Kompis får arteffekter i Gta och Arma etc

Permalänk

Kompis får arteffekter i Gta och Arma etc

Tjena har en kompis som får arteffekter i Arma 3 och Gta V (CS go har han aldrig fått det).

Vad kan det bero? Max temp efter han spelat Gta i flera timmar var 68 grader som max.

T.ex här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

får han det i flera andra spel?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

får han det i flera andra spel?

Nä bara Gta V och Arma 3, andra spel jag kommer på nu är Lol, Csgo, arma 2, dayz och säkert fler spel jag inte kommer på nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

VRAM/GPU instabilitet brukar ge lite andra problem så kan det möjligen vara korrupta filer?
kör i cmd som administratör

chkdsk C: /f /r /v
(Byt C till disken som ska testas.)
Varning: Tar extremt lång tid. Ha tålamod och gör det när datorn inte ska användas på ett tag.
Kör sedan GTA installations reperation.
Utesluter inte GPU fel, försöker bara föreslå dem problemen som är lättast att uteslå först. Detta kräver praktiskt taget inget arbete bara tid.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hjälpsam

Se också till att pagefilen går i Auto.
Kan vara att spelet börjar få ont om minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av philipborg:

VRAM/GPU instabilitet brukar ge lite andra problem så kan det möjligen vara korrupta filer?
kör i cmd som administratör

chkdsk C: /f /r /v
(Byt C till disken som ska testas.)
Varning: Tar extremt lång tid. Ha tålamod och gör det när datorn inte ska användas på ett tag.
Kör sedan GTA installations reperation.
Utesluter inte GPU fel, försöker bara föreslå dem problemen som är lättast att uteslå först. Detta kräver praktiskt taget inget arbete bara tid.

Tackar! Han ska testa detta, men inte haft tid till att göra det än. Men han har installerat om det ett par gånger redan om det nu har någon betydelse

Skrivet av Ratatosk:

Se också till att pagefilen går i Auto.
Kan vara att spelet börjar få ont om minne.

Han har inte varit in och ändrat någon gång så borde den inte vara på auto?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av juniorjesper:

Tackar! Han ska testa detta, men inte haft tid till att göra det än. Men han har installerat om det ett par gånger redan om det nu har någon betydelse

Han har inte varit in och ändrat någon gång så borde den inte vara på auto?

Japp! det bör den.
Om den ligger på en SSD som det är lite plats på, bör han nog kolla att den kan expandera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Japp! det bör den.
Om den ligger på en SSD som det är lite plats på, bör han nog kolla att den kan expandera.

Han har bara en 1 TB hårddisk i 7200rpm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av juniorjesper:

Han har bara en 1 TB hårddisk i 7200rpm

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, men för säkerhets skull, kolla upp swapfilen i alla fall, kan varit någon annan kompis, som stängt av den åt honom.

edit eller förresten, eftersom den ligger på en mekanisk disk och han plats, kan han testa att ställa upp den till lika som ramminnet, tex 8 GiB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

OCCT är annars rätt bra på att hitta fel på grafikkort, och är gratis för privat personer: http://www.ocbase.com/index.php/download
Behöver inte ens installeras om man inte vill, utan kan köra zip versionen från egen mapp.
I GPU flikens finns ett felsöknings läge, bocka i det, och sätt FPS till typ 300 eller mer, så att kortet får jobba till 100%. Den kommer rita om samma bild om och om igen, och blir det några fel, så bör du både se udda blinkningar eller små fel, samt den kommer uppe gå från "Errors: 0" till antalet fel. Allt över 0 är trolig orsak till ev problem. Då är kortet antingen för varmt, eller kör fortare än GPU/VRAM klarar göra stabilt. Låt den köra iaf 20-30 min eller så, då att ditt GPU blir ordentligt varmt under testet.

Du kan även köra CPU test i samma program, om du vill, då jag vet iaf GTA V pressar processorer rätt hårt. Du borde dock frå krascher eller andra fel om det vore fel på den, men det är där om du vill testa.

Rekommenderar även att ominstallera DirectX om detta inte gjorts nyligen, då det kan vara en saknad eller skadad fil. https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=35

Permalänk
Medlem

Har otroligt svårt att se att han skulle få artefakter av page files och annat dylikt. Kortet är på väg att säcka ihop totalt, att han inte får det i CS:GO är inte så konstigt eftersom det inte stressar kortet. Så fort du spelar GPU-krävande spel så kommer artefakterna. Det du kan testa med är att ladda ner MSI Afterburner t ex och höja spänningen till kortet.

Artefakter som detta uppstår när kortet får för lite spänning i regel, ungefär som en CPU som degraderas med åren som kommer kräva högre spänning för att klara överklock. Detta inträffar givetvis även med CPU eller GPU som aldrig överklockats, ska inte ske men händer ändå.

Bara hoppas det är garanti kvar på kortet!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av trickysaer:

Har otroligt svårt att se att han skulle få artefakter av page files och annat dylikt. Kortet är på väg att säcka ihop totalt, att han inte får det i CS:GO är inte så konstigt eftersom det inte stressar kortet. Så fort du spelar GPU-krävande spel så kommer artefakterna. Det du kan testa med är att ladda ner MSI Afterburner t ex och höja spänningen till kortet.

Artefakter som detta uppstår när kortet får för lite spänning i regel, ungefär som en CPU som degraderas med åren som kommer kräva högre spänning för att klara överklock. Detta inträffar givetvis även med CPU eller GPU som aldrig överklockats, ska inte ske men händer ändå.

Bara hoppas det är garanti kvar på kortet!

Att kolla swapfilen tar ca en minut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att kolla swapfilen tar ca en minut.

Javisst och att kolla kylskåpet tar ca 10sek men det hjälper antagligen inte så mycket om du har hål i förgasaren på bilen?

Skämt å sido, jag har aldrig någonsin hört att grafikartefakter kan uppstå av en swap-fil? Du får gärna förklara hur isf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Låter ju som värme problem eller som att kortet är på väg att ge upp faktiskt.
Finns det ett annat kort ni kan testa med?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av trickysaer:

Javisst och att kolla kylskåpet tar ca 10sek men det hjälper antagligen inte så mycket om du har hål i förgasaren på bilen?

Skämt å sido, jag har aldrig någonsin hört att grafikartefakter kan uppstå av en swap-fil? Du får gärna förklara hur isf.

Brist på swapfil ger mindre tillgängligt arbetsminne.
Brist på arbetsminne, gör att grafikkortet inte längre kan låna arbetsminne via det delade minnet.
GTA V är hungrigt på videominne och om kortet inte längre kan låna, kan minnet ta helt slut, vilket kan ge artifakter.

GTA IV kunde ge detta beteende, när man hade för lite minne.
http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-6...

Problemet uppstår alltså när man har brist både på videominne och arbetsminne.
Enbart brist på videominne ger ofta dålig prestanda men sällan artifakter.

Mer tveksam vad gäller Arma 3, men jag tycker ändå att det kan var värt att undersöka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Javisst och att kolla kylskåpet tar ca 10sek men det hjälper antagligen inte så mycket om du har hål i förgasaren på bilen?

Skämt å sido, jag har aldrig någonsin hört att grafikartefakter kan uppstå av en swap-fil? Du får gärna förklara hur isf.

Det kan det egentligen inte. Enligt mig finns det två alternativ, antingen har han korrupta filer eller ett skadat grafikkort. Korrupta filer kan ge alla möjliga olika fel, spelade en gång CS:GO med det och allting var som någon överdoserat på LSD. En dålig swap hade bara påverkat prestandan och orsakat krasher.

EDIT: Till svar på ovanstående, det hade orsakat att saker inte existerar och sådant. Det som finns laddat i scenen hade däremot inte blivit korrupt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Brist på swapfil ger mindre tillgängligt arbetsminne.
Brist på arbetsminne, gör att grafikkortet inte längre kan låna arbetsminne via det delade minnet.
GTA V är hungrigt på videominne och om kortet inte längre kan låna, kan minnet ta helt slut, vilket kan ge artifakter.

GTA IV kunde ge detta beteende, när man hade för lite minne.
http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-6...

