Permalänk
Medlem

Skärmar startar inte längre

Hej! Igår fungerade min dator helt ok. Idag när jag startade den så vägrar mina skärmar att starta. Jag har resettat cmos, tagit isär hela datorn och gjort rent. Provat att använda en skärm i taget men inget fungerar. Jag märker att när jag stänger av datorn med knappen så dör den direkt som om den inte har bootat upp till windows.

Spec:
Z77-pro-m
Rad 7870
I5-2550k
3 skärmar: HDMI, DVI, och någon miniport, vet inte namnet.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har ersatt mobo, fungerade fortfarande inte. Jag ersatte psu också och fortfsrsnde samma sak. Är det processorn då? Det kan ju inte vars gpu eftersom datorn fubgerar ändå inte när jag kopplar in skärmar till mobo direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få dina skärmar att fungera om du kopplar in dem i moderkortet eftersom att i5-2550k inte har någon inbyggd grafikdel(HD 3000).

"Det kan ju inte vars gpu eftersom datorn fubgerar ändå inte när jag kopplar in skärmar till mobo direkt"

Menar du att datorn inte startar eller att skärmarna inte går igång? Ifall datorn startar men skärmarna fortfarande inte fungerar så kan det fortfarande vara grafikkortet som är problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Du kommer inte få dina skärmar att fungera om du kopplar in dem i moderkortet eftersom att i5-2550k inte har någon inbyggd grafikdel(HD 3000).

"Det kan ju inte vars gpu eftersom datorn fubgerar ändå inte när jag kopplar in skärmar till mobo direkt"

Menar du att datorn inte startar eller att skärmarna inte går igång? Ifall datorn startar men skärmarna fortfarande inte fungerar så kan det fortfarande vara grafikkortet som är problemet.

Datorn startar men skärmarna e svarta. (Skärm knappen blir inte ens grön). Efter att jag väntar en stund så trycker jag på power knappen och då dör datorn instant. Och en gånc när jag kopplade in skärmen i moderkortet så fick jag bild. Datorn startade som vanligt och direkt nät windows började ladda så blev det BSOD i 0.1 sek och datorn dog. (Detta var när jag hade de nya mobo insatt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Skriv både gamla och nya PSU märke modell serie och ålder. Vissa är känd för att orsaka problem.

Testa nollställa bios igen men ta bort grafikkortet. Vissa behövde göra det också för att få tillbaka bilden. Glöm inte att strömkabeln också ska vara utdragen så den hinner bli nollställd.

Jag antar att du vet att bios bruka vara inställd på att stänga av moderkortets grafik portar när man satt in ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Skriv både gamla och nya PSU märke modell serie och ålder. Vissa är känd för att orsaka problem.

Testa nollställa bios igen men ta bort grafikkortet. Vissa behövde göra det också för att få tillbaka bilden. Glöm inte att strömkabeln också ska vara utdragen så den hinner bli nollställd.

Jag antar att du vet att bios bruka vara inställd på att stänga av moderkortets grafik portar när man satt in ett grafikkort.

Jag är inte hemma just nu så jag vet inte mitt gamla PSU märke men den nya är Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze, Modulär

Jag hade aldrig GPU:n i när jag resettade CMOS så det kan inte vara problemet. Ström kabeln var förstås urkopplad och jag väntade i 1min innan jag gjorde något.

Och nej jag visste inte att moderkortet gjorde så. Men jag tycker det är märkligt att när jag trycker på Power knappen så stängs datorn av direkt. Den gör ju bara så om man precis har bootat upp den. Det är som om den aldrig laddar windows. Något att notera som jag skrev tidigare med är att jag fick bild en gång när jag hade nya moderkortet i + skärmen inkopplad till moderkortet så kom den förbi BIOS och jag såg windows ladda i 0.1 sec sen blev det blåskärm och datorn dog direkt.

Det jag vill ha reda på är om det är antingen GPU eller CPU (Det måste ju vara någon utav dom....?)

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Bumpinlägg raderade*

Observera att bumpning ej är tillåtet. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Ohdear:

Bump. Finns det ingen som kan hjälpa mig??

Skrivet av Ohdear:

Bump.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...