Köpa dator med Ubuntu och köpa windows separat

Permalänk
Medlem

Köpa dator med Ubuntu och köpa windows separat

Hej,

Jag har hittat en dator som säljs avsevärt billigare med ubuntu än med windows och med studentrabatt kan jag köpa windows 8.1 pro för bara 600 kr. Jag kan inte så himla mycket om datorer och inget alls om ubuntu. Men på detta vis bör jag kunna spara en hel del pengar.

Det jag oroar mig över är den första starten av datorn, installationen av windows och de något motstridiga budskapen om jag behöver ha en windows 7 eller 8 licens för att installera windows 8.1 pro. Sen så undrar jag även hur det fungerar med en dator med flera operativsystem, blir det superkrångligt?

Så, först av allt, fungerar det ens? och är detta dumt av mig som okunnig?

Tack, hoppas att tråden ligger rätt nu!

EDIT: Skulle lägga upp länken till windows-produkten men jag hittar den endast när jag går via mecenat och jag misstänker att den länken inte kommer att fungera för andra än mig.

Permalänk
Medlem

Du kan välja om du vill behålla Ubuntu eller inte.
Vill du behålla Ubuntu måste du installera Grub efter Windows för att få dual-boot eftersom Window skriver över allt vad dual-boot heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klocks:

med studentrabatt kan jag köpa windows 8.1 pro för bara 600 kr.
...
de något motstridiga budskapen om jag behöver ha en windows 7 eller 8 licens för att installera windows 8.1 pro.

När du köper Windows 8.1 Pro får du en licens för Windows 8.1 Pro. Vad menar du med din undran om licens för Windows 7 eller 8?

Permalänk

Vet inte om windows hittar disken när den är formaterad i ext3,kan vara bra att veta.

(Det är dock enkelt att ta över disken till en annan dator o förmatera den ntfs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Vet inte om windows hittar disken när den är formaterad i ext3,kan vara bra att veta.

(Det är dock enkelt att ta över disken till en annan dator o förmatera den ntfs)

Nu vet jag inte om ext3 är något slags undantag, men rimligtvis borde windows rapportera hårddiskens partitioner som "raw", "unknown" eller liknande, och låta en formatera om med installationsverktyget.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag tror inte detta kommer bli något problem alls, brukar ofta installera om window soch linuxdatorer.

Nu verkar TS inte vara så intresserad utav att använda ubuntu, så bara att göra en enkel installation mha windows så kommer det vara som att datorn aldrig haft ubuntu på sig.

Blir det billigare så kör på det. Tänk även på att många universitet ger gratis windowslicenser.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk

Du har nog rätt,jag loggade om och kollade diskhanteraren,där ser den mina ext3 diskar åxå.
(Men inte i "den här datorn".)

Jag vet att diskpart ser dom annars,jag brukar reseta usb minnen som jag haft linux distar på med den.

Permalänk
Inaktiv

Det går..

Men angående datorn. Är det en stationär eller en bärbar? Om det är en stationär så kan du spara någon tusenlapp till på att montera den själv. Fördelarna med att köpa en färdigmonterad försvinner ganska snabbt om man ska byta operativsystem och kvar blir typ bara nackdelarna.

Om det är en bärbar så säljs det väldigt få bärbara med Linux på och kolla efter så den verkligen är billig. Märkesdatortillverkare betalar nämligen inte precis fullpris för windows varvid det inte finns så mycket att spara in på att istället skicka med linux.