Stand-up komiker både svensk- & engelskspråkiga FÖRSLAGSLÅDA

Permalänk
Medlem

Stand-up komiker både svensk- & engelskspråkiga FÖRSLAGSLÅDA

Hallu Sweclockers!

Jag sitter just nu på jobbet och avnjuter lite av Bill Hicks gamla 90-tals klassiker "Relentless" där han tar upp mycket om det amerikanska samhället då och kriget emot Irak, väldigt roande tycker jag.

Men som alla stand-ups så tröttnar man tillslut på att höra skämten. Så jag tänkte att det kanske finns likasinnade folk här på forumet som också gillar stand-up!

Så jag tänkte att vi kanske skulle kunna starta en liten förslagslåda/lista på dem vi tycker är roliga.

Jag föredrar engelskspråkiga stand-up komiker av någon anledning som jag inte riktigt vet någonting om, kanske är det för att min far alltid körde mycket Bill Hicks & Denis Leary och förklarade för mig när jag var yngre eller någonting helt annat, jag vet inte.

Jag tar och börjar:

Bill Hicks - driver otroligt mycket med amerikanare överlag och dess inflytande i världen, alltid med en cigg i handen och väldigt bra tajming i skämt så är han min topp favorit med titlar som 'Revelations' och 'Relentless'. Förespråkar mycket om kärlek och att alla människor är lika. Mycket fina budskap finns i hans material.

Denis Leary - mycket samhällskritisk med rätt gamla skämt nu, men om man ger honom lite tid och tänker sig in i den situationen så är han sanslöst rolig han med.

Mitch Hedberg - leker väldigt mycket med ord och fraser, men kan tyvärr kännas lite seg i början om man inte är van, men ge han en chans!

Bill Burr - riktigt rolig nutidskomiker till skillnad från skaran ovanför som alla håller till i 90-talet. Han är med i mycket kvällsprogram i USA där han bara spottar ur sig kul, speciellt hos Conan O'Brien.

Bill Hicks - 1991, 3 år innan han dog i bukspottkörtelcancer.

Så vad tycker ni, gott folk, om för stand-up komiker? Vore väldigt kul att få lite nya tips från äldre & yngre folk som sett något jag missat.

EDIT - Jag gör en lista här direkt där jag skriver upp de förslag som droppas i tråden! Härligt med lite nya namn! Tack allihopa!

The stand-up list by SweClockers community - Nu med slumpmässiga yt-länkar tagna "ur luften" av mig så att vi får ett mindre register med delar av dessa underbara människors komikförråd.

- Fortsätt posta!

Tack alla!

Lade till en lista - fortsätter uppdatera successivt med nya inlägg
Permalänk
Medlem

gabriel iglesias är en av mina favoriter

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Eddie Izzard

Maria Bamford

Kathleen Madigan

Suzanne Westenhoefer

Permalänk
Medlem

@Xcym
@Nandai

Tack! Ska ta och sätta igång direkt!

Permalänk
Medlem

George Carlin

Permalänk
Medlem

@keyser

Yes, Carlin är otroligt bra!

Permalänk

@Santrik: Steve hughes, yt videon på raw comedy club är grym!

Johan glans, fast alla har nog hört hans skämt

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@Sten_sax_påse

Perfa, lägger till den i listan & ska kika så snabbt jag får tid! Tack!

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt förtjust i Billy Connolly, och framförallt hans "reseprogram" där det varvas möten med olika människor och klipp från hans stand-up föreställningar. World Tour of Scotland, World Tour of Australia osv. Absoluta favoriten är kanske Journey to the Edge of the World, men just den innehåller inte så mycket standup om jag minns rätt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag får slänga in något av en favorit, Bill Burr (så länge man tar honom med en nypa salt )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Comedy Central Roast, inte en specifik person som showar, utan flera som roastar olika kändisar
t.ex
Comedy Central Roast of Charlie Sheen
Comedy Central Roast - Justin Bieber

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Rowan Atkinson får ni ju inte glömma!
https://www.youtube.com/watch?v=umRRCkspaQU

Permalänk
Medlem

Michael Mcintyre
Louis C.K.
Dara O'Briain

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Super! Det börjar sätta fart ordentligt! Tack för alls input!

Permalänk
Medlem

Ricky Gervais

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

jim Jeffries en av mina favoriter

Permalänk
Medlem

Dave Chappelle

Edit: Iliza Shlesinger, Richard Pryor

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag glömde Lasse Lindroth! Finns dessvärre inte oerhört mycket då hans bortgång blev hastig, men den grabben hade en lysande framtid inom den svenska komiken.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Super! Fortsätter uppdatera listan i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Några favoriter är:

Joe Rogan: https://www.youtube.com/watch?v=_nHYDQZt99k
Joey Diaz: https://www.youtube.com/watch?v=3620QjLotNA
Ari Shaffir: https://www.youtube.com/watch?v=CbDzk4yct2Q
Doug Stanhope: https://www.youtube.com/watch?v=QsPDT5qHtZ4

Samtliga har dessutom podcasts som är väl värda att lyssna på. Speciellt Rogan har många kändisar med.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Inaktiv

Ralphie May - skämtar om allt

Permalänk

Kan lägga till Bill Engvall (amerikan)

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ralphie May - skämtar om allt

This^^

Otroligt bra !
Ralphie May och Bill Burr är nog de bästa komikerna just nu.

Lägger till:
Patton Oswald
Sarah Silverman
Jim Gaffigan
Jim Norton
Dylan Moran
Bill Bailey
Cris Rock
Alan Carr

Kollade just och stå upp mappen är 164Gb lol

Permalänk
Medlem

Lewis Black är suverän! Så jäkla mörk och samtidigt så jäkla rolig!

https://lewisblack.com/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Många komiker är kul ett tag men lyckas inte förnya sig liksom. Pablo Fransisco är ett typexempel, när han kom var han rolig men sen fick hans röster och ljudeffekter ta allt mer plats och då var det inte så kul längre.

Amy Schumer är ganska kul även om hon är lite väl fokuserad på sexskämt ibland. Paul F Tompkins gillar jag också. Anthony Jeselnik har sina stunder. Kurt Braunohler kan vara sjukt rolig emellanåt (hans frågesport Bunk exempelvis). Natasha Leggero är kul och likaså Greg Proops. Brian Posehn tappade ett tag men är på uppgång igen. Sarah Silverman förstås. Arj Barker. Steve Agee känns aningen pundig nuförtiden men ändå rolig. Tim Heidecker (från bland annat Tim and Eric) och Brett Gelman kan vara kul om man är på det humöret. Aziz Ansari kan vara tjatig emellanåt men rolig.

Sen finns förstås de stora klassikerna: Seinfeld, Gervais, Louie C.K., osv. men de känner väl alla till liksom.

Edit: Svenska har jag inte så bra koll på tyvärr, mest för att de stora är så kassa att jag inte känner för att fördjupa mig. Men Nour El-Refai har definitivt sina stunder. Özz däremot tycker jag inte är särskilt rolig, hans humor känns lite simpel på något sätt, men samtidigt är det ju han som lärt upp den nya vågen av svenska komiker som generellt håller högre klass än det gamla gardet i mina ögon. Babben,Thomas Petterson, Claes Malmberg osv. har väl aldrig varit särskilt kul liksom? Peter Whalbäck däremot kan vara riktigt bra, men också way out there ibland förstås.

Permalänk
Medlem

Christopher Titus, speciellt Voices in my head

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bill Burr

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

carl einar häckner

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo