Vilken av SATA drivrutinerna skall jag installera?

Permalänk
Medlem

Vilken av SATA drivrutinerna skall jag installera?

Då min mekaniska HDD håller på och ge upp har jag nu införskaffat en ny SSD (Crucial BX100, 250GB) som jag skall höra ihop med min äldre disk (Intel 530, 120GB). Windows 7 tänkte jag lägga på den större disken och låta den mindre fungera som en lagringsdisk för musik och lite filmer. Jag har ett gammalt Asus P5Q-E moderkort och undrar vilken av de här två drivrutinerna från Asus hemsida jag skall ladda ned och installera efter att jag installerat Windows 7 (kanske båda?). Jag vore väldigt tacksam för svar.

"Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023 for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7"

eller

"Marvell 6121 SATA Driver V1.2.0.68 for Windows XP & 64bit XP & 32/64bit Vista.
Marvell 6121 SATA Driver V1.2.0.69 for 32/64bit Windows7"

https://www.asus.com/Motherboards/P5QE/HelpDesk_Download/

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Marvel drivisen är för IDE & E-Sata kontakten, så har du inga planer på att använda dem behövs den egentligen inte.
Så det är Intel drivisen i så fall bara, annars båda.

Citat:

Storage:
Southbridge
- 6 x SATA 3Gb/s
- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5, 10 support
Marvell 88SE6121
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x External SATA 3Gb/s port (SATA On-the-Go)
Silicon Image Sil5723 (Drive Xpert technology)
- 2 x SATA 3Gb/s
- Supports EZ Backup and Super Speed functions
*Drive Xpert function is available only when the hard disk drives are set as data drives.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Marvel drivisen är för IDE & E-Sata kontakten, så har du inga planer på att använda dem behövs den egentligen inte.
Så det är Intel drivisen.

Skall jag installera den första drivrutinen jag nämnde då eller? Dvs.

"Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023 for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7"

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Skall jag installera den första drivrutinen jag nämnde då eller? Dvs.

"Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023 for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7"

Du behöver inte hämta drivrutiner. Windows 10 brukar sköta SSD automatiskt. Se till att hämta Crucials och Intels programvara.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du behöver inte hämta drivrutiner. Windows 10 brukar sköta SSD automatiskt. Se till att hämta Crucials och Intels programvara.

Jag kör Windows 7 dock. Men om jag nu vill installera drivrutinerna för SATA portarna manuellt vilken/vilka av de två skall jag installera.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Du ska installera den första bara (den för Intel chippet) om du inte har planer på att använda IDE & E-Sata.
Dock kommer Windows troligtvis att hitta Marvell chippet och förmodligen bara visa som "okänd enhet" i enhets hanteraren.
Jag har haft ett liknande kort (hette bara P5Q om jag minns rätt) och har för mig att det går att stänga av Marvell kontrollern i BIOS, men är inte hundra på det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Du ska installera den första bara (den för Intel chippet) om du inte har planer på att använda IDE & E-Sata.
Dock kommer Windows troligtvis att hitta Marvell chippet och förmodligen bara visa som "okänd enhet" i enhets hanteraren.
Jag har haft ett liknande kort (hette bara P5Q om jag minns rätt) och har för mig att det går att stänga av Marvell kontrollern i BIOS, men är inte hundra på det.

Då har jag gjort fel i alla år, jag har vid ominstallation av operativsystemet alltid installerat den andra (den för marvell portarna) av de två drivrutinerna jag nämnde.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

@Belzader: Är det rekomenderat att jag installerar:

"Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023 for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7"

Efter att jag installerade drivrutinen i morse har datorn börjat bete sig lite mystiskt. Kastar ut mig ur spel tillbaka till skrivbordet och nyss fick jag en BSOD. Nu vet jag ju inte helt säkert att de beror på de nämnda drivrutinerna men det känns troligt. Vet inte om dessa drivrutiner kan orsaka sådana problem.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

@Belzader: Är det rekomenderat att jag installerar:

"Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023 for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7"

Efter att jag installerade drivrutinen i morse har datorn börjat bete sig lite mystiskt. Kastar ut mig ur spel tillbaka till skrivbordet och nyss fick jag en BSOD. Nu vet jag ju inte helt säkert att de beror på de nämnda drivrutinerna men det känns troligt. Vet inte om dessa drivrutiner kan orsaka sådana problem.

Allting är möjligt, drivrutiner "kan" orsaka problem men mest om det är fel version till ens OS.

En liten fråga efter du installerat dem fick du en icon i aktivitets fältet (en med ett "I" om jag minns rätt)?
I så fall är den för att styra chippet's raid funktion.

Eftersom jag misstänker att du inte kör/ska köra RAID, kan detta orsaka problem om du inte ställer in BIOS att det ska vara AHCI (vilket är plug&play aka att diskarna kan tas bort likt ett USB-Minne), och att RAID ska vara JBOD (JustaBunchOfDisks).

Fungerar det utan dem (jag misstänker att windows hittar Intel chippet och installerar standard drivrutin), och du känner att det blev lite för avancerat nu, eller att det blir problem om du installerar dem, skippa dem, och installera Marvell drivisen bara (det är dock ej nödvändigt som jag har skrivit tidigare, om du inte planerar använda IDE/E-Sata kontakterna, men det skadar inte).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Ok, tack för hjälpen. Då jag köpt lite nya komponenter (grafikkort och en ny större ssd som Windows 7 skall insalleras på) så kommer jag cöra en ny ren installation av Windows 7. Jag funderar då helt sonika på att strunta i att installera nämnda drivrutin, är det ok?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

@Belzader: Ok, tack för hjälpen. Då jag köpt lite nya komponenter (grafikkort och en ny större ssd som Windows 7 skall insalleras på) så kommer jag cöra en ny ren installation av Windows 7. Jag funderar då helt sonika på att strunta i att installera nämnda drivrutin, är det ok?

Hittar Windows disken du vill installera Windows på under installationen, behöver du dem inte egentligen, det är mest att tillverkarens drivrutiner kan aktivera lite extra funktioner/saker.
Så ja du kan strunta i dem, eftersom jag misstänker att Windows hittar Intel chippet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Ok, extra funktioner och sånt struntar jag i. De ända jag eg. bryr mig om är huruvida disken går "långsammare" för att några drivrutiner saknas. Dvs. påverkar det inte hastigheten så struntar jag i det. Enligt Intels "nedladdningssida" så har "Intel Storage Manager" bytt namn till "Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) RAID Driver", stämmer det? Och är det någon som vet om jag skall installera dessa istället trots att jag inte har raid-konfiguration?

https://downloadcenter.intel.com/download/25165/Intel-Rapid-S...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |