Värt att uppgradera minne på en 6 år gammal netbook?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera minne på en 6 år gammal netbook?

Jag köpte en Acer Spire One D250-0Bk för 200 kr på loppis nyligen. Den duger till att surfa hjälpligt med och läsa text. Men den fixar inte alls att se på streamad video som t.ex. på Youtube eller SVT-play utan att det hackar. Den har en gammal Atom på 1.5 gigaherz och 1 GB i RAM, så det är inget fart vidunder direkt. Min fundering är om det skulle gå bättre att se på videor t.ex. om jag skulle byta ut den befintliga 1 GB stickan mot en på 2 GB?

Länk med specs http://www.pcworld.com/product/1263378/acer-aspire-one-d250-0...

Permalänk
Medlem

Hur ser minnesanvändningen ut när du försöker se på youtube? slår det i taket så visst kan det vara värt att köpa ett större minne.
Vad är det för operativ på den?
Har du ominstallerat den eller är den full med saker från den förra ägaren?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Entusiast

Nae tyvärr, det är absolut processorn som sätter stopp när det gäller videor.
Till och med moderna Atoms/Celerons kan ha problem med det om du vill ha högre kvalitet som till exempel 1080p.

Men jag tycker ju ändå att den borde klara av 240p på Youtube, gör den inte det?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Enkärnig processor utan HT på 2,5W som är 7,5 år gammal.
Tror inte att det är värt det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2pac:

Jag köpte en Acer Spire One D250-0Bk för 200 kr på loppis nyligen. Den duger till att surfa hjälpligt med och läsa text. Men den fixar inte alls att se på streamad video som t.ex. på Youtube eller SVT-play utan att det hackar. Den har en gammal Atom på 1.5 gigaherz och 1 GB i RAM, så det är inget fart vidunder direkt. Min fundering är om det skulle gå bättre att se på videor t.ex. om jag skulle byta ut den befintliga 1 GB stickan mot en på 2 GB?

Länk med specs http://www.pcworld.com/product/1263378/acer-aspire-one-d250-0...

Kort svar: Nej
Långt svar: Nej.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

240p i Youtube fungerar hyfsat. Det verkar som ni sagt vara processorn som spökar. Har mer nutida teknisk utrustning för att se streamat material men var mest nyfiken om vad man kunde göra med netbooken.

Skärmbild över CPU-användingen vid Netflix bildspel.

Permalänk
Medlem

Hejsan 2pac,

Skrivet av 2pac:

Jag köpte en Acer Spire One D250-0Bk för 200 kr på loppis nyligen. Den duger till att surfa hjälpligt med och läsa text. Men den fixar inte alls att se på streamad video som t.ex. på Youtube eller SVT-play utan att det hackar. Den har en gammal Atom på 1.5 gigaherz och 1 GB i RAM, så det är inget fart vidunder direkt. Min fundering är om det skulle gå bättre att se på videor t.ex. om jag skulle byta ut den befintliga 1 GB stickan mot en på 2 GB?

Länk med specs http://www.pcworld.com/product/1263378/acer-aspire-one-d250-0...

Ta och ladda ner Process Explorer från Windows Sysinternals, https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.asp...
Det är ett litet program som visar vad din dator jobbar med.
Kör igång det och använd din dator som vanligt ett tag.
Ta sedan och titta graferna, CPU-utnyttjande, minnesutnyttjande etc.
Ligger CPUn på 95% hela tiden, är det inte mycket du kan göra.
Stänga av vissa tjänster i Windows (Windows Search etc)

Om det är minnet som är nästan slut finns det en möjlighet att krama ur lite mer ur din dator genom att utöka RAMet.

Jag har själv en "gammal" Asus Eebox 1012P, med en två kärning Atom CPU (D510).
Den gick på knäna när den hade 2 GB RAM. Jag stoppade i 2GB till så jag fick 4 GB totalt.
Nu kör den bättre.

För min del var det Windows update som tog minne. Vill minnas att den utan problem kunde ta 1.8 GB av 2 GB RAM.
Efter en timme eller så släppte den minnet och då gick datorn att använda.

Det är på samma sätt på en annan liten netbook vi har, fast där kan vi inte utöka RAMet.
Så där kommer jag att stänga av Windows update och i stället köra det manuellt lite då och då (när man inte tänker använda datorn på ett tag)

Du köper begagnade RAM-minnen billigt på Tradera.
Så det är definitivt något du skall undersöka

Permalänk
Datavetare

Håller med de som säger "nej" till att det är lönt att uppgradera denna maskin, möjligen om du i praktiken får mer RAM.

Råkar ha en netbook som har 1366x768 skärm samt en N550 CPU (två kärnor med HT @ 1.5GHz), systemet kör 64-bitars Fedora med Gnome 3 som Window manager (inget nedskalat alltså). Systemet har 2GB RAM.

Uppdaterade till senaste 64-bitars versionen av Chrome (som har inbyggt Flash-stöd) och testade SVT-play med lite olika CPU-konfigurationer.

Har noterat att GPU-delen i denna CPU har problem med den "högupplösta" skärm som används här, de flesta netbooks har 1024x600 skärm. SVT-play flöt ändå på bra, faktiskt bättre i fullskärm. Här är en skärmdump

Tror faktiskt din maskin har minst en kärna med HyperThreading, testade i alla fall att slå av/på olika CPU-trådar för att simulera olika modeller:

  • 2 kärnor / 4 trådar: flyter på fint

  • 1 kärna / 2 trådar: flyter på fint (detta är fallet i screenshot)

  • 2 kärnor / 2 trådar: hackar en del

  • 1 kärna / 1 tråd: hackar rejält

Så det borde vara möjligt att få den att snurra, noterade att systemet använder ca 1GB RAM (står att 1.9GB är "used" men det inkluderar diskcache som var runt 900MB).

Ett alternativ till att köpa mer RAM skulle ju vara att installera Linux, en lättare variant än vad jag kör då. Ett exempel är Lubuntu som drar väsentligt mindre RAM än Gnome 3 som körs här.

Edit: kollade din CPU i ARK, modellen är N270 som har 1 kärna / 2 trådar @ 1.6GHz. Så mitt andra simulerade fall är något klenare då min CPU kör på 1.5GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanske fungerar bättre om du installerar en linux-dist.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

HTML5

Tips från coachen är ju att helt strunta i flash och tvinga youtube till HTML5 i exempelvis firefox med addons såsom
https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/youtube-all-ht.... Flash tenderar att äta extremt mycket CPU och tvivlar starkt på att minnesuppgradering skulle hjälpa alls faktiskt. En annan variant är givetvis också att köra en mindre hungrig linux dist såsom Yoshman föreslår alternativt puppylinux men att få flash att inte kräva snabb CPU kräver nästan kernel optimering ärligt talat.