Behöver jag oroa mig över mina temperaturer?

Permalänk
Medlem

Behöver jag oroa mig över mina temperaturer?

Hej!

Jag har nyligen uppdaterat min pc till skylake (asus pro gaming + i7 6700k) och skaffat ett nytt chassi (Corsair Carbide med 4 fläktar utöver cpu-kylaren, som är en kvalitativ Noctua).
När jag spelar (en timma med Witcher 3 på Ultra) ser jag i HW Monitor att processorns temperatur har nått ett högvattenmörke på 74 grader. I prime95 ser jag att datorn uppnår en som högst en temperatur på 80 grader, men fläktarna går upp i varv och temperatuten håller sig därefter runt 75 grader.
Är dessa temperaturer ok?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en lite högt temp, ta en titt igen så kylaren sitter ordentligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Det är som det ska enligt intels datablad
Tj max på 6th gen core är 100 grader, på en 91W TDP processor är temp target 20 grader vilket gör att fläkten rusar vid 80 (100-20=80) så allt verkar funka som det ska vid stress av datorn.

Så håller det sig så är det ingen FARA men det är alltid nyttigt att sänka temperaturen.
Dubbelkolla gärna temps och försök gärna sänka om du kan...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Kort svar nej
Prime och liknande trycker ju upp din CPU till en belastning inget spel gör.

Intel själva räknar ju med att temp under 90c är optimalt (Intel core).
Kan du inte ens nå 90c i prime så behöver du inte göra något enligt mig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Inga problem med dom temperaturerna inte.

Permalänk
Medlem

Skönt! Jag upptäckte dessutom att den senaste versionen av Prime95 inte rekommenderas, eftersom den orsakar överdrivet höga temperaturer (jag har inte riktigt förstått den tekniska förklaringen men det verksr ha att göra med spänningarna). När jag nu testade med den rekommenderade versione av Prime95 (26.någonting) överskred inte tempen 74 grader i HW Monitor

Skickades från m.sweclockers.com