[GUIDE] Avinstallera uppdateringen som lägger in GWX/Windows 10.

Permalänk

[GUIDE] Avinstallera uppdateringen som lägger in GWX/Windows 10.

Inte intresserad utav Windows 10? Trött på denna "pop-up" som dyker upp vid uppstart/omstart? Så här blir du av med den:

Öppna Windows Update
Öppna Installerade uppdateringar
Sök upp KB KB3035583
Välj Avinstallera

Starta om datorn
Kolla igen om samma uppdatering dyker upp i viktiga uppdateringar (det gör den)
Välj dölj uppdatering

Färdigt.

Och om inte...

Öppna regedit
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Gwx
Ändra värdet till 1

Borta!

Källa: What is the “Get Windows 10″ Tray Item and How Do You Remove It?

Vill du sedan gå steget längre och även ta bort den dolda mappen som mest troligen redan laddat ned W10 (det kan du se genom att öppna Mappalternativ, klicka i visa dolda filer och mappar, verkställ) gör du så här:

Öppna Diskrensning
Välj Rensa systemfiler
Klicka i Temporära installationsfiler för Windows
Rensa

Mest troligen behöver du återta ägarskapet för att göra detta.. Har du problem med att göra det så är här ett bra tips:
Add "Take Ownership" to Explorer Right-Click Menu in Windows

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Moderator
Moderator

Några gillade guiden och blev så exalterade att de helt glömde bort forumreglerna tyvärr.
Är det enda ni vill uttrycka att ni gillar inlägget så använd knappen [Bra Inlägg].

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

[i]Inte intresserad utav Windows 10? Trött på denna "pop-up" som dyker upp vid uppstart/omstart? Så här blir du av med den:[/i

Tack för ett jättebra initiativ. Jag trodde att nu ska jag äntligen slippa nedladdningen av Win10-installationsfilen som ALLTID börjar först av allt när jag ska installera något jag VILL ha från Windows Update, trots att jag vidtagit alla (?) mått och steg för att slippa Win 10. Jag började med detta:

Citat:

Öppna Windows Update
Öppna Installerade uppdateringar
Sök upp KB KB3035583
Välj Avinstallera

Starta om datorn
Kolla igen om samma uppdatering dyker upp i viktiga uppdateringar (det gör den)
Välj dölj uppdatering

Färdigt.

Det är fortfarande Win 10 nedladdning som startar när jag vill installera från Windows Update. Så jag går vidare till

Citat:

Och om inte...

Öppna regedit
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Gwx
Ändra värdet till 1

Borta!

Här går jag bet för den nyckeln finns inte. Jag söker då efter GWX i hela registret och det nästan kryllar av nycklar. Jag är inte kunnig nog för att varken förstå vad dom gör eller att bara ta bort dom. Jag går vidare till

Citat:

Vill du sedan gå steget längre och även ta bort den dolda mappen som mest troligen redan laddat ned W10 (det kan du se genom att öppna Mappalternativ, klicka i visa dolda filer och mappar, verkställ) gör du så här:

Öppna Diskrensning
Välj Rensa systemfiler
Klicka i Temporära installationsfiler för Windows
Rensa

Det tycks funka utan att jag tar ägande. Men när det är färdigt så händer samma sak igen - det är fortfarande Win 10 nedladdning som startar när jag vill installera från Windows Update.

Den synliga effekten av alltsammans är att Win-10-ikonen i aktivitetsfältet försvunnit. Vad jag skulle vilja be dig septembro om (eftersom du verkar kapabel) är att göra om min registersökning och se vad man kan göra med de nycklar som visas.

-----------------------------------------------
Edit: Man måste ju också rapportera positiva saker också om man kan.
Ingenting har ändrats betr den platta som mitt inlägg handlar om. Däremot har jag testat din metod på en annan platta som jag inte vågat/haft tid att ägna mig åt. Där räckte det med att dölja Win 10-uppdateringen och sen avinstallera KB KB3035583, så var problemet löst. Jag vet inte vad det kan ha varit för skillnad mellan dem annat än möjligen att Win 10 kan ha hunnit längre på sin infiltreringsräd på den första plattan.

Så tack igen för ditt tips. Skönt att åtminstone en maskin är räddad från Win 10.

Lagt till resultat för annan surfplatta.
Permalänk
Skrivet av Bjöm:

Tack för ett jättebra initiativ. Jag trodde att nu ska jag äntligen slippa nedladdningen av Win10-installationsfilen som ALLTID börjar först av allt när jag ska installera något jag VILL ha från Windows Update, trots att jag vidtagit alla (?) mått och steg för att slippa Win 10. Jag började med detta:

Det är fortfarande Win 10 nedladdning som startar när jag vill installera från Windows Update. Så jag går vidare till

Här går jag bet för den nyckeln finns inte. Jag söker då efter GWX i hela registret och det nästan kryllar av nycklar. Jag är inte kunnig nog för att varken förstå vad dom gör eller att bara ta bort dom. Jag går vidare till

Det tycks funka utan att jag tar ägande. Men när det är färdigt så händer samma sak igen - det är fortfarande Win 10 nedladdning som startar när jag vill installera från Windows Update.

Den synliga effekten av alltsammans är att Win-10-ikonen i aktivitetsfältet försvunnit. Vad jag skulle vilja be dig septembro om (eftersom du verkar kapabel) är att göra om min registersökning och se vad man kan göra med de nycklar som visas.

-----------------------------------------------
Edit: Man måste ju också rapportera positiva saker också om man kan.
Ingenting har ändrats betr den platta som mitt inlägg handlar om. Däremot har jag testat din metod på en annan platta som jag inte vågat/haft tid att ägna mig åt. Där räckte det med att dölja Win 10-uppdateringen och sen avinstallera KB KB3035583, så var problemet löst. Jag vet inte vad det kan ha varit för skillnad mellan dem annat än möjligen att Win 10 kan ha hunnit längre på sin infiltreringsräd på den första plattan.

Så tack igen för ditt tips. Skönt att åtminstone en maskin är räddad från Win 10.

Varsågod. Skumt att det inte fungerade på den första maskinen som du försökte på. Jag har själv gjort ovanstående åtgärder ifrån guiden på flera maskiner. Det fungerade. Bra att det fungerade på den andra i alla fall.

Angående regedit så gjorde jag en registersökning på GWX i hela datorn och fann precis som du säger en himla massa nycklar och undernycklar. Jag har tagit bort dem alla. Orsakar inga problem. Det kan du göra om du känner för det. Blir ett par sökningar. Rekommenderar att du efter en sökning fortsätter till nästa sökning. Kanske starta om maskinen och se om flera eventuellt dyker upp. Det hela är klart när det står sökningen är klar. Och ja, det tar sin tid men är mödan värd..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Jaha.. Så var GWX där igen i registret och påminner mig om att uppgradera till Windows 10.. Vad snällt!? Tack, men nej tack! Kan tänka själv. Fick en ny uppdatering 26/8 listad som viktig via Windows Update om att W10 finns att ladda hem gratis.. Sicket tjat!!! Bara att plocka väck/dölja. Råder er som inte vill ha W10 att inte ha "Installera uppdateringar automatiskt" inställt.. Ställ istället in "Sök efter uppdateringar men låt mig själv välja om de ska hämtas och installeras".

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Jaha.. Så var GWX där igen i registret och påminner mig om att uppgradera till Windows 10.. Vad snällt!? Tack, men nej tack! Kan tänka själv. Fick en ny uppdatering 26/8 listad som viktig via Windows Update om att W10 finns att ladda hem gratis.. Sicket tjat!!! Bara att plocka väck/dölja. Råder er som inte vill ha W10 att inte ha "Installera uppdateringar automatiskt" inställt.. Ställ istället in "Sök efter uppdateringar men låt mig själv välja om de ska hämtas och installeras".

Var det fortfarande KB3035583 som uppdateringen hette eller ska man hålla utkik efter ett till KB-nummer?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Var det fortfarande KB3035583 som uppdateringen hette eller ska man hålla utkik efter ett till KB-nummer?

Vet faktiskt inte. Var ett tag sedan. Antar att det var ett nytt KB-nummer som du beskriver det som orsakade att det aktiverades och dök upp på nytt i registret.

GWX Control Panel, är annars en enkel lathund för att slippa allt som har med Win 10 att göra.

http://ultimateoutsider.com/downloads/

Snart går ju tiden ut för "gratis" uppdatering till 10:an. Kanske slipper man massa tjat då.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Detta kan ju också vara bra att göra :

#16167950

#16143421

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU