AOC släpper gamingskärm med AMD Freesync för 1 799 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för fördel har g-sync? Såg test där MS var extremt lika mellan teknikerna. Men free-sync drog i från om man kunde köra 144hz+ på datorn i ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det 1440p-skärmar där freesync klarar 144hz?

Permalänk
Medlem

Har de släppt någon info angående input delayen på skärmen? Skulle vara intressant för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har alltid trott att freesync innebar att det var "fritt" och inte gratis. Fritt som i att det kan funka med Nvidiakort om Nvidia vill medans g-sync är låst till just Nvidiakort. Man lär sig något nytt varje dag på Sweclockers.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för fördel har g-sync? Såg test där MS var extremt lika mellan teknikerna. Men free-sync drog i från om man kunde köra 144hz+ på datorn i ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu... det fungerar, varje gång

AMDs är bättre i teorin, utan tvekan.

Men det kräver att scalers och tillverkare gör bra funktioner för det, vilket inte är moget än (tro mig jag sitter och väntar på det...).

Att kunna få 30-144Hz oavsett tillverkare, med minimala artefakter är vad som gör G-sync idag bättre. Jag var själv hypead på ASUS goa IPS baserade 144Hz skärm, men när implementationen var så att man låstes till 90Hz och även fick synliga "bild fel", så blir man besviken.

Att tekniken kan fungera det vet jag, då det finns tex Acer TN skärmar som klarar det galant.

Men att man måste lusläsa varje finstilt detalj, mellan varje skärm, och inte får det bästa från båda typerna är mitt problem. G-sync fungerar oavsett skärm tillverkare, oavsett kort. Men det kostar för att få detta.

Jag hoppas freesync blir bättre, och tror det gör det också, men det kommer ta några år för tekniken att både mogna och fullt implementeras, på ett bra sätt.

Skrivet av kevve1:

Har alltid trott att freesync innebar att det var "fritt" och inte gratis. Fritt som i att det kan funka med Nvidiakort om Nvidia vill medans g-sync är låst till just Nvidiakort. Man lär sig något nytt varje dag på Sweclockers.

Det är fritt. Nvidia kan och får använda det, om de vill.

De vill bara inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är fritt. Nvidia kan och får använda det, om de vill.

De vill bara inte.

Det hade jag faktiskt koll på men jag trodde ordet "free" kom därifrån och inte att det skulle vara gratis.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Finns det 1440p-skärmar där freesync klarar 144hz?

Ja http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s234096969&o=eg_7044#pr... Sen synd att det just är TN paneler, men troligen använder dom just detta för det är billigt och kan testa marknaden först

Skrivet av Paddanx:

Just nu... det fungerar, varje gång

AMDs är bättre i teorin, utan tvekan.

Men det kräver att scalers och tillverkare gör bra funktioner för det, vilket inte är moget än (tro mig jag sitter och väntar på det...).

Att kunna få 30-144Hz oavsett tillverkare, med minimala artefakter är vad som gör G-sync idag bättre. Jag var själv hypead på ASUS goa IPS baserade 144Hz skärm, men när implementationen var så att man låstes till 90Hz och även fick synliga "bild fel", så blir man besviken.

Att tekniken kan fungera det vet jag, då det finns tex Acer TN skärmar som klarar det galant.

Men att man måste lusläsa varje finstilt detalj, mellan varje skärm, och inte får det bästa från båda typerna är mitt problem. G-sync fungerar oavsett skärm tillverkare, oavsett kort. Men det kostar för att få detta.

Jag hoppas freesync blir bättre, och tror det gör det också, men det kommer ta några år för tekniken att både mogna och fullt implementeras, på ett bra sätt.

Det är fritt. Nvidia kan och får använda det, om de vill.

De vill bara inte.

Det mesta felen är faktiskt skärmtillverkarnas fel. Sen att AMD inte satte ner foten är beklagligt. Men verkar faktiskt som adaptive-sync får revansch nästa år, tänk på att Nvidia bara lanserade en skärm första året med g-sync. På drygt ett halvår har vi fått över 10 stycken skärmar och dessutom var AMD snabbare att fixa CF för sync än Nvidia. Så faktiskt verkar AMD ha jobbat upp sig rejält när det gäller kvalité på drivers.

Nvidia stödjer adaptive-sync inofficiellt på en laptop modell, så i praktiken kör dom redan med tekniken. Men dom vill ju inte skylta med att den är lika bra som G-sync (hade ju fått rätt sura kunder då ). Vet inte hur många gånger Nvidia skyltat med att dom möjligen kommer köra adaptive-sync i laptops, Men (ett stort men) den kommer fungera sämre än g-sync

Det om något anser jag man bör visa sitt missnöje och låta bli att köpa deras grafikkort i protest. Men det är ju klart, i många trådar försvarar sig ju alla som köpt Nvidia kort och blundar för sanningen. Vet inte hur många som varit på mig när jag nämn om adaptive-sync i Nvidia trådarna

Försöker som sagt göra världen en tjänst och få folk att titta högre än näsan räcker (Nvidia har i bra många år försökt låsa in kunder till sitt eko system och dom har ju näst intill lyckas också). Att försvara Nvidia oavsett hur galet dom beslutar, gör du bara företaget en björntjänst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Det hade jag faktiskt koll på men jag trodde ordet "free" kom därifrån och inte att det skulle vara gratis.

AMD har hävdat själva att kostnaden är nästan obefintligt högre när det gäller scalern i alla fall. Tror det var 10/20 dollar dyrare att tillverka scalern.

Men skärmtillverkarna vill ju maximera vinsten så länge dom kan, så nyhetens behag gör priset högt i början.

Tror garanterat att priset kommer gå ner 300/400kr på sikt, har ju sett att andra free-sync skärmar gått ner lite i pris.

Om du tittar på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3080082 så har den tappat en tusenlapp i pris (vist nu är detta rätt udda skärm, så många som läst recensioner köper troligen inte den).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Angående prisdiskussionen så är det som många skriver. Om det bara finns 1-2 skärmar i en prisklass som stödjer Freesync då blir också priset några extra hundralappar.

Det är roligt att se Freesync ta fart oavsett. Potentialen är som vi vet stor. När Intel är på tåget tror jag att alla laptops så småningom kommer att ha Freesync tillsammans med en betydande del av de vanliga skärmarna på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s234096969&o=eg_7044#pr... Sen synd att det just är TN paneler, men troligen använder dom just detta för det är billigt och kan testa marknaden först

Det mesta felen är faktiskt skärmtillverkarnas fel. Sen att AMD inte satte ner foten är beklagligt. Men verkar faktiskt som adaptive-sync får revansch nästa år, tänk på att Nvidia bara lanserade en skärm första året med g-sync. På drygt ett halvår har vi fått över 10 stycken skärmar och dessutom var AMD snabbare att fixa CF för sync än Nvidia. Så faktiskt verkar AMD ha jobbat upp sig rejält när det gäller kvalité på drivers.

Nvidia stödjer adaptive-sync inofficiellt på en laptop modell, så i praktiken kör dom redan med tekniken. Men dom vill ju inte skylta med att den är lika bra som G-sync (hade ju fått rätt sura kunder då ). Vet inte hur många gånger Nvidia skyltat med att dom möjligen kommer köra adaptive-sync i laptops, Men (ett stort men) den kommer fungera sämre än g-sync

Det om något anser jag man bör visa sitt missnöje och låta bli att köpa deras grafikkort i protest. Men det är ju klart, i många trådar försvarar sig ju alla som köpt Nvidia kort och blundar för sanningen. Vet inte hur många som varit på mig när jag nämn om adaptive-sync i Nvidia trådarna

Försöker som sagt göra världen en tjänst och få folk att titta högre än näsan räcker (Nvidia har i bra många år försökt låsa in kunder till sitt eko system och dom har ju näst intill lyckas också). Att försvara Nvidia oavsett hur galet dom beslutar, gör du bara företaget en björntjänst.

Det är absolut inte alla de där skärmarna som klarar freesync aktiverat samtidigt som man ställer in 144Hz. Har själv en MG279Q och den klarar t.ex. endast freesync upp till 90Hz.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Det är absolut inte alla de där skärmarna som klarar freesync aktiverat samtidigt som man ställer in 144Hz. Har själv en MG279Q och den klarar t.ex. endast freesync upp till 90Hz.

Nej självklart Därför jag skrev till TN, vad jag såg kan alla TN komma upp i 144Hz (googlade på flertalet, men lyckades inte hitta info vad lägsta nivån är).

Nu var jag lat och tog med alla free-sync paneler, trodde det räckte och nämna att bara TN har stödet upp till 144Hz.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej självklart Därför jag skrev till TN, vad jag såg kan alla TN komma upp i 144Hz (googlade på flertalet, men lyckades inte hitta info vad lägsta nivån är).

Nu var jag lat och tog med alla free-sync paneler, trodde det räckte och nämna att bara TN har stödet upp till 144Hz.

Ah, det har du rätt i! Konstigt att det inte funkar på IPS-paneler, vet inte varför det skulle utgöra någon skillnad

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Ah, det har du rätt i! Konstigt att det inte funkar på IPS-paneler, vet inte varför det skulle utgöra någon skillnad

Enligt Asus hittade dom ingen passande sacaler för deras display som klarade free-sync över 90Hz. Sen om det var budgeten eller något annat lär vi inte få veta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Enligt Asus hittade dom ingen passande sacaler för deras display som klarade free-sync över 90Hz. Sen om det var budgeten eller något annat lär vi inte få veta.

Mest troliga är att Asus stressade ut produkten på marknaden för att vara först skulle jag tro. Själv hoppas jag att Eizos kommande skärm blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Är du på riktigt? De måste ju testa skärmarna mera osv. Mantimmar är fortfarande den dyraste komponenten.
Det betyder alltså snarare "fritt" än gratis.

Vilket också var poängen med mitt inlägg.
Nu kanske "gratis" försvinner som argument för Freesync. "Billigare" möjligen. "Fritt" absolut, men knappast "gratis".
1790:- är som sagt inte dåligt för en skärm med adaptiv sync, men det bevisar ju att kunden ändå får betala extra i slutändan.

Skrivet av Pudeln:

Du har friheten att låta bli att köpa.

Tack, det var snällt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det om något anser jag man bör visa sitt missnöje och låta bli att köpa deras grafikkort i protest. Men det är ju klart, i många trådar försvarar sig ju alla som köpt Nvidia kort och blundar för sanningen. Vet inte hur många som varit på mig när jag nämn om adaptive-sync i Nvidia trådarna

Försöker som sagt göra världen en tjänst och få folk att titta högre än näsan räcker (Nvidia har i bra många år försökt låsa in kunder till sitt eko system och dom har ju näst intill lyckas också). Att försvara Nvidia oavsett hur galet dom beslutar, gör du bara företaget en björntjänst.

Notera att jag inte försvarar Nvidia, utan G-sync som teknik.

Tekniskt sett är den betydligt mer mogen än freesync, även om jag inte gillar Nvidia heller, så kan man inte ignorera detta.

Hade de släppt den öppen redan från början, så hade den troligen varit den standard som överlevt, men den är döende, det är bara en tidsfråga om hur fort freesync kan nå samma kvalitets-standard.

Sen måste du skilja på de som vill göra rätt för sig, och de som vill ha något som fungerar, idag, här och nu. Man kan inte begära att folk ska köpa halvfärdiga lösningar om det inte når deras krav och behov, men en annan lösning gör det, oavsett hur "ond" den är är, hur dyr den än är och hur man än tycker om den.

Jag fick oväntad olycka inte råd med 980Ti kortet och skärmen, så jag sitter än på 290X kort...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Notera att jag inte försvarar Nvidia, utan G-sync som teknik.

Tekniskt sett är den betydligt mer mogen än freesync, även om jag inte gillar Nvidia heller, så kan man inte ignorera detta.

Hade de släppt den öppen redan från början, så hade den troligen varit den standard som överlevt, men den är döende, det är bara en tidsfråga om hur fort freesync kan nå samma kvalitets-standard.

Sen måste du skilja på de som vill göra rätt för sig, och de som vill ha något som fungerar, idag, här och nu. Man kan inte begära att folk ska köpa halvfärdiga lösningar om det inte når deras krav och behov, men en annan lösning gör det, oavsett hur "ond" den är är, hur dyr den än är och hur man än tycker om den.

Jag fick oväntad olycka inte råd med 980Ti kortet och skärmen, så jag sitter än på 290X kort...

Självklart skrev inlägget till fler än du, även om det inte stod tydligt inlägget (ber om ursäkt för det, bara vissa delar var riktade direkt till dig).

Är man inte så kräsen så Är ju skillnaden mellan TN free-sync och TN g-sync inte stora. Nackdelen är ju om man vill ha ips med 144Hz sync.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är 1080p, 60Hz och 1ms precis vad du behöver för spelande. Helt klart en kapabel skärm för spel. Visst är 144Hz att föredra men ni måste också tänka på prisklass och att alla inte kan kasta ut 3k+ för en spelskärm. 60Hz duger för de flesta. Precis som att GTX970 är ett gamingkort även om GTX980Ti är att föredra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paddanx:

Notera att jag inte försvarar Nvidia, utan G-sync som teknik.

Tekniskt sett är den betydligt mer mogen än freesync, även om jag inte gillar Nvidia heller, så kan man inte ignorera detta.

Hade de släppt den öppen redan från början, så hade den troligen varit den standard som överlevt, men den är döende, det är bara en tidsfråga om hur fort freesync kan nå samma kvalitets-standard.

Sen måste du skilja på de som vill göra rätt för sig, och de som vill ha något som fungerar, idag, här och nu. Man kan inte begära att folk ska köpa halvfärdiga lösningar om det inte når deras krav och behov, men en annan lösning gör det, oavsett hur "ond" den är är, hur dyr den än är och hur man än tycker om den.

Jag fick oväntad olycka inte råd med 980Ti kortet och skärmen, så

Dold text

jag sitter än på 290X kort...

Det är bara att gratulera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt på att när man går på lan eller kollar på dh så har mer än 60% Benq skärmar dom äger ju majoriteten av marknaden vilket är tråkigt. Kul att se AoC dom lär få många konsumenter om denna budget skärm är bra

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kevve1:

Det hade jag faktiskt koll på men jag trodde ordet "free" kom därifrån och inte att det skulle vara gratis.

Freesync/adaptive sync är gratis i den mening att det inte finns några licenskostnader. Så priset blir kostnaden för scalern plus kostnaden för validering. Alla skärmar behöver ändå en scaler så i teorin är det ingen extra kostnad. Nu ska väl en ny generation scalers betala av sig först så i början blir det ett prispåslag. Kostnaden för validering kommer man dock inte undan. Det krävs mer för att testa en skärm med dynamisk uppdateringsfrekvens vilket gör den lite dyrare. Detta gäller oavsett teknik. Hur stort påslaget blir per skärm beror ju lite på produktionsskalan. Just nu verkar det mest vara marknadskrafter som sätter de högre priserna plus att de mest slänger in Freesync i skärmar som redan är dyra. Det är dock svårt att komma upp i samma pris som G-sync. Exakt vad modulen kostar är lite oklart men Nvidia sa att de räknade med att modulerna skulle gå ner i pris till under $100 så småningom.

Det verkar som att de som tillverkare scalers har börjat få ut en del på marknaden varpå priserna kommer börja röra på sig. Den dagen Intel släpper en GPU med stöd för Adaptiv sync kan det nog bli bra fart på grejerna. Vill de puscha gaming på iGPU så kommer de verkligen vilja trycka på adaptive sync då det kan förbättra upplevelsen rätt ordentligt. Det kan även trycka på fördelar med uppspelning av media och minskad strömförbrukning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Har ni tänkt på att när man går på lan eller kollar på dh så har mer än 60% Benq skärmar dom äger ju majoriteten av marknaden vilket är tråkigt. Kul att se AoC dom lär få många konsumenter om denna budget skärm är bra

Benq äger inte majoriteten av marknaden. Benq är däremot en av de största sponsorerna för e-sport. I gengälld för sitt bidrag av pengar till arrangörerna så ser arrangörerna till att proffsen använder sig utav benq utrustning vid tävlingarna. Detta är i sig inget dåligt, utan gör det ekonomiskt möjligt att ha de stora tävlingarna som spelarna efterfrågar.

Detta leder som sagt till en större försäljning för benq, men de har en bra bit kvar för att bli en majoritet. Så länge AoC släpper produkter som folk vill ha till rätt pris, så kommer de att ta marknadsandelar. Plånboken väljer som vanligt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fire_Ice:

Gamingskärm
->60Hz

2008 ringde och AOC svarade.

Hahaha, dagens garv - där kom den

Tackar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Benq äger inte majoriteten av marknaden. Benq är däremot en av de största sponsorerna för e-sport. I gengälld för sitt bidrag av pengar till arrangörerna så ser arrangörerna till att proffsen använder sig utav benq utrustning vid tävlingarna. Detta är i sig inget dåligt, utan gör det ekonomiskt möjligt att ha de stora tävlingarna som spelarna efterfrågar.

Detta leder som sagt till en större försäljning för benq, men de har en bra bit kvar för att bli en majoritet. Så länge AoC släpper produkter som folk vill ha till rätt pris, så kommer de att ta marknadsandelar. Plånboken väljer som vanligt.

Hade inte BenQ ett litet försprång också och var rätt snabba att hoppa på skärmar med högre refresh rate?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kevve1:

Hade inte BenQ ett litet försprång också och var rätt snabba att hoppa på skärmar med högre refresh rate?

Jag tycker inte Benq har inte varit så snabba med hög refresh-rate. Samsung och Viewsonic va först ut med 120hz lcd för mainstreamkonsumenter. Störst och värst var nog iiyama som kom med 200hz crt på 90 talet för konsumenter.

För i övrigt så fanns det högre upplösning än 1080p på 24" tillgängligt för 14 år sedan med CRT. Så utvecklingen har gått väldigt segt för entusiaster. Däremot har instegskärmar blivit mycket billigare tack vare LCD. Det mest intressanta just nu för gammla rävar är helt klart G- och Freesync.

Permalänk
Hjälpsam

En tråd från Anandtech som listar tillgängliga monitorer, för G-sync och Freesync, gissar att detta gäller Nordamerika.
Sju stycken som klarar Gsync och 14 som klarar Freesync.
Anandtech

Enligt Wikipedia fínns det åtta stycken som klarar Gsync och 27st som stödjer Freesync.
Wiki, Gsync.
Wiki Freesync.

Detta ett halvår efter det att Freesync släpptes.
Frågan är inte om, utan när Nvidia hoppar på tåget, striden är redan över.

Sweclockers första test av Freesync, 27 Mars i år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

En tråd från Anandtech som listar tillgängliga monitorer, för G-sync och Freesync, gissar att detta gäller Nordamerika.
Sju stycken som klarar Gsync och 14 som klarar Freesync.
Anandtech

Enligt Wikipedia fínns det åtta stycken som klarar Gsync och 27st som stödjer Freesync.
Wiki, Gsync.
Wiki Freesync.

Detta ett halvår efter det att Freesync släpptes.
Frågan är inte om, utan när Nvidia hoppar på tåget, striden är redan över.

Sweclockers första test av Freesync, 27 Mars i år.

Det var den redan när Adaptive-Sync standarden spikades och troligen redan när AMD nämnde free-sync

Jag tror tyvärr inte AMD kommer få någon klapp på axeln, utan Nvidia kommer hyllas för att använda Adaptive-Sync (likt Apple som är flera år efter tåget) :/

Hur som sista spiken i kistan enligt mig är att Nvidia stödjer det på sina gpu:er för laptops, har jag inte fel så bygger dom på desktop gpuer.

Så gissar att 900 i gpu:n har stöd, men Nvidia tyckte den skulle ta för lång tid att lansera. Men troligen inget vi kommer veta, för dom kommer troligen försöka kränga nya gpu:er än ge gamla stöd för Adaptive-Sync.

Sen räkna inte med någon vidare utveckling av g-sync när dom använder Adaptive-Sync fullt ut (då är ni helt bortglömda).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Det var den redan när Adaptive-Sync standarden spikades och troligen redan när AMD nämnde free-sync

Jag tror tyvärr inte AMD kommer få någon klapp på axeln, utan Nvidia kommer hyllas för att använda Adaptive-Sync (likt Apple som är flera år efter tåget) :/

Hur som sista spiken i kistan enligt mig är att Nvidia stödjer det på sina gpu:er för laptops, har jag inte fel så bygger dom på desktop gpuer.

Så gissar att 900 i gpu:n har stöd, men Nvidia tyckte den skulle ta för lång tid att lansera. Men troligen inget vi kommer veta, för dom kommer troligen försöka kränga nya gpu:er än ge gamla stöd för Adaptive-Sync.

Sen räkna inte med någon vidare utveckling av g-sync när dom använder Adaptive-Sync fullt ut (då är ni helt bortglömda).

Tror också att 900 serien stödjer Freesync i hårdvara, det skulle onekligen underlätta övergången till Freesync.
En ordentlig spik är ju också att Intel hoppar på tåget.
G-Sync verkar vara något Asus och Nvidia kukilurat ihop tillsammans, insåg direkt att detta borde motivera andra bildskärmstillverkare att satsa på Freesync, Samsung och LG verkar gå ut på bred front, tror att de är skapligt stora tillsammans.

Såg att en klurig Tysk lyckats sänka minimum Fressync hastighet för några bildskärmar.
PCGamesHardware

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tror också att 900 serien stödjer Freesync i hårdvara, det skulle onekligen underlätta övergången till Freesync.
En ordentlig spik är ju också att Intel hoppar på tåget.
G-Sync verkar vara något Asus och Nvidia kukilurat ihop tillsammans, insåg direkt att detta borde motivera andra bildskärmstillverkare att satsa på Freesync, Samsung och LG verkar gå ut på bred front, tror att de är skapligt stora tillsammans.

Såg att en klurig Tysk lyckats sänka minimum Fressync hastighet för några bildskärmar.
PCGamesHardware

Japp, troligt för ASUS fick ensamrätt i början och tror även Nvidia nämnde att dom har samarbetat.

Men det bevisar ju att skärmarna till adaptive-sync inte klarar 30Hz, lite märkligt på sätt och vis när motsvarande skärm med g-sync klarar det (låter lite som konspirationsteori, men verkar ju som skärmtillverkare/Nvidia försökt sätta krokben för adaptive-sync).
Men kan ju vara så med att skärmtillverkare inte vågat satsa på adaptive-sync fullt ut och/eller scalers inte är så bra.

Ja Intel verkar ju enligt rykten fått nej att använda G-sync. Men varför skulle dom ens använda det, när inte ens Nvidia använder det i laptops (tror inte Intel tänker på desktop i första hand för sync)?

Ja intresant tid vi lever i alla fall.

Hoppas zen använder ny gpu teknik och inte kör på gamla GCN (just för jag hoppas på bra HDMI stöd). Har planerat att bygga ny och strömsnålare HTPC till våren (så jag slipper en maskin som drar över 100 watt för att visa film).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Japp, troligt för ASUS fick ensamrätt i början och tror även Nvidia nämnde att dom har samarbetat.

Men det bevisar ju att skärmarna till adaptive-sync inte klarar 30Hz, lite märkligt på sätt och vis när motsvarande skärm med g-sync klarar det (låter lite som konspirationsteori, men verkar ju som skärmtillverkare/Nvidia försökt sätta krokben för adaptive-sync).
Men kan ju vara så med att skärmtillverkare inte vågat satsa på adaptive-sync fullt ut och/eller scalers inte är så bra.

Ja Intel verkar ju enligt rykten fått nej att använda G-sync. Men varför skulle dom ens använda det, när inte ens Nvidia använder det i laptops (tror inte Intel tänker på desktop i första hand för sync)?

Ja intresant tid vi lever i alla fall.

Hoppas zen använder ny gpu teknik och inte kör på gamla GCN (just för jag hoppas på bra HDMI stöd). Har planerat att bygga ny och strömsnålare HTPC till våren (så jag slipper en maskin som drar över 100 watt för att visa film).

Tror att den nedre gränsen är beroende av vad skärmen normalt klarar, klarar den 24 Hz bör Freesync också göra det.
Misstänker att både AMD och Nvidia har sparat lite på krutet inför övergången till 16 um, skälls en del på dessa rebrands, men vad är vitsen att släppa något helt nytt nu?
Så jag tror och hoppas att vi får lite nytt och fräsht till Våren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tror att den nedre gränsen är beroende av vad skärmen normalt klarar, klarar den 24 Hz bör Freesync också göra det.
Misstänker att både AMD och Nvidia har sparat lite på krutet inför övergången till 16 um, skälls en del på dessa rebrands, men vad är vitsen att släppa något helt nytt nu?
Så jag tror och hoppas att vi får lite nytt och fräsht till Våren.

Jo, pratas om 3 nya gpu:er, dock bara en som är helt ny (så lite orolig över om det blir rebrands igen). Men hoppas att alla har free-sync stöd denna gången och även till OEM. Dessutom full övergång till 16mm, även om det möjligen inte gör enormt på strömförbrukningen kommer vi se ett hopp i prestanda (HBM gör nog troligen större skillnad, får hoppas fler kort kör med det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar