Det här med spoltjut / Coilwhine

Permalänk

Det här med spoltjut / Coilwhine

Hej
Lurar på om mitt kort har såpass mycket spoltjut att jag borde RMA kortet...?
Kan ni experter med känsliga öron ge någon slags nivå för vad som är acceptabelt resp felaktigt/dåligt kort
Tror många skulle kunna ha nytta av tips ifrån er proffs på SWEC

Mitt MSI 980 4g Gaming kort funkar bra och tjuter "normalt" inte ( eller piper, eller gnisslar ).
Dock kan jag få det att låta genom att köra t.ex 3Dmark tester ( alla tester i gratisversionen )
I Ice Storm kommer jag upp i ca 5000 FPS - och då tjuter kortet - helt klart
Även i Cloud Gate med massot av FPS - tusentals FPS tjuter kortet
I Sky Diver får jag mer moderata FPS tal , runt 300 ish - och då hör jag tjut om jag lyssnar i datorn
Sen i Firestorm ( som väl är den riktiga gaming-PC benchmarken ) är kortet tyst, alltså vid mindre än 100 FPS typ.
Även i mina spel vid startup och öppningsscenerna får jag massor av FPS och tjut, som försvinner när spelet går igång.

Tänker nu som så att, om jag skulle köra t.ex CS:GO skulle jag antagligen få flera hundra FPS - och spoltjut ?
Det skulle ju inte vara acceptabelt antagligen? Men nu gör jag inte det, lirar shooter games med uppåt 100-150 FPS - jag märker väl inte av det då antar jag .

Så, vad är acceptabelt / normalt / ok och vad är inte för High end kort enligt ovan?

Tacksam för råd!

Permalänk
Skrivet av EsoxLucius:

Hej
Lurar på om mitt kort har såpass mycket spoltjut att jag borde RMA kortet...?
Kan ni experter med känsliga öron ge någon slags nivå för vad som är acceptabelt resp felaktigt/dåligt kort
Tror många skulle kunna ha nytta av tips ifrån er proffs på SWEC

Mitt MSI 980 4g Gaming kort funkar bra och tjuter "normalt" inte ( eller piper, eller gnisslar ).
Dock kan jag få det att låta genom att köra t.ex 3Dmark tester ( alla tester i gratisversionen )
I Ice Storm kommer jag upp i ca 5000 FPS - och då tjuter kortet - helt klart
Även i Cloud Gate med massot av FPS - tusentals FPS tjuter kortet
I Sky Diver får jag mer moderata FPS tal , runt 300 ish - och då hör jag tjut om jag lyssnar i datorn
Sen i Firestorm ( som väl är den riktiga gaming-PC benchmarken ) är kortet tyst, alltså vid mindre än 100 FPS typ.
Även i mina spel vid startup och öppningsscenerna får jag massor av FPS och tjut, som försvinner när spelet går igång.

Tänker nu som så att, om jag skulle köra t.ex CS:GO skulle jag antagligen få flera hundra FPS - och spoltjut ?
Det skulle ju inte vara acceptabelt antagligen? Men nu gör jag inte det, lirar shooter games med uppåt 100-150 FPS - jag märker väl inte av det då antar jag .

Så, vad är acceptabelt / normalt / ok och vad är inte för High end kort enligt ovan?

Tacksam för råd!

behöver du ha 5000 fps ? lite tips om spoltjut det är oftast inte bara en del som gör att grafikkortet låter har du nån annan dator som du kan testa det i ?

var har du köpt det ? på stället du köpt det om du bara lämnar in kortet och det inte låter i deras testrigg så kan det bli svårt med RMA ta då med Hela dator även fast det bara är grafikkortet som är köpt där.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Hej
Lurar på om mitt kort har såpass mycket spoltjut att jag borde RMA kortet...?
Kan ni experter med känsliga öron ge någon slags nivå för vad som är acceptabelt resp felaktigt/dåligt kort
Tror många skulle kunna ha nytta av tips ifrån er proffs på SWEC

Mitt MSI 980 4g Gaming kort funkar bra och tjuter "normalt" inte ( eller piper, eller gnisslar ).
Dock kan jag få det att låta genom att köra t.ex 3Dmark tester ( alla tester i gratisversionen )
I Ice Storm kommer jag upp i ca 5000 FPS - och då tjuter kortet - helt klart
Även i Cloud Gate med massot av FPS - tusentals FPS tjuter kortet
I Sky Diver får jag mer moderata FPS tal , runt 300 ish - och då hör jag tjut om jag lyssnar i datorn
Sen i Firestorm ( som väl är den riktiga gaming-PC benchmarken ) är kortet tyst, alltså vid mindre än 100 FPS typ.
Även i mina spel vid startup och öppningsscenerna får jag massor av FPS och tjut, som försvinner när spelet går igång.

Tänker nu som så att, om jag skulle köra t.ex CS:GO skulle jag antagligen få flera hundra FPS - och spoltjut ?
Det skulle ju inte vara acceptabelt antagligen? Men nu gör jag inte det, lirar shooter games med uppåt 100-150 FPS - jag märker väl inte av det då antar jag .

Så, vad är acceptabelt / normalt / ok och vad är inte för High end kort enligt ovan?

Tacksam för råd!

För min del ser jag inte det som ett problem om det inte tjuter vid normal användning av acceptabla fps, stresstest och liknande med höga fps är ju inget man gör ständigt så det ser jag som acceptebelt.
Dock så behöver det ju inte vara bara grafikkortet som är orsaken till spoltjutet utan även nätaggregatet, vissa kombinationer av grafikkort och nätagg tjuter och andra inte och det skiljer från komponent till komponent så det är väldigt svårt ett veta vilket som hjälper att byta.
Jag själv hade tjut när jag bytte till GTX 780 men när jag sen bytte nätagg så försvann det nästan helt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

behöver du ha 5000 fps ? lite tips om spoltjut det är oftast inte bara en del som gör att grafikkortet låter har du nån annan dator som du kan testa det i ?

var har du köpt det ? på stället du köpt det om du bara lämnar in kortet och det inte låter i deras testrigg så kan det bli svårt med RMA ta då med Hela dator även fast det bara är grafikkortet som är köpt där.

Hej
Nope, lär inte behöva flera tusen FPS. Har inte testat i annan dator - men däremot bytt nätagg till ett nytt AX agg - så risken att agget är orsak är ju i alla fall mindre än stor

Inet är det köpt på. Vet du vad dom isf kör för tester på sin testrigg - och vad är deras kriterier för spoltjut?

Permalänk

Det finns väl något du kan göra för att begränsa bildfrekvensen, eller hur?

Ska folk hålla på och returnera sina produkter för minsta lilla defekt kommer det leda till högre priser, det kan vara värt att påpeka.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Mac83:

För min del ser jag inte det som ett problem om det inte tjuter vid normal användning av acceptabla fps, stresstest och liknande med höga fps är ju inget man gör ständigt så det ser jag som acceptebelt.
Dock så behöver det ju inte vara bara grafikkortet som är orsaken till spoltjutet utan även nätaggregatet, vissa kombinationer av grafikkort och nätagg tjuter och andra inte och det skiljer från komponent till komponent så det är väldigt svårt ett veta vilket som hjälper att byta.
Jag själv hade tjut när jag bytte till GTX 780 men när jag sen bytte nätagg så försvann det nästan helt.

Hej
Tack för synpunkt - och jag håller med i ditt resonemang.
Jag har nyligen bytt nätagg till ett sprillans AX - så risken att det beror på det är ju inte såååå stor iaf.
Jag ser inte heller att jag har problem med kortet egentligen, men vad är att betrakta som OK och inte är väl frågan som säkert många med mig ställer sig

Men det kanske inte finns något enkelt svar på den frågan helt enkelt....

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Det finns väl något du kan göra för att begränsa bildfrekvensen, eller hur?

Ska folk hålla på och returnera sina produkter för minsta lilla defekt kommer det leda till högre priser, det kan vara värt att påpeka.

Finns alla gånger massor med skruvar och muttrar att skruva på
Defekter på varor skall inte förekomma - hur "minsta lilla" dom än är, och det är ju det som är poängen, vad är defekt och inte i detta sammanhang?

Permalänk
Medlem

Jag anser att tjut som bara uppstår i extremfall är fullt acceptabelt, och skulle inte bry mig om det. En annan sak om det tjuter hela tiden, i vardagsbruk.

Frågan är ju vad MSI har för policy när det gäller spoltjut. Du skulle ju kunna fråga dem.

Nämnas bör att jag stör mig otroligt mycket på spoltjut, och önskar att problemet kunde elminieras från all datorhårdvara (särskilt nätagg och grafikkort), men när det som sagt bara sker i extremfall så drabbas man ju inte av det i praktiken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen anledning att ha över 144fps om du kör på en 144Hz skärm vilket jag utgår ifrån. Så om du får coilwhine på 5000 fps så är ju inte det konstigt eftersom det är ett extremfall som inte förekommer i vanlig gaming.

Sen vad som är acceptabelt är ju helt individuellt. Strör du dig på det eller stör sig andra på det, alla är olika känsliga.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Finns väl ingen anledning att ha över 144fps om du kör på en 144Hz skärm vilket jag utgår ifrån. Så om du får coilwhine på 5000 fps så är ju inte det konstigt eftersom det är ett extremfall som inte förekommer i vanlig gaming.

Sen vad som är acceptabelt är ju helt individuellt. Strör du dig på det eller stör sig andra på det, alla är olika känsliga.

Precis - japp jag har 144HZ.
Stör mig inte egentligen eftersom det som du säger endast dyker upp vid extremfall.

Tack för synpunkt!

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har coilwhine vid "normala" fpser som typ 300fps i csgo osv så är det okej i min mening.

5000fps är ju i väldigt enskilda fall som vissa menyer som inte har fps lock, eller benchmark.

Om man stör sig på det vid normalt användande,spelande så hade jag returnerat.

Permalänk

@EsoxLucius: det behöver inte tjuta överhuvudtaget i deras dator, lite det som är saken med coilwhine. ska du returnera det skulle ja kontaktat @inet och frågat om det behövs att ta in hela datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Känns som att alla kort har någon grad av spoltjut vid normal användning (1-200fps) och så länge GPU fläkten överröstar ljudet så är det okej. Men piper det eller klickar så högt att det hörs hela tiden så bör det skickas tillbaka.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Alla grafikkkort låter lite vid tung belastning, coilwhine däremot skulle jag klassa som ett irriterande ljud som överröstar fläktar och annat vid spelande.

Permalänk
Medlem

Spoltjut är ju ingen defekt egentligen då det inte påverkar prestandan eller livslängden på kortet utan är en resonans som uppstår i spolen vid viss belastning vilket skulle kunna förebyggas med högre kvalitet på spolarna men det skulle ju också göra korten mycket dyrare så det är ju en avvägning av tillverkaren där.
Men om det är jobbigt och påverkar en vid alldagligt användande där man har väldigt ont av det så ser jag inte varför man inte skulle kunna byta det, men samtidigt är det ju en tolkning av personen som köpt det samt av försäljaren/tillverkaren att avgöra vad som godtags som en anledning till byte, tyvärr tror jag att det finns många som byter av principsak bara för att dom inte vill ha ett som låter alls bara för att det är så det ska vara vilket är lite tråkigt och gör det svårare att dra en tydlig linje på vad som är okej och inte.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Man borde kunna limma lindningarna på spolarna för att få tyst på dom. Inget jag rekommenderar till en som inte kan, men det borde ju funka.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smkr:

Man borde kunna limma lindningarna på spolarna för att få tyst på dom. Inget jag rekommenderar till en som inte kan, men det borde ju funka.

Nackdelen är att många (alla?) kort idag använder Solid State Chokes eller täckta spolar som det inte går att göra detta på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB