Permalänk

C++ till java...

Hej!

Jag och några kompisar tänkte börja programmera ett spel vilket vi tänkte börja med om cirka 4-5 månader.
Jag har läst C++ vilket var för några månader sen men jag hann aldrig att läsa klart det...
(kom till data strukturer i denna guide http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/)

Spelet är mer en spelapp till iphone och problemet är att måste jag lära mig java för att programmera eller kan jag forsätta och läsa klart C++ och använda mig av det?! Jag kikade på Javas syntax osv och ansåg att det såg mycket mer jobbigare och svårare ut än C++...

Och sista frågan är kan man på något sätt blanda C++ och java i spelprogrammering...

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komradkomissar:

Hej!

Jag och några kompisar tänkte börja programmera ett spel vilket vi tänkte börja med om cirka 4-5 månader.
Jag har läst C++ vilket var för några månader sen men jag hann aldrig att läsa klart det...
(kom till data strukturer i denna guide http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/)

Spelet är mer en spelapp till iphone och problemet är att måste jag lära mig java för att programmera eller kan jag forsätta och läsa klart C++ och använda mig av det?! Jag kikade på Javas syntax osv och ansåg att det såg mycket mer jobbigare och svårare ut än C++...

Och sista frågan är kan man på något sätt blanda C++ och java i spelprogrammering...

Tack för svar!

Det är klart att det känns onödigt att börja om med Java nu när du kommit en bit in i C++, men det finns egentligen inga större problem med att skola om sig till Java om du tycker att det är lämpligare. Det är nämligen så att allt funkar på i princip samma sätt i de flesta programmeringsspråk och den största skillnaden, skulle jag säga, är hur man skriver koden (syntax). Eftersom att du redan kan en del om C++ kommer det inte att ta lång tid innan du är på samma nivå med Java.

I övrigt...skulle jag personligen säga att Javas syntax är enklare, men så är jag inte expert inom något av språken, så ta mitt ord med en nypa salt .

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är Objective-C och Swift som gäller när du ska utveckla app för iOS.

För android så är det java.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du ens kan tänka tanken att lära dig java. Jag ryser... Men c++ eller c# kanskte inte fungerar på IOS?

OnT
Om ni kan tänka er att inte skriva spelmotorn själva så kan jag varmt rekomendera Unity 5 free. Unity är en färdig spelmotor, vilket innebär att det finns system implementerade för importering av assets, level design och rendering osv samt massa bra verktyg. Går dessutomlätt att expandera. Programmeringen eller egentligen scriptingen sköts i c#, javascript(unityscript) eller Boo.

Förutom att ni sparar tid på att inte skriva motorn själv, blir det nog enklare och snyggare med Unity och spelet ni gör kan portas till allt från IOS, Android, Windows till xbox osv.

http://unity3d.com/

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Förstår inte hur du ens kan tänka tanken att lära dig java. Jag ryser... Men c++ eller c# kanskte inte fungerar på IOS?

OnT
Om ni kan tänka er att inte skriva spelmotorn själva så kan jag varmt rekomendera Unity 5 free. Unity är en färdig spelmotor, vilket innebär att det finns system implementerade för importering av assets, level design och rendering osv samt massa bra verktyg. Går dessutomlätt att expandera. Programmeringen eller egentligen scriptingen sköts i c#, javascript(unityscript) eller Boo.

Förutom att ni sparar tid på att inte skriva motorn själv, blir det nog enklare och snyggare med Unity och spelet ni gör kan portas till allt från IOS, Android, Windows till xbox osv.

http://unity3d.com/

Vad är det du ogillar med Java?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Förstår inte hur du ens kan tänka tanken att lära dig java. Jag ryser... Men c++ eller c# kanskte inte fungerar på IOS?

OnT
Om ni kan tänka er att inte skriva spelmotorn själva så kan jag varmt rekomendera Unity 5 free. Unity är en färdig spelmotor, vilket innebär att det finns system implementerade för importering av assets, level design och rendering osv samt massa bra verktyg. Går dessutomlätt att expandera. Programmeringen eller egentligen scriptingen sköts i c#, javascript(unityscript) eller Boo.

Förutom att ni sparar tid på att inte skriva motorn själv, blir det nog enklare och snyggare med Unity och spelet ni gör kan portas till allt från IOS, Android, Windows till xbox osv.

http://unity3d.com/

Vad är det som är så hemskt med Java?

Permalänk

man kan också använda c/c++ till android om använder ndk https://developer.android.com/tools/sdk/ndk/index.html

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Notafanboy:

man kan också använda c/c++ till android om använder ndk https://developer.android.com/tools/sdk/ndk/index.html

Detta rekommenderas dock ej till vanliga appar om jag inte missminner mig.

Java är annorlunda än C++ men inte särskilt mycket svårare, tycker att båda har ungefär samma svårighetsgrad.

Det är Java du ska lära dig för Android appar, och Obj-C för iOS appar har jag för mig.

Tycker förövrigt du ska överväga att utveckla till PC istället, avsevärt roligare plattform att utveckla för (och spela på) om du frågar mig

Permalänk

Inte vanliga, men om gör cpu intensiva appar som t.ex spel kan det vara en ide. citat från sidan jag nämnde " Typically, good use cases for the NDK are CPU-intensive applications such as game engines, signal processing, and physics simulation". och trådens start post handlar om spel så..

Permalänk
Medlem

Nu vet jag dock inte vad du ska göra för typ av spel. Men Cocos2d-x kan du kompilera med c++ & koden kompileras då för alla plattformar.

http://www.cocos2d-x.org/

Annars är libgdx, (som jag använder)väldigt enkelt & din kod kompileras till alla plattformar. Dock är detta i med Java.

Libgdx sätter ihop ett färdigt projekt & du behöver inte bry dig om alla jobbiga procedurer.

Du behöver endast fokusera på att koda själva spelet!

https://libgdx.badlogicgames.com/

Java må vara långsammare, men kommer med vissa fördelar som
tex garbage collection.

Användaren struntar om programmet är kodat i cpp eller Java så länge det flyter och fungerar.

Jag måste säga att göra ett spel med libgdx och Android studio var enkelt.

Grym kompilator, som gör mycket jobb åt än.

Jag kom också från cpp och började sedan med Java för att programmera mot android.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Förstår inte hur du ens kan tänka tanken att lära dig java. Jag ryser... Men c++ eller c# kanskte inte fungerar på IOS?

OnT
Om ni kan tänka er att inte skriva spelmotorn själva så kan jag varmt rekomendera Unity 5 free. Unity är en färdig spelmotor, vilket innebär att det finns system implementerade för importering av assets, level design och rendering osv samt massa bra verktyg. Går dessutomlätt att expandera. Programmeringen eller egentligen scriptingen sköts i c#, javascript(unityscript) eller Boo.

Förutom att ni sparar tid på att inte skriva motorn själv, blir det nog enklare och snyggare med Unity och spelet ni gör kan portas till allt från IOS, Android, Windows till xbox osv.

http://unity3d.com/

Utveckla? Vad är så farligt med Java?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"