Problemet uppstår alltså när man har brist både på videominne och arbetsminne.
Enbart brist på videominne ger ofta dålig prestanda men sällan artifakter.

Mer tveksam vad gäller Arma 3, men jag tycker ändå att det kan var värt att undersöka.

Det där är inte artefakter utan avsaknade texturer för att det inte finns något minne kvar, det är två helt olika saker. Jag förstår vad du menar, men i min mening är det som beskrivs och visas i artikeln inte en artefakt utan bara texturer som inte kan laddas in för att minnet är slut. Grafiska artefakter som TS visar uppkommer när kortet får för lite spänning eller blir för varmt i regel och har inget med tillgängligt videominne att göra

Skrivet av philipborg:

Det kan det egentligen inte. Enligt mig finns det två alternativ, antingen har han korrupta filer eller ett skadat grafikkort. Korrupta filer kan ge alla möjliga olika fel, spelade en gång CS:GO med det och allting var som någon överdoserat på LSD. En dålig swap hade bara påverkat prestandan och orsakat krasher.

EDIT: Till svar på ovanstående, det hade orsakat att saker inte existerar och sådant. Det som finns laddat i scenen hade däremot inte blivit korrupt.

Korrupta filer kan jag tänka mig vara en viss bov men generellt sett är det också ganska ovanligt då det snarare brukar leda till krascher, men visst vi har väl t ex Assasins Creed Unity, vet inte om man kan kalla det för korrupta filer, men det spelet var ju inte direkt klart när det släpptes och där har man sett en del kul saker ifrån.

Generellt sett så får man långa sträck i olika kulörta färger, oftast ser det ut som väldigt långa utsträckta triangulära polygoner. Om man ser något sådan råder jag starkt till att genast sluta spela och se till att plocka ur grafikkortet och göra rent kortet. Har man tur är det bara ett dammigt grafikkort som göra att GPU eller VRAM inte får tillräckligt med kylning och en enkel rengöring kan få kortet att må bra igen och kyla tillräckligt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Korrupta filer kan jag tänka mig vara en viss bov men generellt sett är det också ganska ovanligt då det snarare brukar leda till krascher, men visst vi har väl t ex Assasins Creed Unity, vet inte om man kan kalla det för korrupta filer, men det spelet var ju inte direkt klart när det släpptes och där har man sett en del kul saker ifrån.

Generellt sett så får man långa sträck i olika kulörta färger, oftast ser det ut som väldigt långa utsträckta triangulära polygoner. Om man ser något sådan råder jag starkt till att genast sluta spela och se till att plocka ur grafikkortet och göra rent kortet. Har man tur är det bara ett dammigt grafikkort som göra att GPU eller VRAM inte får tillräckligt med kylning och en enkel rengöring kan få kortet att må bra igen och kyla tillräckligt

Jag har haft en del udda problem med korrupta filer. Önskar jag filmade hur mitt CS:GO såg ut, verkade som om hälften utav alla texturer var korrupta inklusive skyboxen. Allting bländade i regnbågens alla färger. Verkade däremot inte som någon kod skadats då spelet körde på utan problem.

Men håller med att det kan mycket väl vara VRAM's data korruption. Anledningen till att jag råder för sökning efter korrupta sektioner på hårddisken är helt enkelt att risken finns att det är det och det är med marginal det lättaste att lösa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har haft en del udda problem med korrupta filer. Önskar jag filmade hur mitt CS:GO såg ut, verkade som om hälften utav alla texturer var korrupta inklusive skyboxen. Allting bländade i regnbågens alla färger. Verkade däremot inte som någon kod skadats då spelet körde på utan problem.

Men håller med att det kan mycket väl vara VRAM's data korruption. Anledningen till att jag råder för sökning efter korrupta sektioner på hårddisken är helt enkelt att risken finns att det är det och det är med marginal det lättaste att lösa.

Spännande! Kan man inte bli bannad också om du har otur? Har för mig attjag läst att folk råkat ut för det eftersom gubbarna kan få spikar t ex som syns genom väggar och dylikt. Minns när mitt gamla 9800GT gav upp och allt fog of war magiskt försvann på C&C

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har haft en del udda problem med korrupta filer. Önskar jag filmade hur mitt CS:GO såg ut, verkade som om hälften utav alla texturer var korrupta inklusive skyboxen. Allting bländade i regnbågens alla färger. Verkade däremot inte som någon kod skadats då spelet körde på utan problem.

Men håller med att det kan mycket väl vara VRAM's data korruption. Anledningen till att jag råder för sökning efter korrupta sektioner på hårddisken är helt enkelt att risken finns att det är det och det är med marginal det lättaste att lösa.

Kommer ihåg amd's drivers som gjorde alla spel som inte använde dx10 eller dx11 med korrupt grafik
plötsligt blev halflife modden paranoia (är inom horror genren och är riktigt trevlig mod om än lite utdaterad grafikmässigt pga den gamla goldsource motorn och som de sedan flyttade till en annan grafikmotor för att göra spelet separat och kunna slippa lite begränsningar på effekterna.
(i stort sett likadan grafik där med.)

Ett raveparty av korrupta textures och blinkande regnbågar i mellan texturerna när de väl blinkade emellanåt med sprakande och fräsande ljud istället för något som var likt moddens egna ljudeffekter

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Spännande! Kan man inte bli bannad också om du har otur? Har för mig attjag läst att folk råkat ut för det eftersom gubbarna kan få spikar t ex som syns genom väggar och dylikt. Minns när mitt gamla 9800GT gav upp och allt fog of war magiskt försvann på C&C

Som sagt, koden var helt funktionell. Även modellerna var oskadda. Det var bara texturerna som hade fått stroke. Den C&C buggen skulle man vilja ha Det är exakt detta som oroar mig när GTA V bannar folk med modifierade filer, de tänker inte på bitröta. Kan även bara bli fel pga kosmisk strålning och dylik. Anser Hash verifiering är no no om de tänker banna folk direkt.

Skrivet av mini-z1994:

Kommer ihåg amd's drivers som gjorde alla spel som inte använde dx10 eller dx11 med korrupt grafik
plötsligt blev halflife modden paranoia (är inom horror genren och är riktigt trevlig mod om än lite utdaterad grafikmässigt pga den gamla goldsource motorn och som de sedan flyttade till en annan grafikmotor för att göra spelet separat och kunna slippa lite begränsningar på effekterna.
(i stort sett likadan grafik där med.)

Ett raveparty av korrupta textures och blinkande regnbågar i mellan texturerna när de väl blinkade emellanåt med sprakande och fräsande ljud istället för något som var likt moddens egna ljudeffekter

Haha det skulle vara skoj att spela bara för att

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Brist på swapfil ger mindre tillgängligt arbetsminne.
Brist på arbetsminne, gör att grafikkortet inte längre kan låna arbetsminne via det delade minnet.
GTA V är hungrigt på videominne och om kortet inte längre kan låna, kan minnet ta helt slut, vilket kan ge artifakter.

GTA IV kunde ge detta beteende, när man hade för lite minne.
http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-6...

Problemet uppstår alltså när man har brist både på videominne och arbetsminne.
Enbart brist på videominne ger ofta dålig prestanda men sällan artifakter.

Mer tveksam vad gäller Arma 3, men jag tycker ändå att det kan var värt att undersöka.

Ja det kan göra att texturer inte laddas, helt korrekt. Men om du tittar på felet TS har så är samltiga texturer (av vad jag kan se) på plats. Men de har däremot defekta texturer som tyder på att det har laddats in skadad data, som sen bearbetats, vilket ofta ger streck, eller plygoner som drar över hela skärmen, alt fel i färger och flimmer. TS beskriver också att de är väldigt olika och dessutom sker i andra spel, som båda är kända för att pressa hårdvaran, och inte sker i spel där hårdvaran inte pressas.

Detta är skadade spel-filer (skadad fil eller skadad sektor på HDD) eller defekt/överhettad VRAM/GPU hårdvara till 99.9%, då väldigt få andra saker ger exakt dessa fel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av philipborg:

Det kan det egentligen inte. Enligt mig finns det två alternativ, antingen har han korrupta filer eller ett skadat grafikkort. Korrupta filer kan ge alla möjliga olika fel, spelade en gång CS:GO med det och allting var som någon överdoserat på LSD. En dålig swap hade bara påverkat prestandan och orsakat krasher.

Dold text

EDIT: Till svar på ovanstående, det hade orsakat att saker inte existerar och sådant. Det som finns laddat i scenen hade däremot inte blivit korrupt.

Skrivet av trickysaer:

Det där är inte artefakter utan avsaknade texturer för att det inte finns något minne kvar, det är två helt olika saker. Jag förstår vad du menar, men i min mening är det som beskrivs och visas i artikeln inte en artefakt utan bara texturer som inte kan laddas in för att minnet är slut. Grafiska artefakter som TS visar uppkommer när kortet får för lite spänning eller blir för varmt i regel och har inget med tillgängligt videominne att göra

Korrupta filer kan jag tänka mig vara en viss bov men generellt sett är det också ganska ovanligt då det snarare brukar leda till krascher, men visst vi har väl t ex Assasins Creed Unity, vet inte om man kan kalla det för korrupta filer, men det spelet var ju inte direkt klart när det släpptes och där har man sett en del kul saker ifrån.

Generellt sett så får man långa sträck i olika kulörta färger, oftast ser det ut som väldigt långa utsträckta triangulära polygoner. Om man ser något sådan råder jag starkt till att genast sluta spela och se till att plocka ur grafikkortet och göra rent kortet. Har man tur är det bara ett dammigt grafikkort som göra att GPU eller VRAM inte får tillräckligt med kylning och en enkel rengöring kan få kortet att må bra igen och kyla tillräckligt

Dold text
Skrivet av Paddanx:

Ja det kan göra att texturer inte laddas, helt korrekt. Men om du tittar på felet TS har så är samltiga texturer (av vad jag kan se) på plats. Men de har däremot defekta texturer som tyder på att det har laddats in skadad data, som sen bearbetats, vilket ofta ger streck, eller plygoner som drar över hela skärmen, alt fel i färger och flimmer. TS beskriver också att de är väldigt olika och dessutom sker i andra spel, som båda är kända för att pressa hårdvaran, och inte sker i spel där hårdvaran inte pressas.

Detta är skadade spel-filer (skadad fil eller skadad sektor på HDD) eller defekt/överhettad VRAM/GPU hårdvara till 99.9%, då väldigt få andra saker ger exakt dessa fel.

Ok point taken.
Saknade texturer kan bero på för lite minne, skadade beror på annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det påtalats, men det kan vara idé att prova lite olika versioner av drivrutiner. Jag tror inte detta är ett trasigt grafikkort. Trasigt grafikkort brukar ge upphov till andra typer av artefakter. Dock har jag sett liknande fel några gånger när jag spelat nya spel och varit slö med att uppdatera mina grafikdrivrutiner.

Har också sett liknande effekter när jag hade fel på ett av mina minnen. Men då kunde det även komma värre grejer som att spelet i fråga krashade helt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Så TS, hur går det? Har han kontrollerat disken?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Så TS, hur går det? Har han kontrollerat disken?

Tjena. Ursäkta för segt svar men glömde bort tråden. Han har checkat disken och installerat om spelen flera gånger samt att han nu har Ssd disk.

Han är nu sugen på att köpa nytt grafikkort och har funderat på GTX 960 och 970. Har även tipsat om AMD 380 4Gb. Han tror att 2Gb vram räcker men är det värt de extra pengarna för 4Gb vram om han inte har tänkt köra sli? Har sett tester med lika grafikkort med 2Gb vs 4Gb och det som jag sett skiljer är att det inte blir lika mycket fpsdrops ingame? Samt så tror jag nog inte han vill överge Shadowplay.

Samt att om jag skulle sno hans nuvarande grafikkort och köra sli, kommer jag också få problem?
Hur fungerar det i t.ex Msi Afterburner med 2? För jag måste sänka core med -102 och memcore med -20 för att inte drivrutinerna ska krascha. Kan man underklocka endast ena etc?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile