IOS 8 kör platstjänst i smyg

Permalänk

IOS 8 kör platstjänst i smyg

Jag har nyligen märkt att min iphone 5 kör platstjänsten i smyg.

Om jag låser skärmen (dvs inte använder telefonen) sätter platstjänsten igång. Om jag sedan låser upp skärmen syns ikonen för platstjänst en halv sekund innan den stängs ned. Det händer även om alla appar är nedstängda.

Är det Apple som samlar in data i smyg? Det är störigt som fan, för mitt batteri räcker bara trekvarts dag. Jag skyller på detta.

Finns det något enkelt sätt att fixa det här utan att helt stänga ned platstjänsten?
Med vänlig hälsning, Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceghost:

Jag har nyligen märkt att min iphone 5 kör platstjänsten i smyg.

Om jag låser skärmen (dvs inte använder telefonen) sätter platstjänsten igång. Om jag sedan låser upp skärmen syns ikonen för platstjänst en halv sekund innan den stängs ned. Det händer även om alla appar är nedstängda.

Är det Apple som samlar in data i smyg? Det är störigt som fan, för mitt batteri räcker bara trekvarts dag. Jag skyller på detta.

Finns det något enkelt sätt att fixa det här utan att helt stänga ned platstjänsten?
Med vänlig hälsning, Henrik

Så gör min Samsung S5 också, det är väderappen som kollar var jag befinner mig. Vet inte om det är aktivt när skärmen är låst eller ej dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Kan det hända att du har skicka diagnos & användning, aktiverat? Inställningar > Integritetsskydd > Diagnos och användning. Detta är vad jag kan komma på sådär på rak arm gällande Apple och insamling av data.

Permalänk
Medlem

Bara gå in på Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster och stänga av allt du vill. Det är inte i smyg då när du startar telefonen för första gången får du välja om du vill aktivera platstjänster eller inte, och när en app vill använda platstjänster måste du godkänna det.

Förövrigt så ser jag inte detta fenomen, och då har jag på allt i Systemtjänster (som finns under Platstjänster) så troligen någon app som använder den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Om Apple samlade data i smyg så tvekar jag på att dom skulle aktivera din ikon.

Permalänk

Tack för svaret. Saken är att jag har kontrollerat alla appar och sett till att ingen kör platstjänst när de inte används. Även diagnostiseringen är avstängd. Jag har t.o.m testat att stänga av tjänsten app för app, men inte kunnat identifiera vilken det är.
Det enda som verkar lösa det är att stänga av tjänsten i sin helhet i ios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceghost:

Tack för svaret. Saken är att jag har kontrollerat alla appar och sett till att ingen kör platstjänst när de inte används. Även diagnostiseringen är avstängd. Jag har t.o.m testat att stänga av tjänsten app för app, men inte kunnat identifiera vilken det är.
Det enda som verkar lösa det är att stänga av tjänsten i sin helhet i ios.

Har du kollat platstjänster för systemtjänster? Alla är nämligen aktiva som standard:

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig