Valve fördröjer HTC Vive VR till 2016

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Är det bara jag som inte är så hypad på vr? känns som att det aldrig kommer att släppas på den breda marknaden för att tekniken är så ung och man sätter upp nya datum att hålla för att tillfredsställa publiken fast man vet att tidsplanen kommer att spricka;(

Det är lustigt att den där inledande frasen återkommer i nästan varje tråd om VR på Sweclockers.

"Är det bara jag som inte är hypad på vr?" i lite olika tappning. Men meningen börjar alltid med "Är det bara jag som...". Inte sällan följs den av en liknelse med någon teknik som floppat, typ 3D-TV (eller vad det hette).

Ingen kritik mot dig. Bara en liten reflektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Det är lustigt att den där inledande frasen återkommer i nästan varje tråd om VR på Sweclockers.

"Är det bara jag som inte är hypad på vr?" i lite olika tappning. Men meningen börjar alltid med "Är det bara jag som...". Inte sällan följs den av en liknelse med någon teknik som floppat, typ 3D-TV (eller vad det hette).

Ingen kritik mot dig. Bara en liten reflektion.

Har inte varit negativ hela tiden men känns bara som att de alla ser som att det kommer vr snart i varje hus. Så känner jag inte det.
Vet inte hur jag ska beskriva det men känns lite som star citizen om du förstår.

Gillar verkligen konceptet men tycker bara inte att man ska vara så hypad då jag redan förlorat den då det inte känns som att den kommer släpas inom snart

Permalänk
Medlem

@anon5930:
nej, däremot skulle inbyggd headtracking i monitorer vara något intressant och praktiskt, ett mer naturligt steg mot VR som gör folk vana vid att styra kameran med huvudrörelser.

Inga tillägg, ett inbyggt system dedikerat enbart till headtracking med en knapp som man kan slå på/av systemet med. Något som skulle vara praktiskt och användbart.

Permalänk
Medlem

Dom väljer att putsa på det ett tag till precis som occulus laget gör. 2016 kommer "VR-revolutionen", dom skjuter inte gärna sig själva i foten genom att släppa en produkt som inte är relativt felfri så att säga, det skulle vara en PR-katastrof och alvarligt skada folks syn på hela VR-konseptet för en lång tid framöver.

Och btw även om source-2 motorn finns så tror jag att valve ligger långt borta från en hl3-lansering Half-life 3 Will Never Release tyvärr. Portal 3 kanske dock, de är som gjort för VR.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@anders190:
nej, däremot skulle inbyggd headtracking i monitorer vara något intressant och praktiskt, ett mer naturligt steg mot VR som gör folk vana vid att styra kameran med huvudrörelser.

Inga tillägg, ett inbyggt system dedikerat enbart till headtracking med en knapp som man kan slå på/av systemet med. Något som skulle vara praktiskt och användbart.

Det finns redan sådanna lösningar, dock inte inbyggt. TrackIR exempelvis. En rätt nischad lösning för simulatorer och liknande men kan också användas till andra saker. Jag har själv en TrackIR 5 faktiskt, tyvärr har det blivit väldigt lite användning för den på senare år. :/

Sedan finns ju exempelvis Tobiis lösning som följer ögonen. Personligen har jag inte tittat något närmare på denna lösning men är vad jag förstått åt samma håll: http://www.sweclockers.com/artikel/20052-sweclockers-besoker-...

Visst, kunde man få ner kostnaderna och trycka in lösningarna i konsumentprodukter utan någon större kostnad kanske det skulle kunna bli populärare och ett alternativ till VR och AR. Men frågan är om det inte är lite för sent. Själv tror jag mest på AR då möjligheterna tekniken medför inom typ allt. För rent spelande så lär VR vara den dominerande lösningen skulle jag tro. Samtidigt ligger nog en riktigt bra applicering av AR längre fram i framtiden än vad VR gör. Microsofts HaloLens ser lovande ut trots de begränsningar som finns i dagsläget.

Förr eller senare har vi ett jack i nacken för direktåtkomst med Matrix förmodar jag.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Exakt, inte inbyggt, inte praktiskt ;).
Ett VR headset är långtifrån praktiskt och har massor med problem, samt att det helt enkelt inte fungerar med åksjuka. TrackIR och externa lösningar är heller inte praktiska. Att göra tekniken tillgänglig är första steget för att det ska slå igenom på marknaden.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Vad jag har läst så är det ingen som har blivit åksjuk av Vive

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer:
Noll procent av en stängd grupp människor där det inte finns någon info om hur många, eller om någon alls har åksjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Ännu en sensationalistisk nyhet från Swec. Valve och HTC har hela tiden sagt att den första lanseringen skulle vara en smal lansering, och att konsumetreleasen skulle komma senare.

Jag är fortfarande intresserad av att veta när de tydligt har poängterat att släppet i år inte skulle vara den egentliga konsumentreleasen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag är fortfarande intresserad av att veta när de tydligt har poängterat att släppet i år inte skulle vara den egentliga konsumentreleasen.

Jag väntar fortfarande. Lägg fram källor eller medge att du sitter och hittar på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Är det bara jag som inte är så hypad på vr? känns som att det aldrig kommer att släppas på den breda marknaden för att tekniken är så ung och man sätter upp nya datum att hålla för att tillfredsställa publiken fast man vet att tidsplanen kommer att spricka;(

Nejdå vi är fler.
Orkar inte med att ha någon klump på plytet när jag gibbar.
Monitorer is still the shit.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har inte varit negativ hela tiden men känns bara som att de alla ser som att det kommer vr snart i varje hus. Så känner jag inte det.
Vet inte hur jag ska beskriva det men känns lite som star citizen om du förstår.

Gillar verkligen konceptet men tycker bara inte att man ska vara så hypad då jag redan förlorat den då det inte känns som att den kommer släpas inom snart

Har väl vart intressant dom senaste 20 åren eller så
Nu är det snart här, VR-headset till överkomligt pris som inte kräver en superdator.
Kanske kräver grafikkort Anno 2016.. men iaf inte superdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag är fortfarande intresserad av att veta när de tydligt har poängterat att släppet i år inte skulle vara den egentliga konsumentreleasen.

Det var inte det jag sa. Jag sa att de vart tydliga med att den första releasen var smal. Här står det:

Citat:

While other manufacturers will release their own versions further down the line, HTC's Vive is the first. A developer edition is set to launch this spring, with the consumer version becoming available "later in 2015"

Sedan skjöt de på den initiala releasen, och alla trodde helt plötsligt att den första releasen var den breda konsumentreleasen.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det var inte det jag sa. Jag sa att de vart tydliga med att den första releasen var smal. Här står det:Sedan skjöt de på den initiala releasen, och alla trodde helt plötsligt att den första releasen var den breda konsumentreleasen.

Du snackar i nattmössan. Det första släppet (som var utvecklingsversionen) är redan genomfört och har inte alls skjutits upp. Det bestod av att utvecklare kunde anmäla sig för att få ett utvecklingskit helt gratis och sedan börja utveckla till Vive, vilket nu har skett. Detta var "vårreleasen" ifråga. De skulle sedan släppa konsumentversionen "senare under 2015".

De har aldrig antytt att släppet sent under 2015 skulle vara något annat än den riktiga konsumentreleasen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG