Permalänk
Medlem

IPS eller VA -panel på stor UHD-tv

Hej,

Efter att ha googlat runt en hel del så är jag mer konfunderad än innan. Känner till att vanliga "TN"-paneler är kassa på det mesta, men att de är snabbare. Om tekniken som heter VA är det dock svårare att få fram information.

Det mest matnyttiga är från ett inlägg på reddit (https://www.reddit.com/r/hometheater/comments/324n3u/help_465...) där en användare som verkar kunna lite iaf skriver såhär:

"VA is the LCD technology used in the LCD panel itself, the other common type in panel TVs is IPS (in-plane switching). Compared to VA panels, IPS generally has better viewing angles and colors, but slightly lower contrast and slower response times for video games."

Låter exakt som TN då, alltså ska man spela spel är VA bättre annars IPS? Anledningen till att jag frågar är att två TV-apparater som i övrigt är nästan identiska både i tekniska specifikationer och även i pris skiljer sig på denna punkten, de jag jämför är dessa två:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3059787
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3072109

Apparaten kommer främst användas till att titta på TV och film, ganska mycket fotboll och annan "snabb" sport. Andra krav är:

Ultra HD
Back-lit
55 tum

Kan jag få hjälp att reda ut skillnader och vad som bör väljas utifrån mina behov så uppskattas det mycket! Tack!

Permalänk
Medlem

Alla LCDer är back-lit. De enda apparaterna som inte är det är OLED.

Du säger att du ska spela, men har inte skrivit det som krav?
Ska du spela så tycker jag du ska köpa en Sony.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har en LG 65" UHD IPS LCD TV och den funkar superbra, inte spelat så mycket men testat ACU och tycker det funkar fint. Nackdelen med UHD är att typsnittet i många program blir så jäääkla smått och svårt att se och det även på en 65", på en 55" så blir det ännu mer smått. Har ställt om skalningen i Windows och de program som funkar men i tex Photoshop ser man knappt va det står i menyerna.

Teven har jag kalibrerat med hårdvarukalibrering (äldre Spyder Pro)och får typ lika färger som i min kalibrerade IPS fotoredigerings skärm.

Lite pillande i menyerna för att få till rätt färger och så men det är det värt.

Kolla upp att teven klarar 2160x3840@60hz 4:4:4 subsampling, alla UHD apparater klarar inte av det vilket resulterar i 30Hz och sämre bild.

Skrivit om/disskuterat 4:4:4 subsampling här http://www.sweclockers.com/forum/trad/1363249-4k-lcd-tv-till-...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Finns flera led tv som är kantbelysta...

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av kvaxdack:

Hej,

Efter att ha googlat runt en hel del så är jag mer konfunderad än innan. Känner till att vanliga "TN"-paneler är kassa på det mesta, men att de är snabbare. Om tekniken som heter VA är det dock svårare att få fram information.

Det mest matnyttiga är från ett inlägg på reddit (https://www.reddit.com/r/hometheater/comments/324n3u/help_465...) där en användare som verkar kunna lite iaf skriver såhär:

"VA is the LCD technology used in the LCD panel itself, the other common type in panel TVs is IPS (in-plane switching). Compared to VA panels, IPS generally has better viewing angles and colors, but slightly lower contrast and slower response times for video games."

Låter exakt som TN då, alltså ska man spela spel är VA bättre annars IPS? Anledningen till att jag frågar är att två TV-apparater som i övrigt är nästan identiska både i tekniska specifikationer och även i pris skiljer sig på denna punkten, de jag jämför är dessa två:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3059787
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3072109

Apparaten kommer främst användas till att titta på TV och film, ganska mycket fotboll och annan "snabb" sport. Andra krav är:

Ultra HD
Back-lit
55 tum

Kan jag få hjälp att reda ut skillnader och vad som bör väljas utifrån mina behov så uppskattas det mycket! Tack!

Finns faktiskt en grymt bra artikeln på swecv som tar ju just detta http://www.sweclockers.com/artikel/19115-sa-fungerar-skarmpan...

Men du har faktiskt helt rätt i att VA bygger på TN, men har bättre svärta.

Bakgrundsbelysning har alla teveapparater. Förr satt det lysrör och nu är det leds. Oled är den bästa tekniken men är dels ny (har lite barnsjukdomar och tror även årets modeller inte är helt kvitt dom) och dyr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

@Rydisen: Finns flera led tv som är kantbelysta...

Led TV är butikernas sätt att bluffa Är exakt samma som vanliga bakgrundsbelysta, men har leds i stället för lysrör.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Finns fortfarande kantbelysta och bakbelysta...

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

@Broken-arrow: Finns fortfarande kantbelysta och bakbelysta...

Självklart, men alla kör leds var min poäng.

Sen vilket som är bäst är frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:
Skulle säga att bakbelysta i princip alltid är bättre

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Led TV är butikernas sätt att bluffa Är exakt samma som vanliga bakgrundsbelysta, men har leds i stället för lysrör.

De drar ju mindre effekt än lysrörstv och är oftast tunnare. Så inte riktigt exakt samma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Alla LCDer är back-lit. De enda apparaterna som inte är det är OLED.

Du säger att du ska spela, men har inte skrivit det som krav?
Ska du spela så tycker jag du ska köpa en Sony.

Alla LCD är inte backlight. Finns Edge light också.
Edge Light ligger dioderna vid kanterna och skärmen kan göras mycket tunnare p.g.a. det.
Back light ligger bakom panelen och är tjockare. Har bättre kontrast och backlight är att föredra.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Man testar väl TV i butiken och väljer den som är bäst bild för dig? Siffror är bara till för att manipulera med. Skulle du köpa en TV med 100% äkta svarta? Inte jag i alla fall, vill ju se en bild också.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Man testar väl TV i butiken och väljer den som är bäst bild för dig? Siffror är bara till för att manipulera med. Skulle du köpa en TV med 100% äkta svarta? Inte jag i alla fall, vill ju se en bild också.

Det tråkiga är dock att den TV som ser bäst ut i butiken sällan är representativ om hur det kommer att se ut i vardagsrummet. "Dynamiskt" bildläge, en skärpa så hög att personer i princip har en aura runt sig, och en ljusstyrka som kan få vem som helst att bränna fläckar i hornhinnan är vanliga inställningar i en kraftigt belyst butikslokal, rätt så långt ifrån den verkligheten man vill ha när man är hemma, i alla fall om du frågar mig.

För att komma med ett exempel; jag köpte min Panasonic plasma baserat till största del på oberoende recensenter på internet men jag var självklart och kollade på den också. I butiken så var den bland de mörkaste apparaterna oavsett hur jag pillade med inställningarna. Knappast något som stod ut, tvärt om. Väl hemma i vardagsrummet var det en helt annan sak. Utklassade allt vad LCD hette gällande bildkvalité.

Och en liten kommentar gällande "100% äkta svärta" (OLED). Jag såg en LG-OLED i en fullt belyst butik för ett tag sedan. Den stack inte ut särskilt mycket alls, ända tills de dämpade belysningen i TV-sektionen av butiken. Då blev den en klass för sig själv. När du är och ser på apparater fråga ifall de har möjlighet att dämpa belysningen för då får du en mycket mer rättvis jämförelse mot ditt vardagsrum hemma.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Om du inte har behov av extrema betraktningsvinklar och tittar mest på film så skulle jag säga VA. Jag tål inte hur dålig svärtan är på (nästan) alla IPS-modeller.

Spelar du mycket så kanske IPS är att föredra. Blir vanligtvis lite mer eftersläpningar på en VA-panel som kan vara störande med mycket snabba rörelser som i t.e.x fps-spel.

Permalänk
Medlem

ÄSCH; om du ska köpa en ny TV så gå all in!

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55EG920V/lg-55-...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Det tråkiga är dock att den TV som ser bäst ut i butiken sällan är representativ om hur det kommer att se ut i vardagsrummet. "Dynamiskt" bildläge, en skärpa så hög att personer i princip har en aura runt sig, och en ljusstyrka som kan få vem som helst att bränna fläckar i hornhinnan är vanliga inställningar i en kraftigt belyst butikslokal, rätt så långt ifrån den verkligheten man vill ha när man är hemma, i alla fall om du frågar mig.

För att komma med ett exempel; jag köpte min Panasonic plasma baserat till största del på oberoende recensenter på internet men jag var självklart och kollade på den också. I butiken så var den bland de mörkaste apparaterna oavsett hur jag pillade med inställningarna. Knappast något som stod ut, tvärt om. Väl hemma i vardagsrummet var det en helt annan sak. Utklassade allt vad LCD hette gällande bildkvalité.

Och en liten kommentar gällande "100% äkta svärta" (OLED). Jag såg en LG-OLED i en fullt belyst butik för ett tag sedan. Den stack inte ut särskilt mycket alls, ända tills de dämpade belysningen i TV-sektionen av butiken. Då blev den en klass för sig själv. När du är och ser på apparater fråga ifall de har möjlighet att dämpa belysningen för då får du en mycket mer rättvis jämförelse mot ditt vardagsrum hemma.

Man kan inte bedöma vissa aspekter av en bild i butik på ett bra sätt, som ljusstyrka och färgkorrekthet, men andra aspekter är helt uppenbara trots begränsningarna i en butikslokal, som ryckighet vid panoreringar eller så.

Plasma har inte samma ljusstyrka som LCD-apparater och ser därför inte lika imponerande ut relativt dem i en butikslokal men hemma så behöver man inte i närheten av den ljusstyrkan och då har det förstås ingen större betydelse.

Kantbelyst eller bakbelyst behöver inte betyda så mycket för bilkvaliteten men ju större panelen är desto svårare är det förstås att få kantbelysningen att räcka till. Däremot finns det bakbelysta paneler med local dimming som alltså dimmar den LED som lyser upp en eller några pixlar om den inte ska vara så ljus och helt släcker den om pixeln/pixlarna är helt svart/a. Det ger fördelen att ett svart område inte "lyser" även om andra områden på bilden gör det.

Problemet är att det ytterst sällan är en LED per pixel och då får man ju en gloria runt alla ljusa objekt på mörk bakgrund eller tvärtom att de ljusa objekten blir mörkare i kanterna. Säg att en LED exempelvis lyser upp 4x4 pixlar (vilket skulle innebära runt 129000 LED:er på en 1080p-panel), är då alla pixlarna i ett sådant område i ett ljust område på bilden så lyser LED:n och om de är i ett mörkt så gör den inte, men om området är i ett gränsområde mellan mörkt och ljust så blir det ju fel på ena eller andra sättet hur man än gör. Har man en LED per pixel så får man inga sådana problem förstås, men det är inte vanligt (vet inte ens om det finns någon som har 1 mot 1 matchning) och local dimming verkar snarare minska bland nyare modeller. När det gäller OLED så är det ju pixeln själv som lyser och då blir det ju samma effekt, en svart pixel är så svart den kan vara oavsett om pixeln bredvid är helt vit och så. Sen har OLED andra fördelar förstås (och nackdelar), men det är svärtan som är det stora och den beror på hur de illumineras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Man kan inte bedöma vissa aspekter av en bild i butik på ett bra sätt, som ljusstyrka och färgkorrekthet, men andra aspekter är helt uppenbara trots begränsningarna i en butikslokal, som ryckighet vid panoreringar eller så.

.......

Jag håller med dig i princip allt. En liten inflikning gällande det fetstilta, jag har upplevt att ryckningarna oftast har att göra med en bristfällig funktion av TVns interpolering (Smooth Motion och allt vad de heter (som jag för övrigt generellt är motståndare till)) eller att materialets FPS inte matchar TVns inställda uppdateringsfrekvens. Det gör det hela till en inställningsfråga i de flesta fall. Vid dessa tillfällen så litar jag även där mer på pålitliga recensionssidor, som t.ex. http://www.hdtvtest.co.uk/, än mig själv eftersom de helt klart har mer kunskap i ämnet.

@kvaxdack: Och för att inte gå alldeles för off-topic, den här tråden från Minhembio går in ganska grundligt i just din fråga, med många bra länkar till andra sidor.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Casgar: Visst, en TV i en butik är "butiksoptimerad", väljer man dock rätt butik så är tv däremot inställd på "verkliga" värden som man kan se bättre med. Däremot är folks vardagsrum så olika att det i princip krävs hårdvarukalibrering. Det bästa är om du kan testa TV med mobilkamera och ett digitalt gråkort. Dessutom är belysningen i butiker så jämn att du inte uppfattar skuggor eller blänk då den oftast kommer flera meter ovanifrån medans du hemma har belysning från sidan. Så i princip kan en TV i butik "bara" se optimal ut hur man än gör. Däremot så ser man inte så mycket skillnad eftersom takbelysningen jämnar ut för mycket, om man inte är i media marks butiker som har vidrig uv-lila belysning.

Det som är viktigast är dock att du hemma har jämn belysning eftersom ojämn/felvinklad belysning alltid ger blänkande som stör eller felaktiga färger. Det bästa är om man har flera olika kelvins som tar ut varandra eftersom man då kan skapa dagsljus i lägenheten men ändå se alla färger i rätt vitläge. Det vanliga för dagsljus är 6500 kelvin, men låt dig inte luras eftersom flera aspekter kan ändra kelvinvärdet där du bor och även vara olika under dagen så du får mäta och använda flera aspekter som vad som blänker hos dig och även tänka på att färger, tavlor och rummets faktor samt varifrån ljus kommer påverkar så det är omöjligt att ge något exakt värde.

Att använda solglasögon är även en sak som fungerar, tänk dock på att det ska vara slipade av bra kvalité som bara tar bort uv och onödigt för mycket ljus. Dom bör även fungera innomhus genom att ta bort solen och överdrivet ljus inte ljuset självt så att säga. Om färgerna inte ändras för utom att få en ljusänkning så är det bra återgivning från TV.

Den TV jag har är en Philips 65" Belysning och färgåtergivning på den är extremt bra både när den är kalibrerad och i vanliga inställningar. Svart är tex lika svart som rummet både vid släckt rum och när solen är på sitt bästa humör.

Edit: luft

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

@Broken-arrow:
Skulle säga att bakbelysta i princip alltid är bättre

Jo, skrev lite i farten tydligen, så texten blev inte riktigt rätt i slutet (hoppas du förstod poängen).

Ja låter ju vettigare, för blir ju inte samma ljusläckage.

Skrivet av jOnÄTÄn:

De drar ju mindre effekt än lysrörstv och är oftast tunnare. Så inte riktigt exakt samma.

Jo, var inte det riktigt jag var ute efter Men du har inte fel.

Skrivet av Casgar:

Det tråkiga är dock att den TV som ser bäst ut i butiken sällan är representativ om hur det kommer att se ut i vardagsrummet. "Dynamiskt" bildläge, en skärpa så hög att personer i princip har en aura runt sig, och en ljusstyrka som kan få vem som helst att bränna fläckar i hornhinnan är vanliga inställningar i en kraftigt belyst butikslokal, rätt så långt ifrån den verkligheten man vill ha när man är hemma, i alla fall om du frågar mig.

För att komma med ett exempel; jag köpte min Panasonic plasma baserat till största del på oberoende recensenter på internet men jag var självklart och kollade på den också. I butiken så var den bland de mörkaste apparaterna oavsett hur jag pillade med inställningarna. Knappast något som stod ut, tvärt om. Väl hemma i vardagsrummet var det en helt annan sak. Utklassade allt vad LCD hette gällande bildkvalité.

Och en liten kommentar gällande "100% äkta svärta" (OLED). Jag såg en LG-OLED i en fullt belyst butik för ett tag sedan. Den stack inte ut särskilt mycket alls, ända tills de dämpade belysningen i TV-sektionen av butiken. Då blev den en klass för sig själv. När du är och ser på apparater fråga ifall de har möjlighet att dämpa belysningen för då får du en mycket mer rättvis jämförelse mot ditt vardagsrum hemma.

Beror också på källan dom spelar upp, media market hade fel demo klipp eller fel skalat i alla fall. Såg grynigt ut var inte från man stod 3 meter bort det blev hyfsat (första gången jag såg oled med och tänkte att så här dålig kan ju inte en sån här panel vara).

Kom tillbaks några månader senare och var betydligt bättre demo på skärmen, men personligen med så mycket ljus kunde jag inte se så stor skillnad mot vanlig LCD TV. Hade med mig en släkting som såg skillnaderna bättre än jag

Skrivet av snajk:

Man kan inte bedöma vissa aspekter av en bild i butik på ett bra sätt, som ljusstyrka och färgkorrekthet, men andra aspekter är helt uppenbara trots begränsningarna i en butikslokal, som ryckighet vid panoreringar eller så.

Plasma har inte samma ljusstyrka som LCD-apparater och ser därför inte lika imponerande ut relativt dem i en butikslokal men hemma så behöver man inte i närheten av den ljusstyrkan och då har det förstås ingen större betydelse.

Kantbelyst eller bakbelyst behöver inte betyda så mycket för bilkvaliteten men ju större panelen är desto svårare är det förstås att få kantbelysningen att räcka till. Däremot finns det bakbelysta paneler med local dimming som alltså dimmar den LED som lyser upp en eller några pixlar om den inte ska vara så ljus och helt släcker den om pixeln/pixlarna är helt svart/a. Det ger fördelen att ett svart område inte "lyser" även om andra områden på bilden gör det.

Problemet är att det ytterst sällan är en LED per pixel och då får man ju en gloria runt alla ljusa objekt på mörk bakgrund eller tvärtom att de ljusa objekten blir mörkare i kanterna. Säg att en LED exempelvis lyser upp 4x4 pixlar (vilket skulle innebära runt 129000 LED:er på en 1080p-panel), är då alla pixlarna i ett sådant område i ett ljust område på bilden så lyser LED:n och om de är i ett mörkt så gör den inte, men om området är i ett gränsområde mellan mörkt och ljust så blir det ju fel på ena eller andra sättet hur man än gör. Har man en LED per pixel så får man inga sådana problem förstås, men det är inte vanligt (vet inte ens om det finns någon som har 1 mot 1 matchning) och local dimming verkar snarare minska bland nyare modeller. När det gäller OLED så är det ju pixeln själv som lyser och då blir det ju samma effekt, en svart pixel är så svart den kan vara oavsett om pixeln bredvid är helt vit och så. Sen har OLED andra fördelar förstås (och nackdelar), men det är svärtan som är det stora och den beror på hur de illumineras.

Skulle i så fall ta en vanlig LCD, över en som kan släcka delar av bakgrundsbelysningen. Blir ju inte helt bra, utan blir hybrid mer eller mindre (som tyvärr tar med för mycket nackdelar).

Nej därför bättre och kolla tester, du har ju inte möjlighet att jämföra hemma om panelen är den bästa för priset du betalar ändå (får i så fall köpa tio stycken och ställa bredvid varandra). I butiken är det faktiskt svårt att se skillnader på varje TV. Är ju rätt lika allihop och det oavsett budget eller dyr TV . Måste ju till dämpad belysning och se till att alla teveapparater inte har allt inställt på max. Därför Svenssons tror en TV för 10.000kr är meningslöst att köpa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@Rydisen: Finns flera led tv som är kantbelysta...

Skrivet av XPerion:

Alla LCD är inte backlight. Finns Edge light också.
Edge Light ligger dioderna vid kanterna och skärmen kan göras mycket tunnare p.g.a. det.
Back light ligger bakom panelen och är tjockare. Har bättre kontrast och backlight är att föredra.

Jaha. Jag tolkade back-lit som bakgrundsbelyst.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen:
Är för att det är det

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@Rydisen:
Är för att det är det

Enligt min definition är alla LCDer bakbelysta, vare sig de sedan är "edge-lit" eller "back-lit (?)", då ljuset kommer bakifrån.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla kloka och givande svar (trots att stora delar av diskussionen handlade om nåt helt annat till slut, hehe). Jag spelar en hel del FIFA på "seriös" nivå och har en riktig gaming-display till det så spelande blir mer casual på TV:n så är den inte sylvass så är det inte hela världen.

Det blev faktiskt en tredje modell till slut, en Panasonic som fått jättefina utlåtanden i Ljud&Bild samt har bra betyg på Prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3043892

Ljud & Bild recension:
http://www.ljudochbild.se/test/tv/panasonic-55cx700

Egentligen ska man ju åka och titta på en TV innan man köper den men denna var nedsatt 2000 kronor, ett erbjudande som gick ut vid midnatt idag så jag chansade och slog till efter samråd med en vän som är duktig på sånt här. Har jag hoppat helt i galen tunna så finns ju fortfarande öppet köp, säg gärna till i så fall och gärna varför!

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Skrivet av kvaxdack:

Jag tackar för alla kloka och givande svar (trots att stora delar av diskussionen handlade om nåt helt annat till slut, hehe). Jag spelar en hel del FIFA på "seriös" nivå och har en riktig gaming-display till det så spelande blir mer casual på TV:n så är den inte sylvass så är det inte hela världen.

Det blev faktiskt en tredje modell till slut, en Panasonic som fått jättefina utlåtanden i Ljud&Bild samt har bra betyg på Prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3043892

Ljud & Bild recension:
http://www.ljudochbild.se/test/tv/panasonic-55cx700

Egentligen ska man ju åka och titta på en TV innan man köper den men denna var nedsatt 2000 kronor, ett erbjudande som gick ut vid midnatt idag så jag chansade och slog till efter samråd med en vän som är duktig på sånt här. Har jag hoppat helt i galen tunna så finns ju fortfarande öppet köp, säg gärna till i så fall och gärna varför!

Tack för hjälpen allihopa!

Dock hade du inte fått tyvärr bättre erfarenhet av att se den i butik. Om du inte har turen att personalen har möjlighet att stänga av takbelysningen. Sen ska dom ju också ha ett DEMO ex framme också. Dessutom få ändra till mer normala kontraster än max

Men du kan ju åka ner i morgon och se om dom har en i butik annars och använda ångerrätten innan du öppnar lådan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte om du pratar direkt till mig eller om det bara är generella tips till allmänheten, men jag antar det första för att hålla igång diskussionen lite.

Skrivet av OldComputer:

@Casgar: Visst, en TV i en butik är "butiksoptimerad", väljer man dock rätt butik så är tv däremot inställd på "verkliga" värden som man kan se bättre med. Däremot är folks vardagsrum så olika att det i princip krävs hårdvarukalibrering. Det bästa är om du kan testa TV med mobilkamera och ett digitalt gråkort. Dessutom är belysningen i butiker så jämn att du inte uppfattar skuggor eller blänk då den oftast kommer flera meter ovanifrån medans du hemma har belysning från sidan. Så i princip kan en TV i butik "bara" se optimal ut hur man än gör. Däremot så ser man inte så mycket skillnad eftersom takbelysningen jämnar ut för mycket, om man inte är i media marks butiker som har vidrig uv-lila belysning.

Precis som du säger så är en TV inte starkare än sin svagaste länk. Anledningen till att jag inte tycker att ljuset i butikslokaler är rättvist vid en bedömning av en TV är inte p.g.a. reflektioner utan för att den verkliga kontrasten mellan olika TV-apparater blir mer homogen och svårare att se skillnad på, precis som jag nämnde angående OLED-TVn jag såg på. Hemma i vardagsrummet så tror jag majoriteten av alla personer har en mycket mer dämpad belysning i förhållande till butikerna. En TV med hög kontrast kommer att se mer imponerande ut än en TV med lå kontrast, förutsatt att belysningen tillåter det.

Sen så är det nog olika mellan butikerna. Det var nämligen Mediamarkt jag var och tittade på OLED-TVn och de hade som sagt möjlighet att dämpa belysningen, vilket jag blev positivt överrastad av.

Skrivet av OldComputer:

Det som är viktigast är dock att du hemma har jämn belysning eftersom ojämn/felvinklad belysning alltid ger blänkande som stör eller felaktiga färger. Det bästa är om man har flera olika kelvins som tar ut varandra eftersom man då kan skapa dagsljus i lägenheten men ändå se alla färger i rätt vitläge. Det vanliga för dagsljus är 6500 kelvin, men låt dig inte luras eftersom flera aspekter kan ändra kelvinvärdet där du bor och även vara olika under dagen så du får mäta och använda flera aspekter som vad som blänker hos dig och även tänka på att färger, tavlor och rummets faktor samt varifrån ljus kommer påverkar så det är omöjligt att ge något exakt värde.

Det är viktiga punkter för att försöka eliminera reflektioner ja, men knappast för att välja rätt TV. Du försöker i så fall bara korrigera ett fel med ett annat. Reflektioner har dessutom mer med placering att göra och går att åtgärda. Detsamma kan man inte säga om en TVs fysiska egenskaper, vilket jag antar diskussionen handlar om?

Personligen så är jag inte så noga med hur skärmen ser ut på dagtid eftersom det då oftast bara är slötittande den används till. Det viktiga är att den är så bra som möjligt när det är dags för filmkvällar och alla lampor är släckta. Vid mörklagda rum så minimerar man risken för reflektioner, både direkta och indirekta, samtidigt som TVn verkliga kontrast skiner igenom mer och mer.

Skrivet av OldComputer:

Att använda solglasögon är även en sak som fungerar, tänk dock på att det ska vara slipade av bra kvalité som bara tar bort uv och onödigt för mycket ljus. Dom bör även fungera innomhus genom att ta bort solen och överdrivet ljus inte ljuset självt så att säga. Om färgerna inte ändras för utom att få en ljusänkning så är det bra återgivning från TV.

Det här är jag starkt skeptisk till. Hur kan du med säkerhet veta att solglasögonen inte färgar bilden ännu mer? Såvitt jag vet brukar inte solglasögon ange den exakta mängden för varje färger de dämpar, bara den totala mängden dämpat ljus, vilket gör att du inte kan veta exakt vilken färgtemperatur/balans du ser genom glasögonen. Att korrigera ett fel med ett annat fel är som sagt inte rätt väg att gå enligt mig.

Skrivet av OldComputer:

Den TV jag har är en Philips 65" Belysning och färgåtergivning på den är extremt bra både när den är kalibrerad och i vanliga inställningar. Svart är tex lika svart som rummet både vid släckt rum och när solen är på sitt bästa humör.

Edit: luft

Min poäng som jag försöker få fram är att går man bara in i butiken och väljer den TV som jag tycker ser bäst ut så gör man det på väldigt subjektiva grunder eftersom man bara har sig själv som referens. Det betyder att det du tycker är bra kanske inte jag tycker är bra och vice versa eftersom vi alla har olika erfarenheter och utgångspunkter. Det gör även att man kanske går iväg med en TV som i ena handen kanske är den bästa du sett, men i andra handen långt ifrån den bästa för priset. Vad som är bäst är såklart väldigt subjektivt, men har man sett en Plasma eller en OLED jämförd mot en LCD i ett mörklagt rum så tror jag det är få som skulle säga att LCDn ser bäst ut.

Rätta mig om jag har fel, men man skulle kunna sammanfatta våra åsikter som att du tycker man bör välja TV apparat baserat på hur man tycker den ser ut i butik, medans jag föredrar att läsa recensioner och mätningar gjorda under kontrollerade former.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

"Butiksoptimerade TVs" nämns i tråden. Butikskedjan som jag jobbar för (riktigt stor kedja) gör inget sånt. Spelar ingen roll vad prisklassen är. Ingen TV "optimeras" bildmässigt med inställningar eller nåt. Bluray ansluts och TVn startas, thats it.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Casgar: Självklart ska man läsa recensioner, annars är det väl ingen mening att man frågar vad folk tycker om div saker heller? Sedan så när jag kollar saker så gör jag det i flera olika butiker och på platser där dom finns "på riktigt" och där jag har möjlighet att testa dom i verkliga scenarion. Butiker jag kollar i har verkliga värden och där man kan testa med sina egna filmer, medtagen utrustning etc så man kan få värden som visar hur bra det blir och självklart en belysning som mer matchar mitt v-rum.

Det här gäller inte bara TV/bildskärmar, även om det är de som syns mest. Sedan måste man nog ändå se en TV IRL eftersom ingen recension i värden kan berätta hur det kommer se ut i ditt vardagsrum.

Vad det gäller solglasögon så pratar jag om riktiga solglasögon, sådana man får slipade efter sina ögon och som är testade med perfekta ljusdämpningar. Visst kan dom ge en viss färgton men dessa är sådana som på ett foto bara ändrar ljusstyrkan inte färgtonen mer än att det ev. är färgat pga. glaset. I det fallet får alla nyanser exakt samma skillnad. På en tv som har "färgfel" så får du ränder och helt fel färger, på en korrekt tv så blir allt bara mörkare eller eller får en färgändring som när man ändrar färgton på belysningen, dvs kelvin-värdet.

Jag tror vi egentligen säger samma sak fast på olika sätt och utifrån olika erfarenhet samt vad vi gillar helt enkelt, vilket gör att recensioner är väldigt bra på jämföra siffror medans IRL kan ge allt som som inget papper kan tala om för dig. Detta eftersom siffror bara är bra utifrån vad som är taket så att säga. När CPU ökade från 100 - 300 MHz så gjorde man vågen och när diskarna sprängde 1GB-vallen så hade datortidningarna spaltmeter och bilagor om det. I dag så ökar diskarna med någon GB och bara någon notis om det görs, knappt att reklam för grejerna syns. När 1080 och WS kom var det vågen då också, idag så klagar alla på skärmarna som inte ger högre upplösningar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

"Butiksoptimerade TVs" nämns i tråden. Butikskedjan som jag jobbar för (riktigt stor kedja) gör inget sånt. Spelar ingen roll vad prisklassen är. Ingen TV "optimeras" bildmässigt med inställningar eller nåt. Bluray ansluts och TVn startas, thats it.

Det jag menar är att den är inställd att ha placerats i butik. Men självklart finns det butiker som kör verkliga scenarion som helt enkelt är läget hemma och där jag kan testa flera olika media, även dom som inte är optimala för att kunna se hur en gammal film ser ut.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Bildexpert 📺

Liten enkel genomgång:

VA-paneler ger högre kontrast med panelkontraster i UHD-modellerna runt 2500:1 och högre i en del fall. VA-paneler lider av släktskapet från TN och får stora förändringar i vinkel, färger, särskilt blått och rött påverkas i vinkel mot purpur respektive rosa. Gamma påverkas ordentligt och man kan se förändringar i återgivningen av skuggnyanser bara genom att flytta huvudet någon decimeter. I vinkel blir svärtan ljusare och typiskt är att vid 30 graders vinkel är kontrastförhållandet mer än halverad och tonkurvan annorlunda.

Rakt framifrån i rak vinkel blir bilden ofta för mörk så ideal vinkel är kring 5 grader från mitten. Rakt framifrån kan man kanske mäta en motsvarande 2.5-potensgamma medan 30 grader åt sidan är det en 2.0-gamma och kontrastförhållandet är sjunkit från 2500:1 till 1000:1. Är man flera personer framför en VA-panel kommer ni inte att se exakt samma bild om ni inte sitter kind-mot-kind väldigt långt ifrån.

IPS-paneler ligger betydligt lägre i kontrastförhållande från början, ofta kring 1000:1 men många UHD-modeller jag har mätt upp ligger lägre kring 700:1 eller t.o.m lägre. Svärtan är alltså mycket sämre för samma ljusuttag som en VA-panel. Fördelen är förstås att bilden är förhållandevis intakt i vinkel. Vid 30 grader är det minimal inverkan på färger och gamma, men kontrastförhållandet har sjunkit en del. Det kan också uppstå "IPS Glow"-effekten i vinklar med en ljusgul hinna som träder fram i den vidaste vinklarna. Men man kan mellan tumme och pekfinger säga att tre personer framför en IPS-panel får ungefär samma bildupplevelse.

Ingen LCD-teknik överlever stora vinklar helt intakt. Lägger man också på en vertikal vinkel, snett uppifrån och liknande riskerar det vara lite hugget som stucket.

Både VA och IPS är i grunden lika bra färgmässigt. Färgåtergivning grundar sig främst på belysningen och elektroniken som driver panelen. Det som skiljer sig i teknik är IPS behåller färgerna bättre i vinkel. Många som mäter använder mätare vilka har med bred mätvinkel och då riskerar en VA-panel (och TN-paneler) mäta annorlunda och sämre pga av hur mätaren fungerar. Färgkvalitet är därför en produktfråga, inte en teknikfråga. Det finns VA-modeller som ger utmärkt korrekta färger (i rätt vinkel) och det finns IPS-modeller som alltid ger fel färger i alla vinklar.

Även saker som clouding, dirty screen effekt och liknande är produktfrågor och även exemplarfrågor. Det är lite lotteri.

Vad som ofta talar för en VA-panel i dagsläget är det högre kontrastförhållandet som gäller i rätt vinkel. Har man endast sig själv att tänka på är det en enorm skillnad i upplevelse av svärta med 2500:1 mot kanske 800:1 i kontrastförhållande. Ska man tänka på personen bredvid också (och den personen bryr sig om bildkvalitet) kan en IPS-baserad produkt kanske vara ett bättre val.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

"Butiksoptimerade TVs" nämns i tråden. Butikskedjan som jag jobbar för (riktigt stor kedja) gör inget sånt. Spelar ingen roll vad prisklassen är. Ingen TV "optimeras" bildmässigt med inställningar eller nåt. Bluray ansluts och TVn startas, thats it.

Dock löser redan TV tillverkaren det oftast. Med ett butiksläge och ett hemma läge Så redan i fabriken fifflas det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar