Permalänk

Hyffsad spel-top - 5-8k budget

Hej på er.

Min flickvän är ute efter en spelbar laptop. Jag har tyvärr 0 koll på laptops... jag anser att laptops inte är för spel. Men det är som det är och hon reser mycket så det är ju mer praktiskt.

Hursom, kraven är inte så höga (dvs uteslut alla nya spel, kanske gw2 är en bra gräns). Vi har vart och kikat på en del i affärer och det enda jag har gjort är att jämföra prislapp med vad jag tror är bra. Dvs, undvik allt med AMD (personligt hat och dålig erfarenhet) och riktat in mig på i5 och skippar i3 och i7.
Hittat en del laptops med just i5 och NVIDIA GeForce 920M som tycks vara bra?

Budgeten är "så billigt som möjligt" men upp till 8k.
Personligen skulle jag rekomendera Asus f555lj

Vad tror ni? Gissar jag rätt eller är jag ute och cyklar i sand?

Permalänk

@BioChemical:

https://www.komplett.se/product/850094/datorer/brbara/datorer...

Den verkar bra tycker jag.

Tillägg:
Antog att du menade AMD-processorer då du nämnde i5 o.s.v.

i7 är inte fy skam för femhundra till.

Permalänk

@Sarkissati:

Amd inom allt. Har genomlidigt deras "support" och tänker aldrig mer gå igenom det...
AMD = A Mediocre Dysfunction.
eller
AMD = Aldrig Mera Detta.

i5 för att: i3 känns för klent för spel, och i7 känns helt enkelt onödigt för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioChemical:

@Sarkissati:

Amd inom allt. Har genomlidigt deras "support" och tänker aldrig mer gå igenom det...
AMD = A Mediocre Dysfunction.
eller
AMD = Aldrig Mera Detta.

i5 för att: i3 känns för klent för spel, och i7 känns helt enkelt onödigt för spel.

Tråkigt med den dåliga erfarenheten med amd.. För de har carrizo cpuerna som är riktigt bra ..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioChemical:

@Sarkissati:

Amd inom allt. Har genomlidigt deras "support" och tänker aldrig mer gå igenom det...
AMD = A Mediocre Dysfunction.
eller
AMD = Aldrig Mera Detta.

i5 för att: i3 känns för klent för spel, och i7 känns helt enkelt onödigt för spel.

När det kommer till bärbara datorer är i5 inte en Quad core utan en Dual core med HT och Turbo boost. i7 4xxxU är alla Dual core med HT samma sak gäller i7 5xxxU för att en dator ska ha 4 kärnor så ska det finns ett Q i modellnamnet. Exmpel 4700MQ, 4710HQ, 5700HQ.

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-f550jk-dm205h-15-6-i7-...

GTX 850M klarar av de flesta spel på medium/high och i7 4710HQ är en Quad core intel CPU. Tror GPU motsvarar ett GTX 750 ti fast lägre klockad. Laptopen koster 8k

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

När det kommer till bärbara datorer är i5 inte en Quad core utan en Dual core med HT och Turbo boost. i7 4xxxU är alla Dual core med HT samma sak gäller i7 5xxxU för att en dator ska ha 4 kärnor så ska det finns ett Q i modellnamnet. Exmpel 4700MQ, 4710HQ, 5700HQ.

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-f550jk-dm205h-15-6-i7-...

GTX 850M klarar av de flesta spel på medium/high och i7 4710HQ är en Quad core intel CPU. Tror GPU motsvarar ett GTX 750 ti fast lägre klockad. Laptopen koster 8k

Oj, där ser man. Jag hade ingen aning om detta! Tack för informationen!!!

Permalänk

Några fler med tips?

Hade ni valt Dell eller Asus för övrigt?