Permalänk
CS-mästare

Ny SSD och koppling

Hej alla klockare,

Jag har fyllt upp min Samsung SSD EVO Basic 840 120GB och har bestämt mig för att köpa en ny med runt 250 GB i utrymme.

Min nuvarande uppsättning är att jag har windows 8.1 på SSDn plus att jag har en 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s, dock så brukar jag en annan lösning till lagring av filmer och dylikt och spelar bara på datorn, så därför vill jag köpa en ny SSD och koppla ur de två jag har för tillfället.

Så det jag undrar är följande:

  • Vilken SSD i storlek runt 250GB+, samt pris på cirka 1500 kr ska jag köpa till min rigg? (Specificerad längre ner).

  • Den nuvarande SSDn är kopplad via Seagaten, hur kan jag gå tillväga när jag ska koppla in den nya SSDn för en ren Windows 8.1 installation som jag har på USB-sticka, och efter det, hur bör jag gå tillväga för att koppla ur den gamla SSDn och Seagaten och koppla in den nya?

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 4670K (Haswell) överklockad till 4.4Ghz
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING ATX BIOS v 1.4
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD (XMP 9-9-9-24 1.5V)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr GAMING
Hårddisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB + 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Nätaggregat: Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze
Övrig kylning: 2 inblås fram, 1 utblås bak
Övriga komponenter: Ljudkort: Sound Blaster z-series. Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Tack på förhand!

EDIT: Nu känner jag mig dum för min andra fråga, förmodligen är det väl bara att koppla ur båda och sedan in med den nya SSDn och boota från USB-stickan.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte superkoll på marknaden men precis nedanför här så görs reklam för en Samsung Evo 850 250GB för 989 på webhallen och det är en bra och snabb SSD och ett bra pris.

Angående hur du gör för en nyinstallation så rekommenderar jag att du plockar loss de gamla diskarna och sen kopplar in den nya och kör installationen från USB in på den. När detta är gjort kan du eventuellt koppla in de gamla diskarna igen för att kopiera över sånt du vill spara, eller använda de till något annat.

Permalänk

Annars kan du helt enkelt klona din gamla SSD till din nya så slipper du installera om allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt att du borde köpa den här.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av snajk:

Jag har inte superkoll på marknaden men precis nedanför här så görs reklam för en Samsung Evo 850 250GB för 989 på webhallen och det är en bra och snabb SSD och ett bra pris.

Angående hur du gör för en nyinstallation så rekommenderar jag att du plockar loss de gamla diskarna och sen kopplar in den nya och kör installationen från USB in på den. När detta är gjort kan du eventuellt koppla in de gamla diskarna igen för att kopiera över sånt du vill spara, eller använda de till något annat.

Tack för tipset! Jag har läst att samsung 840 EVO varit dåligt byggd och att hastigheten successivt försämras, är detta något som 850 också lider av?

Skrivet av guineapig:

Annars kan du helt enkelt klona din gamla SSD till din nya så slipper du installera om allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det några negativa effekter av att klona över från SSD till SSD?

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Superlight:

Tack för tipset

Den ser intressant ut, låg strömförbrukning är iof för mig irrelevant, prestanda och livslängd är de viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Tack för tipset

Den ser intressant ut, låg strömförbrukning är iof för mig irrelevant, prestanda och livslängd är de viktigaste.

Låg strömförbrukning är ett säljknep, inget annat. En SSD, vilken som helst, drar mycket mindre jämfört med en mekanisk disk.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Låg strömförbrukning är ett säljknep, inget annat. En SSD, vilken som helst, drar mycket mindre jämfört med en mekanisk disk.

Helt orelevant är det ju inte.
Om en SSD drar 2 eller 4 watt så kan det ju göra en skaplig skillnad i en laptop t.ex.
Och snålare ger ju även en svalare disk, vilket ju kan vara trevligt i vissa chassin.

Men visst, generellt så kvittar det ju när nu i princip alla SSD'er är väldigt strömsnåla =).

Permalänk
Medlem

Titta på Samsung 850 Pro då dessa har 10års garanti och väldigt bra prestanda finns på inet för ca 1500. Är mer än nöjd med min och är den just nu bästa ssden på marknaden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

@almness:

Skrivet av Superlight:

Instämmer i det.

Annars finns denna 250 GB ssd*n till en lägre kostnad. Har en själv och den fungerar finfint.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Här är ett benchmark på den:

#15505348

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Superlight:

Jag funderade på hur mycket utrymme jag behöver och jag tror faktiskt att jag aldrig använt över 200 GB på datorn, men 250 versionen av ditt tips verkar riktigt bra!

Skrivet av Litenskit:

Titta på Samsung 850 Pro då dessa har 10års garanti och väldigt bra prestanda finns på inet för ca 1500. Är mer än nöjd med min och är den just nu bästa ssden på marknaden.

Skrivet av septembro:

@almness:

Instämmer i det.

Annars finns denna 250 GB ssd*n till en lägre kostnad. Har en själv och den fungerar finfint.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Här är ett benchmark på den:

#15505348

Det står och väger mellan Samsung 850 Pro och Crucial BX100 250 GB, hur stor är skillnaden i prestanda och kvalité?

Permalänk

@almness: Här har du skillnader i jämförelse : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2724061,2973974

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

är har du så du kan läsa, väldigt mycket info om alla möjliga ssder.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
CS-mästare

Tack för alla svar, det uppskattas! Blir en 850 pro.

Permalänk
Medlem

@almness:

En 256GB Pro? BX100 500GB hade ju varit bättre. En 850 Pro är dagsläget för dyr SSD men tanke å vad en BX100 kostar. Men du väljer din SSD.

Permalänk
Medlem

Nordic Hardware:s SSD-guide är kanske något att kolla i.

Svenska SSD-Guiden: Världens största löpande SSD-test

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@almness: Skillnaden i prestanda lär inte vara särskilt märkbar för vardaglig användning. Däremot är kvalitén på 850 Pro mycket högre (mycket längre livslängd).