt så jag tror inte att du får bättre kylning med just den fläkten iaf.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Jag använder själv Corsairs SP120 Quiet Edition och dom fungerar helt utmärkt!

Går tyst och ger bra kylning. Man förlorar dock möjligheten att PWM-styra fläktarna men jag har aldrig känt att jag har behövt använda det!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Asus STRIX X470-F Gaming | MSI Geforce RTX 2070 Super Gaming X Trio | 2x Corsair Vengeance LPX 8GB 3200Mhz | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Fractal Design Define R6C | Cryorig R1 Ultimate | Samsung Evo 970 500GB + WD Black 1TB

Permalänk
Medlem

Att uppge idle temps utan att samtidigt uppge vilken temperatur rummet har är ju rätt meningslöst.

Jag använder också standardfläktarna och får inte temperaturer i närheten så höga som du. Jag kör mina på 600 varv/min (för annars låter dem förskräckligt) och det är ju inte särskilt höga varv heller.

Permalänk
Medlem

mjo men för att få en idletemp på 40 +ish grader då lär det vara varmt i rummet.. Sen beror det på hur många andra fläktar man har.. jag har en rätt stark fläkt på fronten av chassit som blåser in luft in i burken, sen en uttsugsfläkt på toppen och en vid grafikkortet.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av campttex:

Hej!
Jag har en intel core i7 4790k som kyls utav en H80i GT, men jag tycker att min vattenkylare är väldigt dålig på så just sitt jobb, ATT KYLA :D!

Idle temps: 40-45 grader
Load temps:60-65 grader

Den har en stockfläktarna från corsair på just nu, men jag tror dom är boven i dramat! har jag fel?

Isåfall, vilken fläkt ska jag ersätta dessa 2 med?
Har stirrat mig blind på Noctua och corsair SP120 Quiet Edition,,
Vilka fläktar rekommenderar ni?`
Vill ha en med bra luftflöde, ganska tyst (eller mkt tyst) en som klarar Haswells heat output helt enkelt!
Mvh

Hejsan,

Dina load-temperaturer är ju ingenting att oroa sig för. Idle-temperaturen kanske är lite hög, men inget att oroa sig för där heller egentligen.

Som de andra frågat här, åt vilket håll blåser fläktarna, är de insug eller utsug?

Angående fläktar så rekommenderar jag våra SP120 Quiet PWM. De är gjorda för radiatorer, är tysta och går att styra med kylaren.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skrivet av andersson258:

Jag använder själv Corsairs SP120 Quiet Edition och dom fungerar helt utmärkt!

Går tyst och ger bra kylning. Man förlorar dock möjligheten att PWM-styra fläktarna men jag har aldrig känt att jag har behövt använda det!

Hejsan,

Vi har SP120 Quiet PWM som du kan använda för att kunna styra fläktarna.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Dina load-temperaturer är ju ingenting att oroa sig för. Idle-temperaturen kanske är lite hög, men inget att oroa sig för där heller egentligen.

Som de andra frågat här, åt vilket håll blåser fläktarna, är de insug eller utsug?

Angående fläktar så rekommenderar jag våra SP120 Quiet PWM. De är gjorda för radiatorer, är tysta och går att styra med kylaren.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hejsan,

Vi har SP120 Quiet PWM som du kan använda för att kunna styra fläktarna.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Har själv nyligen ersatt en H80 med en H100i GTX och tempsen är helt åt (ursäkta språket) helvete. Med den H80:n idlade jag runt 25-27 grader C (rumstemp runt 20 grader), noctua NF-F12 fläktar som är gjorda för högt statiskt tryck på en i7 2600k 4.4@1.325v. Med den nya kylaren och samma fläktar i push-installation hamnar jag runt 40-45 grader i idle och ca 60 vid spelande. Kan inte direkt påstå att jag är särskilt imponerad. Visst plockade bort fläkten som satt i taket på chassit för att kunna installera den nya radiatorn men det borde ju inte orsaka sådana tempskillnader.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av [*KH*]Morierty:

Har själv nyligen ersatt en H80 med en H100i GTX och tempsen är helt åt (ursäkta språket) helvete. Med den H80:n idlade jag runt 25-27 grader C (rumstemp runt 20 grader), noctua NF-F12 fläktar som är gjorda för högt statiskt tryck på en i7 2600k 4.4@1.325v. Med den nya kylaren och samma fläktar i push-installation hamnar jag runt 40-45 grader i idle och ca 60 vid spelande. Kan inte direkt påstå att jag är särskilt imponerad. Visst plockade bort fläkten som satt i taket på chassit för att kunna installera den nya radiatorn men det borde ju inte orsaka sådana tempskillnader.

Hejsan,

Så ska det förstås inte vara. Vad har du fläktarna inställd på för mode? Det finns ju tex Quiet mode och Performance mode. Dubbelkolla även att kylaren är monterad rätt.

En H100i GTX SKA kyla bättre än en H80.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan